Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tää nykyään raskaana olevien trendi on kun vahdataan kaloreita?

Vierailija
29.09.2012 |

Monessa paikassa olen törmännyt odottaviin naisiin joidenka raskausmahat ovat todella todella pieniä. Eräskin nainen oli jo viikolla 28 ja mahasta ei olisi edes tiennyt,että on raskaana. Hoikka tyttö, mutta maha näytti lähinnä vain vähän turvonneelta. Sekin selvisi sitten illan aikana, että nainen vahtaa jokaista suupalaansa ja laskee kaloreita, että ei vaan lihoa liikaa raskaus aikana.

Näitä tuntuu nyt olevan tosi paljon. Martina, Super Maria...jne Onko tämä joku nyky trendi? Eikö raskaana oleva nainen saa enää näyttää raskaana olevalta? Pitääkö sitä syödä kun pikkulintu, että näyttää heti synnytyksen jälkeen samalta kuin ennen raskautta?

En nyt ole itse mikään ryhävalas joka täällä kateellisena kaakattaa, olen hoikka 50kg painava nainen, mutta olen raskausaikana lihonut aina yli 20kiloa. Ehkä se on sitten liikaa? Mutta toisaalta kilot ovat karisseet pois tosi nopeasti ja painoni on ollut pian sama kuin lähtöpaino. Ilman mitään sen kummempia kikkailuja.

Eikö näitä "laihduttaja" mammoja yhtään huoleta vauva? Vauvat syntyvät kauhea pini kokoisina, onko niillä kaikki hyvin? Saavatko kaiken ravinnon mitä tarvitsevat siellä mahassa? Eikö pienen vauvan hoitaminen ole rankempaa kuin niin sanotun normaalikokoisen? Mahalaukku on pienempi, niin eikö niitä joudu syöttämään huomattavasti tiheämmin vauvanakin? Ja painonnousun tarkkailu on paljon tarkempaa ja varmaan erilaiset infektiotkin tarttuu herkemmin vauvaan jok on kovin pieni? Entä sitten jos vauva syntyy keskosena? Minua ainakin huolettaisi tämä kohta kovasti, sillä vauvan selviäminen on usein kiinni siitä minkä kokoinen vauva on. Hyvässä lihassa oleva ennenaikainen selviää todennäköisemmin kuin kovin pieni ennenaikainen vauva. Oma lapseni saattoi selvitä hengissä ennenaikaisuudesta sen takia, että oli niin hyvän kokoinen vauva kuitenkin viikkoihin nähden. Ei siis paljoa harmittanut, että olin syönyt vähän enemmän :)

Mutta siis, mikä tätä trendi nyt on? Ja miksi? Ymmärrän, että ei sitä nyt tarvitse itseään muotopuoleksi lihottaa, mutta eikö voisi syödä ihan normaalisti? Ei se ole normaalia jos raskautta on takana 3/4 osaa ja vatsa vaan vähän pömpöttää.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva 3,5kg

Istukka 1kg

Lisääntynyt verivolyymi eli neste 2kg

jne.

Nykymammat kuvitelevat saaneensa IHRAA 13kg, kun vaaka heilahtaa. Eli koulussa jäänyt jotain oppimatta.

Vierailija
22/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin normaalisti, ei keksejä herkkuja tai mitään muuta epäterveellistä.

Liikkuminen jäi todella vähäiseksi, koska kummallakin kerralla on tullut todella nopeasti liitoskipuja.

Esikoisesta laihduin hyvin. Toisen jälkeen aloin turpoomaan imetyksen loputtua.

Lautasmallissani ei ole vikaa, se on nämä viikonloppuviinit kun turvottaa.

Jotain iloa tähän elämään pitää jätttää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana tosi pieni. Maha oli pieni eikä kiloja tullut paljoakaan vaikka söin kuin hevonen. Vauva oli kuitenkin syntyessään 3100g, eli ihan normaalin kokoinen. Synnäriltä poistuessani painoin vähemmän kuin ennen raskautta.

