Poika 1v3kk ei osaa mitään
Alan pikkuhiljaa huolestua. Lapsi kävelee, jokeltaa ja sormiruokailee- siinäpä ne. Ei puhu kun yhden sanan, ellei sekin mene jokelluksen piikkiin: Äiti. "äititätätä äättä äitä" Ja tuota sitten hokee. Ei osaa tehdä palapeliä tai kasata tornia. Ei puhettakaan, että osaisi syödä lusikalla ruokaansa, ei edes yritä. Edelleenkin juodaan nokkamukista juomiset, kun ei osaa kaksikahvaisesta mukista juoda. Tai melkein osaa, mutta alahuuli falskaa niin suuhun päätyy about 1/10 varmaan.
Pottaa kohtaan ei minkäänlaista mielenkiintoa. Jos laitan hänet siihen istumaan, viihtyy ehkä 2sec. Ei ymmärrä sen tarkoitusta.
Tuntuu, että muiden samanikäiset ovat paljon fiksumpia.
Töihin pitäisi palata, mutta mietin että huoliiko päiväkoti noin osaamatonta lasta sinne, tai että pitäisikö olla jo päässyt esim. vaipoista eroon? ja tuo kun ei itse osaa syödä muuta kun sormiruokaa.
Kuulostaa karulta mutta olen tosi huolissani.. :(
Kommentit (41)
Et tiedä mitään lapsen kehityksestä, noloa!
Asutteko Porvoossa, vai oletko oikeasti noin vaativa/tietämätön?
Mun lapsi ei tuossa iässä kävellyt ilman tukea vielä, mutta sun lapsi osaa sen jo. Ehkä kiinnostuksen kohteet vain on erilaiset? Miten lapsesi leikkii? Jotkut lapset alkavat puhua myöhemmin ihan siksi, että tulevat hyvin ymmärretyiksi ilmankin.
Tutkailee tavaroita tarkkaan. "lukee" kirjoja, kääntelee sivuja. Laittaa tubloleegoja yhteen ja irroittaa. Tykkää heitellä erilaisia leluja ja palikoita lattialle, pyörittelee koiran kuppia maassa ja naureskelee.
-ap
Lapsi on kyllä kehittynyt hyvin motorisesti. Lähti kävelemään 10 ja puolen kuukauden iässä, kääntyili melko aikaisin, konttasi ja ryömi suht koht aikaisin..
Voisiko lapsesi olla mahdollisesti asperger? Oletko tullut ajatelleeksi?
Asperger? No millaiset oireet siinä sitten on? :O
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:46"]Lapsi on kyllä kehittynyt hyvin motorisesti. Lähti kävelemään 10 ja puolen kuukauden iässä, kääntyili melko aikaisin, konttasi ja ryömi suht koht aikaisin..
[/quote]
Useinhan se on niin, että lapsella kehittyy aluksi joko motoriset taidot tai verbaaliset taidot. Eli jo lapsesi motorinen kehitys on ollut nopeaa, ei ole mitenkään epätavallista että puhetta ei vielä tule. Ei mitään hätää siis todellakaan vielä tässä vaiheessa :) Ystäväni kaksoset alkoivat puhumaan vastikään, vasta 2-vuotiaina, mutta he olivat myös motorisesti kehittyneet nopeasti.
Jos lapsi saa ruuan suuhun sormin, niin ei hänelle välttämättä tule mieleen että sitä lusikkaa tarvittaisiin johonkin. Syö lapsen kanssa, näytä miten ruokailuvälineitä käytetään. Kata hänelle oma lusikka ja toinen syöttölusikka.
Siis noin esimerkkinä. Minulle ei nimittäin tullut pieneen mieleenkään, että sormiruokailu voisi olla mikään ongelma, lapset kun saivat vatsansa täyteen ja minä saatoin syödä itse... Joo, tarhaan rahtaamisen jälkeen tädit antoivat vähän palautetta, että "välillä meinaa unohtua tuo lusikan käyttö". Jep, kun en sitä tajunnut opettaakaan...
Esikoinen taas oli liikkumistavoiltaan pyllykiitäjä, joten hänellä ei ollut mikään kiire nousta seisomaan. Miksi olisikaan, lattia luisti hyvin ja aina oli vähintään yksi käsi vapaana tarttumaan esineisiin. Sitten kun nurmikolla homma ei enää sujunutkaan niin hyvin, hän nousi kävelemään, käveli yhden päivän ja juoksi sen jälkeen.
Sinun lapsesi on aivan normaali.
Minusta kuulostaa ihan normaalilta! Kaikki eivät tee kaikkia juttuja ollenkaan.
Meillä oli vaikeuksia vastata neuvolassa, milloin lapsi nousi istumaan, koska hän ei käytännössä koskaan istunut sellaisella perinteisellä tavalla jalat edessä, eikä siis ikinä noussut sellaiseen asentoon. Hän istui polvillaan ja peruutti siihen asentoon ryömintä/konttausasennosta. Myöhemmin olisi pitänyt neuvolassa osata kertoa, millaisia ihmisiä hän piirsi, pääjalkaisia vai monimutkaisempia. Mutta lapsi ei piirtänyt ihmisiä vaan kaikkea muuta! :)
Mutta juttele huolistasi seuraavan kerran kun käytte neuvolassa, niin saat ammattilaisen näkemyksen.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 13:41"]
Kun vertaan esim. ystäväni samanikäiseen lapseen, söi lusikalla jo 1v iässä. Minun lapsi ei edes yritä.
Toki annan hänen kehittyä omaa tahtiaan, mietin vaan onko kehityksessä viivettä näiden perusteella.
Ja kyllähän tämän ikäiset yleensä muutaman sanan sanovat, minun ei juuri yhtään.
[/quote]
Onko toi kaverin lapsi pikkusisarus? meillä esikoinen oppi syömään lusikalla kaksivuotiaana, vielä kolmevuotiaana yritti saada mut syöttämään. Puhui puolitoistavuotiaana (käveli tosin alle vuoden ikäisenä). Kuopus aloitti itse syömisen 1 vuotiaana (opetteli isoveljen mallista), mutta alkoi puhumaan vasta kaksi ja puoli vuotiaana (ei tarvinnut aiemmin kun veli tulkkasi kaiken). Lapset on erilaisia ja harjoittelee nitä taitoja,joita kulloinkin tarvitsee, kaikki ne sieltä kuitenkin aikanaan tulee.
Tubloleegot. Läpinäkyvä provo. Hohhoijaa.
Jaa. Hosut nyt, ap. Relaa. Paljonhan tuo muksusi osaa. Ei kaikki nyt heti hosu Einsteinin virkoihin. Ihan normaali kersa.
Meillä esikoinen oppi kävelemään 1 v 3 kk vanhana ja varsinaisesti sanoja oli useita noin 2 vuotiaana ja alkoi tulla pikku lauseita, siihen saakka lähinnä osoitteli tavaroita tyyliin "ampu" kita" "äite" eli lamppu, kissa, äiti. Oppi syömään itse n. 2 vuotiaana ja potalle 3 veenä ja varsinainen possu ruokaillessaan. Vaatesotkua välttääkseni syötinkin häntä vaippasiltaan sisätiloissa. Sen sijaan pari vuotta nuorempi taas oppi ilmeisesti matkimalla, ja noin vuoden iässä hoksasivat lusikan käytön ja söivät jopa siististi. Ja tämä meidän iltatähti (2,5 v) tässä harjoittelee potalle. Tekee jo pissit pottaan, mutta kakat tulee edelleen housuun oven takana piilossa. Tiedän jo kokemuksesta, että kakkapuuhan onnistuminen ottaa aikansa ja houkuteltu on, mutta mutta.... Kunhan oppisi ennen tarhan alkua, on toi pyykkikone vähän käynyt kierroksilla viime aikoina...
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:26"]
[/quote]
Hetken mietin miksi tämän perusteella uskot tämän olevan provo. Sitten googletin ja tajusin, ettei sitä kirjoiteta noin. No, aina oppii jotain uutta.
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:26"]
[/quote]
Hetken mietin miksi tämän perusteella uskot tämän olevan provo. Sitten googletin ja tajusin, ettei sitä kirjoiteta noin. No, aina oppii jotain uutta.
-ap
[/quote]
On turhaa vaatia pieneltä liikoja, jos äitikään ei ole mikään Einstein tai huippusuorittaja. Ellei lapsi ole sitten tullut isäänsä. Tosin siltikään ei ole reilua vaatia liikoja lapselta. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa.
Oletko sää harjoitellut lapsen kanssa mitään? Kuulostaa siltä että odotat lapsen vaan nousevan ja yhtäkkiä juovan mukista ja käyvän potalla. Hanki kirjallisuutta lapsista ja sivistä itseäsi. Lapsi on varmasti ok, mutta sinulla on äidiksi kasvaminen kesken. Hyvä kuitenkin että olet huolissasi lapsestasi, muttakkuulostaa ikävältä kun etsit lapsestasi vikaa. Oma äitini teki itsetunnolleni melkoista tuhoa, kun vertasi minua koko lapsuuteni ja nuoruuteni niihin lapsiin jotka olivat jossain parempia, ja epäili että minussa on vikaa. Ne paremmat lapset tosin saivat tukea ihan erilailla kuin minä, kotona asuva isäni oli mielenterveysongelmainen alkoholisti, jonka ehdoilla mentiin.
Voi herrajumala sentään 1v 3 kk ei todellakaan tarvitse osata syödä puhua istua potalla lue nyt hyvä ihminen neuvilastakin saatavia ohjekirjoja. Suurin osa lapsista ei osaa viela kävellä osa konttaa ja harjoittelee kävelemistä..Lapsi oppii puhumaan 1.5 - 2 v yksilöllisia eroja toki on ja on täysin normaalia. Lapsi oppii taatusti jos on terve. Vammaiset lapset ovat sitten eri asia. Anna lapsesi kehittyä rauhassa tue kaikessa pienen kehitystä. Äläkä hauku lastasi tyhmäksi se on pahinta mitä lapselleen voi sanoa
Kuullostaa aivan normaalilta lapselta 1.v 3 kk ei tarvitse osata yhtään enempää. Anna lapsellesi aikaa oppia taatusti oppii..Tue lastasi äläkä hauku tyhmaksi. Aikoinani murehdi kun tyttäreni ei suostunut käymään ja potalla.. Neuvolan lääkäri tokaisi yksikään terve lapsi ei ole mennyt vaipat housuissa kouluun. Tyttäreni meni päivähoitoon siellä istui samana päivänä potalla kas kun kaikki muutkin istui. Niin ne asiat aikanaan sujuvat
Kymmenen vuotta sitten oli vähän erilaiset osaamisvaatimukset. Nykyään tuolla pääsisi jo peruskoulusta läpi
Meillä kaksivuotias käyttää vaippoja aina ja on vasta viime kuukaudet ymmärtänyt mitä varten potalla käydään. Puhuu puolikkaita sanoja (ehkä parikymmentä) ja yritetään lisätä puhetta soittamalla musiikkia (tykkää) ja lukemalla loruja (ei jaksa kuunnella). Tykkää kyllä torneista ja duploista, mutta ei välitä yhtään palapeleistä eikä näytä ymmärtävän niiden ideaa. Jos sun lapsi ei välitä oikein mistään leluista (äänileluista, katselukirjoista, ääntä pitävistä pehmoista, yms.) niin mäkin sanoisin että kysele neuvolasta apuja. Muussa tapauksessa juttele lapselle omista tekemistäsi ja anna sen olla oma tarkkaileva, rauhallinen itsensä. Kyllä se siitä kehittyy omaan tahtiinsa ja varmaan nopeammin sitten hoidon alettua.