Kysymys teille, joita vanhemmat/isovanhemmat sponssaa rahallisesti!
Mitenkäs on verojen laita? Verottomanahan saa antaa vain 3999,- kerran kolmessa vuodessa.
Kommentit (52)
Mun vanhemmat ja isovanhemmat on just niin varakkaita etteivät tiedä mitä ylijäämärahallaan tekisivät ja silloin on kohtuullisen loogista, että laittavat sen lastensa ja lastenlastensa hyväksi. Itse sitä tuputtavat, koskaan ei ole pyydetty, vaan tosiaan heillä on rahaa niin paljon, että sitä jää yli heidän oman tarpeen ja kun säästössäkin on jo yllinkyllin rahaa on luonnollista että pyrkivät auttamaan lapsiaan.
Monet pula-ajankasvatit ovat todella säästeliäitä ja pihejä; osaavatko nyt eläkeläisinäkään käyttää niitä rahojaan ensisijaisesti itseensä? Ostaisivat hyvinvointipalveluja, satsaisivat ruoan laatuun, käyttäisivat hierojia, siivoojia, talonmiespalveluja, remontoisivat asuntojaan tms. Oma kokemukseni on että eivät todellakaan käytä rahojaan mihinkään arjen helpotukseen eivätkä luksukseen enkä ikimaailmassa ottaisi heiltä rahaa vastaan kun elävät niin säästeliäästi kuin ikinä pystyvät.
Mutta on niitä tietysti varakkaita perheitä, jossa isovanhemmat elää mukavaa elämää ja silti rahaa jää jaettavaksi lapsille ja heidän perheilleen.
Meillä vanhemmat elävät säästeliäästi. Ostavat kyllä hyvää ja laadukasta ruokaa. Käyttävät tarvittaessa yksityislääkäreitä ja käyvät esim hierojilla. Siivoavat itse, käyvät metsätöissä edelleen jne. eläkeläisinä. Mutta tietävät kyllä että me lapset autamme tarvittaessa ja käymme tekemässä lumityöt ym jos eivät jaksa itse. Mutta me ollaan ainakin sisarusten kanssa päätetty että niin kauan kun vanhemmat kykenevät itse tekemään työnsä he saavat ne tehdä. Sillä sitten kun jäävät vaan katsomaan televisioa rappeutuu kunto ja elämän laatu romahtaa. Eli hyötyliikunta kunniaan kunnon mukaan tietysti. Ja taatusti hoidetaan sitten kun tarvivat sitä mutta ei liika aikaisin.
Meillä vanhemmat elävät säästeliäästi. Ostavat kyllä hyvää ja laadukasta ruokaa. Käyttävät tarvittaessa yksityislääkäreitä ja käyvät esim hierojilla. Siivoavat itse, käyvät metsätöissä edelleen jne. eläkeläisinä. Mutta tietävät kyllä että me lapset autamme tarvittaessa ja käymme tekemässä lumityöt ym jos eivät jaksa itse. Mutta me ollaan ainakin sisarusten kanssa päätetty että niin kauan kun vanhemmat kykenevät itse tekemään työnsä he saavat ne tehdä. Sillä sitten kun jäävät vaan katsomaan televisioa rappeutuu kunto ja elämän laatu romahtaa. Eli hyötyliikunta kunniaan kunnon mukaan tietysti. Ja taatusti hoidetaan sitten kun tarvivat sitä mutta ei liika aikaisin.
tosin matkustelevat enemmän kuin isovanhemmat, joilla sairastelu rajoittaa aikaisempia harrastuksia. Molemmat käyttää paljon yksityisiä palveluita, joita eivät kunnalliselta puolelta saa. Elävät ihan tavallista hyvää elämää, vaikka heillä onkin runsaasti varallisuutta. Eivät he meikäläisten takia pihistele, jos sitä pelkäät. Rahaa vain tulee ja on tullut enemmän kuin ihmisillä on sille käyttöä.
että käyttäkää ne rahat omaan hyvinvointiin, matkusteluun niin kaunan kuin omakunto kestää sen matkustelun vielä, yksityislääkäreihin ja kaikkeen omaan hemmotteluun!
Mutta kun vanhemmat eivät raaski! Käyvät joissakin halpislomakohteissa ja matkoilla (kuten Tallinnan reissut, halpislennot kaupunkikohteisiin halpishotelleihin jne).
Molemmat isovanhemmat ovat vaan niin säästeliäitä, että eivät vaan raaski satsata itseensä ja omaan hemmotteluun, vaikka me lapset oltaisiin vaan tyytyväisiä, että hemmottelisivat itseään.
Mutta silti kyllä kehtaan ottaa vastaan sen taloudellisen avun, ollaan miehen kanssa pienituloisia, eikä vanhemmat siis avusta mitään luksusta meille, vaan rahoittavat vaan pakollisia lasten vaatekuluja (kenkiä, ulkovaatteita, sisävaatteita), tai ostavat meille jonkin kodinkoneen rikkimenneen tilalle, kun lohkaisevat ison rahan lapsiperheen budjetista muuten (esim. pesukone).
