Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joskus mietin noista ulkosuomalaisista

Vierailija
23.09.2012 |

että muuttuuko niiden maailma oikeasti mustavalkoiseksi, vai onko se av- joka sen ilmiön tuottaa.

Omista tuttava ulkosuomalaisista en moista ole havainnut.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossa ulkosuomalainen ihmettelee miksi lapset pitävät esim.reiman ulkoiluhaalareita, ja muualla ei lapsia pueta niin rumasti.

Unohtuikohan häneltä heti muualle mentyään, millaiset olosuhteet täällä vallitsevat.

myös suomalainen käytös on poikkeuksetta leimattu huonoksi ja juntiksi. Samoin suomalaiset autoilijat ulkosuomalaisista unohtavat kaikki asiat (kuitenkin suomalainen liikenne on lähinnä maailman turvallisin).

Nämä ovat esimerkeistä vain pisara meressä. Toki ymmärrän, että suomalaiset monessa asiassa ovat "hullujakin", mutta monessa myös maailman kärkikastia:)

No mä en suomessa asuvanakaan ymmärrä miksi joku haluaa pukea lapsensa just niihin reiman haalariehin kun mallistot aina rumia niillä.

Vierailija
2/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ulkosuomalainen ja pakko sanoa että oon ihmetellyt muitten ulkosuomalaisten mielipiteitä Suomesta vähän väliä. Itse en ole ulkomailla niin kauhean pitkään asunut, vasta 3,5 vuotta. Eniten ihmettelen sitä että sitä suomalaisuutta hävetään ja kaikkea hävetään ylipäätään mikä on suomalaista: tavat, tyyli, ruoka.... Itse aina ylpeänä sanon olevani Suomesta ja yritän löytää Suomen parhaat puolet kerrottavaksi muille. Yritän osata sanoa ne pienet erikoisuudet jotka on ulkomailla kohtalaisen tuntemattomia, kuten karjalanpiirakat ja valoisat kesäyöt. Tämän ylpeyden olen mieheenikin (ei suomalainen) tartuttanut. Hän ylpeänä kertoo kuinka hänellä on suomalainen puoliso ja sujuvasti kertoo muutaman "erikoisen" faktan Suomesta. En ymmärrä miksi Suuomea ja suomalaisuutta pitää hävetä niin pirusti. Suomessa on paljon hyvää kunhan ihmiset vain oppisivat näkemään sen. Sitä en tiedä kuinka monen kohdalla pitää paikkansa, että Suomea oppii arvostamaan sitä enemmän mitä kauemmin on pois, mutta on Suomessa jotkut asiat ainakin paljon helpompia ja parempia kuin monissa muissa maissa, esim paljon puhuttu koulutus ja sosiaaliturva. Toisaalta kaikki ulkosuomalaiset eivät varmaan opi niitä koskaan arvostamaan siinä mielessä kun eivät joudu niiden asioiden kanssa tekemisiin. Kuka auttaa kun ulkomailla jää työttömäksi? Kuka takaa että silloin on katto pään päällä vaikka rahaa vuokraan ei ole? Eikä sitä koulutuksen hyvyyttäkään tule ajatelleeksi ennen kuin jättää oman lapsensa koulupuvussa 4-vuotiaana koulun pihaan ja miettii että tuonikäisen paikka on vielä päiväkodissa/kotona eikä 6 tunnin koulupäiviä suorittamassa ja läksyjä tekemässä.

Ps. en mäkään tykkää niistä Reiman haalareista, mutta pakko kai ne muksut on johonkin pukea ettei ihan jäädy. Parempi ruma haalari kuin ei haalaria ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnetko siis kaikki ulkosuomalaiset vai mistä päättelet ulkosuomalaisten mustavalkoisuuden?

Itse olen asunut suuremman osan elämästäni muualla kuin Suomessa, ja kyllä minun maailmaani ainakin mahtuu värejä joka lähtöön, aika paljon enemmän kuin monella sellaisella tapaamallani ihmisellä, joka on asunut koko elämänsä yhdessä maassa (oli se sitten Suomi tai joku muu).

Vierailija
4/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnetko siis kaikki ulkosuomalaiset vai mistä päättelet ulkosuomalaisten mustavalkoisuuden?

Itse olen asunut suuremman osan elämästäni muualla kuin Suomessa, ja kyllä minun maailmaani ainakin mahtuu värejä joka lähtöön, aika paljon enemmän kuin monella sellaisella tapaamallani ihmisellä, joka on asunut koko elämänsä yhdessä maassa (oli se sitten Suomi tai joku muu).

näitä, jotka täällä aina mainitessaan olevansa ulkosuomalaisia, kirjoittavat jostain mikä Suomessa on nurinkurista .

