Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tää nykyään raskaana olevien trendi on kun vahdataan kaloreita?

Vierailija
29.09.2012 |

Monessa paikassa olen törmännyt odottaviin naisiin joidenka raskausmahat ovat todella todella pieniä. Eräskin nainen oli jo viikolla 28 ja mahasta ei olisi edes tiennyt,että on raskaana. Hoikka tyttö, mutta maha näytti lähinnä vain vähän turvonneelta. Sekin selvisi sitten illan aikana, että nainen vahtaa jokaista suupalaansa ja laskee kaloreita, että ei vaan lihoa liikaa raskaus aikana.

Näitä tuntuu nyt olevan tosi paljon. Martina, Super Maria...jne Onko tämä joku nyky trendi? Eikö raskaana oleva nainen saa enää näyttää raskaana olevalta? Pitääkö sitä syödä kun pikkulintu, että näyttää heti synnytyksen jälkeen samalta kuin ennen raskautta?

En nyt ole itse mikään ryhävalas joka täällä kateellisena kaakattaa, olen hoikka 50kg painava nainen, mutta olen raskausaikana lihonut aina yli 20kiloa. Ehkä se on sitten liikaa? Mutta toisaalta kilot ovat karisseet pois tosi nopeasti ja painoni on ollut pian sama kuin lähtöpaino. Ilman mitään sen kummempia kikkailuja.

Eikö näitä "laihduttaja" mammoja yhtään huoleta vauva? Vauvat syntyvät kauhea pini kokoisina, onko niillä kaikki hyvin? Saavatko kaiken ravinnon mitä tarvitsevat siellä mahassa? Eikö pienen vauvan hoitaminen ole rankempaa kuin niin sanotun normaalikokoisen? Mahalaukku on pienempi, niin eikö niitä joudu syöttämään huomattavasti tiheämmin vauvanakin? Ja painonnousun tarkkailu on paljon tarkempaa ja varmaan erilaiset infektiotkin tarttuu herkemmin vauvaan jok on kovin pieni? Entä sitten jos vauva syntyy keskosena? Minua ainakin huolettaisi tämä kohta kovasti, sillä vauvan selviäminen on usein kiinni siitä minkä kokoinen vauva on. Hyvässä lihassa oleva ennenaikainen selviää todennäköisemmin kuin kovin pieni ennenaikainen vauva. Oma lapseni saattoi selvitä hengissä ennenaikaisuudesta sen takia, että oli niin hyvän kokoinen vauva kuitenkin viikkoihin nähden. Ei siis paljoa harmittanut, että olin syönyt vähän enemmän :)

Mutta siis, mikä tätä trendi nyt on? Ja miksi? Ymmärrän, että ei sitä nyt tarvitse itseään muotopuoleksi lihottaa, mutta eikö voisi syödä ihan normaalisti? Ei se ole normaalia jos raskautta on takana 3/4 osaa ja vatsa vaan vähän pömpöttää.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen töissäni paljon raskaanaolevia eikä tämä ap:n kohkaama asia nyt todellakaan ole mikään ongelma. Suurin osa odottajista on enemmänkin kerännyt raskauskiloja oikein urakalla, kuin pihistelleet ja laskeneet kaloreita. Jos joku Martina tai SuperMarjo vaikuttaa omaan elämään noin paljon niin huhhuh.

Ja jos joku odottaja on todella hoikka, niin mistä joku ulkopuolinen voi tietää mikä sen takana on? Ei kaikki liho vaikka söisivät norsun annokset päivässä. Ihmiset ovat erilaisia, se asia pitäisi hyväksyä eikä nettipalstalla haukkua hoikkia odottajia. Hoikkuudessa ei ole mitään pahaa jos ei vauvan terveydellä leikitä.

Jotenkin nyt ap tekee kärpäsestä härkäsen ja liioittelee asian aivan epätodellisiin mittoihin.

kun noin hikeentyi!

Vierailija
42/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalorinkyttääjä, ilmeisesti aikaani edellä, koska raskauksistani on jo parikymmentä vuotta. Onneksi kaikki meni hyvin ja sain tosi isot ja painavat vauvat ja he ovat olleet terveitä tähän päivään saakka. Minulla oli sellainen raskausajan lihmomiseen liittyvä kammo. Nyt jälkikäteen ajatellen kypsymättömyyttä varmaankin, vaikka ikää oli reilusti päälle 20v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri, ja muistan hyvin vielä gynen kurssilta, kun opetettiin, että vauva ottaa kyllä omansa, söi äiti mitä hyvänsä.

Minä lihoin raskausaikana yhteensä 9kg, näistä kiloista 4-5 tulivat viimeisen raskauskuukauden aikana (nestettä?). Lapsi oli syntyessään 2880g, mutta istukkakin oli pieni (350g), joten todennäköisesti pienuus oli geneettistä.

Kaverini lihoi raskausaikana 4kg (lähtöpainoindeksi nippa nappa normaalin rajoissa), ja lapsi oli 3600g syntyessään.

On vain hyvä, että äidit katsovat, mitä syövät. Todellisen uhan raskaudelleen aiheuttavat ne, jotka lihovat mahdottomasti ja syövät, mitä sattuu.

Vierailija
44/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näet niin paljon näitä superhoikkia raskaanaolevia, kun minä en näe niitä juuri lainkaan ja näen sentään päivittäin n.15 raskaanaolevaa?

Vierailija
45/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisi joku "hehtomamma" vähän loukkaantua tästä keskustelusta? Onko vaikea uskoa, että joku pysyy hoikkana vaikkei laske kaloreita ja syö mahan täyteen terveellistä ja hyvää ruokaa? Kateutta?

Vierailija
46/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en syökään mitenkään erityisen terveellisesti, kaloreita en ole koskaan laskenut. Mulle oli normaalia, että 3/4 raskautta takana ja vaan vähän masu pömpöttää.

Mä oon tosin myös pitkä, joten lapsella on ollut tilaa kasvaa mun sisällä, ei oo tarvinnut kasvaa ulospäin.

Raskauden aikana söin samoin kuin muutenkin, 5 kertaa päivässä ja melkein päivittäin herkkuja. Liikuin myös melkein normaalisti synnytykseen saakka, synnärillekin olisin kävellyt, jos mies olisi antanut. Kiloja tuli 8-10, ja ne kaikki plus muutama lisäkilo jäivät synnärille.

Kaloreiden laskeminen tai ruokavalion sairaalloinen vahtaaminen (kuten Super-Marjolla) raskausaikana on sairasta. On myös sairasta syödä kahden edestä, jos synnytyksen jälkeisiä kiloja kutsuu vuositolkulla raskauskiloiksi (itse hankittuja). Tähän väliin mahtuu kuitenkin montaa vipeltäjää, joille raskaus ei ole tekosyy paisuttaa itseään eikä rasite hyvälle kropalle.

Nautitaan kaikki mahoistamme, olivat ne sitten pieniä tai isoja. (Tuleva)lapsi on tärkein ja lapselle on ainoastaan eduksi, että äiti syö raskausaikana terveellisesti, mutta nautiskellen.

Vierailija
47/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en syökään mitenkään erityisen terveellisesti, kaloreita en ole koskaan laskenut. Mulle oli normaalia, että 3/4 raskautta takana ja vaan vähän masu pömpöttää.

Mä oon tosin myös pitkä, joten lapsella on ollut tilaa kasvaa mun sisällä, ei oo tarvinnut kasvaa ulospäin.

Raskauden aikana söin samoin kuin muutenkin, 5 kertaa päivässä ja melkein päivittäin herkkuja. Liikuin myös melkein normaalisti synnytykseen saakka, synnärillekin olisin kävellyt, jos mies olisi antanut. Kiloja tuli 8-10, ja ne kaikki plus muutama lisäkilo jäivät synnärille.

Kaloreiden laskeminen tai ruokavalion sairaalloinen vahtaaminen (kuten Super-Marjolla) raskausaikana on sairasta. On myös sairasta syödä kahden edestä, jos synnytyksen jälkeisiä kiloja kutsuu vuositolkulla raskauskiloiksi (itse hankittuja). Tähän väliin mahtuu kuitenkin montaa vipeltäjää, joille raskaus ei ole tekosyy paisuttaa itseään eikä rasite hyvälle kropalle.

Nautitaan kaikki mahoistamme, olivat ne sitten pieniä tai isoja. (Tuleva)lapsi on tärkein ja lapselle on ainoastaan eduksi, että äiti syö raskausaikana terveellisesti, mutta nautiskellen.

ymmärtäähän sen, että jokainen maha on erikokoinen ja kaikki eivät liho yhtä paljon. Eikä minun yli 20kilon painonnousu ole missään nimessä mikään hyvä asia varsinkaan jos lähtöpainoa on jollakulla jo enemmän. Mutta pointtini oli juurikin se, että kun nyt syö hyvin, että se vauva siellä masussa kasvaa kunnolla. Hyvin syönytkin voi olla pienimahainen, mutta kyllä ne aika äkkiä näkee ketkä on niitä "väkisin pienimahaisia" ja ketkä ovat sitä aidosti. Ja siinä on sitten vissi ero.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä