Raudanpuutteen hoito
Pakko kysellä täältä, kun lääkärit tai hoitajat eivät reagoi ongelmaani yksityisellä eikä julkisella terveysasemalla. Eli minulla on rautalisä ollut käytössä kohta yli vuoden verran alhaisen hemoglobiinin ja sittemmin alhaisen ferritiinin vuoksi. Käyn verikokeissa parin kuukauden välein tarkistuttamassa arvot. Hemoglobiini palautui normaaliksi kaksi kuukautta rautalisän aloituksesta, mutta ferritiini on nyt siis pian vuoden verran vaihdellut 15-30 välillä. Nyt arvot on taas alarajoilla, eli rautalisästä huolimatta luvut ovat laskusuunnassa. Kysynkin, onko aivan tavanomaista, että rautalisää määrätään siitä huolimatta ettei siitä ole hyötyä?
Raudanpuutteen oireita varmasti on, minulle merkittävin haitta on lihasväsymys joka iskee ihan jo kotiaskareissa esimerkiksi pyykinpesukonetta tyhjentäessä, kun täytyy vuoroin kyykistellä ja ripustella vaatteita. Lihasongelmat ei lopu rasitustilanteisiin, vaan lihakset saattaa jäädä kramppaamaan vielä levossa jopa puoleksi tunniksi tai tunniksi. Silloin ei kestä enää puhelinkaan kädessä. Fyysistä työtä en pysty tekemään, nyt jo toimistotyö taukojumpasta huolimatta tekee tiukkaa. Toissavuonna juoksin puolimaratoneja, eli kontrasti aiempaan kuntoon on merkittävä.
Syy raudanpuutteelle on aika selvä, verenvuototaipumus ja vuosi sitten alkaneet runsaat kuukautiset. Vuotomäärä on saatu laskemaan, mutta edelleen saatan vuotaa 60-80 ml (tämä on minulle tosin normaali ollut iät ajat)
Kommentit (23)
Ei ne hetkessä palaudu. Julkisella monesti tuijotetaan pelkää hemoglobiinia ja jos se on noussut ja sanotaan että lopeta rautalisä, niin älä lopeta ennen kuin ne varastoarvot myös alkaa nousta.
Ferritiini nousee hitaasti eikä sitä edes kannata mitata kuin 6-12 kk välein. Oletko kokeillut eri rautavalmisteita ja myös kokeillut erilaisia tapoja ottaa rautaa esim. joka toinen päivä sen sijaan, että ottaisi kerran päivässä. Minulla nimittäin oli ihan vastaava tilanne. Hemoglobiini nousi arvosta 86 lähes normaaliksi 3 kuukaudessa, mutta ferritiinin kanssa meni 2-3 vuotta. Minulla ferritiini lähti nousuun Ferrion 100 mg valmisteella. Minulla ferritiini oli 3, mutta nyt 120. Nyt otan rautaa 1-2 kertaa viikossa ylläpitämään arvoa.
Ferritiini nousee hitaasti, tavallisesti noin 6-24 kuukauden kuluessa
Kyllä, pharma myy tuotteita, ei terveyttä.
Samoin diabetekset ja muut krooniset "sairaudet" paranisivat ihan ruokavalion muutoksella, mutta pharma ei myy ruokaa, eikä terveyttä, vaan kemikaaleja.
Syö monivitamiinikuuri, esim. raskaana oleville naisille tarkoitettu, ja laita ruokavaliosi kuntoon. Vaihda suola esim. himalajan suolaksi, jossa on rautaa sekä muita mineraaleja, jotka edistävät raudan imeytymistä.
Lisäksi lopeta sen rauta-arvon tuijottaminen. Pharman mielestä jopa täydellisestä terveydestä nauttivilla alkuperäisheimoilla on raudanpuutosta. Samoin he ovat laskeneet kolesterolien viitearvoja vuodesta toiseen, ja tällä hetkellä samaa pakotusta ja inflaatiota tehdään diabetekselle.
Terveellinen, luonnonläheinen ruokavalio ja paljon vettä (ei ruokailujen yhteydessä), sekä laadukkaat suolat.
Muuta ei tarvitse mennä suusta alas.
Vierailija kirjoitti:
Caprilon
Tätä minäkin suosittelen rautavalmisteen lisäksi ja/tai keltarauhashormonia (mirena tai minipillerit).
