Päiväkotilapsille kellokortti!
Lasten päivähoitoaikaa seurataan kellokorteilla
18.09.2012 16:11
Kuva: Anu Rummukainen
Lasten päiväkotiaikaa seurataan nykyään jo kellokorteilla. Uudenlainen kännykän avulla tapahtuva kirjautuminen on käytössä Itä-Suomessa Liperissä ja Kiteellä. Koko Suomessa vastaavanlainen aikaseuranta on käytössä vain kymmenessä kunnassa.
Näin kirjattiin yksivuotias Sanni sisään päiväkotiin. Liperin kaikissa päiväkodeissa on käytössä niin sanottu mobiilikirjautuminen. Käytännössä lasten hoitoaikaa päiväkodissa seurataan kellokortilla.
Puolivälin päiväkodissa sähköinen kirjautuminen on ollut käytössä huhtikuusta. Alussa kellokorttia kohtaan oli epäilyksiä niin vanhemmilla kuin työntekijöillä.
- Aluksi olin vähän, että mitä ihmettä. Mutta ihan helpolta tuntuu. Lapsi tuodaan ja se kirjataan sisään sen lätkän avulla. Sitten kun haetaan niin sama juttu, Riina Vallin kertoo.
- Kyllähän se vähän herätti kauhua ensin, että miten tällainen lähtee toimimaan ja että kaikki oppivat käyttämään sitä, lastentarhanopettaja Taina Laitinen Puolivälin päiväkodista sanoo.
Sähköinen sisään- ja uloskirjautuminen otettiin käyttöön laskutussyistä. Sitä perustellaan myös turvallisuusnäkökulmilla.
Lasku tuntien mukaan
Liperin kunnan perhepäivähoidossa ja vuoropäiväkodissa laskutus tapahtuu nykyään päivien sijaan tuntien perusteella. Lasten ylitöistä lähteekin lasku kellokortin tarkasti.
- Taustalla on se, että laskutus olisi oikeudenmukainen perheille ja, että vanhemmat varaisivat hoitoaikaa vain todellisen tarpeen mukaan. Jo tunninkin lyhyempi päivähoitopäivä on merkityksellistä lapselle, Liperin varhaiskasvatuksen johtaja Sirkka Korhonen sanoo.
Tuntiperusteinen laskutus on tarkoitus laajentaa ensi syksynä myös muihin kunnan päiväkoteihin.
Tarkan laskutuksen lisäksi sähköisellä kirjautumisella varmistetaan, että hoitajat tietävät milloin lapsi on paikalla. Päiväkodista kerrotaan, että etenkin isompien lasten kanssa käy toisinaan niin, että lasten tulosta tai lähdöstä ei muisteta ilmoittaa hoitajille.
- Tässä tulee aina otettua se kontakti vanhempiin. On pakko tulla lähelle, että saadaan kirjattua lapsi sisään ja ulos. Siinä on hyvä hetki käydä läpi myös kuulumiset, lastentarhanopettaja Taina Laitinen Puolivälin päiväkodista sanoo.
Jokaiselle lapselle läpyskä
Jokaisesta lapsesta annetaan kummallekin vanhemmalle oma läpyskä, jolla lapset kirjataan päiväkotiin. Useamman lapsen perheissä läpysköitä on iso nippu ja vanhemmat saavatkin olla tarkkana kenet kirjaa minnekin.
- Kyllä se vähän huvittavuutta tuo välillä. Niitä on hyvä yrittää pitää tallessa ja erotella, että mikä on kenenkin, lastentarhanopettaja Taina Laitinen Puolivälin päiväkodista sanoo.
Kännykällä luettavasta kirjautumislaitteesta on tehty avaimenperään sopiva.
- Minulla se kulkee työavaimen mukana, joten siinähän se menee. Ja jos läpykkä ei ole mukana, niin sitten ajat kirjataan käsin, Nina Mononen sanoo.
