Miksi kukaan laittaa lapsensa _ulos_arestiin?
Olen nyt kahdesti törmännyt pieneen lapseen, joka on pihalla ulko-oven takana sisävaatteissa, ilmeisesti rangaistuksensa jostain. Olen järkyttynyt. On normaalia menettää hermonsa ja on normaalia rangaista lasta, mutta EI ole normaalia vaarantaa lapsen terveyttä ja turvallisuutta laittamalla pienen lapsen ulos jäähylle. Sillä ei ole enää mitään tekemistä kasvatuksen kanssa, se on vanhemmalta vaan merkki siitä että mopo karkasi käsistä, ja että sen vanhemman ois itse hyvä käydä jäähyllä ja saada päänsä taas kasaan.
Molemmilla kerroilla olen jäänyt odottamaan siihen lähistöllä ja katsomaan, että se lapsi otetaan kohtuullisen ajan sisällä takaisin sisälle, ja näin on kyllä käynytkin. Tässä vieressä menee vilkas tie, ja on vaan hujaus että kiukkuinen kaksivuotias juoksee sille. Mä en ymmärrä, mitä nuo vanhemmat miettivät. :(
Kommentit (21)
meilä oli lievästi sanottuna erittäin temperamenttinen lapsi.
Neuvolassa neuvottiin laittan pihalle jäähylle. En sitä tehnyt. Sittten keskustelin 3 muun henkilön kanssa, joista toinen kasvatustieteiden maisteri, toinen lastentarhanopettaja kolmas lastensuojelussa oleva puolituttu. Kerroin että näin neuvottin, he olivat samoilla linjoilla.
Kun laspi sai mahdottoman raivarin, laiton pihalle jäähylle aj snaoin että heti vaikka 1 sek. päästä saa tulla sisälle kunhan muistaa käytöstavat.
Jossain vaiheessa lapsi päätti koittaa rajojaan ja oli talvella pihalla noin 5 min ja juoksenteli välillä hangessa sukkasilteen ja naureskeli vaan. Olisko ikää ollut 7 tai 8 en muista tarkkaan.
meilä oli lievästi sanottuna erittäin temperamenttinen lapsi.
Neuvolassa neuvottiin laittan pihalle jäähylle. En sitä tehnyt. Sittten keskustelin 3 muun henkilön kanssa, joista toinen kasvatustieteiden maisteri, toinen lastentarhanopettaja kolmas lastensuojelussa oleva puolituttu. Kerroin että näin neuvottin, he olivat samoilla linjoilla.Kun laspi sai mahdottoman raivarin, laiton pihalle jäähylle aj snaoin että heti vaikka 1 sek. päästä saa tulla sisälle kunhan muistaa käytöstavat.
Jossain vaiheessa lapsi päätti koittaa rajojaan ja oli talvella pihalla noin 5 min ja juoksenteli välillä hangessa sukkasilteen ja naureskeli vaan. Olisko ikää ollut 7 tai 8 en muista tarkkaan.
ainakin av:llä, en usko että kukaan kasvattaja neuvoisi OIEKASTI LAITTAMAAN LASTA ULOS JÄÄHYLLE!
Niinhän siinä kävi, mopo karkasi ja just sopivasti oltiin siinä eteisessä.
Meidän 3-vuotiaasta tiesin tasan tarkkaan että jää oven taakse karjumaan eikä lähde mihinkään. Jos olisin mennyt itse, olisi sisätilat olleet remontissa tai lapsi loukannut tiputtuaan kirjahyllyn ylähyllyltä alle 10 sek.
Oli mielestäni turvallisempaa tuupata se lapsi sinne oven taakse ja rauhoittua itse sisäpuolella :)
mut ei tietenkään voi. Penkillä tai portaalla istuttamiset ei toiminu. Siinä olis voinu pitää vaikka koko päivän ihan se ja sama, ei tuottanu tulosta. Suvussa on äiti jolla on useampi lapsi ja yksi niistä kanssa "haistatti pitkät" jäähypenkeille sun muille vastaaville.
