Ruokalaskun saa pieneksi ostamalla "huonoa ruokaa"
Tämän huomasin kun yritin kuumeisesti säästää ruokakaupassa. Kalapuikot on halvempia kuin oikea kala, kinkkusuikaleet ja mössömakkara edullista, koipireidet halvempia kuin filee...
pakko alkaa karsia "tasoa" ruoassa kun hinnat vaan nousee ja nousee.
esim. kananmunien hinta on noussut 50% vuoden aikana. Mehu tulee halvemmaksi kuin maito...
ja perhana mä olen keskituloinen ihminen tienaan 1900e/kk ja maksan täydet hoitomaksut jne. Mikä järki tässä on? mielekäs työ tietysti mutta ei silläkään elä. :(
Kommentit (71)
Proteiini pitää nälkää ja esim kananmunat ja broileri on halpaa proteiinia. Samoin soijarouhe.
Kotimaiset juurekset on halpoja.
Sieniä ja marjoja saa ilmaiseksi, sen kun menee vaan keräämää. (ette kai te kaikki asu Helsingin keskustassa ja ilman autoa)
meikäläisen päivittäinen energiantarve täyttyy käytännössä yhdellä isolla sipsipussilla tai pakastepitsalla, näitä saa usein alle kahdella eurolla. Sen sijaan alle kahdella eurolla on vaikea saada tarpeet 3 terveelliseen ateriaan (+ välipalaan) niin että tulee tarpeeksi kasviksia ja proteiinia + kuituja, vitamiineja yms.
Moni unohtaa elintason noustessa kuinka elivät opiskelijoina. Ja kun kansalaisia tuolla kadulla katsoo niin moni on tainnut syödä kaksin käsin.
On ihan terveellistä syödä joinain päivinä kevyemmin. Eli puuro-, keitto- tai salaattipäivä voi pitää. Ei sitä päivässä mihinkään pois näivety ja sitten on taas varaa syödä muina päivinä paremmin.
Esim. linssikeitossa on kaikki tarvittava proteiini, eikä maksa paljoa. Ja on niinkin yksinkertainen tehdä kuin: vettä, mausteita, punaisia linssejä ja sipulia sekä valkosipulia jos tahtoo. Sitten vielä kotitekoiset sämpylät päälle eikä aterian hinta päätä huimaa.
ja broilerin rintapaloja meinasin ostaa mutta jäi ostamatta kun 3 palaa olis ollut 10 euroa. Ostin vaan sitten koipia. Ja kurkkukin on älyttömän kallista. Yksi ohut ruippana kurkku maksaa melkein 2 euroa.
Tämä on ruuantuottajien lobbauksen tuottamaa ajattelua. Kyllähän terveellinen ruoka maksaa, jos siksi lasketaan vain broilerinfile ja kotimaiset kasvihuonevihannekset vuodenajasta riippumatta. Tosiasiassa terveellinen ruoka itse tehtynä on edullista. Palkokasvit, juurekset, sipulit, täysjyvätuotteet, sesongin mukaiset (=edulliset) hedelmät ja vihannekset, kananmunat sekä kohtuullisessa määrin maitotaloustuotteet ovat edullisen JA terveellisen ruokavalion perusta. Lihakin voi olla edullisempaa paikkaa ja jauhelihaa, eikä paistijauhelihakaaan kauhean kallista ole. Tarjouksesta kannattaa ostaa lihoja ja kalaa pakkaseen, ja leipoa itse. Marjastus, kalastus, sienestys ja itse viljely mikäli mahdollista keventävät laskua ennestään.
Ruuan hinnan nousu on kyllä ollut törkeää, siitä saamme kiittää maamme monopolikauppaa...
(Koipireisiä ei muuten voi sanoa huonommiksi kuin filettä, ihan kelpo ruokaa. Makuakin enemmän.)
Meillä kun perheessä on urheilevia koululaisia 2 kpl aikuisten lisäksi, grillibroilerista riittää juuri sopivasti yhdelle aterialle. Ja näin on, vaikka lisukkeena on vihanneksia ja täysjyväriisiä tms.
