Opettajat!
Kerro millaista on opettaa samalla luokalla olevia kaksosia? Mitkä ovat plussat ja miinukset? Haluaisitko luokallesi kaksosia vai haluaisitko heidät eri luokille?
Kommentit (11)
jotka olivat luokan pahimmat häiriköt.
Tästä syystä olen sitä mieltä että kaksoset eri luokille. Kaksosten pitää itsenäistyä. Monesti kaksosissa toinen on vahvempi ja toinen peesailee perässä. Tälle perässä hiihtäjälle olisi hyväksi olla erillään dominoivasta sisaruksesta.
"hankalat" kaksoset, mitä se kertoo muista kaksosista tai jos vaikka tosi "kivat" kaksoset tai vaikka sellaiset, joista toinen on kiva ja toinen hankala. Mitä ihmeen yleisiä johtopäätöksiä kokemuksesta voisi tehdä? Eikös ne kaksosten "osatkin" ole yksilöitä siinä missä muutkin.
En kerta kaikkiaan osaa yhtään opena sanoa mitään yleistä kaksosista.
jos ovat samalla luokalla! Yksi vanhempainvartti vähemmän :)
Olen opettanut kaksosia ja heidän samalla luokalla olemisessaan ei ollut mitään ongelmaa. Ajattelisin, että vanhemmatkin pääsevät helpommalla, kun lapsilla on sama lukujärjestys ja yhden opettajan kotkotukset.
Tosin tiedän vanhempia, jotka ovat halunneet kaksosensa eri luokille, jotta kumpikin saisi omiakin kavereita ja ymmärrän myös sen.
Olen yläkoulun ope ja melkein joka vuosi jollekin luokalle on sattunut (identtiset) kaksoset.
Huonoa siinä on se, että he menevät helposti sekaisin, varsinkin jos ovat kovasti samalla tavalla puetut ja muutenkin saman näköisiä. Eli kaksosten kanssa joudun olemaan erityisen tarkkana arvioinnissa ja miettimään tarkkaan luokkatilanteita: kumpi on ollut aktiivisempi jne. Joskin yleensä identtisten kaksosten koulumenestys on ollut hyvinkin identtistä: jopa kokeista tulee samoja numeroita!
Lisäksi huonoa on se, että huomaan pitäväni kaksosia ikään kuin yhtenä tyyppinä. (Varsinkin kun yläkoulussa ei yhteen oppilaaseen ehdi tutustua niin hyvin.)
Itse laittaisin omat kaksoseni eri luokille, varsinkin jos he ovat identtiset.
Minulla on yläkoulussa identtiset kaksoset samassa opetusryhmässä. Täytyy sanoa, että ovat niin saman näköisiä, etten erota heitä toisistaan, elleivät pysy koko tuntia omilla istumapaikoillaan. Tapaan heitä kerran viikossa.
minulle ovat aina olleet yksilöitä, eivät kaksosia, ei mielelestäni ole mitään ongelmaa ollut heidän sisarussuhtesta johtuen
mutta totuus taitaa kyllä olla, että jos kaksoset ovat identtiset, voi olla vaikea nähdä heitä yksilöinä, kun ei ehkä edes erota heitä toisistaan. Luokanopettajat ehkä oppivat tuntomerkit ennen pitkää, mutta aineenopettajilta voi ottaa aikansa.
Itse en ole opettanut samalla luokalla olevia kaksosia - lieneekö sattumaa, että heidät on yläkoulussa sijoitettu rinnakkaisluokille. En kuitenkaan usko, että se johtuu siitä, tykkäävätkö opettajat opettaa kaksosia, vaan enemmän perheiden toiveista tai alakoulusta tulleista tiedoista.
kaksoset on pääsääntöisesti eri luokilla ja hyvä niin. Kummallakin on omat kaverit ja omat vahvuutensa ym. Yhdet kaksoset oli samalla luokalla ja niinhän siinä kävi, että toinen oli koko yläkoulun toisen varjossa. Ysin keväällä oltiin reissussa molempien kanssa ja huomasin, miten se hiljaisempi olikin se fiksumpi, kun sai mahdollisuuden. Koko kouluajan se sosiaalisempi oli suojellut ja hoitanut kaikki tilanteet sen toisen puolesta ja samalla kerännyt itselleen kaikki pisteet.
Laittaisin siis eri luokalle viimeistään yläkoulussa.
voi vittu, mikä kysymys t. kaksosten äiti, ei opettaja
t. ap, kaksosten äiti jota kiinnostaa koulun näkökulma
minulle ovat aina olleet yksilöitä, eivät kaksosia, ei mielelestäni ole mitään ongelmaa ollut heidän sisarussuhtesta johtuen