En liho helposti muutenkaan, eli olen ns. läpipasko (kaunis termi..). Ei se hoikkuus todellakaan aina tarkoita sitä, että olisi joku hullu kalorinkyttääjä tai laihdutushullu. Jotkut pysyvät luonnostaan hoikempina, toinen lihoo pelkästä ruoan katsomisesta. Niin me ollaan erilaisia, turha siitä on alkaa muita haukkumaan.

Vierailija
24/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa tietää, että jos näet raskaana olevan naisen, joka on hoikka, niin mistä oikein näet että onko hän hoikka luonnostaan vaikka syö normaalisti, vaiko joku kalorinkyttääjä jonka tarkoitus on olla mahdollisimman hoikka? Kun sanot että erotat nämä.

Luulenpa, että minusta et asian laitaa olisi erottanut.

Vierailija
25/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minusta olisi tuntunut tosi pahalta, jos joku olisi ajatellut/sanonut minun olevan joku sairas kalorinkyttääjä VAIN siksi, että satuin olemaan raskaanaollessanikin hoikka ja maha oli pieni. En ymmärrä tätä ihmisten tarvetta arvostella muita ihmisiä. Eiköhän ne siellä neuvolassa huolehdi tuosta painoasiastakin, tuskin sillä tarvitsee vieraiden ihmisten päätään vaivata.

Vierailija
26/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vielä sen, että meillä on toinen lapsi toiveissa. Jos tulen raskaaksi, tulen todennäköisesti olemaan taas se hoikka odottaja. Pitäisiköhän siis aina julkisilla paikoilla kulkiessani mussuttaa possumunkkia ja toisessa kädessä heiluttaa sipsipussia, ettei vaan kukaan ap:n kaltainen ahdasmielinen ihminen ajattele, että tuokin hoikka, pienimahainen odottaja vaan laskee kaloreita ja tekee vauvalle haittaa?

Uskomaton keskustelu kaikenkaikkiaan. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja jätetään se painosta ja muista asioista huolehtiminen neuvolaan ja lääkärille.

Vierailija
27/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usealta tutulta olen kuullut, kuinka neuvolassa on paasattu siitä, ettei saa lihoa ja että neuvolan määräyksestä on täytynyt suorittaa sokerirasitustesti. Mielestäni sokerirasituksen teettäminen raskaana oleville on hullua. Itse kieltäydyin. Ei huvittanut paastota sitten yhtään, eikä varsinkaan päättää paastoa juomalla sokerilitkua. Mitähän tuo tekee sikiölle?

"Paino nousee liikaa, et saa syödä". Söin toisessa raskaudessani vähemmän kuin en ollessani raskaana, tunsin nälkää ja sama virsi neuvolassa vaan jatkui koko ajan. Lopputulos oli kuitenkin aivan sama kuin ekassa raskaudessani, jossa söin normaalisti: molemmissa +20 kg, vauvat 4kg ja raskauskilot hävisivät pelkällä imetyksellä 3 kuukaudessa.

Tuon paino ei saa nousta -ohjeen sijaan saisivat olla enemmän huolissaan siitä, saako sikiö tarvitsemansa eli valistaa ruuan laadusta.

Harmittaa, että "ison vauvan synnytys" -pelottelulla olin syömättä.

Vierailija
28/47 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä järkevänä sitä että altistetaan raskaana oleva nainen + sikiö tuollaiselle paastolle ja sitten juotetaan sokeriliemiä. Ei voi tehdä hyvää kellekään ja nämä kokeet voisi hoitaa esim. verikokeena ongelmitta. Vaan ei; Suomessa äiti on vauvasäiliö, jonka voinnilla ei ole mitään merkitystä. Täällähän ei määrätä pahoinvointilääkkeitäkään, vaikka voisi päivittäin pahoin ja laattaisi lähes kaiken, mitä syö...epäinhimillistä ja turhaa voimien kulutusta.