Omille vanhemmilleni tulee hyvä mieli kun avustavat meitä lapsiaan, ja rahat käytetty järkevästi, eikä tuhlailuun
Omille vanhemmilleni tulee hyvä mieli kun avustavat meitä lapsiaan, ja rahat käytetty järkevästi, eikä tuhlailuun
olen nähnyt tätä tukea annettavan esim. myymällä nuorelle parille asunto noin 60%:lla reaaliarvosta, siinä on melkoinen lahjoitus ja veroa ei mee pennin latia, kunhan viittii siinä sen pari vuotta asustella...
Minun vanhempani ovat älykkäitä, terveitä ihmisiä. Molemmat ovat jääneet eläkkeelle hyvistä viroista, ja he saavat enemmän eläkettä kuin moni saa palkkaa. Heillä ei ole juurikaan menoja, velattomia kun ovat, ja heidän aikanaan tekemänsä investoinnit alkavat tuottaa voittoa.
Että kiitos vain huolenpidosta, eiköhän mun vanhemmat vielä toistaiseksi osaa itse päättää mihin rahansa laittavat. :)
Minun vanhempani ovat älykkäitä, terveitä ihmisiä. Molemmat ovat jääneet eläkkeelle hyvistä viroista, ja he saavat enemmän eläkettä kuin moni saa palkkaa. Heillä ei ole juurikaan menoja, velattomia kun ovat, ja heidän aikanaan tekemänsä investoinnit alkavat tuottaa voittoa.
Että kiitos vain huolenpidosta, eiköhän mun vanhemmat vielä toistaiseksi osaa itse päättää mihin rahansa laittavat. :)
Kuka jaksaa juosta noitten tonnien perässä, joilla yksityiset ihmiset operoi. Sitä paitsi isovanhemmat pystyy 4-henkiselle perheelle antamaan 32 Euroa/3 vuodessa ihan laillisestikin. Sen lisäksi voi ostella kaikkea, maksaa matkoja, antaa rahaa käteen, maksaa autoa jne. Kuka niitä pikkusummia tutkii? Ai niin, uusi villitys on siirtää mökki lapsille. Omien vanhempieni mökin naapurustossa ihan kaikilla mökeillä on uusi omistaja! (kuten myös vanhempieni mökissä) Ovat siirtäneet lapsilleen itse määrittelemällä arvolla (alakanttiin) ja sen päälle siitäkin saa alennukset, kun vanhemmille jää hallintaoikeus. Esimerkiksi mun vanhemmat siirsi mökin mulle ja siskolle. Lahjavero oli muistaakseni kummaltakin 1700 Euroa ja mökin reaaliarvo yli 200 000 Euroa. Vanhemmat käyttävät mökkiä kuten ennenkin ja äiti on vasta 59, joten hyvässä lykyssä hallitsee kiinteistöä 40 vuotta vielä. Eipä tarvi aikanaan veroja maksella sitten enää.
Oikeasti rikkaat joutuu sitten jo vähän miettimäänkin, kun siirrettävät summat on hurjia. Yksi tuttu teki niin, että osti jostain VÄlimereltä loma-asunnon ja siirsi sen sikäläisen lainsäädännön mukaan lapsille. Samoin muistaakseni kierrätti isoja summia sikäläisten pankkien kautta siirtäen siellä lasten tileille. Siellä ei lahjaveroja tunneta ja opertointi tapahtui aivan maan lakien mukaan.
Tilin kautta menee tasan se 3999,- kolmen vuoden aikana, loput käteisenä jota on varsin vaikea verottajan todistaa.
No paljonko sitä käteistä siirtyy? 10 kuussa vai satanen viikossa?
Varakkaat vanhemmat, eivätkä itse mitenkään kärsi tästä rahan antamisesta. Heistä on typerää odotella perintöjä, sillä rahalle on tarvetta nyt eikä 20v. kuluttua.
n. 1000€/kk
Aika hyvin jos normaalien tulojen päälle saa 1000€/kk verotonta tuloa eli 12 000€ vuodessa. Mutta juu, syntymäperheelleen ei voi mitään; ei köyhät eikä rikkaat.
Lisäksi vanhemmmat/isovanhemmat voivat ostaa tavaroita, matkoja...
Kyllä sitä rahaa alkaa mennä toiseenkin suuntaan sitten kun omat vanhemmat ovat palvelutalossa tai vanhainkodissa. Pieneläkeläiselle ei jää käteen mitään vuokran tai hoitomaksun jälkeen. Lasten täytyy ostaa mamman vaatteet ja kustantaa esim. yksityislääkäri, silmälasit ja muuta.
mammoiltaan ja mummoiltaan, ja itkevät kun eivät saa ennakkoperintöä tai perintöä, mutta mitäpä ovat itse valmiita antamaan heille? Aivan oikein: ei yhtään mitään. Pikemminkin päinvastoin. Ovat valmiita putsaamaan itselleen vanhusten tulot, koska "mihin ne nyt mukaa rahaa tarvitsevat".
