Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tamponi vai kuukuppi 10-vuotiaalle?

Vierailija
19.09.2012 |

Kumman käyttö on tuon ikäiselle helpompaa? Itselläni ei ole kuukupista kokemusta.

Tyttö on kilpauimari, joten pelkän siteen käyttö ei tule kyseeseen.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka tai ehkäisykapseli voisi olla parempi vaihtoehto. Kuukautisia ei tällöin tule ollenkaan ja toimii samalla ehkäisynä.

Vierailija
22/42 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10v lapselleen tamponin tai jopa kuukupin?? Onko sillä tytöllä jo menkat alkaneet? Kysäisepä mitä mieltä lääkäri on asiasta..

Normaaliaha tuo on,itse olisin huollissani jos menkat alkaisi joskus 5v. 9v ikävuoden jälkeen on ihan täysin tavallista että alkaa menkat eikä edes harvinaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset kysy tytöltä itseltään? Kuukuppi ei ole mikään kovin kallis hankinta,mutta itse en sitä koskaan oppinut käyttämään,vaan se sattui ja tuntui koko ajan.Voi olla ehkä vaikea,näin nuoren vielä käyttää..

Vierailija
24/42 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää minustakin, että 10-vuotiaalla on kuukautiset kun kuukautiset käynnistävän hormonitoiminnan käynnistyminen kuitenkin tavallisesti vaatii tietyn minimirasvaprosentin ja painoa yli 40 kg. Mutta meitä on monen kokoisia ja perimäkin tietysti vaikuttaa. Asettimellista tamponia lähtisin itse samassa tilanteessa tyttärelle tarjoamaan.

Vierailija
25/42 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampooni lienee helpompi asettaa.

Vierailija
26/42 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampooni varmasti helpompi tuon ikäiselle, onhan niitä erikokoisia. Käyttää vaikka niitä pienimpiä sitten kisoissa. Kai siellä saa poistua trvittaessa vessaan jos ei juuri sillä hetkellä ole altaaseen pulahtamassa jos on tosi runsaat ja pitää päästä vaihtamaan välissä?

Aikuinen kaverinikaan ei saa laitettua itselleen kuukuppia vaikka kuinka sen koittaa taittella, että oletettavasti fyysisesti kaikinpuolin pienemmälle tytölle se on varmaan ihan mahdoton homma varsinkin yksin ja kuka äiti alkaa lapselleen sellaista asettelemaan. Eli pieni asettimellinen tamponi on varmasti paras tarvittaessa.

Vierailija
27/42 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin tyttärelle oman kuukupin kun menkat alkoivat. Siteitä tuo pääosin käyttää mutta uidessa tamponeja. Kuukuppia käytän itse ja kerroin tyttärelle, että tällainenkin vaihtoehto on, kokeile joskus seuraavan 40v aikana. 

Vierailija
28/42 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamppoonien käytölle ei ole mitään estettä, kuukuppi ehkä parin vuoden jälkeen.

Vierailija
29/42 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja on todella erikoista, että menkat alkavat 10v. jos tyttö on kilpauimari sillä yleensä kova treenaaminen siirtää kk-alkamisikään myöhemmäksi.

Voin ex-kilpaurheilijana sanoa, että ei pidä paikkaansa.

Vastaus kysymykseen: kysy tytöltä mitä hän haluaa. Todennäköisesti haluaa kupin, koska se on todella suosittu nykyään. Ei sillä voi itseään loukata, opettelee vaan tekniikan.

Vierailija
30/42 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä vuotta vanha ketju...

Vierailija
31/42 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun kannattaa harjoitella tamponeilla, ja sitten siirtyä pieneen kuukuppiin. Harrastin itse aikoinaan uimahyppyä, mutta taisin lopettaa ennen kuin menkat alkoivat.

