Miten saada takka vetämään kunnolla?
Aina hirvee savutus sisään ja koko kämppä haisee savulta. Nuohooja on käynyt keväällä ja kaikki pitäs olla ok, tää vika on ollut aina. Onko vinkkejä? Sitten voisiko koneellinen ilmastointi tuoda ulkoa hajua sisään? Pitäskö se sammuttaa hetkellisesti aina?
Kommentit (22)
Esim polttamalla sytyspalaa aika ylhäällä hormissa, kun lämpiää alkaa yleensä vetämään
Meillä mies laittoi mökillä piippuun putket, kun ei vetänyt kunnolla.
Jos veto on aina huono voi siis vika olla takassa!
mutta tehkää väli nuohouksia, piippu ja ontelot takan sisältä! ilmastointi voi olla väärin säädetty ja kokeile että sammuta kaikki koneellinen ja laita ovi tai ikkuna auki ja sytytä takka. Jos ongelma on ensimmäisestä sytytyksessä näin syksyllä on kosntit helppoja, pelti auki yhtä tai kahta päivää aikaisemmin! piippu kuivaa kunnolla ja nuohous luukusta voi sytytys hetkellä puhaltaa hiusten puhaltimella ilmaa niin taatusti vetää! ja kesällä ne puut kuivamaan ekaa sytytystä varten, että on varmasti kuivia! ja paras olisi kuiva kuusipuu tai leppä.
kysele lisää!
t.sytyttäjä mies :)
Pelti on auki, on vanha takka jossa ei mm ole tuhkaluukkua. Pelti avataan ja suljetaan alhaalta kyljestä. Joo eli ilmanvaihto siksi ajaksi pois, kokeillaan jos auttas ja hei mulla on kyllä ikkunat auki silti se ei kunnolla vedä. Miten poltan ylempänä hormissa sytyspalaa?!
Eli on kyllä piippu tarpeeksi korkea on rakennettu 1946. Puut on kuivaa koivua. Pesä on tosi iso, joskaan se tuskin vaikuttaa asiaan :)
Piipu pituus ratkaisee joskus aika paljon, sekä myös ihan piippuhatun asentaminen (ihme kumma) Peltäjä voi olla eri tarkoituksiin, on kiertoilam peltiä tai sitten tuhkatilan peltiä ja niiden väärä asento voi joissakin tapauksissa aiheuttaa savua sisälle. Ilmastoiti voi myös jossain tapauksissa vetää savua sisälle jos talon sijainti on otollinen sille esim. mäen päällä tai rintessä oleva talo. Luukun tiiviasteet voi joskus vuotaa eli luukkua voi joko säättä tai vaitaa tiivisteet. "märän" puun polttaminen voi joskus olla myös syynä esim. koivu vaatii 2 vuoden kuivatuksen että se palaa kunnolla! sekä lämpö arvo on huomattavasti parempi, joten malttakaa kuivattaa puut! Haapa ja koivu kuivaa "hitaasti"
t.sytytys mies
Monesti vika voi olla siinä, että huoneessa ei ole tarpeeksi korvausilmaa. Takkahan ottaa ilmaa palamiseen huoneesta. Jos laittaa koneellisen ilmastoinnin kokonaan kiinni, vähentää sitä ilmaa sieltä huoneesta eikä takka saa sitäkään vähää vaan alkaa työntää savua väärään suuntaan. Laita mieluumminkin sisälle tuleva ilma suuremmalle, erityisesti takan läheisyydessä, tai sitten ikkuna auki, kuten moni täällä on ehdottanutkin. Polta ensin pienellä liekillä, kunnes saat ilman lämpimäksi ja savun kulkemaan hormiin, ja lisää sen jälkeen puuta isompaa roihua varten. Ensimmäinen lämmitys syksyllä vaatii pari ensimmäistä kertaa vain sitä pientä tulta, ettei piippu halkea, ja kun takka on saanut alkulämmön ja tottunut taas polttamiseen, voi alkaa tehdä isompia tulia.
Eli on kyllä piippu tarpeeksi korkea on rakennettu 1946. Puut on kuivaa koivua. Pesä on tosi iso, joskaan se tuskin vaikuttaa asiaan :)
Onko kyseessä avotakka? tuohon aikaa ei luukkuja tehty. Jos on niin takkaa voi teettä ns.takkasydämmen jossa veto saadaan paremmaksi ja lämmitys teho tehokkaammaksi jos ei ole varaavaa takka. Onko ihan perinteinen tiilitakka? ja rintamamies talo?
t.sytytys mies
Jo se piippuhattu meiltä kyllä puuttuu.. Semmoisen vois kyllä laittaa.. Nuo takan luukut on juuri muurari uusinut joten ne ei falskaa. Hmm.. Luulen että syynä voi olla se ilmastointi eli se täytyy sulkea. Kyllähän sitä hajua aina vähän tulee mutta nyt tää on ollu aikamoista. Joku joskus käski polttaa paperitukko tuossa alaluukussa ( on siis joku nuohousluukku, termistöä en tunne) takka on varaava ja kiertää se ilma jotenki?! :D
Ei ole avotakka. Korkea varaavatakka kattoon asti korkea.ja tiilestä tehty juu. Ja rintamamiestalo on.
