Määrittele mitä kiire mielestäsi on
Kaikki on nykyään niin kiireisiä. Jotenkin käsitän kiireeksi tilanteen, jossa itse ei voi ollenkaan päättää aikatauluista tai jättää jotain asiaa tekemättä. Minusta töissä voi olla kiire, lapsen hakemiseen hoidosta voi olla kiire. Mutta esimerkiksi lenkille (jos sinne menee yksin) ei voi olla kiire, ja jos harrastukseenkin on aina niin kiire että sitä pitää voivotella joka kerta, tulee mieleen että onko se harrastus sitten kaiken sen kiireen arvoista, koska sinne voi myös jättää menemättä.
Minä en siis voi sanoa, että olen ollut kiireinen, jos olen vaikka siivonnut koko päivän, koska yhtä hyvin olisin voinut tehdä sen rennosti ja hitaammalla aikataululla. Mut tiedän ihmisiä jotka määrittelevät myös tällaiset vain omassa päässä olevat tiukat aikataulut myös kiireeksi.
Kerro oma versiosi. :)
Kommentit (6)
Kiire tulee siitä, että ei pysty tekemään kaikkea, mitä on ajatellut tai luvannut tai mitä odotetaan. Mutta kyllähän silloinkin voi tehdä valitsemansa asiat kiireettömästi. Tai voisi, jos olisi jonkun muun ihmisen hermot kuin minun. Tai vaikka lehmän hermot :)
Kyllä minulla voi olla kiire lenkillekin, jos haluan esim. ehtiä juosta ennen kuin tulee pimeää. Silloin luonto asetaa aikarajan, jolle en voi mitään.
Jos ei olisi mitään suunnitelmia, ei olisi kiirettäkään.
ei ehdi suorittaa asioita, joita katsoo vähintäänkin tarpeellisiksi -joko asioiden mahdottoman määrän takia tai kyvyttömyyttään tai silkkaa taitamattomuuttaan tai suhteellisuudentajuttomuuttaan.
Minulla on kiire, kun täytyy pitää kelloa silmällä minuutilleen ja tehdä useampia asioita yhtäaikaa, jotta ei tapahdu (lisä)vahinkoa. Tämä vielä pitempikestoisena kuin 10min.
Joskus toki voi sattua jotain odottamatonta, niin että voi olla vaan kiire.
Ja on mullakin joskus töissä kiire, mutta silti (yritän) tehdä töitä homma kerrallaan ilman että säntäily ja sähellys vie tehot.
Joskus toki voi sattua jotain odottamatonta, niin että voi olla vaan kiire.
Ja on mullakin joskus töissä kiire, mutta silti (yritän) tehdä töitä homma kerrallaan ilman että säntäily ja sähellys vie tehot.
aamulla tarvii ehtiä duuniin seiskaksi, jotta ehtii ajoissa kotiin, että saa roudata tenavat treeneihin. Joo, voishan ne sieltä olla veke, mutta harrastuksista maksetaan, etten välitä sluibata siitä. Sitten illalla kotona onkin jo kiire laittaa ruokaa, että tuo armas jälkikasvu saa ruokaa ja voivat hoitaa läksyt, suihkut yms.
Omaa, mun omaa, kiireetöntä aikaa on joka toinen la-su, jolloin tarvii kuitenkin ehtiä isommat siivoukset, ruokaostokset, ruuanvalmistuksiakin yms yms.
Koen, että mulla on aina vähän kiire.
jotta ehtii hoitaa sen vielä tärkeämmän.
esim. pitää jättää viemättä lapsi harrastukseen, kun ei ehdi töistä ajoissa pois, kun joutuu jäämään ylitöihin.