Lähetä kaverille
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Etusivu › Uutiset › Kotimaa ›
Lue myös
6.9.2012 11:12
Pohjois-Karjala maan kärkeä e-reseptien käytössä
23.9.2011 07:59
Kynttilöitä sytytetään kuolleiden lasten muistoksi
Kommentit (48)
Lastentarhanopena komppaan !
Etenkin lasten vieminen hoitoon vanhempien loma- ja vapaapäivinä vähenisi jos siitä sakotetaan. Lapset tarvitsevat lomaa siinä missä vanhemmatkin!
Suuttukaa vaan, mutta mun tehtävä on puolustaa pienten hoidettavieni jaksamista ja etuja.
Varsin räikeää on joillakin tämä lasten päiväkodissa hoidattaminen vaikka olisivat velvollisia vapaa- ja lomapäivinä pitämään lapsensa vanhempien hoidossa. Lapset kertovat avoimesti tyyliin "isi lähti lomalla Tallinnaan" ta "Mummi tuo ja hakee, isi ja äiti lähti Kreetalle"
Just!
tosiaan laskutettais todellisista hoitotunneista. Me limitetään miehen kanssa työpäiviä niin, että lapsilla mahd. lyhyet päivät.
Ja päiväkodintyöntekijänä voin kertoa, että niitä lenkillä/kaupassa kävijöitä/äitiyslomalaisia on tooodella paljon, ja tuo kellokorttisysteemi vois toivonmukaan lyhentää lasten päiviä! Ihan oikeesti, niin se mustakin kuulosti liiottelulta tämmöset puheet ennenkuin työt päiväkodissa aloitin. "kun se niin viihtyy täällä ja saa virikkeitä" todellisuudessa ei vaan jakseta/pärjätä lasten kanssa (ja silti lisää tehdään!
Näin ainakin meille monesti. Terveisin jatko-opiskeleva töissäkäyvä pienten lasten äiti.
tosiaan laskutettais todellisista hoitotunneista. Me limitetään miehen kanssa työpäiviä niin, että lapsilla mahd. lyhyet päivät. Ja päiväkodintyöntekijänä voin kertoa, että niitä lenkillä/kaupassa kävijöitä/äitiyslomalaisia on tooodella paljon, ja tuo kellokorttisysteemi vois toivonmukaan lyhentää lasten päiviä! Ihan oikeesti, niin se mustakin kuulosti liiottelulta tämmöset puheet ennenkuin työt päiväkodissa aloitin. "kun se niin viihtyy täällä ja saa virikkeitä" todellisuudessa ei vaan jakseta/pärjätä lasten kanssa (ja silti lisää tehdään!
ja aamuvuoro alkaa siis 11. Okei, työmatkaani menee 1,5h joten olen aamuvuoronani vienyt lapsen yhdeksäksi tarhaan. Mutta jos esim. alkaa myöhemmin tai on kokonaan iltavuoro joka alkaa klo 16 tai 17 ja exäni työvuoro loppuu vasta 16.30 joka päivä, niin tarhasta olen saanut käskyn tuoda lapsen klo 10.00 _viimeistään_ että ehtii leikkiä tunnin ennen ruokailua ja päiväunia. Ei siis kysettäkään että kymmenen jälkeen voisin viedä.
Olen itse kyllä etä äiti, eikä näin tapahdu useasti mutta aina välillä. Jos olisimme exäni kanssa yhä yhdessä näin tapahtuisi siis useamman kerran viikossa koska työni on pääasiassa iltatyötä. Mutta en mä sitä lasta huvikseni sitä roudaa sinne tarhaan aikaisin, vaan koska näin on tarhasta käsky tullut.
Onhan se hyvä, jos laskutetaan vain siitä, mitä lapsi on hoidossa. Kyllä mä vien välillä lapset hoitoon arkivapaapäivän, lyhyemmäksi päiväksi tosin kuin normaalisti. Siitähän mä maksan, oli lapset hoidossa tai ei, sama lasku tulee. Saan hoidettua asioitani rauhassa, käyn kampaajalla ja ostoksilla pitemmän kaavan mukaan. Harvemmin näitä vapaapäiviä viikolla tulee, korkeintaan 2 kuukaudessa, yleensä 1 kuukaudessa.