Olen ollut vanhempani omaishoitaja ja sitten myöhemmin ostanut hänelle kaikenlaista, sillä 100 euroa käteen palvelutalon maksujen jälkeen ei oikein riitä. Omassa kodissa tai sukulaisten luona jäisi enemmän rahaa käyttöön.
Kannattaa oikeasti varustautua siihen, että joutuu maksamaan paitsi omasta ja jälkikasvun elämästä, myös vanhempiensa.
Vaikka olisi tehnyt keskipalkkaista työtä, niin eläkkeet eivät päätä huimaa.
enemmän kahtia. Toisaalla on perheet, jotka perii satojatuhansia ja isovanhemmat jakelee tonneja käteisenä joka kuukausi toisaalla perheet, joissa ihmiset tekee läpi elämänsä kahtakin työtä eikä rahat siltikään riitä.
Vetää surulliseksi vaikken mikään kommunisti olekaan; jollain lailla vaan tämä yhteiskunta ei toimi -ei kansallisella eikä kansainvälisellä tasolla-. Olet joko riistäjä tai riistetty pelkästään syntymäperheesi perusteella ja luokkahypyt on vaikeita ellei mahdottomia.
lapsenlapselleen. Ja että isovanhemmat maksaa esim. kaikkien lastensa perheiden matkat joskus jonnekin ( ruotsinlaiva tai Kanaria) Mutta ei ole tullut mieleenikään että jotkut maksaisi lasten ulkovaatteita tai puhdasta käteistä aikuisille lapsilleen.... No aina oppii uutta
enemmän kahtia. Toisaalla on perheet, jotka perii satojatuhansia ja isovanhemmat jakelee tonneja käteisenä joka kuukausi toisaalla perheet, joissa ihmiset tekee läpi elämänsä kahtakin työtä eikä rahat siltikään riitä.
Vetää surulliseksi vaikken mikään kommunisti olekaan; jollain lailla vaan tämä yhteiskunta ei toimi -ei kansallisella eikä kansainvälisellä tasolla-. Olet joko riistäjä tai riistetty pelkästään syntymäperheesi perusteella ja luokkahypyt on vaikeita ellei mahdottomia.
jos kaikki olisivat yhtä köyhiä, sinua ja kaltaisiasi ei harmittaisi yhtään!
Vauraus saavutetaan opiskelemalla, työtä tekemällä ja säästämällä -pitkäjänteisellä toiminnalla siis.
Jos suvussasi ei moista kykyä ole, olette tuomittuja köyhien ja kateellisten vinkujien uljaaseen joukkoon.
Samaa mietin minäkin. Monessa perheessä tuntuu olevan niin paljon rahaa, ettei lisäraha vaikuta onnellisuuteen. Kuten joku tuossa kirjoitti, ettei isovanhemmilta saaduille rahoille ole varsinaisesti käyttöä, muttei kehtaa kieltäytyä. Toisaalla on sitten perhe, jolle ylimääräinen satanen merkitsisi todella paljon...
Vauraus saavutetaan opiskelemalla, työtä tekemällä ja säästämällä -pitkäjänteisellä toiminnalla siis.
Jos suvussasi ei moista kykyä ole, olette tuomittuja köyhien ja kateellisten vinkujien uljaaseen joukkoon.
perusti maatilan ja kaupan yhden nykyisen punaisen viivan toiselle puolelle. Ja sitten tuli toinen maailmansota ja omaisuus meni ja piti aloittaa viisikymppisenä elämä uudestaan. Niin; olen siis kyvyttömästä suvusta!
Lahojoitukset on tehty kummankin suvussa pääosin niin että se jää pikkasen vaikke tuo verotettava summa. Eli aina kolmen-neljän vuoden välein on tullut rahaa.
Tosin on me maksettu lahjaveroakin kun vanhempani lajoittivat meille sijoitusasuntonsa. Silloin summat luonnollisesti ylittyivät ja verot maksettiin kuten kuuluu.
Me emme tarvi tuota rahaa mitä meille on annettu. Pärjätään ihan hyvin omillamme. Toisaalta kun tiedän että molempien vanhemmat ovat tehneet ahkerasti töitä ja eläneet säästäväisesti kerätäkseen lapsilleen rahaa niin tuntuisi epäkohteliaalta olla ottamatta kun sitä tarjotaan. Ja perinnönjaossahn ase kuitenkin tulisi meille mutta huomattavasti kalliimmalla kun joutuisimme maksamaan perintöveroja noista jotka nyt voidaan siirtää meille verottomasti.
Ja vanhemmille jää ihan riittävästi itselleen. Antavat niitä mille ei ole käyttöä.
Tiedän että kaikilla ei ole tilanne näin onnellinen. Valitettavasti. Toisaalta säästäväiset vanhempani ovat opettaneet minutkin elämään säästäväisesti eli en tarvitse paljoa rahaa (mutta säästän ja sijoitan sitä lapsiani vaarten...).