Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö ensimmäisen sairauslomapäivän olla palkaton?

Vierailija
29.09.2012 |

Kokoomus ajaa sairauslomiin yhden päivän karenssia. Puoluevaltuuston hyväksymässä aloitteessa esitetään, että ensimmäinen sairauspäivä olisi palkaton ja kahden seuraavan viikon ajan sairauslomalla oleva palkansaaja saisi vain 80 prosenttia palkastaan. Kannatatko tällaista jo Ruotsissa käytössä olevaa mallia? Muuttaisitko sitä vai ottaisitko sen käyttöön juuri tämän kaltaisena?

Kokoomuksen aloitetta on ehditty jo kritisoida. Esimerkiksi Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Antti Rinteen mukaan sairauslomapäivät eivät ole mikään ongelma vaan pikemminkin se, että työntekijät sairastuvat yhä useammin jatkuvan kiireen ja ylimitoitettujen tulostavoitteiden vuoksi.

Myös SDP on tyrmännyt aloitteen. Puoluesihteeri Reijo Paananen ei usko, että tällaisella esityksellä saadaan pidennettyä työuria.

Mitkä siis ovat ehdotetun sairauslomamallin edut ja haitat? Vähentäisikö vai lisäisikö malli niiden määrää? Kannustaisiko sairauslomakorvausten vähentäminen sinua työntekoon ja auttaisiko se sinua jaksamaan töissä myös kipeänä? Entä ottavatko työntekijät nykyisin liian heppoisin perustein sairauslomaa?

http://yle.fi/uutiset/pitaisiko_ensimmaisen_sairauslomapaivan_olla_palk…

Mun työpaikalla tarvitaan lääkärintodistus jo ekasta päivästä

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää tulee, niin mahtaisivtkohan jotkut työnantajat jatkaa nykyistä käytäntöä ns. etuna?

Mun mielestä tosi huono juttu. Mitenköhän onnistuisi tilapäinen hoitovapaakaan tämän jälkeen? Olisiko sekin vain 80% palkasta? Että onnea vaan pienituloisille yksnhuoltajille!

Vierailija
42/45 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on aina lääkärintodistus heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Mun mielestä se olisi lääkärin ammattitaidon aliarvioimista mikäli sairasloma olisi palkaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylilojaali, joka osaa sairastaa max yhden päivän ja sitten ryntää puolikuntoisena työpaikalle.

Jos eka päivä muuttuisi palkattomaksi, alkaisin ehdottamasti käyttämään kaikki 3 päivää hyväkseni.

Vierailija
44/45 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollet sitte satu olemaan allerginen kaikille mahdollisille kipulääkkeille...

flunsasta tai menkkakivuista. Mutta onhan jo nyt esimiehellä oikeus vaatia lääkärintodistusta ensimmäisestä poissaolopäivästä jos epäilee jotain. En todellakaan kannata karenssipäivää

flunsasta tai menkkakivuista. Mutta onhan jo nyt esimiehellä oikeus vaatia lääkärintodistusta ensimmäisestä poissaolopäivästä jos epäilee jotain. En todellakaan kannata karenssipäivää

Vierailija
45/45 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta teet työtä kotona. Tuota kutsutaan etätyöpäiväksi.

Olisi todella epäreilua jos se täytyisi tehdä palkatta