Samaan aikaan on kuitenkin paljon meidän kaltaisiamme perheitä, missä lapsilla on lyhyet päivät ja silti joudumme maksamaan täyden hoitomaksun 50h/ vko.
Kellokortti olisi hyvin tervetullut meidän perheeseemme missä lasten hoitoaika on n. 35h/ vko.
-kaikilla ei ole puolisoa
-kaikilla ei ole isovanhempia yms. turvaverkkoa lähellä
-kaikilla ei ole joustava työ/työaika
-kaikki eivät asu tarhan vieressä
-kaikilla ei ole autoa
-kaikialla ei ole toimivaa julkista liikennettä
-kaikkialla kauppa /parturi yms. ei ole kodin/tarhan lähellä vaan kilometrien päässä
-jossakin on ruuhkia
-jotkut eivät voi päättää itse kotinlähdöstä vaan sen määrää viimeinen asiakas/tehtävä on hoidettu.
Meillä maksu määräytyi varattujen tuntien mukaan. Oli tosi hyvä. Toki jos niihin tuli ylitystä, ne plussattiin, mutta ehkä lopuksi katsottiin kokonaisuutta. Koskaan ei maksu korottunut.
Osa Suomen lapsista joutuu venymään ylipitkiä hoitopäviä ja vuosia ilman lomia vanhempien viettäessä "omaa aikaa" shoppaillen, matkustellen... ja kokien ja hokien äidin/isän ikävää hoitajan sylissä.Omat vanhemmat ja koti ovat kuitenkin omat!
Kellokortti voisi herättää miettimään rahan arvoa... mutta entä lapsen arvo- onko se mitattavissa rahassa.
Mulle ainakin omat lapset ovat arvokkainta maailmassa ja haluan viettää aikaa heidän kanssaan, ja hoitolapsillekin haluan tarjota turvaa ja syliä ellei heidän omat vanhemmat ehdi.
No eikös se nyt ole ihan luonnollista, että päiväkotilapsella on pidemmät päivät kuin vanhemmalla. Ei meidän päiväkodissa ainakaan ole mitään teleporttia, mistä pystyisin siirtämään itseni välittömästi töihin, vaan kyllä sinne on mun ihan itse kuljettava sillä välin kun lapsi on hoidossa, mistä päivässä tulee yhteensä tunnin verran lisää mittaa lapsen hoitopäivälle.
Pitäiskö sitten käskeä lasta itse kulkea tarhaan ja kotiin sillä välin kun olen töissä, ettei hoitopäivänsä venyisi mun työpäivää pidemmäksi? Ei tähän oikein muutakaan ratkaisua ole, ellei mun työpaikalle perusteta omaa päiväkotia.
Jos mulle olis täysin vapaavalintaista, kauanko vietän aikaa töissä tai menenkö sinne ollenkaan, niin mun lapsi ei tarvitsisi mitään päivähoitoa. Ymmärtääkseni tän palvelun alkuperäinen tarkoitus oli kuitenkin tarjota joku turvallinen säilytyspaikka työssäkäyvien lapsille vanhempien työpäivien ajaksi, etteivät pyöri keskenään jossain kaduilla laumoissa kuten muinoin ennen päiväkoteja.
Toisekseen, se että työssäkäyvä satunnaisesti käy hoitamassa asioita työpäivän jälkeen kun lapsi on hoidossa ei ole mitään verrattuna siihen, että joka päiväkotiryhmässä on monta lasta, joiden vanhemmat tekevät tuota KAIKKI päivät sillä aikaa kun lapsi on hoidossa. Jos se kerran on niin paha synti, niin kielletään sitten virikehoito päiväkodeissa kokonaan, tai aletaan kyttäämään noita kotonaolevia päiväkotilaisten vanhempia etteivät vaan käy missään lapsen hoitopäivän aikana, tai ainakaan tee mitään mukavaa tai rentouttavaa. Ottakoot hekin sitten lapset mukaansa jonnekin gynekologille tai kampaamoon riehumaan, jos kerran samaa vaaditaan työssäkäyviltä (jotka kuitenkin rahoittavat koko palvelun).