Kerron tähän että yksi noista kolmesta yllämainitusta sanoi myös että on laspia joiden sietäisi saada selkäsauna. Ei hän tietystikään sitä lapsen vanehmmille ikinä sanonut.
tähän loppuun lisään, että kyllä todellakin keinot lapsen kanssa oli loppu. Ei toiminut mikään muu, Ei se että jäi paitsi jostian (kylpyläreissu, elokuvat, ei tullut yövierasta, ei päässyt kaverille tms.) ei se, että oli telkankatselukielto tai vastaava. Lapsi mennä porskutti ja keksi muuta tekemistä. Vaikka edellä luoettelemani sanktiot olisikiv haitanneet, niin ei se käytöstä muuttanut.
Lapsi on parkunut joka ikinen ilta portailla varmaan 1-vuotiaasta asti. MInusta se on lapsen henkistä pahoinpitelyä jo.. Kasvattamisen kyvyttömyyttä.
päiväkodissa ulos "jäähylle" talvella ilman takkia. Kovasti pyydeltiin sitten anteeksi kun nostin asiasta metelin. Poika oli tehnyt niinkin ison rikkeen kuin että oli juossut käytävällä...
"kylmään" kuistiin, siksi koska sisarusten ei tarvitse kuunnella sitä hirveää möykkää mikä uhmaikäisestä joskus lähtee. Seison itse oven takana, ja kysyn hetken päästä josko tulisi syliin rauhoittumaan. Yleensä toimii yhdestä kerrasta. Eikä ole tarvinnut kovin usein käyttää tätä menetelmää. En ole kovin kiinnostunut siitä, mitä mieltä tästä "kasvatuskonstista" yleisesti ollaan, teen niinkuin parhaaksi näen.
Lapsi on parkunut joka ikinen ilta portailla varmaan 1-vuotiaasta asti. MInusta se on lapsen henkistä pahoinpitelyä jo.. Kasvattamisen kyvyttömyyttä.
ole tehnyt ls-ilmoitusta, jos se on sinusta henkistä pahoinpitelyä?! Itse olen tuota joskus keskimmäiselle kokeillut, eli itse olen eri mieltä kanssasi. Mutta siis jos sinusta se on pahoinpitelyä, niin miksi olet antanut sen jatkua ilmeisesti tosi kauan?
Ent ajua tuollaista...osoittaa todella kyvyttömyyttä. Kaverini kertoi joskus että oli tottelemattoman poikansa vienyt jääkylmän suihkun alle...sairasta sanon minä!
osoittaa jonkinasteista sadistista mielenlaatua. Ei se lapsi siellä kylmää itke vaan pelkoa.
Ent ajua tuollaista...osoittaa todella kyvyttömyyttä. Kaverini kertoi joskus että oli tottelemattoman poikansa vienyt jääkylmän suihkun alle...sairasta sanon minä!
että sieltä se huuto kuuluu vähiten. Meillä kun ei juuri ole väliseiniä alakerrassa.
kuulemma harrasti sitä että vei 5v lapsen pimeällä ulos ja sulki oven.Lapsi sitten itki aikansa siellä pimeässä kunnes taas pääsi sisään. Ei tunnu mielestäni ihan parhaalta tavalta kasvattaa mutta jos ei parempaan kykene niin ei voi mitään.
aresti ja jäähy on käytössä mutta en koskaan eristäisi lastani oven ulkopuolelle.
osoittaa jonkinasteista sadistista mielenlaatua. Ei se lapsi siellä kylmää itke vaan pelkoa.
ei tarvitse kuunnella sitä huutoa eikä katsella muutenkaan sitä rasittavaa lasta. PIhalle vaan!
itse en ole noin koskaan tehnyt enkä tekisi, mutta tuon takiahan sitä tehdään; että pääsee lapsesta eroon.
tehnyt, mutta muutaman kerran. Meillä ei ole kyllä yleensä mitään arestia tai jäähyä käytössä, mutta peri kertaa on mennyt lapsella niin överiksi että olen pistänyt oven taakse. Se huuto on kyllä loppunut heti, eli ei ole lasta itketetty oven takana. On varmaan ollut niin hämmästynyt, että on lopettanut heti. Tuskinpa usein käytettynä toimisikaan...
