Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisille asperger-naiset vaikuttavat ulkopuolisen silmin?

Vierailija
29.09.2012 |

Miehet kyllä tiedetään...

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Bridgessä on mielestäni aika hyvä assihahmo. Olen katsonut vain sitä amerikkalaista versiota, ja pidän siitä.

Vierailija
22/54 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kaverini on assi (nainen). 

Hänessä näkyi koko lukioajan heltymätön kiinnostus luonnontieteisiin (koska hän puhui niistä joka helvetin päivä, ihana silti :) ja oli niissä lukioaikana erittäin loistava. Assius taas näkyi siinä että jouduin usein kuuntelemaan välitunnin kestävää luentoa integraalista tai jostain jutusta mikä tapahtui hiukkaskiihdyttimessä. Hän meni myös lukkoon isommassa ryhmässä mutta jutteli mielellään kahden. Hän oli ujo ja vähän pihalla sosiaalisissa tilanteissa, mutta saattoi käydä pitkää dialogia fysiikanopettajan kanssa ryhmän edessä ilmeenkään värähtämättä. Just sellainen kypsän oloinen ja helkutin älykäs. Lähtikin sit lukemaan fysiikkaa. Nyt ei enää nähdä ihan niin usein kun ei opiskella samaa alaa (aloitettiin yliopistossa viime vuonna), mutta silti hän on paras ystäväni, ja tavataan kuitenkin viikoittain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:26"]

Saga Noren!!

[/quote]Saga oli hottis!

t mies

Vierailija
24/54 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:52"]

Kukaan ei tiedä että olen voimakkaasti assi. Olen sosiaalinen ja minusta pidetään. Osaan vitsailla ja heittää vähän small talkia. Olen kielellisesti lahjakas. En sano ääneen mitä oikeasti ajattelen.

Se mikä on rasittavaa on ihmisten "kaksinaamaisuus". Siis minun mielestäni. Heistä se on varmaan jotain normaalia ja ihan luontevaa, että ollaan yksi päivä kovasti tuohtuneita jostain ihmisestä ja seuraavana päivänä kuljetaan sen ihmisen kanssa käsikynkkää parhaina kavereina. Kuinka muille haukutaan ja juorutaan ja sitten lähdetään kyseisen ihmisen kanssa shoppailemaan Prismaan.

[/quote]

Olen lievästi assi. Tai en tiedä. En enää välitä. Mä oon mä. Maailma on opettanut juuri tuon, en sano mitä ajattelen. Joskus lipsahtaa ja siitä saa varsinkin naisilta kiukkuista palautetta. Ihmisiä, jotka tuntevat minut, on todella vähän. Olen ja osaan olla sosiaalinen, mutta sitä kestää rajallisen ajan. Ihan sama =)

Vierailija
25/54 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/54 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut yksinkertaiset asiat ja vitsit eivät mene perille. Sosiaalisesti kömpelö, eikä ymmärrä sellaisia pikku asioita, kuin että juhlissa ei voi yksinään syödä puolta koko täytekakusta, vaan muillekin pitäisi jättää. Toisaalta hallitsee erinomaisesti kaikenlaista nippelitietoa ja osaa asioita ulkoa.

Vierailija
27/54 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tällaisia asioita on minusta diagnoosit edellä lähestyä, sillä kasvatuksella sekä kasvuympäristöllä on ihmisen kehitykseen aivan valtava merkitys.

Aivan tuikikiltistä taaperosta voi aikuisikään mennessä muotoutua alati negatiivinen sekä epäluuloinen naristen puhuja, samaten kuin geeniperäisestä psykopatiasta kärsivästä raivokakarasta esimerkiksi moitteettoman uran tekevä kelpo lääkäri.

Kirjoitan tämän siksi, että nykyään törmää ensivaikutelman perusteella tehtäviin laajoihin johtopäätöksiin, jopa henkilökohtaisen historian läpikotaiseen pika-arvaamiseen, niin kovin usein.

Jos puhutaan nimenomaisesta Aspergerin syndroomasta, niin sitä "potevat" ihmiset todellakin ovat sosiaalisesti hieman poissa kartalta. Suomessa huomattavasti yleisempi ja enemmän kontrolloivaan tahallisuuteen painottuva "tulisipa 80-luku takaisin" -syndrooma on asia erikseen. Aspergerin tyypilliset pikkuproffapiirteet näkyvät kyllä voimakkaina jo pikkulapsissa.

Ihmisen sosiaalisen kömpelyyden taustalla voi myös yksinkertaisesti piillä pelkästään se, että sinänsä normaalille lapselle ei ole aikanaan pidetty kovinkaan paljoa seuraa. Tietynlainen urautuminen tuppaa (valitettavasti?) alkamaan varhain, vaikka vuosien varrella tapahtuva vaikuttaakin luonteen kehitykseen joko vähän tai runsaasti.

Vierailija
28/54 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspit voivat olla sosiaalisiakin, tosin useimmiten vieraat tai puolitutut, työkaveritkin näkevät aspista vain keinotekoisesti luodun minän ja tämä pätee erityisesti naisiin. Aspeilla voi olla lukuisia kumppaneita, vakaa parisuhde tai he voivat olla aseksuaalisia, ihan kuten neurotyypillisilläkin. Jos on tavannut yhden aspin, on tavannut yhden aspin. Autismin kirjon sisällä on niin suurta vaihtelua, että sitä on mahdotonta yleistää. Aspergerin diagnosoimiseksi tulee täyttää 3 kriteeriä jotka ovat: poikkeava kommunikaatio (itse olen erittäin verboosi, mikäli tilanne ei herätä vahvoja tunteita, mikäli herättää, käytän kommunikaatiokeinonani kirjoittamista), sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet (en yleensä huomaa, jos kanssakeskustelijani kyllästyy tai tuntee olonsa epämukavaksi, en myöskään nauti juoruilusta tai paskan jauhamisesta, toki olen jälkimmäisen opetellut vuosien varrella) sekä pakonomaiset rutiinit (kierrätän roskani neuroottisella tarkkuudella ja syön samaa aamupalaa joka ikinen päivä) ja erityiset mielenkiinnon kohteet (tällä hetkellä neliapiloiden kerääminen ja psykologian saralla varhaisten vuorovaikutussuhteiden muokkaamat käytömallit). Asperger on neurologinen poikkeavuus ja kertoo erilaisesta tavasta hahmottaa maailmaa. Osa aspeista saattaa olla hyvinkin haastavia työkavereina, kumppaneina tai ystävinä, esim tunteiden ilmaisun, tunnistamisen, kanavoiminen tai muiden tunteiden "imemisen" takia. Meitä kuitenkin pidetään lojaaleina ja suoraselkäisinä ystävinä, myös meille omaamme ihmissuhteet ovat hyvin tärkeitä. Meitä saatetaan pitää ylimielisinä, koska emme ymmärrä "massaa" , mutta valitettavan usein olemme oppineet välttämään tilanteita, jossa joudumme alttiiksi ajattelutapamme kritisoinnille ja koemme erityistaitomme tai älynneet turvamuuriksi. Myös neurotyypillisissä ihmisissä on haastavia persoonia, oli syy näihin mikä tahansa. Kukaan meistä ei valitse sitä miksi olemme syntyneet, mutta siedän neurotyypillisiä ihmisiä, koska hekin sietävät minua. Olen heille ystävällinen, koska näin aikuisiällä yleensä minullekin ollaan ystävällisiä tai vähintään kohteliaita. Olen joutunut opettelemaan eloa maailmassa ja yhteiskunnassa, joka ei minulle sovi, juurikin muiden ihmisten takia, joten oletan, että minä saan elää elämäni juuri näin poikkeavana kun olen. Suon saman kaikille muillekin, en yleistä, tuomitse tai halveksu, sillä en ole askeltakaan ottanut heidän kengissään...

tässä näky hyvin tää huumorintajuttomuus. Kaikella on aina merkitys. :D 

Vierailija
29/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aspergerit ovat itsekeskeisiä, eivät ymmärrä huumoria, etenkään sarkasmia! ovat vihaisia, hermostuvat helposti jos heille nauraa tai heitä ei kohtele "oikein". aspergerien jutut ovat myötähäpeää herättäviä, lisäksi he ovat sosiaalisesti erittäin avuttomia.

Vierailija
30/54 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2012 klo 21:13"]

Seksielämä? Sitä ei ole? Vai hirveästi kumppaneita?

[/quote]

As-naisilla ei yleensä ole kumppaneita.

[/quote]

höpsis

[/quote]

Reikä se on rinkelilläkin. Vinoutunut sukupuolijakauma takaa sen, että karmeinkin assinretale kelpaa jollekin vellihousuäijälle. Halut on miehellä kovat ja hyviä tai edes normaaleja naisia ei valitettavasti riitä kaikille.

Vierailija
31/54 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/54 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2012 klo 16:41"]

etten esimerkiksi ymmärrä tuota "miehet kyllä tiedetään"

Tiedostan, että sillä on varmaan joku monimielinen merkitys, mutta minun järki sanoo, että mitähän ap tuollakin tarkoittaa. Miten voi tietää, millaisia arpergermiehet ovat jos hän ei tunne kaikkia.

Eli ulkopuolisen silmin olen ehkä hiukan huumorintajuton ja tylsä ihminen, koska esim. työyhetisössä en jaksa toisten haukkumista ja ivallisia vitsejä. En ymmärrä, mikä niissä on hauskaa. En sovi sosiaalisiin kuvioihin ja en ole sopinut lapsenakaan, koska en ymmärtänyt sitä selän takana haukkumista ja niitä merkityksiä ja vihjailuja ja kolmanne hylkäämistä.

Minun järjen mukaan jos ollaan kavereita, sitten ollaan uskollisia kavereita. Ei mennä haukkumaan heti kolmannelle. Samoin töissä en näitä juttuja ymmärrä.

