Pitääkö vispipuuron olla ihan jäähtynyttä kun sitä aloittaa vatkaamaan?
Kommentit (12)
Jos et kiehauta perunajauhon kere, varaudu pitkään hyytymisaikaan.
Puuro jäähtyy vatkatessa.Mielestäni kylmäpuuro ei vatkaannu kunnolla.
Jos et kiehauta perunajauhon kere, varaudu pitkään hyytymisaikaan.
Vaahtoutuu parhaiten kun aloittaa vatkaamaan kuumana.
Vaahtoutuu parhaiten kun aloittaa vatkaamaan kuumana.
vaahtoudu kuumana vaan lähes huoneenlämpöisenä parhaiten. Ja teen puuroa lähes joka viikko että kokemusta kyllä löytyy.
jos ison annoksen puuroa vatkaa kuumana. Itse annan jäähtyä, niin puuro vatkaantuu nopeasti. Paremman makuistakin jäähtyneenä.
Riippuuko siitä, mitä puuroa? Meillä perinteisen reseptin mukaan valmistettua marjapuuroa, jossa mannaryynin lisäksi ruisjauhoa. Ei koskaan puuroon perunajauhoa, sitä meillä sanotaan kiisseliksi.
Olen yrittänut vatkata kuumana, kun mies tykkää lämpimästä vispipuurosta.
Turhaa touhua kuumana vatkaaminen, kannattaa aloittaa vasta sitten, kun on vähän jäähtynyt.
vaikka oli vielä hieman lämmintä kun aloitin vatkaamisen. Tosin vatkasin sitä tiskialtaassa kylmävesihauteessa, joten jäähtyi siinä samalla. Valmiina oli jo ihan viileää se puuro.
ap
Ihan miten vaan....
Ravintolakoulussa vuosikymmeniä sitten opetettiin näin: Kuuma puuro kylmään vesihauteeseen ja sit vispaamaan. Käsin! Ja oikeesti puuro vatkattiin huoneenlämpöiseksi. On kyllä tuolla tavalla tosi hyvää, sulaa suuhun.
Missä vuoristossa te asutte? Mä vatkaan AINA kuumana, ja hyvin vaahtoutuu. Valmiina se on vielä lämmintä, ja omasta mielestä parhaimmillaan. Koskaan en ole odottanut jäähtymistä, että en tiedä jos sillon vaahtoutuis nopeammin? Äiti opetti näin, ja parasta vispipuuroa on omasta mielestä, niin samoin olen jatkanut.
Kälyni mielestä parikymmentäminuuttia.
mutta ei tarvitse olla ihan jäähtynyttä kuitenkaan. Laita kylmään vesihauteeseen, siis kylmällä vedellä täytettyyn tiskialtaaseen se kattila ja kokeile aika ajoin vatkaamista.