Minkälainen äiti ei opeta lapselleen..
.. hygienian ja siisteyden perusasioita.
Sänkynsä kyllä petaa joka aamu, mutta ilman ininää ja itkua ei koskaan:
- harjaa hiuksia
- käy suihkussa
- pese hiuksia samalla
- pese käsiä vessakäynnin jälkeen
- pese käsiä, kun sohvalla kaivaa nenää, persettä ja pimppaa
- vaihda vaatteita
- pese naamaa syönnin jälkeen, kun ruokaa on ympäri lärviä
Miksi ylipäätään ei ole opetettu, ettei ole soveliasta kaivella joka reikää ihmisten ilmoilla?
Miksi ylipäätään sillä lapsella täytyy olla persvaossa asti kylpevä tukka, jos siitä ei osata huolehtia?
Äiti kyllä itse on aina viimeisen päälle laitettu, mutta lapsi haluaisi kylpeä omassa paskassaankin, jos mahdollista. Tietenkin ne perseessä uitetut kädet täytyy tunkea vauvan suuhun ja vauvan kädet omaan suuhun. Ihan sama, vaikka joka vierailulla näitä asioita toistetaan jatkuvasti ja yritetään opettaa olemaan siisti. Lapsi on 7v. Odotanko liikoja? Lienee selvää, että olen ns. äitipuoli.
Kommentit (36)
Lapsi ei varmaankaan edes muista aikaa, jolloin äiti ja isä olivat yhdessä. Äiti halusi jättää tytön isän, kun tyttö oli alle 2v, kun löysi paremman ukon. Äiti siis tuskin kauheasti suree eroa.
Mutta se on varmasti osittain totta, että tytölle on vaikeaa, kun kuvioihin on ilmestynyt isin uusi hoito ja vauvakin vielä. Ennen isin luona he olivat vain kahdestaan. Annan kyllä isälle ja tyttärelle omaakin aikaa. Välillä lähdemme vauvan kanssa pois kotoa tai isä ja tyttö lähtevät keskenään tekemään jotain mukavaa. Isä yrittää opettaa lapselle asioita, mutta äidin luona hän enimmäkseen on - pitäishän sielläkin joku roti olla.
Päiväkodissa tyttö kävi kolme vuotta ennen kouluun menoa. Siellä pesi aina kädet heti, kun sisään pääsi.
Emme vaadi suihkua joka päivä, hiukset kyllä pitäisi harjata joka päivä ja vaihtaa ainakin alusvaatteet.
Jatkamme pesuharjoituksia..
Kun minä olin lapsi (siis noin 25 vuotta sitten), ei koskaan käsketty pesemään käsiä. Ei ulkoa tullessa, ei vessan jälkeen, ei koskaan. Hiukset harjattiin aamulla, hampaat illalla. Saunassa käytiin pari kertaa viikossa, välisuihkussa ei koskaan. Siihen puututtiin, että nenää ei saanut seurassa kaivaa - muita reikiä en olisi kehdannutkaan.
Ihan minusta ihminen tuli. Teininä rupesi muutenkin hygienia kiinnostamaan enemmän, joten opettelin ihan itse pesemään käsiä vessan jälkeen ja kainaloita aina aamuisin. Nykyisin käyn päivittäin saunassa ja peseydyn kunnolla, en pidä liasta tai rasvaisesta tukasta. Eikä se mitenkään liity siihen, miten minua lapsena opetettiin.
Näkyvä lika on hyvä pestä pois eikä intiimialueiden kaivelu seurassa ole hyväksi minunkaan mielestäni, mutta joskus tuntuu, että tuosta käsien pesemisestä vauhkotaan ihan liiaksi.
Ei harrastettu ylenmääräistä käsienpesua munkaan lapsuudessa, kädet pestiin, jos niissä oli näkyvää likaa tai olivat tahmeat.
Ja millaisen paskakasan kanssa sitten mahdat olla parisuhteessa jos se ei osaa omalle lapselleen noita opettaa?
Kuulostat muuten todella pahalta äitipuolelta.
ukkos on todella luuseri jos ei ole osannut lapselleen hygieniaa opettaa...
ja kohtelee tätä 7v lasta yliolkaisesti ja inhoten. Sysää vastuun vaan sille ukon exälle mutta unohtaa kokonaan sen oman armaan vastuun.
Sääliksi käy pientä 7v lasta!
Ja millaisen paskakasan kanssa sitten mahdat olla parisuhteessa jos se ei osaa omalle lapselleen noita opettaa?
Kuulostat muuten todella pahalta äitipuolelta.
Kirjotanko vielä pariin kertaan, että isä opettaa näitä asioita, äiti ei?
En vihaa lasta, mutta en myöskään pidä likaisista tavoista.
ei ole kovin helppoa. Meidän tytöllä 9v. on pitkä tukka ja vasta nyt alkaa sujua tukanpesut omatoimisesti. Myös noin pitkän tukan harjaaminen on melkoisen työlästä pienelle tytölle.
kun se teidän yhteinen herranterttu on 7, jookos? :)
muistuttamatta osaa noita..no ehkä pitäisi ymmärtää että kaivelu ei käy. Meillä yhdeksänvuotias osaa jotenkuten pestä lyhyen, ohuehkon tukan, mutta pitkää ja paksua ei takuulla saisi puhtaaksi.
Kuusivuotiaan ei tarvitse edes yrittää itse pestä. Tukan harjaamisesta pitää ysivuotiasta muistuttaa joka päivä, samoin hampaiden harjauksesta joka kerta, vaikka ihan aina, joka päivä pitää harjata sekä tukka että hampaat.