Ei se nouse jos menetät paljon verta muutaman viikon välein.
Itselle vasta Mirena toi avun kun lopetti vuodot.
Vierailija kirjoitti:
Samoin diabetekset ja muut krooniset "sairaudet" paranisivat ihan ruokavalion muutoksella, mutta pharma ei myy ruokaa, eikä terveyttä, vaan kemikaaleja.
Syö monivitamiinikuuri, esim. raskaana oleville naisille tarkoitettu, ja laita ruokavaliosi kuntoon. Vaihda suola esim. himalajan suolaksi, jossa on rautaa sekä muita mineraaleja, jotka edistävät raudan imeytymistä.
Lisäksi lopeta sen rauta-arvon tuijottaminen. Pharman mielestä jopa täydellisestä terveydestä nauttivilla alkuperäisheimoilla on raudanpuutosta. Samoin he ovat laskeneet kolesterolien viitearvoja vuodesta toiseen, ja tällä hetkellä samaa pakotusta ja inflaatiota tehdään diabetekselle.
Terveellinen, luonnonläheinen ruokavalio ja paljon vettä (ei ruokailujen yhteydessä), sekä laadukkaat suolat.
Muuta ei tarvitse mennä suusta alas.
Taas tämä sama lätinä. Tällaista kirjoittaa ihminen, joka ei ymmärrä oikeasti vuotoanemiasta mitään. Mutta jatka vaan, kyllä tänne turhaa tekstiä mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta ei tarvitse mennä suusta al
Menstruointi on luonnollista ja ihmiset ovat "kärsineet" siitä niin kauan kun ihmisiä on ollut olemassa. Nainen eikä ihminen ylipäätään ole robotti, eikä mikään luonnollinen toiminto, kuten menstruointi, hänen terveyttään tuhoa.
Sen sijaan yksipuolinen ja ravintoköyhä ruokavalio saattaa tuhota. Kuten esim. valkoinen vehnä, pelkällä rehulla ruokittu liha, bakteerikannan tuhoaminen antibiooteilla...
Terveyteen riittää monipuolinen, luonnonmukainen ruokavalio ja hygienia.
Raudan imeytymiseen sen sijaan vaikuttaa esimerkiksi kupari, kuten monet muutkin hivenaineet. Sen vuoksi syö monivitamiinikuuri, älä pelkkää rautaa. Ja lisäksi laita se ruokavalio kuntoon PYSYVÄSTI.
Itsellä ei ehkäisyä eli joka kuukausi vuoto, varastorauta yli 200. Hemoglobiini matala, sillä se on geneettistä, eikä ongelma niin kuin pharma väittää.
"Menstruointi on luonnollista ja ihmiset ovat "kärsineet" siitä niin kauan kun ihmisiä on ollut olemassa. Nainen eikä ihminen ylipäätään ole robotti, eikä mikään luonnollinen toiminto, kuten menstruointi, hänen terveyttään tuhoa.
Sen sijaan yksipuolinen ja ravintoköyhä ruokavalio saattaa tuhota. Kuten esim. valkoinen vehnä, pelkällä rehulla ruokittu liha, bakteerikannan tuhoaminen antibiooteilla...
Terveyteen riittää monipuolinen, luonnonmukainen ruokavalio ja hygienia."
Ok, näytäpä minulle sellainen tutkimus missä pelkällä ruokavaliolla on hoidettu todella runsas vuoto. Vuoto on siis niin runsas ettei side ja tamponi riitä edes minuuttia ja hyytymät ovat pesäpallon kokoisia. Epäilen myös tuota ettei menstruointi tuhonnut ennen naisten terveyttä. Itse väitän nimittäin, että tuhosi, mutta syytä ei ymmärretty tai siitä voitu edes puhua.
Vierailija kirjoitti:
"Menstruointi on luonnollista ja ihmiset ovat "kärsineet" siitä niin kauan kun ihmisiä on ollut olemassa. Nainen eikä ihminen ylipäätään ole robotti, eikä mikään luonnollinen toiminto, kuten menstruointi, hänen terveyttään tuhoa.
Terveyteen riittää monipuolinen, luonnonmukainen ruokavalio ja hygienia."
