Pitäisikö ensimmäisen sairauslomapäivän olla palkaton?
Kokoomus ajaa sairauslomiin yhden päivän karenssia. Puoluevaltuuston hyväksymässä aloitteessa esitetään, että ensimmäinen sairauspäivä olisi palkaton ja kahden seuraavan viikon ajan sairauslomalla oleva palkansaaja saisi vain 80 prosenttia palkastaan. Kannatatko tällaista jo Ruotsissa käytössä olevaa mallia? Muuttaisitko sitä vai ottaisitko sen käyttöön juuri tämän kaltaisena?
Kokoomuksen aloitetta on ehditty jo kritisoida. Esimerkiksi Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Antti Rinteen mukaan sairauslomapäivät eivät ole mikään ongelma vaan pikemminkin se, että työntekijät sairastuvat yhä useammin jatkuvan kiireen ja ylimitoitettujen tulostavoitteiden vuoksi.
Myös SDP on tyrmännyt aloitteen. Puoluesihteeri Reijo Paananen ei usko, että tällaisella esityksellä saadaan pidennettyä työuria.
Mitkä siis ovat ehdotetun sairauslomamallin edut ja haitat? Vähentäisikö vai lisäisikö malli niiden määrää? Kannustaisiko sairauslomakorvausten vähentäminen sinua työntekoon ja auttaisiko se sinua jaksamaan töissä myös kipeänä? Entä ottavatko työntekijät nykyisin liian heppoisin perustein sairauslomaa?
http://yle.fi/uutiset/pitaisiko_ensimmaisen_sairauslomapaivan_olla_palk…
Mun työpaikalla tarvitaan lääkärintodistus jo ekasta päivästä
Kommentit (45)
olisin pois heti kertalaakista viikon, kaks.
Varmasti lisäisi sairaslomien pituutta tuollainen malli. Eli jos yleensä on ollut vain sen yhden päivän pois niin tuolla mallilla olisi varmasti sen kolme salittua päivää ihan vaan siksi, että palkanmenetys kismittää.
jos palkaton päivä pitäsi olla niin mieluummin se olisi se toinen tai kolmas sairaspäivä.
Kiinteistöalan tes. Vai onko se nyt kiinteistöhuoltoalan. En jaksa alkaa tarkistamaan työsopparista.
Mun osalta vaikuttaa niin, että en helposti jää pois töistä sairaanakaan. Mut en kyllä jää kotiinkaan ylimääräisiksi päiviksi niin kuin suurin osa näköjään aikoisi. Ihme lusmuja tämä maa täynnä.
ja joutuisin pitämään sairasta lasta yksin kotona. Ei vaan yksinhuoltajana ole varaa yhteenkään palkattomaan päivään. Olen asiakaspalvelutehtävissä, joten varmaan aika moni sairastuisi ns. turhaan.
kyllä töissä sairaana, jos flunssa tuntuu olevan tulossa. Palkatonta vapaata en kyllä ottaisi.
on kahvihuoneissa nykyään leposohvat, että kipeät työntekijät voi levätä välillä kun ei ole varaa jäädä sairauslomalle. Kuulosti kyllä aika kammottavalta. Mutta siihenhän se meilläkin menisi. Pienipalkkaiset naiset tulisivat kipeänä töihin. Hoitoalalla varsinkin olisi aika vaarallista kun lasten teholla hoitajat pärskisivät flunssassa.
Mutta kaipa se kokoomus saa tämänkin periksi kun sai lapsilisien indeksikortuksen jäädyttämisenkin.
Lusmuilta rahat pois.