Ja miten pientä tulta poltettava ja miten pitkään poltettava pienellä? Pitääkö jo pelätä piipun hajonneen? Poltin aluksi 2 pikkupesää ja nyt olen jokatoinen päivä kämppää lämmittänyt ihan kunnon pesällisillä. En oo ees miettiny mitää piipun lämmitystä, kivat :(
Monesti vika voi olla siinä, että huoneessa ei ole tarpeeksi korvausilmaa. Takkahan ottaa ilmaa palamiseen huoneesta. Jos laittaa koneellisen ilmastoinnin kokonaan kiinni, vähentää sitä ilmaa sieltä huoneesta eikä takka saa sitäkään vähää vaan alkaa työntää savua väärään suuntaan. Laita mieluumminkin sisälle tuleva ilma suuremmalle, erityisesti takan läheisyydessä, tai sitten ikkuna auki, kuten moni täällä on ehdottanutkin. Polta ensin pienellä liekillä, kunnes saat ilman lämpimäksi ja savun kulkemaan hormiin, ja lisää sen jälkeen puuta isompaa roihua varten. Ensimmäinen lämmitys syksyllä vaatii pari ensimmäistä kertaa vain sitä pientä tulta, ettei piippu halkea, ja kun takka on saanut alkulämmön ja tottunut taas polttamiseen, voi alkaa tehdä isompia tulia.
Varsinkin tulikivi uunit!(kivi uunit) lämmiteltävä varovasti, näin saa takan/uunin kestämään pitempään. Tiilitakka kestää huolimattomampaa käsittelytä. Nämä asiat kannattaa huomioida jos on kesämökki ja meinaa siellä vierailla talvella. Kotona auttaan kun pitää pellit auki niin piippu kuivaa, kosteus on se joka piippua pilaa ja tämän myötä liian suuret lämpötilan vaihtelut, hattu siis piipun päähän!
Monesi syksyllä ei tarvitse kovaa lämpöä, itse olen pitänyt 3 tulet jo takassa, ekalla puoli pesällistä ja 2 kertaa pesällinen ja ei koivua.
t.sytytys mies
Ja tietty mulla on koko kesän ollu toi pelti kiinni. Huoh! Onneksi aloin nyt ottamaan selvää vaikka järkevintä ois ollu kysellä aluksi :D
Ovi laitetaan auki ja keittiön liesi tuuletin pois päältä voisko olla apua näistä? Ei saa laittaa liikaa puita vaan löysästi ja ilmavasti !
Ja miten pientä tulta poltettava ja miten pitkään poltettava pienellä? Pitääkö jo pelätä piipun hajonneen? Poltin aluksi 2 pikkupesää ja nyt olen jokatoinen päivä kämppää lämmittänyt ihan kunnon pesällisillä. En oo ees miettiny mitää piipun lämmitystä, kivat :(
Ei piippu ole hajonnut! Et piippua saa syksyllä kerralla hajalle! ehkä jos 30 asteen pakkasella laitat todella kovat tulet ja pitkään voi jotain tapahtua. Näin syksyllä piippu on suht lämmin ja kerta hajoamista EI tapahdu mutta huonoilla tavoilla voit rasittaa piippua jonka ikä lyhenee! Piippuhan ei hajoa vaan tapahtuu niin että tiilet irtoaa muurauksista jolloin mahdolliset "liekit", kipinät ja kuumuus voi siirty halkeamista esim.välikaton rakenteisiin ja aiheuttaa vinttipalon ja sen myötä voi palaa koko talo. Toinen on sitten nokipalo jolloin piipun noki syttyy räjähdysmäisesti palamaan ja räjäyttää piipun halki ja sytyttää muut rankenteet palamaan. Jos nokea on piipussa niin nuohooja käskee poltaa kuusipuuta joka puhdistaa piippua, minua pyysi aikoinaan pitämään todella kovat tulet pitkään että noki palaa pois hallitusti, jos nokea on liikaa tulee nuohooja itse polttamaan sen pois kahdella tapaa (palokunta myös mukana, ainakin täällä maalla ja laskun maksaa asiakas tai sitten tulisija on lämmitys kiellossa) eli joko yläkautta pudottaa tuli astian piippuun tai tekee ne hirmu tulet takkaan tai puukattilaan joka minulla oli.
t.sytytys mies
Lapset halusi takkaan tulet, täytyyhän se laittaa.
Jos sais lapset ajoissa nukkumaan vois vaikka nauttia takan tulen ääressä ihanaa laatuaikaa vaimon kans ;)
t.sytytys mies
Kokeile polttaa kynttilää takassa ennen ensimmäisiä tulia.
Mä poltan useamman tunnin kynttilää ennen tulia ja savustus on loppunut..
Täällä myös kituen palava takka ja huonosti syttyykin. Pössäyttää herkästi savut sisään kun luukkuja avaa. Ei tunnu lämpenevän muuri juurikaan eikä pidä lämpöä. Torppa ei lämpene tällä takalla ja sähkölaskut pilvissä! Liekki on jotenkin minun silmääni kituva ja palaa lepattaen mutta silti jäljelle jää paljon palamatonta hiiltä ja mujua. Kotona tuntuu savun hajua ja "mökin" tuoksua aina. Alkaa usko loppumaan tämän takan kanssa. On nuohottu hiljattain ja sutari kertoi muutaman tiilen pullahtaneen irti. Kehotti polttamaan ainoastaan valvonnassa ja jos tiilistä kumpikaan tippuu loppuu takan käyttö siihen. Vuokrakämpässä ei viitsisi alkaa rahaa hukkaamaan tähän asiaan eikä omistaja asialle mitään varmaan tee. Mitä voisi vielä kokeilla jotta saataisiin lämpöä enemmän ja palaminen savuttomaksi?
Meillä on ns. takkakytkin ilmanvaihdossa.
Mies tilas meille savukaasuimurin piippuun, kun takka savutti joka kerta! Nyt ei oo tarvinnu savusta tai hajusta kärsiä. Joku varoitteli, että olisivat äänekkäitä vehkeitä, mutta toi meidän Pete-imuri on kyllä äänetön! Suosittelen!