Osa Suomen lapsista joutuu venymään ylipitkiä hoitopäviä ja vuosia ilman lomia vanhempien viettäessä "omaa aikaa" shoppaillen, matkustellen... ja kokien ja hokien äidin/isän ikävää hoitajan sylissä.Omat vanhemmat ja koti ovat kuitenkin omat!
Kellokortti voisi herättää miettimään rahan arvoa... mutta entä lapsen arvo- onko se mitattavissa rahassa.
Mulle ainakin omat lapset ovat arvokkainta maailmassa ja haluan viettää aikaa heidän kanssaan, ja hoitolapsillekin haluan tarjota turvaa ja syliä ellei heidän omat vanhemmat ehdi.No eikös se nyt ole ihan luonnollista, että päiväkotilapsella on pidemmät päivät kuin vanhemmalla. Ei meidän päiväkodissa ainakaan ole mitään teleporttia, mistä pystyisin siirtämään itseni välittömästi töihin, vaan kyllä sinne on mun ihan itse kuljettava sillä välin kun lapsi on hoidossa, mistä päivässä tulee yhteensä tunnin verran lisää mittaa lapsen hoitopäivälle.
Pitäiskö sitten käskeä lasta itse kulkea tarhaan ja kotiin sillä välin kun olen töissä, ettei hoitopäivänsä venyisi mun työpäivää pidemmäksi? Ei tähän oikein muutakaan ratkaisua ole, ellei mun työpaikalle perusteta omaa päiväkotia.
Jos mulle olis täysin vapaavalintaista, kauanko vietän aikaa töissä tai menenkö sinne ollenkaan, niin mun lapsi ei tarvitsisi mitään päivähoitoa. Ymmärtääkseni tän palvelun alkuperäinen tarkoitus oli kuitenkin tarjota joku turvallinen säilytyspaikka työssäkäyvien lapsille vanhempien työpäivien ajaksi, etteivät pyöri keskenään jossain kaduilla laumoissa kuten muinoin ennen päiväkoteja.
Toisekseen, se että työssäkäyvä satunnaisesti käy hoitamassa asioita työpäivän jälkeen kun lapsi on hoidossa ei ole mitään verrattuna siihen, että joka päiväkotiryhmässä on monta lasta, joiden vanhemmat tekevät tuota KAIKKI päivät sillä aikaa kun lapsi on hoidossa. Jos se kerran on niin paha synti, niin kielletään sitten virikehoito päiväkodeissa kokonaan, tai aletaan kyttäämään noita kotonaolevia päiväkotilaisten vanhempia etteivät vaan käy missään lapsen hoitopäivän aikana, tai ainakaan tee mitään mukavaa tai rentouttavaa. Ottakoot hekin sitten lapset mukaansa jonnekin gynekologille tai kampaamoon riehumaan, jos kerran samaa vaaditaan työssäkäyviltä (jotka kuitenkin rahoittavat koko palvelun).
Tällaista mä olen odottanutkin! Laskutus pitäisi olla reilusti tuntien mukaan, jos on 120h/kk tai 180h/kk hoidossa niin mun mielestä se pitäisi näkyä maksuissa kans! Nythän jokainen perhe maksaa saman summan, oli lapsi sitten hoidossa 6 tai 10 tuntia päivässä. Ja todella paljon tapahtuu sitä että vapaapäivinä tuodaan lapset hoitoon. Tai että äiti menee töihin klo 14 mutta lapsi tuodaan päiväkotiin nakutettuna klo 7.30. Aivan älytöntä! Ja mulla on itselläni pienet lapset ja todellakin osaan hoitaa "paperihommat" ja lääkärikäynnit ja kaupassakäynnit lasteni kanssa, haen heidät hoidosta aina heti kun vaan pääsen.