Vi**u, lihon koko ajan, enkä onnistu laihduttamaan!! Mitä vaihtoehtoja mulle jää...?
Kävin juuri vaa'alla. Vaaka näyttää 77 kiloa! Olen painanut näin paljon ainoastaan kolmatta lastani viimeisilläni odottaessa!!
Pituutta mulla on 163 cm.
Pahinta tässä siis on, että painoni nousee koko ajan! Viime syksynä painoin 74 kg, sitä edellisenä syksynä 73 kg jne. Noin kilo-kolme kiloa on tullut joka vuosi lisää, VAIKKA YRITÄN KOKO AJAN TEHDÄ ELÄMÄNTAPAREMONTTEJA ja elää terveellisesti!
Elämäntaparemontit ei vaan onnistu multa, koko aikuisikäni yrittänyt pitää painoani kurissa. Onnistuu hetkellisesti, mutta ei lopullisesti koskaan. Vaikka en kituuta enkä noudata mitään ihmedieettejä, tulee silti jossain vaiheessa ihan älytön repsahdus, josta en pääse yli, menee aina vähintään pari-kolme viikkoa, että syön syön syön, aamusta iltaan. Ja taas olen yhtä lihava kuin ennen elämäntaparemonttiakin, tai sitten jopa enemmän painoa saanut.
Tätä vauhtia mä painan 5-10 vuoden päästä varmasti 100 kg ellen ylikin.
MITÄ MÄ VOIN ENÄÄ TEHDÄ?! Olen lukenut KAIKEN laihduttamisesta/elämäntaparemonteista niin kirjastostamme, netistä kuin lehdistä. Olen yrittänyt suurimmaksi osaksi vain normaali elämäntaparemonttia, mutta myös karppaus yms. ruokavaliot on tullut kokeiltua. Ei vaan onnaa, lopullisesti, ei mikään.
Onko muuta vaihtoehtoa, kun odottaa että lihon niin paljon, että pääsen johonkin lihavuusleikkaukseen, jolloin en enää PYSTY syömään juuri mitään? Mä en ite keksi enää mitään, mitä en olisi jo kokeillut!
Kommentit (24)
Mulla ei valitettavasti ole mitään ihmeneuvoa MUTTA hienoa että olet herännyt jo noin aikaisessa vaiheessa...mulla on 10 vuodessa tullut 30kg lisää ja mä painan nyt oikeasti sen 100kg. Ja voi vitsit jos voisin mennä takas siihen kun painoin vaan 75kg.
Ja jos siitä 75 kilosta on hankala laihduttaa ihannepainoon niin mitä se onkaan tästä 100 kilosta!
Eli saan kuureilla painoa hyvin pois mutta aina ennemmin tai myöhemmin ahmin ne korkojen kanssa takaisin, vaikka kuinka olen päättänyt ettei ikinä enää... Ei auttanut edes Patrik Borgin oppien mukaiinen hidas ja maltillinen laihdutus, silti tuli lopulta sama mässykausi ja läskit takaisin :(
mutta ei auttanut muakaan.
Mulla on jokin järkyttävä riippuvuus ruokaan ja syömiseen, en tiedä voiko kukaan -ei samasta kärsivä- edes tajuta, miten vahvaa tällainen on. Eikä mua ees auta vaikka tiedostan sen että syön kaikenlaisiin tunteisiin ja vaan syömisen halusta ja himosta, ei auta vaikkka kirjoitan tunnepäiväkirjaa ja ruokapäiväkirjaa ja vaikka yritän keksiä sijaistekemistä että ajatukset lähtisi pois ruoasta. Ei ne ikinä lähde, tarpeeksi pitkäksi aikaa (lopullisesti, niin että ruoasta tulisi vaan tavallinen asia = syödään kun on nälkä, sen verran että nälkä lähtee...)
ap
70kg meni rikki, kun olin 30v ja lapsia kolme. Vähittellen hiipi muutama kilo niin, että 33-vuotiaana painoin 80kg, mutta onnistuin tiputtamaan -10kg.
41-vuotiaana paino oli 112kg. Pelästyin todella, että kuolen, saan diabeteksen, lapset jäävät ilman äitiä! Tuosta on nyt vuosi ja olen laihtunut -25kg.
Mä en tiedä millä pystyt pysähtymään nyt. On tultava suunnaton tarve ja hätä, riittävän painava syy, että jaksat tehdä töitä laihtumisen eteenvaikka kokonaisen vuoden. MInun täytyy tehdä varmaankin kaksi.
Itse tässä laihdutan. Pääosin nutraamalla/osanutraamalla.
