Expatit: näyttääkö ulkomaankodissanne suomalaiselle vai ovatko huonekalut paikallisia
Kommentit (33)
Mä olen sekä imigrantti että vieraasta maasta muualle lähtenyt expatti. Imigrantti expatti, kuulostaa kivalta:) Ei näytä suomalaiselta. Sisustan omaan tyyliin eli ei ole paikallistakaan tyyliä. Suomessa kesämökillä meillä on artekia ja suomalaista räsymattoa myöten. Mun mielestä just mökkityyliä:)
Osa huonekaluista on ostettu Suomesta ja osa ihan paikallisesta Ikeasta. Kotimme ulkomailla näyttää aika samalta, miltä kotimme aikoinaan Suomessa näytti. Ulkomaankoti on niin väliaikainen, etten ole sitä halunnut juurikaan sisustaa erikoisemmin. Kun joskus asetumme aloillemme, niin sisustan sitten kunnolla.
En ole expatti, vaan asun Kreikassa ihan pysyvästi. Meillä on iso talo, joka on paikalliseen tapaan jykevä kivitalo. Kevyet ikeakalusteet näyttäisivät täällä hassulta, joten olemme valinneet paljon tummaa puuta ja itämaistyylisiä värikkäitä tekstiilejä. Tietysti, suomalaisia kun ollaan, on meillä on myös paljon vaaleaa ja beigeä. Mm. beige sohva, jota aina kauhistellaan. Paikallisilla on lähes aina ruskea tai musta nahkasohva.
Vierailija kirjoitti:
Osa huonekaluista on ostettu Suomesta ja osa ihan paikallisesta Ikeasta. Kotimme ulkomailla näyttää aika samalta, miltä kotimme aikoinaan Suomessa näytti. Ulkomaankoti on niin väliaikainen, etten ole sitä halunnut juurikaan sisustaa erikoisemmin. Kun joskus asetumme aloillemme, niin sisustan sitten kunnolla.
Tuli tuosta mieleen, että itselle taas on kauhean tärkeää, että väliaikainenkin asunto näyttää omalta. Olen sisustanut kaikki kotimme ulkomailla (Dubai, Kreikka) kuin se olisi se viimeinen koti. Mielestäni tämä auttaa sopeutumaan vieraaseen maahan kun koti on ihana. Tosin, paljon edullisempaa olisi jos pystyisi pärjäämään vähemmällä työllä ja vaivannäöllä.
Eiks esim. Kartellit ole italialaista? Kai sitä sieltä paikan päältä saa niitä huonekaluja ja eivät todellakaan ole möhkäleitä 😊
Omissa ulkmaanasunnoissani on ollut paikallinen sisustus. Ensimmäiseen hain Ikeasta tekstiilit ja jotakin pientä ja seuraavissa kahdessa asunnossa sitten kaikki tarpeellinen oli aikalailla paikallaan muutettaessa, joten suuria sisustusvimmoja en ottanut. Muuten hyvin viihtyisiä kaikki asunnot, mutta huonekalujen ja kiintokaappien yms. laatu ei vaan mielestäni vastannut suomessa totuttua
Asun Norjassa, ja täällä sisustaminen on hyvin samantyylistä kuin Suomessakin. Tietysti jotkut suomalaiset design-jutut puuttuvat, mutta ei niitä minulla olisi kuitenkaan, koska en suosi ylihintaisia huonekaluja. Olen itse asiassa pyrkinyt sisustamaan modernisti, mutta hieman amerikkalaistyylisesti, eli en esim. pelkää värejä. Saa olla vähän enemmän yksityiskohtia jne. Vaikka tykkäänkin skandinaavisesta tyylistä, niin kokovalkoinen ja harmaan eri sävyt ovat kauhistus minulle.
Ruotsalaiselta eli aika lailla Ikealta. Jotkut kodissamme käyneet ovat ihmetelleet, että ette tulleet jäädäksenne, kun ette ole hankkineet enempää tavaroita / panostaneet sisustukseen. Itse tykkään avarasta tilasta, ja olemme maksaneet vaaleista huonekaluistamme nyt enemmän kuin koskaan Suomessa. Ei amerikkalaisia voi yksinkertaisella sisustuksella miellyttää.
Ei ole suomalaistyylinen muttei paikallinenkaan (pohjoismaa). Melkein kaikki huonekalumme on löydetty kirppikseltä, roskalavalta tai punaisen ristin kaupasta, kaikella on tarina kerrottavana. Sisustustyylimme on boheemi, kotoisa ja lämmin. Paljon maanläheistä sävyä, luonnollista/tummaa puuta. Matkustamme todella paljon joten kotoamme löytyy paljon yksityiskohtia eri puolilta maailmaa (etnisiä mattoja ja muita tekstiilejä, puuveistoksia/patsaita, pieniä mielenkiintoisia aarteita). Lisäksi meillä on hitosti kasveja, niin pieniä kuin jättimäisiäkin. Kaverit kuvailee kotiamme sanoilla "hippie sanctuary/jungle". Paljon abstraktia taidetta. Iso vintage maailmankartta seinällä. Helvetisti kynttilöitä.
Up