Lihoin 12kg esikoisen raskausaikana ja 3kg tuli mukanani kotiin. Painosta naljailtiin ja sanottiin, että ei saa laihduttaa mutta painon ei myöskään "tarvitse nousta". Ihmettelin sitä ääneen, että jos laihtua ei saa ja paino ei saa nousta, eikö se vauva + istukka + lapsivesi ole sitten mahdoton yhdistelmä?? Hapanta naamaa näytettiin vaan, just joo.

Sitäpaitsi jos syö fiksusti eikä vauva kasva kohtuuttoman isoksi, ei verensokeri ole isoin ongelma maailmassa. Stressi sen sijaan voi aiheuttaa jopa keskenmenon...

Vierailija
29/47 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli painoa toisessa raskaudessani 10 kg lisää. Lähtölukemat oli samat kuin ap:lla. Lapsi oli 4200 g painoinen. Miten ap selität tämän? Eikö lapsen olisi pitänyt olla vähintään puolet siitä, mitä ap:n lapset?

Miten kehitysmaissa nälkäänäkeville äideille syntyy elinkelpoisia vauvoja? Selittäisikö ap vielä tämän jutun, kun taitaa olla oikea asiantuntija.

Vierailija
30/47 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

painonnousu ei ole ollut suhteessa vauvan kokoon, vauva siis kyllä kasvaa vaikka äiti ei lihoaisikaan hullun lailla

Mun painonnousu - vauvan syntymäpaino - palautuminen omaan painoon on mennyt näin:

12 kg, 3,3kg, 2 viikkoa

10 kg, 3,6kg, 2 kuukautta

4 kg, 3,9kg, 1 viikko

Vierailija
31/47 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hassulta, että monet kieltäytyvät menemästä testiin jossa saisi tietoa omasta ja vauvan hyvinvoinnista. Ainakin meilläpäin rasitustestit tehdään aamulla, joten jos syö aikaisen iltapalan ja myöhäisen aamiaisen ( =testin jälkeen), niin siinähän se 12 tuntia syömättä menee ihan huomaamatta. Kai ihmiset muutenkin käyttää yönsä nukkumiseen eikä syömiseen...

Ap ehkä näkee kalorinkyttääjiä joka nurkalla, muttei hän ihan väärässäkään ole. Olen itsekin välillä laskenut kaloreita, mutta minä syönkin oikeasti paljon, kuopusta odottaessa tuli syötyä varmaan vähintään 2500 kaloria päivässä ja eiköhän se 3000 mennyt helposti rikki ainakin pari kertaa viikossa. Raskauskilot jäivät sairaalaan.

Tiedän tapauksia, joissa äidit ovat todella syöneet raskausaikana vähemmän kuin normaalisti. Eräs normaalipainoisena raskaaksi tullut ja aluksi pahoinvoinnista kärsinyt äiti hehkutteli kuinka hän söi 1500 kaloria päivässä ja kuinka hänelle oli sanottu kuinka pieni maha hänellä on. Seuraavaksi valitteli kun joutui olemaan pienipainoisena syntyneen vauvansa kanssa sokeritarkkailussa sairaalassa kun vauvan sokerit eivät pysyneet tarpeeksi korkealla. Pienipainoisuus+sokerit eivät tetenkään välttämättä johtuneet äidin kaloreidenkyttäilystä, mutta tuli se silti väkisin mieleen.