Sänkyään meillä ei kukaan lapsi koskaan petaa käskemättä, eikä aina käskettynäkään.
Minusta ap odottaa liikaa pieneltä. Seitsemänvuotias on lapsi, ei pikkuaikuinen! TArvitsee siis tukanpesuapua, hampaat pitää hammaslääkärinkin suosituksen mukaan aikuisen harjata vielä kolmisen vuotta, tukkaakaan ei takuulla saa itse selväksi.
Kyllä, miehen lapsi käy 2-3 viikon välein suihkussa, kun me komennetaan täällä. Äidillään ei käy väliaikoina, ei vaihda alusvaatteita tai sukkia. Just perjantaina kertoi ylpeänä, että oli pessyt viime viikonloppuna tukkansa lavuaarissa. Kysyin, että kävikö muuten suihkussa. Vastaus oli, että "no, en mä nyt muuten likainen ole, joten ei tarvetta". En jaksa valittaa. Yritän olla ystävällinen. Peli on jo menetetty.
Kyllä, miehen lapsi käy 2-3 viikon välein suihkussa, kun me komennetaan täällä. Äidillään ei käy väliaikoina, ei vaihda alusvaatteita tai sukkia. Just perjantaina kertoi ylpeänä, että oli pessyt viime viikonloppuna tukkansa lavuaarissa. Kysyin, että kävikö muuten suihkussa. Vastaus oli, että "no, en mä nyt muuten likainen ole, joten ei tarvetta". En jaksa valittaa. Yritän olla ystävällinen. Peli on jo menetetty.
Ei noin pieni muistuttamatta osaa noita......
Onko mun lapset jotenkin normaalia älykkäämpiä? No en tosiaan usko siihen!
Ne kun osaa jo hyvin pienenä mennä omaehtosesti peseen kädet ruokailua ennen ja jälkeen. Samoin vessassa käynnin jälkeen.
Joka kerta vaan muisti itse sanoa käsienpesusta niin siitä tulee tapa. Mutta se vaatii että itse on hereillä. Kotona olevan lapsen kanssa se on helppoa opettaa ohimennen tapaoja.
että käskemisestä ja kannustamisesta huolimatta tyttö ei suostu peseytymään tms. ilman itkua ja kitinää.
muistuttamatta osaa noita..no ehkä pitäisi ymmärtää että kaivelu ei käy. Meillä yhdeksänvuotias osaa jotenkuten pestä lyhyen, ohuehkon tukan, mutta pitkää ja paksua ei takuulla saisi puhtaaksi.
Kuusivuotiaan ei tarvitse edes yrittää itse pestä. Tukan harjaamisesta pitää ysivuotiasta muistuttaa joka päivä, samoin hampaiden harjauksesta joka kerta, vaikka ihan aina, joka päivä pitää harjata sekä tukka että hampaat.
Sänkyään meillä ei kukaan lapsi koskaan petaa käskemättä, eikä aina käskettynäkään.
Minusta ap odottaa liikaa pieneltä. Seitsemänvuotias on lapsi, ei pikkuaikuinen! TArvitsee siis tukanpesuapua, hampaat pitää hammaslääkärinkin suosituksen mukaan aikuisen harjata vielä kolmisen vuotta, tukkaakaan ei takuulla saa itse selväksi.
Kun minä olin lapsi (siis noin 25 vuotta sitten), ei koskaan käsketty pesemään käsiä. Ei ulkoa tullessa, ei vessan jälkeen, ei koskaan. Hiukset harjattiin aamulla, hampaat illalla. Saunassa käytiin pari kertaa viikossa, välisuihkussa ei koskaan. Siihen puututtiin, että nenää ei saanut seurassa kaivaa - muita reikiä en olisi kehdannutkaan.
Ihan minusta ihminen tuli. Teininä rupesi muutenkin hygienia kiinnostamaan enemmän, joten opettelin ihan itse pesemään käsiä vessan jälkeen ja kainaloita aina aamuisin. Nykyisin käyn päivittäin saunassa ja peseydyn kunnolla, en pidä liasta tai rasvaisesta tukasta. Eikä se mitenkään liity siihen, miten minua lapsena opetettiin.
Näkyvä lika on hyvä pestä pois eikä intiimialueiden kaivelu seurassa ole hyväksi minunkaan mielestäni, mutta joskus tuntuu, että tuosta käsien pesemisestä vauhkotaan ihan liiaksi.
Kun minä olin lapsi (siis noin 30 vuotta sitten) käytiin päivittäin suihkussa ja vaihdettiin vaatteet ja pestiin hiukset ja kädet pestiin sisään tullessa, vessan jälkeen ja ennen ruokaa. Hiukset harjattiin ja letitettiin vähintään kerran päivässä. Lakanat vaihdettiin kerran viikossa ja pyyhkeet pari kertaa viikossa. (ja ns. isomman asian jälkeen käytettiin bideesuihkua tietenkin)
Lapsia täytyy käskyttää tekemään noita asioita.
Taas yksi järkky äitipuoli, joka ei tajua mitää lapsen kehityksestä.
Ohjaa ja valvo.
Ei se mikään aikuinen ole vaan pieni koululainen.
aika monen kohdalla! Tosi monet lapset eivät muista pestä käsiään tai ajatella hygieniaa, koska he ovat LAPSIA, he eivät kykene ymmärtämään kokonaiskuvaa. He eivät näe tapojaan ällöttävinä.
Sitten on vielä ne lapset, jotka periaatteesta sanovat vastaan kaikesta.