Tässä otos tämän päiväisestä:
7.30 Natrurdiet tetra ja 3 mukia kahvia, 0.4l vettä
10.00 muki kahvia
13.00 muki kahvia ja nutrilett patukka
Päivän aikana töissä menee 0,4l vettä
16.00 2 reissumniestä, sipaisut kevyttä rasvaa, leikkele, tuorekurkkua ja minitomaatteja.
3 mukia kahvia
0.4l vettä
20.00 pussijuoma ja kahvia 2-3 mukia
2x 04l vettä.
Päivän kalorit ovat minulla 500-800.
3 vkoa -9kg.
Eikä asiaa auta se että olen toukokuusta asti ollut liikuntakiellossa kun jalka reistailee. Mulla olis eilen tehtyä makaroonilaatikkoa jääkaapissa, kun se on tuhottu, alotan karppaamaan. Tiedän että karppaus toimii mulla, sain sillä muutama vuosi sitten lähes 10 kg pois. Kilot tuli takaisin kun aloitin kotiäitivuosien jälkeen työt ja siellä tulee syötyä vähän mitä sattuu. Alotetaanko oma remonttiryhmä? Jouluksi muutaman kilon hoikempi.
Mulla ei valitettavasti ole mitään ihmeneuvoa MUTTA hienoa että olet herännyt jo noin aikaisessa vaiheessa...mulla on 10 vuodessa tullut 30kg lisää ja mä painan nyt oikeasti sen 100kg. Ja voi vitsit jos voisin mennä takas siihen kun painoin vaan 75kg.
Ja jos siitä 75 kilosta on hankala laihduttaa ihannepainoon niin mitä se onkaan tästä 100 kilosta!
Sanoisin sulle ap, että eälä edes yritä nyt laihduttaa, vaan yritä vaan pysäyttää painonnousu.
Koska jokainen laihdutuskuuri saa aikaan sen vastareaktion, ja se paino nousee niin paljon helpommin laihiksen jälkeen kuin muuten.
Et sä tätä tietenkään usko, ja sitten huomaat jossain vaiheessa olevasi kuin minä... 112kg.
Siinä 75kg nurkilla olet kuitenkin vielä terve ja voit liikkua ihan miten tykkäät jne. Näin melkein 40kg painavampana aika moni asia on todella paljon vaikeampaa, voin kertoa.
Noh mutta tsemppiä kaikille. Mulle ehkä alkaa pikkuhiljaa oikeasti valjeta se, että mä painan viiden vuoden päästä 150 kiloa, jos mä en pysty tekemään tälle mitään.
- unohda laihduttaminen. Sun mielessä varmaan jyllää koko ajan PAKKO LAIHDUTTAA. olet tyytymätön itseesi ja sekös vasta lihottaa. Aloitat elämäntaparempan joka kevät, joka syksy, joka kuukausi, joka maanantai - jaksat päivän ja sit repsahdat. Vihaat itsees ja syöt suruusi. Been there.
Ota nyt ihan alkuun tavoitteeksi pitää paino nykyisellään. Se ei ole iso tavoite. Syö painosi mukaan. Kun olet vuoden ajan saanut pidettyä painosi kurissa, voit alkaa funtsia laihduttamista. Edellyttäen, että vuoden aikana olet työstänyt lihomiseen johtaneita syi ja olet muutoin sinut itses kanssa. Oletko miettinyt, että sulla voisi olla syömishäiriö, BED?
ja laihduttaessakin tulis muistaa, että maltti on valttia. Jos laihdut vuodessa 3kg, olet viidessä vuodessa jo hoikka tyttö. :)
-hanki personal trainer tai mene terapiaan
-tee pysyviä muutoksia, joihin voit sitoutua loppuelämäksesi EI kitukuureja!! Esim. pidä kiinni ateriarytmistä l. 5 ateriaa/päivä, proteiinia joka aterilla, samoin kasviksia/hedelmiä
"MITÄ MÄ VOIN ENÄÄ TEHDÄ?! Olen lukenut KAIKEN laihduttamisesta/elämäntaparemonteista niin kirjastostamme, netistä kuin lehdistä. Olen yrittänyt suurimmaksi osaksi vain normaali elämäntaparemonttia, mutta myös karppaus yms. ruokavaliot on tullut kokeiltua. Ei vaan onnaa, lopullisesti, ei mikään."
Oletko lukenut Kaisa Jaakkolan kirjan hormonidieetti? Se ei ole oikeastaan diettikirja, vaan kertoo syitä lihomiselle (mm. hormonaaliset syyt ovat yleisiä) ja mitä niiden korjaamiseksi voi tehdä. (Syy lihomilselle ei ole aina liikunnanpuute, tahdonvoiman vähyys ja ylensyönti, toisin kuin luullaan!)
Myös ravinteiden huono imeytyvyys ja sitä kautta niiden "nälkä" eli puute elimistössä voi aiheuttaa sen, ettei laihdu.