Vierailija
32/47 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikkapa henkilölle, joka ei koskaan ole sietänyt makeaa tyhjään vatsaan, voi olla täysin mahdotonta saada alas puolisen litraa imelää nestettä heti aamusta. Tulitko ajatelleeksi sitä? Kyllä sitä tietoa voi saada muillakin keinoin ja koska lievät raskausdiabetes-tapaukset hoidetaan ruokavaliolla, luulisi sen riittävän että noudattaa vain oikeanlaista ruokavaliota? Vaikeammissa tapauksissa tuppaa olemaan selkeät oireet, mutta nyt ei ollut kyse niistä vaan tästä rutiininomaisesta sokerirasituksesta, joka on isolle osalle täysin turha toimenpide.

Vierailija
33/47 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tehdä hyvää kellekään ja nämä kokeet voisi hoitaa esim. verikokeena ongelmitta..

Testi menee siis näin:

1. Olet 12h syömättä.

2. Sinulta otetaan verikoe.

3. Juot sen sokeriliemen

4. Tunti sokeriliemen juomisesta sinulta otetaan verikoe.

5. Kaksi tuntia sokeriliemen juomisesta sinulta otetaan verikoe.

Eli hoidetaan verikokeilla, miten sitä sokerirasitusta voitaisiin mitata rasittamatta sinua sokerilla? Paastoamisen syy kai ( ?) on se ettei ennen testiä syödyt ruuat "sotke" tuloksia.

Keskustelussa aiemmin mainittu Martinakin taisi saada testistä "huonot" tulokset ( muistaakseni blogissaan asiasta mainitsi), joten ei ne sokeritasapainon ongelmat osu vain läskien kohdalle.

Vierailija
34/47 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kahdessa raskaudessa kummassakin tullut kiloja vain alle 9, ja nämä karisivat itsestään synnytyksen ja turvotuksen häviämisen myötä. Lähtötilanteessa olin hoikka, ja mielelläni olisin kerännyt muutaman kilon ylimääräistä imetystä varten. Ja olen kyllä syönyt raskausaikana ihan mitä mieli tekee, herkkujakin joka päivä. Enkä edes tiedä, paljonko kaloreita missäkin ruuassa on. Lapset ovat painaneet täysiaikaisina alle 3kg, jota olen harmitellutkin, mutta hyvin ovat kasvaneet ja pärjänneet, eikä neuvolassa oltu minun eikä lasten painosta huolissaan. Kaikilla ei vaan tosiaan se paino nouse. Näistä julkkiksista en toki tiedä, miten ovat painoaan ja syömistään tarkkailleet...

Vierailija
35/47 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse vahtaan kaloreita ihan ravintoterapeutin ja lääkärin käskystä. BMI oli ennen raskautta 29.

Nyt olen viikoilla 23, eikä mahankasvua vielä huomaa. Kiloja tosin on tullut jo liikaa ottaen sen huomioon kuinka paljon niitä minun kokoiselle saisi tulla. Jos lihoisin saman määrän mitä sinä raskauden aikana, olisin 100kg raskauden lopussa.Siitä voit taas miettiä että mitä komplikaatioita edessä voi olla.

Syön kuitenkin noin 2000 kaloria päivässä ja tuo määrä on laskettu niin että se kattaa minun kulutukseni ja vauvan ravinnontarpeen. Ja onhan se tutkittukin että vauva tarvitsee terveelliseen kasvuun vain 300 "ylimääräistä" syötyä kaloria.

Ja siksi tässä niitä kaloreita vahditaan kun vauvan JA minun terveydestä ollaan huolissaan. EI sitä raskauden takia pidä unohtaa omaa vointiaan.

Mitä tulee tuohon vauvan kokoon niin joo, kyllähän sekin vaikuttaa miten äiti syö, mutta siihen kokoon vaikuttaa myös geenit. Oma esikoiseni oli pitkä ja hoikka syntyessään ja oli vielä yliaikainen, vaikka minä söinkin kuin norsu (omaa typeryyttäni).

