Missä iässä kävit ekassa sekasaunassa (ei lapsuudensaunomisia)
Riparilla?
Tuntuiko pahalle vai helpottiko ulkonäköpaineita?
Kommentit (38)
Jotain parikymppisestä alkaen,kun alkoi olemaan kaveripiirissä omat saunat.meillä on 4-5 tuttavaperhettä joiden kanssa on aina kylvetty yhdessä. Erään mökillä on uikkarikielto, ei naapureita lähellä ja aina uidaankin nakuna.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2012 klo 21:09"]
Riparilla?
[/quote]
Olen käynyt vauvasta tähän ikään - olen nyt 47-vuotias sekasaunassa.
En siis oikein ymmärrä kysymystä... oliko se, että missä iässä en enää ollut lapsi?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2012 klo 21:09"]
Riparilla?
[/quote]
Olen käynyt vauvasta tähän ikään - olen nyt 47-vuotias sekasaunassa.
En siis oikein ymmärrä kysymystä... oliko se, että missä iässä en enää ollut lapsi?
[/quote]
Heh. Anteeksi kirjoitusvirhe. Jäi yksi viiva pois. En siis ole sekasaunassa nyt vaan olen nyt 47-vuotias ja käynyt sekasaunassa koko ikäni.
En ole kyllä vieläkään käynyt, enkä väkisin aio mennä. 34v
Oli inhottavaa. En olis halunnut mutta porukan paineesta menin. Enkä ole koskaan sen jälkeen osallistunut sekasaunomiseen. Olisin järkyttynyt jos lapseni riparilla näin tapahtuisi.
ja olen ns. miesten alalla, jossa saunominen on maan tapa. Sekasauna ei silti ole paikka, jossa asiat hoidetaan.
En halua nähdä kenenkään kaverin miestä alasti, enkä halua olla itse alasti vieraiden miesten keskellä.
ilman vaatteita siis. Naapurin mökillä, naapurin tyttö piti bileet.
samoin kuudennen luokan leirikoulussa. mutta niissä oli kyllä uikkarit päällä. ainakin tytöillä ja suurimmalla osalla pojista.
olinkohan 16 vai jo 17 kun sitten kaveriporukalla alettiin saunoa. Siis ihan _herranjestas_ alasti. Hyh hyh.
Eli vaikka tuossa superteini-iässä oltiinkin, niin silloinkaan ei ollut seksuaalista virettä. Turha sitä vaan oli pienellä remmillä käydä vuorotellen saunassa kun nyt yhdessä iltaa istuttiin. Etenkin kun useinkin saattoi toista sukupuolta olla paikalla vain yksi henkilö. Tylsää ja turhaahan sen nyt olis koko ilta yksin viettää sitten. Tai kaksinkaan.
En ole ikinä käynyt, enkä haluakaan. Olen 32v.
Jos 11-vuotiaana kävi vielä "lapsuudensaunassa" ja sitten 12-vuotiaana vaikkapa samalla porukalla saunassa, oliko se muuttunut sekasaunaksi? Ei siinä välttämättä ole mitään sellaista taukoa välissä, että voisi sanoa saunoneensa lapsena niin ja myöhemmin näin.
leirillä 14-vuotiaina. Porukassa oli myös vanhempia teinejä. Ei tuntunut miltään, kunhan saunottiin, ei nolostuttanut eikä pistänyt miettimään ulkonäköä.
Eikös nyt useimmille suomalaisille ole aika selvää, että saunominen on eri juttu kuin muu nakuilu? Mun mielestä näitä juttuja saa aina selittää ulkomaalaisille, jotka luulevat sekasaunoja joiksikin ihmeen orgioiksi, mutta melkein kaikki täkäläiset tutut käyvät kyllä saunassa sen enemmän ihmettelemättä tai stressaamatta. Mitä nyt joku pulleampi naispuolinen ystävä joskus vähän mumisee, että ei viitsi kun on niin lihava, mutta saattaa sitten kuitenkin tulla mukaan.
Ennen lastensaantia olisin vielä kehdannut, enää en. Sopii ehkä sinkuille, jotka voi valkata itselleen mieluisan petikaverin saunojista. Varattuna tuntuisi todella oudolta ja epämiellyttävältä.
että oltiin totuttu lähikontaktiin. Käytännössä siis joka treeneissä oltiin useaan otteeseen toistemme iholla (joo, siis epäeroottisessa mielessä tietenkin). Harrastuksessa tuli tutustuttua myös omaan kehoon, sen hallintaan, olemukseen, eleisiin, maneereihin jne. Nojoo, ilmiselvää että kyse on teatteriporukasta.
Joten: kun on näin läheisissä tekemisissä tietyn ihmisryhmän kanssa, kun on hikisenä paininut kaikkien kanssa, tehty kontaktiharjoituksia, tarkoituksenmukaisesti etsitty muun ulosannin lisäksi kehon avulla ilmaisutapoja ja niiden peilautumista toisesta jne., kasvettu ja etsitty itseämme tässä porukassa näissä tunnelmissa ala-asteikäisestä lukioikäiseksi. Niin... saunominen alasti tuon ryhmän kesken ei tosiaankaan ollut mikään juttu. Ei kiusallista, mitään kadotettavia ulkonäköpaineita ollut edes päässyt syntymään.
PS. Sitä paitsi meitä oli seksuaalisuuden suhteen joka sorttia, että sinänsäkin joku sukupuolijaottelu olisi ollut koomista.
Kaverin häissä 24vuotiaana. Umpihumalassa, eli oli ihan sama onko sielä miehiä vai ei... :D
Ja arvatkaapa kuinka slekeät muistikuvat tuosta illasta on...
ja edelleen joskus mökillä sekasaunoillaan