Minusta on kamalaa kun normaalipainoisista käytetään sanaa laiha!
Laiha tarkoittaa alipainoista!
Ja lihava tarkoittaa myös jotain muuta kuin pikkuisen tukeva.
Kommentit (27)
Varsin harvoin normaalipainoisesta käytetään sanaa laiha. Yleensä normaalipainoisesta käytetään sanaa läski.
Ihmisillä on nykyään täysin vääristynyt käsitys normaalipainosta. Esimerkiksi lehdet ovat täynnä kuvia (lähinnä) naisista, joiden BMI on alle 18. Heitä käytetään ihanteena. Eipä ihme, että tällaisten (usein photoshopattujen!) naisten rinnalla täysin normaalipainoinenkin näyttää pulskalta.
ja olen normaalipainoinen, 167 cm, 53 kg eli painoindeksi 19.
Ja kyllä minä kieltämättä aika kuikelolta näytän, kylkiluut erottuu, lantioluut törröttää vatsan sivuilla, posket on loutolla.
joku tällainen saa nimityksen läski, ihraa ja ylimääräistä on
http://autostraddle.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2010/01/…
ja olen normaalipainoinen, en laiha vaikka jotkut niin sanovatkin
Olen reilu kolmikymppinen, mitat 170 cm/61-62 kg ja mielestäni olen normaalipainoinen. Viimeksi lääkärissä kuitenkin kysyttiin, että olenko koskaan sairastanut anoreksiaa kun olen näin laiha! Olin ihan ällikällä lyöty, milloin normaalipainosta on tullut anorektisen laiha?
Eli esim. minulla, 165 cm pitkällä se on 50,4 kg. En usko, että kropassa näkyy suurtakaan eroa 50,4 kg normaalipainoisen ja 50 kg alipainoisen välillä.
Toisaalta, toimii se toisinkin päin, jos BMI on normaali ei voi kuulemma olla lihava eli kärjistäen jos BMI on 24,9 (minun pituisellani se olisi 24,9 BMI=67,8 kg) ei voi olla lihava mutta BMI 25 on (minulla se olisi 68 kg). En usko että tässäkään tapauksessa eroa näkyy.
Minusta BMIn varaan ei voi laskea laihuutta tai lihavuutta. Joku voi näyttää laihalta normaalipainoisena, toinen lihavalta. Kaikki riippuu niin paljon ihmisen ruumiinrakenteesta ja tietysti myös siitä mikä kenenkin mielestä ylipäänsä ON laihan tai lihavan näköistä.
Mun mielestä laiha on negatiivinen ilmaus. Jos joku "kehuisi" mua laihaksi, kokiisin sen negatiivisesti, sillä miellän sen löysäksi huonokuntoiseksi. Hyväkuntoinen vähärasvainen on pikemminkin hoikka.