Mahan kokokin on muuten sellainen asia johon vaikuttaa niin moni asia. Kohtu kasvaa ihan omia reittejään. Itsellänikin on ollut nyt kummassakin raskaudessa pieni sf-mitta, mutta esikoinen ei ollut mikään pieni (vaikka olikin hoikka). Mulla on pitkä selkä ja lääkärit ja kätilöt sanoivat että se kohtu on paremmin piilossa sen pitkän selän ansiosta.

Vierailija
36/47 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt raskauden aikana kuten ennenkin, paitsi alussa kun en pahoinvoinnin takia pystynyt syömään oikeastaan yhtään mitään. Ap, kaikilla se jatkuva syöminen ei helpota pahoinvointia vaan saa oksentaa entistä enemmän...

Joka tapauksessa, joskus laskeskelin kaloreita. Siis jo ennen raskautta ja välillä raskauden aikanakin - SIKSI, että saisin tietää, syönkö riittävästi. Ei siksi, että syönkö liikaa. Kertaakaan en ole saanut päivittäiseksi kalorimääräksi yli 2000kcal. Ennen raskautta söin ehkä 1200-1800 kaloria päivässä ja sama meno on jatkunut. En yksinkertaisesti tarvitse enempää, pitäisi ahtaa älyttömiä määriä ruokaa napaan. Uskon, että kroppa tietää, mitä tarvitsee. En ala raskauden takia "varmuuden vuoksi" vetää ylimääräisiä aterioita, jos ei tee yhtään mieli.

Vauvan painoarvio kaksi viikkoa sitten oli 3300g, eli eipä mikään minimaalinen yksilö.

Vierailija
37/47 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa heti ensimmäisellä käynnillä paasattiin ylipainon haitoista ja varoiteltiin tiukasti syömästä liikaa. Painoindeksini on 20!

Vierailija
38/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen töissäni paljon raskaanaolevia eikä tämä ap:n kohkaama asia nyt todellakaan ole mikään ongelma. Suurin osa odottajista on enemmänkin kerännyt raskauskiloja oikein urakalla, kuin pihistelleet ja laskeneet kaloreita. Jos joku Martina tai SuperMarjo vaikuttaa omaan elämään noin paljon niin huhhuh.

Ja jos joku odottaja on todella hoikka, niin mistä joku ulkopuolinen voi tietää mikä sen takana on? Ei kaikki liho vaikka söisivät norsun annokset päivässä. Ihmiset ovat erilaisia, se asia pitäisi hyväksyä eikä nettipalstalla haukkua hoikkia odottajia. Hoikkuudessa ei ole mitään pahaa jos ei vauvan terveydellä leikitä.

Jotenkin nyt ap tekee kärpäsestä härkäsen ja liioittelee asian aivan epätodellisiin mittoihin.

Vierailija
39/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi kirjoituksiani ymmärretään tahallaan vähän väärin. Enemmissä määrin vähän lihovia ihaillaan äänekkäästi ja siitä saa julkisesti vain hyvää palautetta, että maha on pieni ja kiloja ei ole kertynyt. On varmasti outoa kuulla jotain negatiivista siitä, että on mallikkaasti estänyt itseään lihomasta raskaana ollessaan.

Eikä kyse ole nyt mistään yhdestä naisesta juhlissa, vaan näitä on tullut paljon vastaan viime vuosina. Kokoajan enemmissä määrin. Mutta kirjoitin siitä tuolla myös aikaisemmin, että kilojen vahtaaminen ja kaloreiden laskeminen on nykytrendiä myös ei raskaana oleville. Että ehkä siitä roolista on vaikea irtautua raskaana ollenssaan? En tiedä sitten kun itse en ole koskaan tuota harrastanut.

ap

Vierailija
40/47 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin eniten huolissani kilojen vahtaamisessa siitä, että imetys vaikeutuu ja maito on "laihempaa", jos ei raskaana ollessa syö vauvan tarpeiden mukaan. Elimistön kuuluu kerätä muutama ekstrakilo raskausaikana, sillä se edesauttaa maidon tuloa ja parantaa sen laatua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä