Apua, tytön 10 v. ystävällä sukupuoliherpes...
Mistä tuon ikäinen tyttö voi sellaisen saada? Voiko tarttua esim. äidiltä jotenkin? Vai onko heti automaattisesti kysymys hyväksikäytöstä? Tyttö kertoi, että lääkekuuri on menossa mutta ei voi käydä silloin koulussa. :( Huolettaa pienen tytön puolesta.
Kommentit (27)
Itsellä ollut monia kertoja huuliherpes, tulee stressistä. Nyt ei ole ollut aikoihin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2012 klo 09:58"]
Ei virustyyppiä yleensä testata koska hoito on täsmälleen sama.
Nykypäivänä noita esiintyy hyvin paljon ristiin.
Ei tartu yläpää herpes alapäähän. Jo mulla olisi tarttunut.
on niitä puuduttaviakin lääkkeitä jos kipeää tekee.
Herpes voi tarttua jopa itseltä sukuelimiin, jos on ennestään huuliherpes ja on varomaton.
Eli eri virustyyppi. Siitä en ole varma voiko huuliherpes edes tarttua alapäähän mutta jos voi, ei ole kyse sukuelinherpeksestä silloin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 17:25"]Huuliherbes ei tartu alapäähän. On ihan eri lajia.
[/quote]
Minulla ei ole ollut sukupuolitautiherpestä koskaan ja olen käynyt seksitautitesteissä ja puhtaat paperit olen niistä saanut. Huuliherpes minulla kylläkin on. Ja kyllä huuliherpes voi tarttua naisen pilluun suuseksissä, kokemusta on ja asia on jopa todettu neuvolassa ja kättärillä ja siellä vielä todettiin, ettei Se ole sukupuolitautiherpes.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2012 klo 10:53"]Meinaan vaan, että ei ole mitään syytä, miksi herpeslääkityksen kanssa ei voisi käydä koulua ihan normaalisti. EHkä kyseessä on joku ihan toinen lääke ja ihan toinen tauti, utta lapsi on sekoittanut sanat keskenään?
[/quote]
Voi hyvinkin olla sekoittanut sanat. Oma poikani oppi partioleirillä että jos ei vaihda sukkia tarpeeksi usein niin voi saada kuolion jalkoihin. Olin ihan ällikällä lyöty ja ihmettelin että mitä ne opettaa partiossa lapsiraukoille. Juteltiin pojan kanssa vähän asiasta ja kävi ilmi että kyse olikin jalkasienestä.
Meinaan vaan, että ei ole mitään syytä, miksi herpeslääkityksen kanssa ei voisi käydä koulua ihan normaalisti. EHkä kyseessä on joku ihan toinen lääke ja ihan toinen tauti, utta lapsi on sekoittanut sanat keskenään?
lääkitys vain lievittää oireita mutta tauti oireilee kun oireilee.
Herpes kuin herpes. Kerroin kerran ystävälleni että saa herpeksen pahasta stressistä, hän totesi ettei hänellä ole koskaan ollut mitään sukupuolitautia, kerroin ei minullakaan huuliherpes ei ole sukupuolitauti. Se voi kuitenkin tarttua huulesta genitaaleihin. Sama virus, käyttäytyy vaan eri tavalla eri osassa kehoa. Ei kannata tuon takia erikseen huolestua että kyseessä olisi hyväksikäyttötapaus. Suurin osa ihmisistä kantaa herpesvirusta ja voi tartuttaa sen tietämättään, itse sain sen äidiltäni, kuitenkin rakkula on puhjennut vain kerran 23v elämäni aikana. Käytännössä herpekse voi saada mistä vaan, kuten jalkasienen. Ystäväni kävi lääkärissä koska tunsi kutinaa ja epämukavaa tunnetta alapäässään. Testien jälkeen selvisi, että hänellä on jalkasieni pillussa, joka on luultavasti tarttunut ammeen pohjalla istuessa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="21.09.2012 klo 09:54"]
Eli eri virustyyppi. Siitä en ole varma voiko huuliherpes edes tarttua alapäähän mutta jos voi, ei ole kyse sukuelinherpeksestä silloin.
Alapäässä oleva herpes on aina sukelinherpes, riippumatta viruskannasta.
Eikä ole. Ei ainakaan minun vaimollani. Se on testattu ja on sama kuin huuliherpes, eikä ole sukupuolitautiherpes. Nuo kaksi herpestä ovat täysin eri asioita ja zovirax:illa selviää. Sukupuolitautiherpekseen taas zovirax ei auta.
Vaikka kanta yksi onkin huuliherpeksenä tunnettu, niin tartuessaan genitaalialueelle siitä käytetään nimitystä sukuelinherpes, aivan kuten kanta kakkosestakin. Zoviraxia käytetään ihan yleisesti hsv 2 hoitoon ja se useimmiten myös lievittää oireita.