Vierailija
5/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ulkosuomalainen ja pakko sanoa että oon ihmetellyt muitten ulkosuomalaisten mielipiteitä Suomesta vähän väliä. Itse en ole ulkomailla niin kauhean pitkään asunut, vasta 3,5 vuotta. Eniten ihmettelen sitä että sitä suomalaisuutta hävetään ja kaikkea hävetään ylipäätään mikä on suomalaista: tavat, tyyli, ruoka.... Itse aina ylpeänä sanon olevani Suomesta ja yritän löytää Suomen parhaat puolet kerrottavaksi muille. Yritän osata sanoa ne pienet erikoisuudet jotka on ulkomailla kohtalaisen tuntemattomia, kuten karjalanpiirakat ja valoisat kesäyöt. Tämän ylpeyden olen mieheenikin (ei suomalainen) tartuttanut. Hän ylpeänä kertoo kuinka hänellä on suomalainen puoliso ja sujuvasti kertoo muutaman "erikoisen" faktan Suomesta. En ymmärrä miksi Suuomea ja suomalaisuutta pitää hävetä niin pirusti. Suomessa on paljon hyvää kunhan ihmiset vain oppisivat näkemään sen. Sitä en tiedä kuinka monen kohdalla pitää paikkansa, että Suomea oppii arvostamaan sitä enemmän mitä kauemmin on pois, mutta on Suomessa jotkut asiat ainakin paljon helpompia ja parempia kuin monissa muissa maissa, esim paljon puhuttu koulutus ja sosiaaliturva. Toisaalta kaikki ulkosuomalaiset eivät varmaan opi niitä koskaan arvostamaan siinä mielessä kun eivät joudu niiden asioiden kanssa tekemisiin. Kuka auttaa kun ulkomailla jää työttömäksi? Kuka takaa että silloin on katto pään päällä vaikka rahaa vuokraan ei ole? Eikä sitä koulutuksen hyvyyttäkään tule ajatelleeksi ennen kuin jättää oman lapsensa koulupuvussa 4-vuotiaana koulun pihaan ja miettii että tuonikäisen paikka on vielä päiväkodissa/kotona eikä 6 tunnin koulupäiviä suorittamassa ja läksyjä tekemässä.

Ps. en mäkään tykkää niistä Reiman haalareista, mutta pakko kai ne muksut on johonkin pukea ettei ihan jäädy. Parempi ruma haalari kuin ei haalaria ollenkaan.

En ikinä hauku Suomea, koska en todellakaan keksi muutakaan maata, jossa olisi niin hyvä peruskoulutus, perusterveydenhuolto ja tuki vammaisille ja sairaille rahasta riipumatta. Täällä kaikilla on mahdollisuus terveyteen, koulutukseen ja tukeen silloin kun on pudota pois koneistosta.

Typeriä nuo haukkumisketjut suomalaisten ulkonäöstäkin. Meillä on tämä geeniperimä, kiinalaisilla ja kenialaisilla omansa. Emme ole voineet itse valita sääriemme pituutta tai nenän leveyttä syntymässä.

Vierailija
6/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista tuttava ulkosuomalaisista en moista ole havainnut.

kyllä olen, tosin ihan parista vaan. Yhteistä heille on se, että ovat lähteneet Suomesta muualle ns. kultaa vuolemaan, ja homma onkin epäonnistunut pahasti. Nämä kyseiset tyypit ovat myös niitä, jotka kovaan ääneen pitävät Suomeen takaisin muuttoa maitojunalla paluuna.

Ei liene tarpeen sanoa enempää...?

Vierailija
7/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla Suomesta ainoastaan auvoisia käsityksiä, kun ei Suomessa ikänsä asuneetkaan pidä Suomea täydellisenä.

Mutta jos olet muuttanut ulkomaille, av-palstalla et saa sen jälkeen sanoa Suomen asioista yhtään mitään, paitsi tietenkin ylistävään sävyyn.

Minusta on itsestäänselvää, että jos ihminen on asunut pitempään Suomen ulkopuolella, hän kehittää erilaisen perspektiivin Suomen asioihin ja voipa joskus havainnoida jopa asioita, jotka ovat Suomessa huonommin kuin jossain muualla.

P.S. Omat lapseni ovat viettäneet haalarivuotensa Suomesssa, eikä ole ollut mikään pakko ostaa Reiman haalareita. Hyvin on pärjätty ilmankin.

Vierailija
8/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla Suomesta ainoastaan auvoisia käsityksiä, kun ei Suomessa ikänsä asuneetkaan pidä Suomea täydellisenä.

Mutta jos olet muuttanut ulkomaille, av-palstalla et saa sen jälkeen sanoa Suomen asioista yhtään mitään, paitsi tietenkin ylistävään sävyyn.

