Jos 11 kk ikäinen ei nukahda illala sänkyynsä vaan haluaa vaan leikkiä, onko oikein
jättää pariksi minuutiksi yksin huoneeseensa nyyhkimään, mennä sit lohduttamaan, jättää taas ja mennä ja toistaa tämä niin kauan että toivottavasti nukahtaa?
Vauveli ON väsynyt - leikkiminenkin on sellaista väsynyttä kaatuilua sängyssä. Mikä on oikein?
Kommentit (27)
mutta ovi on auki eteiseen, jossa on valot. Sänky on ihan toisella puolella huonetta, joten valo ei paista suoraan silmiin. Muuten ihan normaaleja elämisen ääniä, mies katsoo usein telkkaa ja se kuuluu jonkin verran. Poistin myös sängystä pinnasuojat, kun lapsi repi ne aina irti ja piristyi selvästi siitä, kun sulloin niitä sitten takaisin paikoilleen. Muuten sängyssä on pari pehmolelua ja peitto, joita sitten hypistelee. Osaako lapsi teillä nukahtaa itse esim. vaunuihin ilman heijaamista? Meillä oppi pari kuukautta sitten ja se kyllä helpotti tuota nukuttamista illallakin.
mutta sitten huomasin, että lapsen voikin jättää vaunuihin nukahtamaan itse ilman sitä huutoa. Aluksi pysyi tyytyväisenä sillä lailla että haravoin esim. lehtiä tai juttelin koiralle jne. jotain kuitenkin sellaista että lapsi tiesi että olin lähistöllä, vaikka ei tarvinnutkaan olla näkyvissä. Kiva jos näistä kokemuksista oli jotain apua. Meillä tuo nukahtaminen helpottui iän myötä ainakin toistaiseksi. Koputan puuta...
ja jos on joku uniliina, ne tykkää hiplata sellaisia. Meillä on lisäksi ollut ton ikäiselläkin pieniä kirjoja muutama, joita lukee ennen nukahtamista. Toiset lapset nukkuu yksin ok.,ja toiset taas olis mielummin samassa huoneessa vanhempien kanssa. Eli ideahan tässä on varmaan se että kaikki menis ok, eli onko lapsi tarpeeksi väsynyt, yli väsynyt vai liian virkku , ja mihin aikaan juonut iltamaidon? vai juoko velliä? velli tietysti nukuttaa paremmin, paitsi maissi taas yleensä aktivoi liikaakin, eli onko teillä jotain muutetavaa iltarytmeissä?
se oikea nukkumistyyli tulee ihan alusta alkaen. mun kavereilla ollut uskomattomia lapsia, pitää olla vieressä niin ja niin kauan, nukuttaa parivuotiaita viereen ja sitten siirtää nukkuvana omaan sänkyyn ja vastaavaa...
Mä olen alusta alkaen nukuttanut vauvat omassa sängyssä ja omassa huoneessa. Useinkin tuntuu, että monilapsisissa perheissä tms missä ei ole kerta kaikkiaan aikaa nukuttaa yhtä lasta paria tuntia lapset osaavat nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn. Tottumiskysymys.
että annoin leluja sänkyyn kun olin itse jo niin väsynyt etten jaksanut muuten enää nukutella enkä muutakaan keksinyt.
No, lapsi leikki muutamia minuutteja tyytyväisenä leluillaan ja sitten rupesi nukkumaan.
Tiedän kyllä että tuo lelujen sänkyyn antaminen on kielletty ainakin joissain neuvolan oppaissa, mutta päätin ottaa riskin. Ei niitä leluja sitten tarvinnut käyttää kuin parin viikon ajan. Sitten rupesi taas nukahtaminen onnistumaan ihan normaalisti.
mutta hän nukahtaa itse iltaisin omaan sänkyyn, kun vain jättää sinne hyvän yön toivotuksen jälkeen. Saattaa touhuilla omiaan, kuten näpertää nallea tai tuttia, mutta muuten nukahtaa yleensä puolen tunnin sisään. Hänet on aina " nukutettu" omaan sänkyyn tällä tavalla, joten ehkä on sitten oppimiskysymys. Hän ei nukahda esim. syliin ollenkaan, ellei ole tosi väsynyt.
Itse olen ajatellut, että jos vauva on tottunut nukkumaan esim. liinassa, on aika suuri kontrasti yhtäkkiä oppia nukkumaan yksin sängyssä. Muutamat liinailevat ystäväni valittavat, kun vauva ei osaa nukahtaa itsekseen nyt isompana. En missään nimessä tuomitse liinoja, kunhan pohdiskelin että silläkin voi olla vaikutusta.
Voitko sanoa vielä: millainen valaistus huoneessa on? näet kuitenkin lukea? Millaiset olosuhteet muuten?