Sisäilmapanikoitsijat sairastuttavat koko työyhteisön
Minä uskon, että sisäilma voi sairastuttaa. Mutta uskon myös, että perusteeton sisäilmapaniikki voi sairastuttaa. Tuntuuko teistä, että tämä jälkimmäinen on lähtenyt lapasesta jotenkin?
Työpaikallani liuta työntekijöitä on nyt saanut päähänsä, että täällä on sisäilmaongelmia. Mittaukset on tehty, varmuuden vuoksi pintoja vaihdettu, lattia vaihdettu. Mitään ei ole testeistä löytynyt.
Tämä porukka kiertää huoneesta toiseen nuuskien, aistien, pärskien ja hajuja etsien. Se on jopa koomista, kun he tulevat huoneeseen ja alkavat sen saatanan kimppanuuskutuksen kuin koira, joka etsii luuta. Snif snif snif, täällä on varmasti jossakin jotakin sädepikihomesientä. He ovat päättäneet, että minäkin kärsin sisäilmasta, vaikka minulla ei ole mitään, korostan MITÄÄN oireita.
Perheessäni oli flunssa, joka normaalikierron mukaisesti tuli totta kai minullekin. Ei mennyt jakeluun, että kyse on flunssasta, jonka jokainen perheenjäseneni suoritti – ehei, nyt Tiinakin on sairastunut sisäilmasta, jossa siis ei edelleenkään ole minkään mittauksen perusteella mitään vikaa.
Nämä työntekijät ruokkivat toisiaan ja samalla epäsopua työpaikalla. Sisäilmaongelmia on varmasti monessakin paikassa. Mitä ihmettä työnantaja voi tehdä tilanteessa, jossa kerta kaikkiaan ei vain löydy mitään, mikä aiheuttaisi ongelmia? Sisäilmapanikoitsijat sairastuttavat itsensä ja muut. Työnantaja on tosi aseeton tämmöisessä tilanteessa.
Kommentit (8)
Kun on itse sairastunut vakavasti sisäilman takia ja joutunut vaihtamaan työpaikkaa. Ei minunkaan työpaikalla mittaukset mitään näyttäneet. Nyt kuitenkin rakennus on katsottu korjauskelvottomaksi ja puretaan kokonaan.Mittausten taso on mitä sattuu.
Ole nyt vaan ihminen onnellinen , että olet terve.
Tai ei ainakaan ole "löydetty". Mä tiesin että se on homekoulu vain käymällä siellä ennenkuin edes kuulin että ihmisten mielestä on ongelma mutta kunnan ei.
Niissähän ne mikrobit yleensä pesivät.
tottuneet hygienisempiin olosuhteisiin kuin isovanhempansa, niin luontaista vastustuskykyä ei ole kehittynyt. Lisäksi jo kerran altistuneen elimistö ei tunne raja-arvoja vaan reagoi jo todella alhaisille pitoisuuksille. Heille täysin puhtaita tiloja on taatusti todella vaikea löytää.
tottuneet hygienisempiin olosuhteisiin kuin isovanhempansa, niin luontaista vastustuskykyä ei ole kehittynyt. Lisäksi jo kerran altistuneen elimistö ei tunne raja-arvoja vaan reagoi jo todella alhaisille pitoisuuksille. Heille täysin puhtaita tiloja on taatusti todella vaikea löytää.
Ei hometoksineille eli MYRKYILLE mitään vastustuskykyä kehity. Kun mä olin lapsi, meidän perheessä käytiin saunassa kerran viikossa ja siinä oli höyrynmuodostus niiltä osin. Koulut oli puukouluja joissa veti niin että että sukat pyöri jalassa, eikä kukaan ollut kuullutkaan mistään muoveista ja vuorivilloissta seinissä.
Minustakin tuntuu pahalta lukea tällaista, vaikka olen jo tottunut. Olen itse sairastunut erittäin vakavasti sisäilman takia, ja sen vuoksi joutunut vaihtamaan työtä ja työpaikkaa. Minunkin työpaikalla oli näitä ap:n kaltaisia bessewissereitä, jotka hokivat että luulosairaita kaikki, täällä mitään ole.
Tiedätkö, mitä ja millä lailla niitä mittauksia on tehty? Meille paljastui, että monta vuotta meille oli vakuuteltu, että mittauksia on tehty, mutta mitään ei ole löytynyt. Pyysin nähtäväksi nuo mittaukset ja mitä ne olivatkaan?! Huoneissa oli mitattu (huoneen keskeltä) lämpötilaa ja ilmankosteutta. Eli katsottu onko ilmastointi riittävä. Ja vuosikausia vakuuteltiin, että mittauksia on kyllä tehty, mutta mitään ei löydy. Ilmastointia toki säädettiin mittausten perusteella, mutta se ei poista olemassa olevaa sisäilmaongelmaa.
Joistakin huoneista löytyi ilmasta 1-butanolia eli höyrystynyttä alkoholia, joka aiheutui lattiamaton väärästä hoidosta. Lattia siis eritti tätä ainetta ilmaan ja ihmiset saivat erittäin vakavaia hengitystie- ja neurologisia oireita.
Joistakin huoneista löytyi sädesientä. Sekään ei tietysti paljastunut näillä lämpötilamittauksilla, vaikka useat ihmiset ihan haistamalla totesivat, että jotain vikaa on. Mutta kun mittaukset on tehty, eikä vikaa löydy niin vika on oireilevien päässä.
Että ap voi mennä ihan itseensä ja miettiä miltä tuntuu, jos sinulta on jalka murtunut ja kaikki sanovat, että mitään vikaa ei ole. Ja voisit kysäistä vaikka nähtäväksesi ne mittaustulokset. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä teillä on oikeasti mitattu.
Tästä asiasta ei pitäisi enää vaieta, eikä sitä vähätellä. Joka päivä sadat tuhannet lapset ja aikuiset oireilevat sisäilman takia. Asiaa pahentaa vähättely.
Se laitos on Länsisuomen Ympäristökeskus Kokkolassa, niin ei lainkaan turhaa nuuskuttelua. Siellä on melkoiset ongelmat sisäilman kanssa, vaikka valtion laitoksessa ei johto sitä tunnustakaan
työpaikka? Tai koululaitos?