Ok, näytäpä minulle sellainen tutkimus missä pelkällä ruokavaliolla on hoidettu todella runsas vuoto. Vuoto on siis niin runsas ettei side ja tamponi riitä edes minuuttia ja hyytymät ovat pesäpallon kokoisia. Epäilen myös tuota ettei menstruointi tuhonnut ennen naisten terveyttä. Itse väitän nimittäin, että tuhosi, mutta syytä ei ymmärretty tai siitä voitu edes puhua.
Tutkimuksia rahoittavat tahot ovat tuotteiden edustajia.
Oletko ylipainoinen? Laihduta ensin normaalipainoon, että saat kehon aineenvaihdunnan normaaliksi. Olen nähnyt noita jättisiteitä myytävän ja niitä valmistavat ja niitä markkinoidaan sairaalloisen ylipainoisille.
Maksaa, verilättyjä ravinnoksi ja c-vitamiinin kanssa, ei muuten imeydy kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa, verilättyjä ravinnoksi ja c-vitamiinin kanssa, ei muuten imeydy kunnolla.
Ei tarvitse syödä toisten verta ja sisäelimiä saadakseen rautaa. Esimerkiksi valurautapannulla kokkaaminen tai rautaisen suolan syöminen riittävät. Himalajan ruususuola on nimenomaan raudan vuoksi vaaleanpunaista. Myös pavuissa ja muissa palkokasveissa on paljon rautaa.
Hienoa, että sun lääkärit edes tunnistaa ja tunnustaa, että edes vuotojen kanssa on ongelmaa. Raudanpuutettahan lääkärit ei oikein halua hyväksyä, jos potilas ei ole ihan täysin aneeminen (eikä välttämättä edes silloinkaan, kokemusta on). Mulla on menkat samaa luokkaa, ja kun kierto muuttui 28 päivästä 21 päivään, alkoi tuntua vähän hassulta ja sitten siltä, että sekoan. Mitään vikaa ei löytynyt mistään, vaikka oireita riitti. Mielialalääkettä toki tarjottiin. Psykiatri halusi mitata ferritiinin, mutta sen tulos ei kuulemma selittänyt mitään. Tätä ennen en ollut ferritiinistä kuullutkaan. Aloin sitten selvitellä. Hemoglobiini ollut melkein aina ok eli 125-135, paitsi sillon kun se oli 100, olin lääkäreiden mukaan vaan stressaantunut. No se ferritiini oli nyt 20, mikä siis on kuulemma oikein hyvä
Olen nyt jonkun kuukauden syönyt rautaa päivittäin 100 mg aamuin ja illoin mahdollisimman tyhjään mahaan ja vieläpä tuotteita vaihdellen. Kierto alkaa normalisoitua, ferritiini nousee vauhdilla ja oireet vähenee. Vielä on justiinsa samankaltaisia lihasväsymysoireita, joita ap kuvailee, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ilmeisesti kyse voi olla siitä, että kestää jonkin aikaa että rauta menee kudoksiin ja soluihin ja elimistö alkaa korjata jonkin aikaa kestäneen raudanpuutteen takia tekemättä jääneitä asioita.
"Tutkimuksia rahoittavat tahot ovat tuotteiden edustajia.
Oletko ylipainoinen? Laihduta ensin normaalipainoon, että saat kehon aineenvaihdunnan normaaliksi. Olen nähnyt noita jättisiteitä myytävän ja niitä valmistavat ja niitä markkinoidaan sairaalloisen ylipainoisille"
Tottakai niin, mikään ei ole niin luotettava kuin foliohattupäässä kotitutkimusta tekevä ihminen. Ja kiitos tästä laihdutusvinkistä. Olen 165 cm ja 53 kg. Riittääkö 10 kg näin aluksi? Mutta en minä tässä ruokavalion merkitystä vähättele. Se on tärkeä apu raudanpuutteen hoitamisessa. Sen lisäksi vuotoanemiaan tarvitaan lääkitys (esim. Mirena, minipilleri tai muu keltarauhaslääkitys, e-pilleri, caprilon, termoablaatio, kohdunpoisto) ja rautalisä.
- Ruokavalioon kiinnitän huomiota: syön monipuolisesti lihaa, kalaa, kanaa ja kasviksia, marjoja, hedelmiä, myös pähkinöitä. Syön myös riistalihaa ja punaista lihaa muutakin kuin pelkkää nautaa. Apteekin ohjeiden mukaisesti en käytä rautalisän kanssa kofeeinia, viljatuotteita tai maitotuotteita.