Minusta on itsestäänselvää, että jos ihminen on asunut pitempään Suomen ulkopuolella, hän kehittää erilaisen perspektiivin Suomen asioihin ja voipa joskus havainnoida jopa asioita, jotka ovat Suomessa huonommin kuin jossain muualla.

P.S. Omat lapseni ovat viettäneet haalarivuotensa Suomesssa, eikä ole ollut mikään pakko ostaa Reiman haalareita. Hyvin on pärjätty ilmankin.[/i

]

tottakai täällä on paljon hullujakin asioita. Mutta en ymmärrä sitä, että ei enää näe mitään hyvää Suomessa, koska kuten jo monessa viestissä on todettu, täällä kuitenkin moniasia on maailman parhaiten hoidettu.

Ja tuo haalarikeskustelu nyt oli vain satiiria, en ylipäätänsä tajua miten jotkut saavat siitä riidan revittyä:D Lasten vaatteista, huh:D

Vierailija
9/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse reippaat 10v briteissa asuneena arvostan Suomea enemman ku siella ollessani. Nyt olen tajunnut sen hienouden ja kauneuden ja kuinka asiat sujuvat siella mielestani hyvin..terveydenhuolto, kouluruoka, mammalomat ym...omat lapseni jotka ovat kaksikielisia ja kaksoiskansalaisia osaavat myoskin arvostaa toista KOTIMAATAAN, kehuvat kavereilleen meidan jarvilla, mokeilla ym ja viettavatkin yleensa kesaloman mummilassa ja ukkilassa suomessa kun me olemme taalla toissa. Emme toden nakoisesti muuta suomeen takaisin koskaan, ihan mieheni tyon ja sen takia ettei puhu suomea..mutta se ei tarkoita ettei meilla arvosta suomalaisuutta. Me olemme ylepeita minun juurista ja perinteista joita koitamme parhaamme mukaan myos toteuttaa taalla ..itse en tajua kuinka ihmiset unohtavat mista ovat kotoisin ja kasvatuksesa saanut..oli maa mika tahansa, mutta olen myos tormannyt kyseisiin ihmisiin ja he yleensa ovat juuri pois muuttaneet..ehka ajan kuluessa sita tajuaa ettei se uusi asuinmaa olekaan niin mahtava kuin aluksi naytti...

Vierailija
10/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa nähdään myös hyviä asioita.

Tottakai monissa maissa on asioita, jotka tehdään paremmin kuin Suomessa. Niistäkin olisi mielenkiintoista lukea, ja ottaa oppia.

Vierailija
11/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika nopeasti jos jokaisessa viestissa nakyisi sen alkuperamaa niinkuin joillakin rekisteroitymista vaativilla palstoilla.

Ja jos joku kritisoikin jotain suomalaista tapaa sita ei pida heti ottaa "haukkumisena" ja alkaa nimittelemaan viestin kirjoittajaa. Kylla maailmaan mahtuu monenlaisia tapoja.

Vierailija
12/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niitä Reimatecin haalareita myydään ulkomaillakin! Me jopa ulkomailla asuessa ostettiin lapselle sellaiset. Joskin niitä käytettiin vaan lähinnä pakkasella ja lumessa. Välikausivaatettakin taisi aina olla Reimalta.

Mua huvittaa tällä palstalla etenkin Yhdysvaltoihin muuttaneiden hehkutus kuinka hienoa siellä on verrattuna Suomeen. Onhan se niin, niin kauan kun työnantajan maksama sairasvakuutus pelittää... Tai sitten Aasiassa olevat expantit, joilla on kotiapulaista jne.

Itse olen sitä mieltä, että lähes joka maassa on ne omat hyvät puolensa ja ihmiset on loppujen lopuksi aika samanlaisia kaikkialla.

Vierailija
13/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niitä Reimatecin haalareita myydään ulkomaillakin! Me jopa ulkomailla asuessa ostettiin lapselle sellaiset. Joskin niitä käytettiin vaan lähinnä pakkasella ja lumessa. Välikausivaatettakin taisi aina olla Reimalta. Mua huvittaa tällä palstalla etenkin Yhdysvaltoihin muuttaneiden hehkutus kuinka hienoa siellä on verrattuna Suomeen. Onhan se niin, niin kauan kun työnantajan maksama sairasvakuutus pelittää... Tai sitten Aasiassa olevat expantit, joilla on kotiapulaista jne. Itse olen sitä mieltä, että lähes joka maassa on ne omat hyvät puolensa ja ihmiset on loppujen lopuksi aika samanlaisia kaikkialla.

varsinkin USAn kohdalla pitaa paikkansa. Viime viikolla joku "floridalainen" kirjoitteli sellaista puppua etta ihan selvasti ei ole taalla kaynyt edes turistina (tai sitten on jotenkin vaikeasti sairas).