Usein saa työkaveriaan passittaa kotiin, kun on sairaana töissä. Kyllä se niin on, että jos työ on riittävän motivoivaa ja työyhteisö riittävän hyvä, niin noita turhia poissaoloja ei ole. Kannatan siis nykyistä mallia eli kolme päivää voi olla palkatomana sairaana. Itsen olen ollut tänä vuonna kaksi päivää flunssan vuoksi pois.
sitä, että pitäisi olla sairauslomalla 3 päivää. Se eka jos menis omalla kustannuksella, olis kaksi muuta sitten korvaukseksi.
ei nyt ollenkaan aukene tämä ajattelutapa! Siis jos ekasta päivästä ei saa palkkaa niin sitten jää ihan kiusallaakin 80% palkalla turhaan kotiin vaikka töissä saisi luonnollisesti sen 100%?! Omaan lomapakkoonhan se osuu!
Itse sinnittelen töissä sairaana, 2 kertaa käynyt niin, että en vain ole pystynyt hoitamaan työtäni ja olenkin sitten lähtenyt työterveyteen josta tietenkin annettu sairauslomaa.
Kumpikin näistä päivistä ollut perjantai ja lopun sairastamisen olen sitten sairastanut viikonloppuna (työaikani on ma-pe).
Meidän tiimissä sairastelut ovat aivan minimissä, jos tuo malli tulee suomeen niin sinnittelevätkö ihmiset edelleenkin töissä ja odottavat, että jos olo vaikka paraneekin? Minäkin olisin menettänyt kahden päivän palkan tuolla ruotsin mallilla. Eli hakisinko sairauslomaa jo ensimmäisenä päivänä, kun tunnen oloni sairaaksi, ettei vaan jää palkatta jos joutuukin olemaan sen yhden päivän vaan poissa?
on kahvihuoneissa nykyään leposohvat, että kipeät työntekijät voi levätä välillä kun ei ole varaa jäädä sairauslomalle. Kuulosti kyllä aika kammottavalta. Mutta siihenhän se meilläkin menisi. Pienipalkkaiset naiset tulisivat kipeänä töihin. Hoitoalalla varsinkin olisi aika vaarallista kun lasten teholla hoitajat pärskisivät flunssassa.
Mutta kaipa se kokoomus saa tämänkin periksi kun sai lapsilisien indeksikortuksen jäädyttämisenkin.
Lusmuilta rahat pois.
Tarviiko elää niin kädestä suuhun, että yhden päivän palkan menetys on taloudellinen katastrofi?
Mua vituttaa tehdä menkkakipuisten ja migreenikkojen töitä. Jos olisin yrittäjä, ottaisin töihin vain miehiä. Ikävä sanoa, enkä tätäkään kyllä kertoisi muuten kuin anonyymisti netissä.
Keskiluokkaisellakin päivän palkan puuttuminen tuntuu tilissä. Mitenkä ne kymmenet tuhannet pienipalkkaiset?
Lopputuloksena töissä oltaisiin sairaanakin tartuttamassa muita. Kokonainen osasto flunssassa, työteho nolla, sairaus pitkittyy. Se vast akalista olisi.
Näinhän se Ruotissakin menee. Töistä jäädään pois ainoastaan jos on niin lopussa ettei kykene itseään raijaamaan työpaikalle.
Ei tässä mallissa ole kuin häviäjiä.
flunsasta tai menkkakivuista. Mutta onhan jo nyt esimiehellä oikeus vaatia lääkärintodistusta ensimmäisestä poissaolopäivästä jos epäilee jotain. En todellakaan kannata karenssipäivää
Eriarvoistava käytäntö. Asiantuntija yms. tehtävissä on paljon helpompi jäädä läppärin kanssa peiton alle tekemään eräpäivää ja kuroa puolitehoista päivää myöhemmin kiinni, kun sitten siivojat, kaupankassat ja sairaanhoitajat joutuvat palkattomia vapaita ottamaan. Toki asiantuntijatehtävissäkin on tapaamisia joihin on pakko mennä, mutta sitten loppupäiväksi kotiin, kuten nytkin.
Meillä alle 2v konsernissa olleille eka päivä on palkaton. Yli 2v olleille ekastakin saa saikkurahat.
Kannatan kyllä jonkinsortin uudistusta tähän. Esim se 80% sairasloma-ajan palkka. Ja karenssipäivä myös ok.