- Rautatabletteja on nyt kahta eri valmistetta kokeiltu. On ollut 200mg ja 100mg annoksia ja joka toinen päivä. Suun kautta otettavaa rautaa ei ole suositeltu lääkärien eikä apteekissakaan. Rautainfuusiota en ole saanut, koska se ei muka imeydy jos rautavarastot ovat tyhjät jo valmiiksi (kardiologin mielipide)
-Kuukautisiin olen jo saanut apua ja ne on nyt minusta jo normaalit, vuoto kestää kaksi päivää ja kierto on säännöllinen 28 päivää. Hormonikierukkaa tyrkytetään kovasti, mutta gynen mukaan kohtu on pieni ja limakalvo ohut. Tuntuu olevan arpapeliä auttaako verenvuototaipumuksessa kierukka, jos se ei lopeta kuukausia kokonaan. Oma ajatus on, että hormonikierukassa tulee riski sille, että vuoto muuttuu epäsäännölliseksi, voi pitkittyä, voi runsastua muutamaksi kuukaudeksi ja se ei kuulosta hyvältä tässä tilanteessa, kun voimat on jo poissa kokonaan. Lisäksi en jaksaisi ensimmäisenä keinona ottamaan tuotetta, joka voi aiheuttaa muita haittaoireita. Ja edelleen ferritiini nousee hitaasti, en toki tiedä saisinko rautainfuusion sitten sen jälkeen kun kierukka olisi asennettu.
-Verta hyydyttävää lääkettä en saa käyttää, enkä monivitamiinitabletteja. Omega 3 valmisteesta menee veriarvot jo sekaisin ja vuodan kuin seula.
-Lääkäri jostain syystä on määrännyt toistuvat ferritiinimittaukset, vaikka pitkän tähtäimen tavoiteluvuksi ferritiinissä on sanottu min. 70.
-Olen normaalipainoinen, aineenvaihdunta on ilmeisesti todella hyvä, kun paino ei nouse vaikka syön paljon. Rasvaa on kropassa vähän. Veren hyytymistä edistävä K-vitamiini varastoitui rasvaan, joten pikemminkin pitäisi painoa kerätä enemmän.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
- Ruokavalioon kiinnitän huomiota: syön monipuolisesti lihaa, kalaa, kanaa ja kasviksia, marjoja, hedelmiä, myös pähkinöitä. Syön myös riistalihaa ja punaista lihaa muutakin kuin pelkkää nautaa. Apteekin ohjeiden mukaisesti en käytä rautalisän kanssa kofeeinia, viljatuotteita tai maitotuotteita.
- Rautatabletteja on nyt kahta eri valmistetta kokeiltu. On ollut 200mg ja 100mg annoksia ja joka toinen päivä. Suun kautta otettavaa rautaa ei ole suositeltu lääkärien eikä apteekissakaan. Rautainfuusiota en ole saanut, koska se ei muka imeydy jos rautavarastot ovat tyhjät jo valmiiksi (kardiologin mielipide)
-Kuukautisiin olen jo saanut apua ja ne on nyt minusta jo normaalit, vuoto kestää kaksi päivää ja kierto on säännöllinen 28 päivää. Hormonikierukkaa tyrkytetään kovasti, mutta gynen mukaan kohtu on pieni ja limakalvo ohut. Tuntuu olevan arpapeliä auttaako verenvuototaipumuksessa kierukka, jos se ei lopeta kuukausia kokonaan. Oma aj
Korjaus virkkeeseen: "Suun kautta otettavaa rautaa ei ole suositeltu lääkärien eikä apteekissakaan." Tarkoitin että nestemäistä rautaa ei ole suositeltu.
-Ap
Floradix on tehokkain keino nostaa ferritiiniä ja hemoglobiinia, tehokkaampi kuin mikään rautavalmiste.
Saa marketeista ja apteekeista. On yrttimehuvalmiste (Kräuterblutsaft) ja mahaystävällinen.
Oletko kokeillut useita erityyppisiä rautavalmisteita? Paria nestemäistä, paria tablettia jne? Entä miten maksamakkara, naudan maksa ja poron maksa? Entä cashewpähkinä? Jos mikään noista ei imeydy, niin pyydä lähetettä rautainfuusioon. Tai oletko saanut jo rautaa suoraan suoneen?
Pyydä lisäksi hoitoja runsaisiin menkkoihisi.