Vierailija
14/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailman ainoa kansa, joka ei arvosta omaa kotimaataan vaikka se itse asiassa on muiden mielestä maailman top 10 maita asua ja elää.

Juurihan taas putkahti tutkimus, jossa näin todettiin. Siinä listalla ei ole edellä yhtään niistä maista, jossa nämä ulkosuomalaiset yleensä henkseleitä paukuttelee. Heillä tuo näkemys hyvästä maasta on niin omaannaapaantuijottava kuin olla ja voi. Esim. Irak on loistava maa asua jos olet terve ja hyvässä työssä ulkomaalaisessa firmassa. Ei veroja ja asuminen on suht koht halpaa. Noilla perusteilla nämä ulkosuomalaiset listaisivat sen jo kilometrejä suomen edelle listalla. Sitten kun asiaa tarkastellaankin vähän laajemmalla perspektiivillä, niin Irak onkin maailman surkein maa asua ja Suomi top 10:ssä.

Vierailija
15/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni 10v rakastaa suomea myos, mutta tottahan se on ette suomalaiset ovat aarimmaisen itsekkaita omanapaisia ihmisia joilla ei ole empatia kykya ollenkaan esim kiusaamista kohtaan seka koulu etta tyopaikoilla (on mukamas itseaiheutettua, vaikka ei KOSKAAN hyvaksyttya). ja sita useat yrittavat kieltaa, mutta kateus on suomessa voimissan,

Vierailija
16/22 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, viitsitkö edes yrittää perustella:)

Oman kadun vastaantulevia tervehditään

Naapureita tervehditään ja vaihdetaan muutama sana aina kun nähdään

Työkavereita tervehditään ystävällisesti ja vaihdetaan muutama sana sen sijaan että kävellään ohi niin kuin toinen olisi ilmaa

Naapurin lapset tervehtivät ja puhuttelevat kohteliaasti M'am, Sir ja heille ollaan kohteliaita takaisin

Kaupassa ei tönitä kärryillä kantapäille

Odotetaan vuoroa

Ei haistatella, nimitellä eikä töksäytetä suoraan

Autetaan toista esim. lasten, matkatavaroiden jne. kanssa

Sanotaan Kiitos, ole hyvä, anteeksi, voisinkohan päästä tästä, pysäkkini on seuraava, toivotetaan hyvät huomenet ja päivät...

Avataan ovet ja pidetään ne auki toiselle

Annetaan kaikenlaista palautetta rakentavassa ja kannustavassa sävyssä, samoin ohjeet ja kiellot ("Tee niin, idiootti" vs. "You might want to do...")

Annetaan arjen kohteliaisuuksia ja kehutaan toivottua käytöstä, vahvistaen sitä ("on tosi hienoa että siivosit koirasi kakat")

Vanhoille ja vaivaisille annetaan paikka esim. bussissa, junassa, metrossa

Ei naureta epäonnistumiselle

Katsotaan silmiin sitä, jolle puhutaan ja hymyillään

Suupieliä ei roikoteta alaspäin

Nyt tietysti tulee vastauksia että kyllä MINÄ aina teen näin ja KAIKKI tekee minulle näin, missä KUMMASSA ap oikein asuu/on töissä kun näin ei tehdä, mutta yleisesti ottaen suomalaisille on leimallista olla omissa oloissaan, naama peruslukemilla, sanoa se asia mikä on vialla/mielessä sellaisena kuin se on ja olla muu aika hiljaa.

Vierailija
17/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ulkosuomalainen jo 13 v

mitähän tarkoitat?

Vierailija
18/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että he mitään ulkosuomalaisia ovat. Nuo keskustelunavaukset tehdään tahallaan provosoidakseen. Yksi suomalaisia pahasti ärsyttäviä asioita on se, että joku täältä muuttanut arvostelee suomalaisia ja kehuu uutta kotimaataan paremmaksi.

Vierailija
19/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän oppii arvostamaan vanhaa kotimaataan epäilen. huvittavimpia on nää 1 v ulkomailla asuneet, jotka eivät enää koskaan ikinä kusekaan suomeen päin.

Vierailija
20/22 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossa ulkosuomalainen ihmettelee miksi lapset pitävät esim.reiman ulkoiluhaalareita, ja muualla ei lapsia pueta niin rumasti.

Unohtuikohan häneltä heti muualle mentyään, millaiset olosuhteet täällä vallitsevat.

myös suomalainen käytös on poikkeuksetta leimattu huonoksi ja juntiksi. Samoin suomalaiset autoilijat ulkosuomalaisista unohtavat kaikki asiat (kuitenkin suomalainen liikenne on lähinnä maailman turvallisin).

Nämä ovat esimerkeistä vain pisara meressä. Toki ymmärrän, että suomalaiset monessa asiassa ovat "hullujakin", mutta monessa myös maailman kärkikastia:)