Siksi pidän nykyään suuni kiinni ja olen kasvattanut teflonkuoren ja ulkoistanut itseni näistä tunteista, koska niistä ja paskanpuhumisesta ja kiusaamisesta yms tulee niin paha olo.

Eli minut tunnetaan kai liian tosikkona, joka ei ole hauska ja sosiaalinen ja olen kai vähän omituinen kun en viihdy kahvihuoneessa juoruamassa (juuri siksi, että minulle tulee ristiriitainen ja paha olo).

Yleisesti en osaa sanoa, mutta olen saanut opiskelijoilta ja sijaisilta hyvää palautetta, että olen ystävällinen ja perinpohjainen opastaja ja luotettava.

Yleisesti pidän asseja parempina ihmisinä. Ihmisinä jotka eivät ole enää lapsia. Monet aikuiset eivät osaa kasvattaa itseään vaan taantuvat tai pysyvät samalla tasolla, kun vanhempiensa kasvatus loppui.

Asperger ei myöskään tee väärin, koska tietää mikä on oikein ja väärin.

Mulla oli ilmeisesti assi nainen esimiehenä. Tavallaan ei tehnyt omasta mielestään varmaan mitään väärin, koska pyrki aina noudattamaan sääntöjä pilkulleen. Valitettavasti empatiakyvyn puute yhdistettynä tähän johti todella vaikeisiin tilanteisiin työyhteisössä silloin, kun ihmisillä oli liiallista työkuormitusta (oli täysin kyvytön tajuamaan tätä) tai vaikeita henkilökohtaisia tilanteita yksityiselämässä, jotka eivät voineet olla näkymättä työssä.

Vierailija
33/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:22"]Missä kaksi aspergeria voi tavata?[/quote]

Missä vain. Mutta kaksi Asperger-tyyppistä ihmistä ei yleensä voi pariutua. He tekevät arjesta erittäin kaavamaista ja kahden assin kaavat ovat aniharvoin yhteensopivat. Yleensä Asperger-tyyppisten ihmisten (ei välttämättä diagnosoituja, mutta sellaisia, joilla on paljon niitä ominaisuuksia) kumppanit ovat jonkinlaisia vässyköitä joo joo -ihmisiä, jotka taipuvat toisen kaavoihin.

Aspergernaisille sopii ennustettava ja helppo vässykkämies, joita on markkinoilla rajattomasti, joten naisten pariutuminen on vain omasta valinnasta kiinni. Jotkut pariutuvat, jotkut eivät. Aspergermiehet eivät yleensä kelpaa kenellekään, jos oireet ovat vähänkin selvemmät. Mutta jos pariutuvat, niin nollaitsetuntoisten kynnysmattonaisten kanssa. Mutta noille naisille on muitakin ottajia, ainakin seksiseuraksi, ja he jyräävät yleensä iskuvaiheessa kömpelöt assit.

Vierailija
34/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain adhd diagnoosi, mutta tunnistan itsestäni myös assipiirteitä. Naisilla tämä yhdistelmä jää monesti tunnistamattomaksi, koska addimainen ylivilkkaus ja assimainen ulkomuisti kompensoivat toisiaan. Olen enemmänkin kuin kala vedessä ihan kaikkialla, mutta harvoihin ystävystyn syvästi.

Vierailija
35/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2012 klo 21:13"]

Seksielämä? Sitä ei ole? Vai hirveästi kumppaneita?

[/quote]

As-naisilla ei yleensä ole kumppaneita.

[/quote]

höpsis

Vierailija
36/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaksi aspergeria voi tavata?

Vierailija
37/54 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti hieman ujoja ja kömpelöitä, eivät hirveästi keskustele ellei keskustelunaihe liity kiinnostuksenkohteisiin tai sillä ole suuri merkitys, toisin sanoen "small talk" on vaikeaa.

Vierailija
38/54 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti hieman ujoja ja kömpelöitä, eivät hirveästi keskustele ellei keskustelunaihe liity kiinnostuksenkohteisiin tai sillä ole suuri merkitys, toisin sanoen "small talk" on vaikeaa.

Vierailija
39/54 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saga Noren!!

Vierailija
40/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:44"]

Jotkut yksinkertaiset asiat ja vitsit eivät mene perille. Sosiaalisesti kömpelö, eikä ymmärrä sellaisia pikku asioita, kuin että juhlissa ei voi yksinään syödä puolta koko täytekakusta, vaan muillekin pitäisi jättää. Toisaalta hallitsee erinomaisesti kaikenlaista nippelitietoa ja osaa asioita ulkoa.

[/quote]

Montako kertaa olet sitten nähnyt Asperger-henkilön syövän juhlissa puolet esim. täytekakusta? Kyllä minä ainakin ymmärrän tuon. Ärsyttää se, että täällä jatkuvasti haukutaan heitä. Sama kuin moittisi jotakin sokeaa siitä, ettei tämä näe eikä tämän vuoksi pysty eikä tietenkään saa ajaa autoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan