Miten niin tt-tuella ei pärjää?
Olen yksinhuoltaja ja itselläni on yksi lapsi. Tuloina meidän perheessä on kelan tuet (asumistuki, sairauspäiväraha, lapsilisä), elatusmaksut sekä tietty tt-tuki. Monet voivottelee kuinka meillä mahtaa tehdä tiukkaa pojan kanssa, mutta enpähän itse ole sitä vielä huomannut. Meillä syödään terveellisesti ja hyvin, poika on vaatetettu, eikä omissakaan vaatteissa mitään vikaa ole. Kosmetiikkaa ja muitakin turhakkeita pystytään ihan normaalisti ostamaan. Lapsella on jopa lapsivakuutus!
Joten miten niin yhteiskunnan tukia pitäisi olla korottamassa, kun nykyisilläkin pärjää ihan hyvin? Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. En pysty ymmärtämään, että miten muka 5000 euron nettotuloilla ei pärjäisi.
Kommentit (29)
Mutta tavallinen työläinen ei enää rahoillaan pärjää,ja se vasta vituttaakin.
ole enää yhtään työläistä joka haluaa näännyttää itsensä alipalkattuna niin ylläriylläri; ei ole tukiakaan. Suurte yritykset maksaa veronsa muualle kun suomeen, jokainen penni teidän tukiin revitään ihan toisten ihmisten selkänahasta. Ja tukien riittävyydestä; meillä on oma, rakas koti, työssäni tarvitsen autoa. Jokunen harrastus maksaa, muuten elellään melko vaatimattomasti. Mutta eihän tuollaiset tuet riitä mihinkään, jos on oma koti ja sen ylläpitokustannukset. ja ehkä olen häiriintynht, mutta koti on mulle ja myös lapsille tosi rakas ja vuosien varrella tuunattu, viimehädässä tästä lähdettäisiin johonki ASUNTOON. Olisi todella masentavaa. Asumistukia ei ole, ihan omalla palkalla on pärjättävä. Joskus tekee tiukkaa, koska kodin ylläpito tosiaan maksaa. Puhutaan siis ihan eri asioista kun puhutaan kerrostalossa, vuokra-asunnossa asuvasta perheestä; siellä raha menee yleensä vain niihin juokseviin kustannuksiin. Jos on jotain mistä pitää huolehtia ja ylläpitää, vaikka kuinkakin vaatimatonta, kustannukset pomppaavat heti jonnekin ihan muualle. Ja se on varmasti yksi syy miksei kaikilla riitä.
riittävyydellä; jos joutuisin tästä kodistani lähtemään, henkinen hyvinvointini huononisi todella paljon ja niin varmaan lastenkin. Tämä on jotain ihan muuta kuin maksetut seinät, täällä on meidän elämä, muistot ja meille tärkeät asiat!
TT tuilla pärjää hyvin :D, aivan varmasti! Tule kertomaan tämä fakta siskoni perheelle, joilla ei ole edes varaa toisinaan tulla käymään, samassa kaupungissa asutaan. Olen opiskelija ja tarjoan siskoni perheelle ruokaa omista opintotuistani, koska jopa minulla on enemmän. Ja eivät ökyile, ovat ns. hippejä.
Tosin eivät saa mitään sairaspäivärahaa sun muita ökyjuttuja, hädintuskin asumistukea ja TT-tukea, yleensä ei sitäkään jos tulkitaan, että esim. matkakulut korvattuna ovat palkkaa...(mitä se ei siis ole, matkakulut maksetaan omasta pussista ja ne maksetaan takaisin henkilölle tilanteetsa riippuen).
En tiedä, ketä ap on onnistunut kelassa yms. painamaan, että saa noin paljon rahaa, että on varaa rehvastella ;).
Me tullaan kyllä kanssa hyvin toimeen tt-tuettuna. Minä ja lapsi. Mutta että olisi varaa ostella uutena jotain yli satasen haalareita, eikä tarvisi katsella hintaakaan?
Kuljemme kirpputorivaatteissa, vielä löytyy lapselle lähes uuden veroisia vaatteita kirppareilta puoli-ilman, kun on vielä aika pieni. Mutta sitten kun ei enää kasva tuota vauhtia niin täytyy siirtyä ostelemaan enemmän kaupasta. Kaikki huonekalunikin olen ostanut erittäin halvalla kirpputoreilta jne.
Ruokaa ostetaan hintatietoisena. Ei ole kyllä varaa ostella paistijauhelihaa tai sisäfilettä kovin usein. Ostokset teen lähikaupoista aina tarjousten mukaan.
Autoa ei ole, eikä olisi varaa ylläpitääkään. Alkoa tahi tupakkaa en käytä.
Joo toimeen tullaan ja ihan onnellinen olen, mutta ei se mitään luxus elämää ole ja jos pesukone sanoo sopimuksensa irti, se on ostettava osamaksulla tai säästettävä sievoinen summa pidemmän aikaa. Meilläpäin saa aika nihkeästi harkinnanvaraista.
Sitten kun menen/pääsen töihin, niin kaikki lääkärireissut pitää maksaa omasta pussista, samaten kuin kotivakuutus, sähkä ja KOKO vuokra. Tietenkin on myös maksettava lapsen päivähoito. Hmm, mistäköhän ap ne työtätekevät ihmiset valittavat? Moni joutuu työtä tehdessäänkin hakea tt-tukea koska palkalla ei pärjää. Avaa silmäsi, äläkä tule tänne aivopieruinesi pölisemään suoraan sanottuna täyttä paskaa.
Me tullaan kyllä kanssa hyvin toimeen tt-tuettuna. Minä ja lapsi. Mutta että olisi varaa ostella uutena jotain yli satasen haalareita, eikä tarvisi katsella hintaakaan?
Kuljemme kirpputorivaatteissa, vielä löytyy lapselle lähes uuden veroisia vaatteita kirppareilta puoli-ilman, kun on vielä aika pieni. Mutta sitten kun ei enää kasva tuota vauhtia niin täytyy siirtyä ostelemaan enemmän kaupasta. Kaikki huonekalunikin olen ostanut erittäin halvalla kirpputoreilta jne.
Ruokaa ostetaan hintatietoisena. Ei ole kyllä varaa ostella paistijauhelihaa tai sisäfilettä kovin usein. Ostokset teen lähikaupoista aina tarjousten mukaan.
Joo toimeen tullaan ja ihan onnellinen olen, mutta ei se mitään luxus elämää ole ja jos pesukone sanoo sopimuksensa irti, se on ostettava osamaksulla tai säästettävä sievoinen summa pidemmän aikaa. Meilläpäin saa aika nihkeästi harkinnanvaraista.Sitten kun menen/pääsen töihin, niin kaikki lääkärireissut pitää maksaa omasta pussista, samaten kuin kotivakuutus, sähkä ja KOKO vuokra. Tietenkin on myös maksettava lapsen päivähoito. Hmm, mistäköhän ap ne työtätekevät ihmiset valittavat? Moni joutuu työtä tehdessäänkin hakea tt-tukea koska palkalla ei pärjää. Avaa silmäsi, äläkä tule tänne aivopieruinesi pölisemään suoraan sanottuna täyttä paskaa.
lisätä, että reissata ei pahemmin pysty. Ystäväni luo lähteminen 70 km päähän tarkoittaa 20€ sijoittamista bensaan ja auton lainaan tutulta. Sekin on aina jostain pois, eikä sitä noin vain lähdetäkään.
ylisuuria, koska lapseni on puettu siististi, eli ei tarvitse kaupassa pahemmin hintalappuja katsella, juuri ostin uuden ticketin haalarin talveksi. Ruoka meillä on monipuolista ja ravitsevaa, eikä siinäkään tarvitse pihistellä. Tietty, meillä ei tupakoida, eikä käytetä alkoholia, tässä säästää. Autoakaan meillä ei ole, mutta julkiset kulkevat hyvin, joten meillä ei sellaiselle muutenkaan olisi tarvetta. Meillä monissa asioissa "säästetään" ihan huomaamatta, ihan jo terveellisissä elämäntavoissa. Myöskin kirpparit hyödynnetään, välillä ostajana, säännöllisesti myyjänä.
Mutta onhan se niin, että esim. lapsilisän yh-korotus on "turha". Tämä on tietenkin vain minun henkilökohtainen mielipide, mutta miksi ihmeessä yhden vanhemman perheille pitää antaa ylimääräistä verotonta tuloa?
odotas kun kasvaa, tarpeet ja menotkin kasvaa. Ja jos ei kasva niin lapsi kärsii.
Joo toimeen tullaan ja ihan onnellinen olen, mutta ei se mitään luxus elämää ole ja jos pesukone sanoo sopimuksensa irti, se on ostettava osamaksulla tai säästettävä sievoinen summa pidemmän aikaa. Meilläpäin saa aika nihkeästi harkinnanvaraista.Sitten kun menen/pääsen töihin, niin kaikki lääkärireissut pitää maksaa omasta pussista, samaten kuin kotivakuutus, sähkä ja KOKO vuokra. Tietenkin on myös maksettava lapsen päivähoito. Hmm, mistäköhän ap ne työtätekevät ihmiset valittavat? Moni joutuu työtä tehdessäänkin hakea tt-tukea koska palkalla ei pärjää. Avaa silmäsi, äläkä tule tänne aivopieruinesi pölisemään suoraan sanottuna täyttä paskaa.
lisätä, että reissata ei pahemmin pysty. Ystäväni luo lähteminen 70 km päähän tarkoittaa 20€ sijoittamista bensaan ja auton lainaan tutulta. Sekin on aina jostain pois, eikä sitä noin vain lähdetäkään.
jossa tarvitaan toisten apua; mutta ap:lle tiedoksi että IHAN TAVALLISEEN elämään ihan vaatimattomasti ja hintatietoisesti menee suomessa yleensä ihan kahden ihmisen peruspalkka. Ja normaalistihan ihmiset eivät elä tuilla vaan työllä. Jos työtä ei ole tai vasta esim opiskelee niin ok, mutta se että ylipäätään rehvastelee kun elää tuilla täytyy olla tosi typerä ihminen!!!! Ja myös se että jos elämäsi on ämpärin kokoinen sekä henkisestä että fyysisesti niin mikäs siinä. Yleensä ihminen haluaa kuitenkin liittyä johonkin vähän laajempaan viiteryhmään ja olla sosiaalisesti kykenevä osallistumaan. Sinä et osallistu yhteiskunnan yhteisten asioiden ylläpitoon, vaan kuppaat sitä, vau. Näin en sanoisi jos tajuaisit itse missä kohtaa karttaa seisot.
Syrjäytymisessä on kysymys ennen kaikkea elämänhallinnasta ja erilaisista perustaidoista, kuten kustannustehokkaan ruokatalouden pyörittäminen.
Jos on esim. masentunut, ei pysty budjetoimaan jokaista kauppareissua järkevästi ja suunnittelemaan ruuantähteiden käyttöä seuraavan päivän ruokiin. Pahasti masentunut ei välttämättä jaksa laittaa ruokaa itse ollenkaan. Seuraa epäsäännöllistä, kallista ja yksipuolista ruokailua, joka pahentaa masennusta. Kierre on valmis.
Ihmisen elämässä on lukemattomia toisiinsa vaikuttavia ulottuvuuksia, joista yksi on tuo syöminen, jonka tässä otin esimerkiksi. Siksi kaikki eivät pärjää isommallakaan rahalla: kun aina ei ole kysymys vain rahasta.
Se, että tätä ei moni ymmärrä, on suuri ongelma yhteiskunnassamme ja aiheuttaa vain turhaa kanssaihmisten sättimistä ja polkemista, joka vuorostaan taas pahentaa mm. yllä mainitun esimerkkihenkilön masennusta. Samaa sarjaa ovat nuo Niinistön hyvää tarkoittavat neuvot. Eivät ihmiset jätä niitä noudattamatta siksi, etteivät tiedä tuollaisen elämäntavan olevan hyödyllinen, vaan heillä on muita, paljon pahempia esteitä elää terveellisesti ja voida hyvin.
Että ei tämä tuilla eläminen ole meilläkään loppuiän kestävä ratkaisu. Itselläni vain sattuu olemaan perussairaus, jonka seurauksena olen tällä hetkellä sairauslomalla vuoden loppuun. Sen jälkeen palailen takaisin opiskelemaan. Poika on jo päivähoidossa, koska muuten en pääsisi hoitamaan itseäni takaisin työkuntoon. Ja sille eräälle vastaajalle, joka mietti, että ketä olen Kelassa tai muualla painanut, niin vastaus on, että en ketään. Sairauspäiväraha on kuule pieni, pienempi kuin minimi äp-raha, koska se katsotaan käsittääkseni aina tulojen mukaan (joita ei tietenkään opiskelijalle ole juurikaan ehtinyt kertymään).
Ja poika on vasta vuoden ja kolme kuukautta, joten varmasti menot tästä vain kasvavat, mutta mitäs sitten kun pojalla on jo lapsivakuutus? Sen maksan ns. omasta pussistani, koska sitähän ei mikään sossu korvaa, ei senttiäkään. Eikä mielestäni tarvitsekaan, koska kyseessä on vapaaehtoinen menoerä, sellainen, jonka minä olen raskaanaollessa halunnut ottaa. Kyllä pienelläkin pärjää, enkä koe, että me jotenkin jouduttaisiin kituuttamaan, tai elämään kurjaa elämää. Omien kokemusten takia on vain vaikea kuvitella, että miten muka tuet Suomessa eivät riittäisi elämiseen. Toki, vuokrallahan me asutaan, mutta on tämä asunto siltikin meidän koti. Ei se, että asunto on velkarahalla ostettu tee siitä yhtään enempää kotia.
että tulee itse toimeen ja tienaa omalla työllään sen mitä kuluttaa KOhentaa kummasti elämää ja omanarvontuntoa. ja myös jälkikasvun käsitystä siitä miten elämässä voisi pärjätä ja toteuttaa unelmiaan. vaikea kuvitella että tukien kanssa pärjäillessä ne unelmien toteuttamiset on päällimmäisenä mielessä.