Se joka on pari kertaa laittanut lapsensa kuistiin.
[i
itse en ole noin koskaan tehnyt enkä tekisi, mutta tuon takiahan sitä tehdään; että pääsee lapsesta eroon.
[/quote]
mutta minä en ole tehnyt sitä sen takia että pääsee lapsesta eroon. Vaan siksi, ettei toisten tarvitse kuunnella lapsen ISOA huutoa. Enpä tunnustaudu sadistiksi (kuten joku arveli), mutta lapseni ei ole kyllä itkenytkään siellä ulkona. On hiljennyt, ja olen päästänyt sisälle, ja on keskusteltu asia läpi.
JOKA AINOOLLE LAPSELLE.
aresti ja jäähy on käytössä mutta en koskaan eristäisi lastani oven ulkopuolelle.
Mitä eroo on arestilla ja jäähyllä - tarkalleen?
Laittahan monet kotonakin toiseen huoneeseen ja oven kiinni. Eikse oo ihan sama asia, oven toisella puolen ku kerran tähän oviasaiaan tartuttiin.
täällä osa mammoista pääsee kilvan kertoon kuinka hyviä ne ite on ja pääsee kiillotaan kruunua kuinka meidän lapselle riitti melkein pelkkä nätti puhe. Muut jokka joutuu sisukkaampien lasten kanssa johonkin muuhun kun pieniin jäähyihin on tietystikin kädettömiä, tunnevammasia ja vaikka mitä.
Ei tosin minään kaksivuotiaana, mutta ehkä noin kahdeksanvuotiaasta ylöspäin ajoittain. Ei ole koskaan vaarannettu terveyttä laittamalla liian vähissä vaatteissa liian kylmään liian pitkäksi aikaa. Kolmea muuta lastamme ei ole koskaan tarvinnut laittaa ulos.
Miksikö?
No meillä on käytössä ns. "tuumaustuoli", siis lapsi joutuu tuolille miettimään käytöstään ja istuu siinä sen aikaa, että rauhoittuu ja miettii asian ja sitten siitä keskustellaan. Kolmen muun lapsemme kanssa tämä on toiminut hyvin, he istuvat kiltisti tuolilla tasan niin kauan että annetaan lupa poistua.
Vaan tämä esikoisemmepa ei tuolilla pysy. Eikä pysy huoneessaan, eikä missään muuallakaan. Pienempänä häntä saattoi pitää kiinni siinä tuolissa, mutta kun lapsi kasvaa ja voimat sitä myötä, niin kiinni pitäminen alkaa mennä aikamoiseksi fyysiseksi tappeluksi, jossa on jo fyysisten vammojen riski olemassa. Siispä kun emme ole saaneet lasta muuten rauhoittumaan on ainut vaihtoehto laittaa hänet ulos lukkojen taakse siksi aikaa että hän rauhoittuu. On siihenkin joskus mennyt aikaa ja sitä ovikellon pimputusta ja oven potkimistakin on kohtuullisen tylsää kuunnella. Emme kuitenkaan ole keksineet vaihtoehtoja.
Lapset ovat erilaisia. Turha kauhistella jos ei itsellä ole kokemusta kuin muutamasta. En minäkään noiden kolmen muun kokemuksella ehkä uskoisi, että joku lapsi voi olla niin mahdoton, että tällaiseen keinoon on pakko turvautua. Mistään kasvatuksen puutteesta ei ole kysymys - samalla tavalla on kaikki neljä kasvatettu. Kolme osaa käyttäytyä ja tottelee, neljäs ei.
On aivan täydellisen eri asia laittaa lapsi jäähylle sisätiloihin kuin ulos. Sisällä lapsi ei voi juosta auton alle tai kadota. Vihainen ja uhmakas lapsi ei ajattele järkevästi, ja voi hyvinkin ottaa hatkat jos hänet laitetaan pihalle.
rangaistuksen takia?
Minä en ole lapsia pihalle nostanut koskaan, mutta olen useinkin kyllä lapselle sanonut, että voi mennä pihalle huutamaan.