Autoilijat! Suojatien kohdalla PITÄÄ pysähtyä
jos jalankulkija on selvästi ylittämässä tietä. Jo suojatiemerkin ilmaantuminen horisonttiin on merkki siitä, että pitää hiljentää, jos mahdollisia tienylittäjiä ilmaantuu! Mikä siinä on niin vaikeaa?? Tänään taas odottelin tien laidassa, kun autot suhivat ohi pysähtymättä. Kun sitten otin oman oikeuteni ja kävelin suojatielle autoista välittämättä - sain vihaisia katseita. Sapettaa! Jollette autoilijat suostu noudattamaan liikennesääntöjä, niin älkää ajako ollenkaan!
Kommentit (56)
Mutta voisiko jalankulujatkin hieman keskittyä siihen touhuun. Monta kertaa kun pysähtyy ja antaa tietä, niin jalankulkija ei kuitenkaan lähden tien yli vaan esimerkiksi viittoo autoa menemään ensin.
Ja erityisesti ärsyttää nämä mammat, jotka parkkeeraa jalkakäytävälle suojatien kohtaan. Ota siitä sitten selvää, että ollaanko sieltä tulemassa vai ei. Ja lakihan sanoo, että autoilijan pitää antaa tietä jos jalankulkija on tulossa tai on jo suojatiellä.
Mutta siinä AP on oikeassa, että ihan liian vähän ja vastahankaisesti autoilijat kunnioittavat suojateitä...
pysähdyn kyllä jos jalankulkija on tulossa suojatielle.
Mutta: jos siellä reunassa vaan seisoskelee niin ajan joka kerta itse ensin.
Miksikö: jos tuollaisen kohdalle pysähtyy, seisoskelija odottaa hetken että auto pysähtyy. Katsoo hetken... sekunnit kuluvat. Sitten hän viittoo autoa ajamaan ensin, hän menee vasta sitten.
* Ottaa aikaa, koska ensimmäinen valittaa että "pitäisikös sitä auton alle kävellä -jos ei sepysähdykään, turha sitä on ruumishuoneella oikeassa olla jne" *
Kun minä olen lähestymässä suojatietä, katson jo hyvissä ajoin, onko sen läheisyydessä kummallakaan puolella tulossa jalankulkijoita. Ja olen valmis pysähtymään AINA ja silloinkin, kun ei ole varmaa mitä jalankulkija aikoo. Enkä koskaan aja yli suojatien, jolle pääsyä joku odottelee.
Ei se ainakaan täällä Saksassa vaikeaa tunnu olevan.
väistämään autoja kävellessäni, että eilen ilahduin suuresti, kun autoilija pysähtyi kun lähestyin suojatietä koiralenkillä. Kukaan ei ole siinä kohtaa koskaan antanut tietä. Tulin todella hyvälle tuulelle, ja hymyilin ja heilautin kättä autoilijalle.
Silloin kun olen itse auton ratissa, annan tietä jos joku on astumassa suojatielle, tai näen jo kauempaa että on kävelemässä kohti. Jos joku vaan seisoskelee suojatien laidassa, en pysähdy.
täällä Suomessa on. Täällä on niin ihme liikennekulttuuri, suojateilläkin jalankulkijana saa koko ajan olla varuillaan, että ajaako jostakin suunnasta joku yli.
täällä autot pysähtyy, vaikket olis suojatien kohdalla, mutta pysähtynyt vaikka juttelemaan. pelkään aina, kun lapset liikkuvat keskenään suomessa, että joku jää alle.
suomalainen liikennekulttuuri on suoraansanoen perseestä. en tiedä, auttaisko siihen kovemmat rangaistukset, ehkä.
täällä Suomessa on. Täällä on niin ihme liikennekulttuuri, suojateilläkin jalankulkijana saa koko ajan olla varuillaan, että ajaako jostakin suunnasta joku yli.
Olen minäkin Suomessa meinannut monta kertaa jäädä auton alle suojatiellä - tai olisin jäänyt jos en olisi antanut auton ajaa ohi. Ja aiheuttanut kirskuvia jarruja ja kv-käsimerkkejä, kun olen sinne suojatielle uskaltautunut.
t. nro 5 Saksasta
Kun itse olen asunut Saksassa ja Irlannissa, niin alkuun oli vaikeuksia liikenteessä, kun en usklatanut ylitäää katua. Oli outoa että autot pysähtyivät varmasti suojatien eteen. Samoin Kanadassa autoilukulttuuri ihan erilaista. Siellä esim autoilijat sujuvasti siirtyivät useakaistaiselta tieltä yksikaistaiselle sillalle vetoketjusysteemillä. Se ei ikinä onnistuisi Suomessa. Ja kaupunkialueella kyllä pysähtyivät aina suojatien eteen.
mutta toive teille jalankulkijoille, ÄLKÄÄ tulko seurustelemaan keskenänne tai näpyttämään teksitiviestejä siihen suojatien eteen, jos aikomuksena ei ole ylittää sitä suojatietä. Juuri eilen odottelin minuuuttikaupalla suojatien edessä kun kaksi äippää vaunujen kanssa päättivät jäädä siihen päivittämään viimeiset kuulumiset, ilman aikomustakaan ylittää ko tietä. Äkkiä tulee fiilis että ei jaksa pysähtyä..
muista mitä lapsille on opetettu vuosikymmenet?
"Katso ensin oikeaan, sitten vasempaan ja vielä kerran oikeaan. Sitten jos ei autoja tule, voit mennä".
Tuolla opetuksella tuhottiin suojatiekulttuuri.
olen kuullut erään autoilijan väittäneen suojatien eteen pysähtymistä 'ylikohteliaisuudeksi' ö.ö
Onneksi näitä 'ylikohteliaitakin' vielä kuitenkin löytyy.
Vedän autosta sellaiset töötit, että naperot vaunuissa varmasti heräävät. Oppivatpahan olemaan muualla juttusilla.
mutta toive teille jalankulkijoille, ÄLKÄÄ tulko seurustelemaan keskenänne tai näpyttämään teksitiviestejä siihen suojatien eteen, jos aikomuksena ei ole ylittää sitä suojatietä. Juuri eilen odottelin minuuuttikaupalla suojatien edessä kun kaksi äippää vaunujen kanssa päättivät jäädä siihen päivittämään viimeiset kuulumiset, ilman aikomustakaan ylittää ko tietä. Äkkiä tulee fiilis että ei jaksa pysähtyä..
en mä kyllä sinne mitenkään väkisin etuajaoikeudella ole tunkemassakaan. Kyllä minun on helpompi pysähtyä kuin auton, toki ilahdun jos jpoku pysähtyy ja antaa tietä =)
jos jokainen pysähtyisi. Ei kaikki asu kahden traktorin kaupungissa ;-)
jos jokainen pysähtyisi. Ei kaikki asu kahden traktorin kaupungissa ;-)
Minäkin asun sellaisessa kahden traktorin Münchenissä :DD
Tosin en ymmärrä sellaisen suurkaupungin kuin Stadinkaan liikenneongelmaa tässä mielessä, kun eiköhän siellä ole valot joka risteyksessä? Vai tarkoitatko, että kun jalankulkijalle palaa vihreä, hänen silti pitää päästää auto edeltä?
Anteeksi, en oikein tajua..paras poistua ketjusta ;)
t. vitonen ym. Saksasta
Auto oli pysähtynyt risteykseen ja näytti siltä että saattaisi ehkä ylittää tien. Ei kuitenkaan liikkunut mihinkään, vaikka pysähdyin odottamaan eikä muuta liikennettä näkynyt missään.
Kuvittelin, että auto odottelee jotakin siinä risteyksessä ihan muuten vaan, ja lähden jatkamaan matkaani.
Samaan aikaan päätti autokin lähteä liikkeelle ja törmäyshän siinä tuli.
Se auto oli seisonut siinä risteyksessä ainakin 5 minuuttia. Näin sen jo tien päässä ja ihmettelin että miksi se siinä oikein seisoo.
ja pyöräilijät. Ei oo teidän oikeus rynnätä suojatielle, tai äkisti kääntyä ylittämään tie, ympärilleen katsomatta. Talvi tulee taas, ja jos oma henkiriepu on edes jonkin arvoinen, niin parasta olis olla hereillä, ja vähän järkeiilä, kuinka helppo auto on pysäyttää jäällä, kun te torvelot ryntäilette pusikoista alle
Äkkiä tulee fiilis että ei jaksa pysähtyä..
Eli mieluummin sitten jatkossa ajat ihmisten yli, kun ei ole sitä kivaa fiilistä pysähtyä, vai?
On jo pysähtynyt odottamaan ylitystä, eikä autoni perässä tule muita autoja, niin en kyllä pysähdy. Menee turhaan bensaa pysähdellä ja kävelijälle ei ole suuri vaiva odottaa kahta sekuntia kun ajan ensin, jos hän siinä seisoi jo valmiiksi. Itsekästä, ehkä. Ajattelen sen vaan niin, että kävelijälle on pienempi vaiva odottaa hetki, kun siinä seisoskeli jo valmiiksi.
Eilen taas meinasin jääfä pyörän alle, kun ylitin tien. bussi hidasti vauhtia ja ylitin tien ripeästi, että bussi pääsee jatkamaan matkaa. Mutta päästäkseni jalkakäytävälle pitää ylittää pyöräkaista ja siinä ajoi kovaa vauhtia nainen ja huusi mulle" pois alta". Olin siis ielä suojatiellä, se suojatie jatkuu sen pyöräkaistan yli. On merkit ja suojatien merkit maalattu katuun. Pyörätie on ihan Helsingin keskustassa, joten eikö pyöräilijitkin voi kunnioittaa muita tiellä liikkuvia. Pyörissää on jarrut.