Ja hei haloo teitä, jotka ehdottavat, että voihan sen yhden kisan aina jättää väliin... Kilpauimari tekee kyllä suurimman osan työstään treeneissä eikä kisoissa. Jos treenejä on vaikka 5 kertaa viikossa, niin kyllä siinä menkkojen takia jäisi koko viikon treenit väliin, jos ei tamponia ryhdy käyttämään.

Vierailija
32/42 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä vuotta vanha ketju...

So?

Vierailija
33/42 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Side ja joku muu kun ui. Treenit ton ikäisillä on noin 5 kertaa viikossa ja muutama tunti siihen menee. Kilpailuja ei ole yleensä kuin joka toinen kuukausi.

Olen entisen kilpauimarin äiti niin tiedän kyllä systeemit.

Vierailija
34/42 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumman käyttö on tuon ikäiselle helpompaa? Itselläni ei ole kuukupista kokemusta.

Siteet, tamponit ja kuukuppi. Saa 10-vuotias sitten ihan itse testailla ja päättää mitä/kumpaa alkaa käyttämään. Eikä hän varmaan 24/7 ole uima-altaassa, että voi joskus haluta käyttää siteitäkin? Olisi myöskin varmaan helpompaa kysellä ja keskustella sen ihmisen kanssa, jolle olet kuukautissuojia hankkimassa, kuin että kyselet palstoilta random-ihmisiltä. Eihän täällä kukaan voi tietää, kumpi on helpompi käyttää hänelle, kuukuppi vai tamponi. Varmaan itse ne täytyy kokeilla, että mihin päätyy.

Vierailija
35/42 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siteet, tamponit ja kuukuppi. Saa 10-vuotias sitten ihan itse testailla ja päättää mitä/kumpaa alkaa käyttämään. Eikä hän varmaan 24/7 ole uima-altaassa, että voi joskus haluta käyttää siteitäkin? Olisi myöskin varmaan helpompaa kysellä ja keskustella sen ihmisen kanssa, jolle olet kuukautissuojia hankkimassa, kuin että kyselet palstoilta random-ihmisiltä. Eihän täällä kukaan voi tietää, kumpi on helpompi käyttää hänelle, kuukuppi vai tamponi. Varmaan itse ne täytyy kokeilla, että mihin päätyy.

Oho, joku olikin nostanut vanhan ketjun. Noh, vastasinpa kuitenkin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! :D Tyttö on ehkä jo neljässä vuodessa löytänyt sopivan kuukautissuojan, heh.

Vierailija
36/42 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 10 vuotias lapsi joka on myöskilpauimari ja olen käyttänyt jo 3 kuukautta tamponeita eli ihan hyvin voi käyttää. Kannattaa ottaa tamponi suosittelen

Vierailija
37/42 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on 2 kertaa kuussa kisat ja siteen kanssa ei saa mennä altaaseen! Treenejä on 8 kertaa viikossa

Vierailija
38/42 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta mistä hemmetistä alapeukut??! Mulla alkoi myös menkat 10-vuotiaana, ja olis ollut ihanaa, jos äiti olisi ostanut tampoja ällöttävien siteiden sijasta. En uskaltanut pyytää, koska nolotti muutenkin koko asia (äiti ei ehkä ollut "valistanut" tarpeeksi, jolloin aihe oli jäänyt vähän tabuksi)

Vierailija
39/42 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan kuukautisten siirtämistä. Niin itse toimin tuossa iässä esim. kesäleirien tai lomamatkojen aikaan. Ehkä muutoin hyvin pienikokoinen tamponi (keskieurooppalaisista kaupoista on joskus saanut), jos tyttö itse haluaa kokeilla.

Vierailija
40/42 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, hormonihoitoja kuukautisten siirtoon lapselle. Niin sitä voi hyvin rauhassa tutustua omaan naiseuteen ja oppia kuinka luonnollinen asia kuukautiset ovat ja miten niiden kanssa selvitään. Voi elämäni kevät... Voisko se samalla ottaa jotain muuta, niin suorituksetkin paranisi. Suositelkaa jotain hyviä aineita!