Ruotsissa se on ollut käytössä vuodesta 1993, eikä se siellä ole vähentänyt poissaoloja, vaikka jossain vaiheessa lehdissä niin kerrottiinkin. Mutta sairauspoissaolot olivat vähentyneet jo ennen kun karenssipäivä tuli, ja sen jälkeen ne ovat välillä vähentyneet, välillä kasvaneet.
Sen sijaan Ruotissa on onnistuttu vähentämään poissaolojen kestoa keskimäärin 15 päivästä 7 päivään erilaisilla toimenpiteillä (mmm. sillä, että sairauslomalta ei saa täyttä palkkaa), ja samaan pitäisi pyrkiä Suomessakin.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2012/03/16/3t-palkaton-paiv…
http://www.ilkka.fi/mielipide/kolumnit/tilastoharhoja-karenssipaivasta-…
on ongelma niin päin, että sairaita työkavereita yritetään patistaa kotiin lepäämään.
Olen sellaisessa työssä, että työtä ei oikeastaan voi siirtää työkavereille, vaan se täytyy vain jotenkin uudelleen järjestellä, jos sairastuu. Ja käytännössä se kasautuu niin, että kaaos odottaa työpöydällä, kun palaat takaisin.
Lisäksi me työskennellään homevaurioisessa rakennuksessa. Jotkut pidempään työssä olleet on aina puolikuntoisia ja esimerkiksi poskiontelotulehdukset tosi yleisiä ja toistuvia. Itse en ole ollut rakennuksessa vielä kovin kauaa, enkä oireile kovin pahasti. Mutta jos saan perusflunssan, se yleensä pitkittyy, koska sisäilman ongelmat on hengitysteille lisärasite. Sama muilla. siksi selkeästi kipeät työkaverit yritetään aina hiillostaa saikulle hyvällä tai pahalla..
Että meillä näin.
Jos joudun jäämän pois töistä, paranen päivässä. Miksi jäisin useammaksi päiväksi kotiin, jos yksi sairaslomapäivä riittää toipumiseen.
turhat sairaslomat jäisivät pois. Loistava ehdotus, toivottavasti toteutuu.
Ehkä jatkossa tulisi vähemmän niitä krapulasairaspäiviä.
Olen montakin kertaa ollut vain sen päivän poissa, kun olen oikeasti sairaana.
Jos toi tulee, olen olen ihan kaikki kolme päivää pois töistä.
Olen yksinhuoltaja ja tulisin töihin vaikka pää kainalossa sairastuttamaan työkaverit ja asiakkaat. Jos pienestä palkasta otetaan yhden päivän palkka pois, kuoltais kumminkin nälkään.
Itse olen parhaillani flunssassa. uskon, että en vielä maanantaina kykene töihin (hoidan lapsia enkä halua räkiä päälle). vanhassa syteemissä olisin maanantain tod.näk poissa ja menisin ti jo töihin.
Jos tulisi uusi malli ja eka päivä olisi palkaton ja vasta toka palkallinen, en todellakaan menisi tiistaina töihin. Eli minusta tuo uusi systeemi kannustaisi olemaan pidempään poissa ja vielä pahempaa, menemään sairaana töihin.
Jos systeemiä halutaan tiukentaa niin järkevin muutos olisi se, että jo ekasta päivästä pitäisi olla lääkärin todistus. Se taas kuormittaisi kyllä terveyskeskuksia ja työterveyshuoltoa. Ja sitten kaikki vatsatautiset istuisi tartutamassa muita.
Minusta hyvä työnantaja tunnistaa lintsaajat jo ilman muutostakin. Miksei pidä kunnon puhuttelua? Ainakin meillä tietystä määrästä poissaoloja, pidetään jo puhuttelu.
Ja se on hyvä asia. Suurin osa kuitenkin sairastaa ihan oikeasti eikä feikkipoissaoloja ole.