Miksi aikuinen ihminen puhuu neuvolan tädistä ?
Tämä on minulle ihan käsittämätön asia. Neuvolassa on terveydenhoitaja ja lääkäri. Päiväkodissa on lastentarhanope ja hoitaja.
Miksi näitä ammatissaan toimivia sanotaan tädeiksi ?
Onko myös sitten neuvolan setiä jos th on mies ?
Pieni lapsi voi käyttää täti sanaa , mutta miksi aikuinen ?
Kommentit (22)
Neuvolantäti on hyvä sana, ja tarhantäti myös. Ehkä pitäisi kysyä ensi kerralla silti neuvolantädiltä, miksi hän haluais itseään kutsuttavan..?
Mummo kysyi meidän 3-vuotiaalta että kuka siellä päiväkodissa on mukavin täti.
Lapsi mietti hetken ja vastasi: Matti.
Tuolla päiväkodissa on useampikin mieshoitaja.
kun kampaajalla raskaanaoleva kertoo , että neuvolan täti sanoi näin ja niin. Ei ole lapsia lähettyvilläkään .
Toimin työtervyshuollossa, joten minua ei onnekis täditellä. Luulisin , että kollegat neuvolassa olisivat eihan mielellään vaan terveydenhoitajia aikuisten puheissa.
No , itse olen kyllä lapsillekin aina puhunut treveydenhoitajasta ja päiväkodin työntekijöitä lapset on sanoneet opeksi tai sitten kutsuneet etunimellä.
Ehkä siksi ettei siitä tädistä aina välttämättä tiedä, onko hän terveydenhoitaja vai kätilö. Ja siksi että neuvolantäti on lyhyempi sana kuin neuvolan terveydenhoitaja. Terveydenhoitaja on muutenkin hankala ja pitkä sanoa, samoin kuin lastentarhanopettaja. Eikä niistä päiväkodin tyypeistäkään tiedä kuka on lto ja kuka pelkkä lastenhoitaja. Sanotaanhan sairaalassakin vain hoitaja vaikka tarkoitetaan välillä sairaanhoitajaa, välillä lähihoitajaa tai perushoitajaa.
Miksi se nyt niin kamalasti häiritsee jos sanotaan neuvolantäti tai tarhantäti?
Ainakin minulla on sekä äitiys- että lastenneuvolassa sattuneet sellaiset tädit, ettei mikään muu termi kuvaa heitä yhtä osuvasti kuin neuvolan täti.
tädeistä jne, siis ihan aikuisille puhuttaessa. Ei ole kyse siitä, ettei tiedä ammattia vaan käytöstapojen/kunnioituksen puutteesta.
En jaksa ottaa selvää jokaisen virallisesta tittelistä. Sitä paitsi oma neuvolan tätimme ainakin on niin täti. Vain kukkahattu puuttuu. En ole koskaan nähnyt miespuolista neuvolan työntekijää, lukuunottamatta vierailevia lääkäreitä.
...siellä neuvolassa on joka kerta eri henkilö vastassa. niin aika vaikea sitä on lapselle etukäteen arvailla minkä niminen ja mikä oli koulutus.
Jos siellä on aina vaan se "täti" niin lapsikin tietää mistä puhutaan ja mitä se tekee.
Miellä on neuvolan Paula, ihan mukava viiskymppinen täti-ihminen, koulutuksestaan mulla ei ole hajuakaan vaikka useampi vuosi hänen luonaan on rampattu. neuvolan "lekurin" nimeä en edes tiedä...kai se jostain paperista löytyis, mutta en mä sitä tietoa mihinkään tarvitse.
Vanhempia naisia on puhuteltu arvokkaasti tädeiksi. Mitään vähättlyä siihen ei mielestäni nykyäänkään liity.
tädeistä jne, siis ihan aikuisille puhuttaessa. Ei ole kyse siitä, ettei tiedä ammattia vaan käytöstapojen/kunnioituksen puutteesta.
Kyllä lapselle voi sanoa , jos haluaa, että mennään neuvolan tädille. Mutta jos aikuisetn kesken puhuu noilla termeillä , se on kyllä lapsekasta ja jopa huonoa käytöstä.
Neuvolassa on pääsääntöisesti terveydenhoitajia . Jos on vaikeaa sanoa niin pitkä sana , voi toimia kuten yläasteikäiset ja sanoa terkka.
Juuri eilen naapuri selosti mulle " Sit neuvolan täti sanoi mulle, että kannattaisi aloittaa kiinteät vasta kuukauden päästä..." . Siis yli 3-kymppinen nainen , 2 lapsen äiti , puhuu neuvolantädistä...
Elämä on kyllä täynnä ilmaista komediaa näiden joka asiasta loukkaantuvien ansiosta.
Elämä on kyllä täynnä ilmaista komediaa näiden joka asiasta loukkaantuvien ansiosta.
:D
sen päällepäin näkee mikä koulutus kenelläkin on? Ei ne "tädit" tai "sedät" varmaan yhtään sen enempää innostu, jos kutsutaan terveydenhoitajiksi tai lastenhoitajiksi. Voivat olla huomattavasti korkeammin koulutettuja, kaikkihan eivät mainosta koulutustaan.
Lapselle voin sanoa täti, jos päiväkodissa on joku sijainen, muuten käytän etunimiä.
Vapaammassa keskustelussa käytän täti sanaa. Virallisissa tilanteissa voi sitten käyttää vähän fiksumpaa kieltä.
elämän olla niin vakavaa? Minä voin puhua vaikka kaupan kassatädistäkin, ja myyjäsedästä, ihan toisille aikuisille puhuessani.
Vapaammassa keskustelussa käytän täti sanaa. Virallisissa tilanteissa voi sitten käyttää vähän fiksumpaa kieltä.
siis esim et tänään mennään käymään neuvolan tädillä...
tai että päiväkodintädit odottaa jo...
harva kai aikuisten kesken tädeistä puhuu mut lasten ollessa kuulolla sitä käytetään. ei se lapsikaan niitä kai muuten tädittelisi ellei sitä mallia siihen anna.