Syö mitä mielesi tekee. Googlaa vaikka. Sen on kirjoittanut psuomalainen psykologi(en muista nimeä). Se on tosi maanläheisesti kirjoitettu ja siinä pureudutaan syömisen syihin.
Olen itse samanlainen, syön välillä kuin hullu, vaikka osaan kaikki kalori- ja hiilaritaulukot ulkoa.
Tämä kirja on todella auttanut minua. En laihduta, mutta silti kirjan lukemisen jälkeen olen laihtunut 8 kiloa.
Olen ymmärtänyt, että yritän ruualla tukahduttaa tunteitani ja kontrolloida elämääni. Tiesin tämän toki aikaisemminkin, mutta kirja ikään kuin purkaa tuon mekanismin, jolloin syöminen ei enää tuota samanlaista lohtua ja turvaa, eli se on turhaa.
Tutustu ihmeessä, ei se ainakaan lihota lisää :)
10-11 MUKIA kahvia päivässä????? Miten sun maha kestää? Tai sydän, mulla hakkais hulluna ja kädet tärisis tuommoisen määrän jälkeen.
nuorin lapsi on jo 1,5-vuotta, ja en ole saanut kiloakaan raskauskiloista lähtemään. Ja niitä tuli raskausaikana kymmenen lisää, ja painan nyt 80 kg. :(
Kävin lääkärissä ja sanoin, että olen huolissani painostani, enkä saa sitä näemmä itse tippumaan. En vaan saa, vaikka teoriassa tiedän kaiken painonhallinnasta. Nyt pääsen sairaanhoitajalle juttelemaan. Mulla on itsetunto ihan maassa tämän asian kohdalla.
Nyt painoa on noin 72kg. Tein ensimmäiset 6 vk sauvakävelylenkin joka pvä n.1,5 tuntia ja söin säännöllisesti. Jätin rasvan leivän päältä pois ja lisäsin reilusti kasviksia. En pidä yhtään salaateista ja olen huono syömään hedelmiä. Mutta aloin tehdä paljon lämpimiä kasviksia ja maustoin ne hyvin. Pitää paljon paremmin nälkää kuin joku salaatti ja se säännöllinen syöminen on tärkeää, ettei tule semmoinen hullu nälkä.
Toiset kuusi viikkoa oltiin lomalla, enkä ole liikkunut enkä mitenkään laskenut syömisiäni, mutta paino oli silti tipunut vielä vähän. Elimistö on tottunut pienempään annosmäärään enkä kaipaa mitään makeaa enää. Jos tekee joskus mieli, niin syön vain vähän, maks kerran viikossa.
Nyt aion ottaa vielä toisen spurtin ennen joulua. Eli ens kesänä olisin sitten paljon timmimmässä kunnossa kuin aikoihin! Täytyy vaan oikeesti tehdä se päätös ja pysyä siinä. Laihduttaminen on mun mielestä paljon enemmän psyykkinen päätös ja siinä pysyminen kuin fyysinen juttu.
10-11 MUKIA kahvia päivässä????? Miten sun maha kestää? Tai sydän, mulla hakkais hulluna ja kädet tärisis tuommoisen määrän jälkeen.
Minä listasin kahvini ja muut.
Kahvi on paheeni, yksi niistä. En herää ilman kahvia.
Maha kestää, kun on tottunut. Suoli toimii noin 2 kertaa viikossa.
Muut oireet tulis ilman kahvia ja sen rinnalla armoton hedari. Kofeiiniriippuvainen.
Tohon loppuun tuli mieleen et mä syön niin että nälkä ei ees lähtee ja ihan normaalisti mut mitä kummaa en oo pariin vuoteen vaaalla ja tulos oli 98 kiloa viimeksi kun kävin niin oli 47 joten parissa vuodessa vähän liikaa painoa kertynyt:(
Unohda painon pudotus, mutta älä anna painon enää tuosta nousta. Päätä, että yli tuon 77 kg paino ei saa mennä. Nauti elämästäsi, olet kuitenkin vain lievästi ylipainoinen. Älä kiellä itseltäsi mitään, yrität vain pysyä kohtuudessa. Syö monipuolisesti, liudenna kaloreita hedelmä/vihannes/juurespuolella.
Jos jonain päivänä syöt överit palaa vain seuraavana päivänä taas ruotuun. Äl rankaise vaan rakasta itseäsi.
Hemmottele itseäsi muuten kuin ruualla ja mässyllä.
Eli saan kuureilla painoa hyvin pois mutta aina ennemmin tai myöhemmin ahmin ne korkojen kanssa takaisin, vaikka kuinka olen päättänyt ettei ikinä enää... Ei auttanut edes Patrik Borgin oppien mukaiinen hidas ja maltillinen laihdutus, silti tuli lopulta sama mässykausi ja läskit takaisin :(