Kokokonaisena grillattu boileri maksaa tarjouksessa 4e siitä syö koko perhe 2 päivää
Proteiini pitää nälkää ja esim kananmunat ja broileri on halpaa proteiinia. Samoin soijarouhe.
Kotimaiset juurekset on halpoja.
Sieniä ja marjoja saa ilmaiseksi, sen kun menee vaan keräämää. (ette kai te kaikki asu Helsingin keskustassa ja ilman autoa)
Kuvittelin myös, että juurekset olisivat edullisia, tulin toisiin aatoksiin, meidän lähikauppa on uskomattoman kallis.
Emme asu keskustassa, mutta autoa ei ole. Ollaan joskus sienestetty, mutta ollaan niin avuttomia, oli pakko heittää pois, kun ei tunnistettu varmasti. Kaikki näyttivät samoilta kuin jotkut myrkylliset..
kaiken itse ja isot kauppaketjut kierrän kaukaa.
Tilamaito on 50 senttiä litra, luomumunat suoraan tilalta 16 senttiä kappale, perunat ja muut juurekset 40 senttiä kilo jne.
Puhumattakaan muista, ihan ilmaisista ihanista ja terveellisistä raaka-aineista (marjat, omenat, sienet).
Kerro mistä? Aika moni muukin varmaan ostaisi jos oikeasti olisi edes kohtalaisen helposti saatavilla tuollaisilla hinnoilla, minä ainakin
Olen siirtynyt terveellisempään syömiseen, enkä voi sanoa sen tulleen kalliimmaksi. Eli karppaan. Karpatessa minulla ei ole enää koko ajan nälkä ja syödyn ruuan MÄÄRÄ IHAN OIKEASTI VÄHENEE. Tämä taas aiheuttaa pienemmät ruokakulut.
Rasva pitää nälkää paremmin kuin hiilihydraatti joten sitä täytyy syödä murto-osa hiilihydraatin määrästä. Esim. 10% jugurtti, eikä rasvaton. Punainen maito, ei rasvaton. Oliiviöljyä kasvisten päälle. Nyt joku sanoo, ettei ole varaa kasviksiin, mutta ei se einesruokakaan niin halpaa ole. Ei ainakaan täyttävä einesruoka.
Moni sanoo nyt ettei usko, mutta sitä ei usko, ennen kuin kokeilee. Vain aloitusvaihe voi suurentaa kaupalaskua, kun keho ei vielä ole siirtynyt rasvakäyttöiseksi ja tarvitsee ruokaa suuremman määrän.
kaiken itse ja isot kauppaketjut kierrän kaukaa.
Tilamaito on 50 senttiä litra, luomumunat suoraan tilalta 16 senttiä kappale, perunat ja muut juurekset 40 senttiä kilo jne.
Puhumattakaan muista, ihan ilmaisista ihanista ja terveellisistä raaka-aineista (marjat, omenat, sienet).
Kerro mistä? Aika moni muukin varmaan ostaisi jos oikeasti olisi edes kohtalaisen helposti saatavilla tuollaisilla hinnoilla, minä ainakin
kun kyllästyin K- ja S-ryhmien hintoihin. Suosittelen. Ota muutama samanhenkinen perhe mukaan, sillä voi aloittaa. Ja sitten vain reippaasti soittelemaan paikallisille tuottajille.
Mullakin meni noin vuosi, ennen kuin pääsin tähän pisteeseen, mutta nyt kelpaa.
Ostan suoraan tiloilta kaikein mahdollisen, tuoreena, pakkaamattomana ja edullisesti.
Voit etsiä myös ruokapiiri.fi sivustolta jo valmista piiriä, johon liittyä.
siitä syö koko perhe 2 päivää
Niin, millainenhan perhe? Ja ihanko sitä pelkkää broileria vetelee 2 päivää? Entäs lisukkeet? Ihan 4:llä eurolla perheen ateria 2 päivää. Kuinkahan monta teiniä tai edes urheilevaa koululaista tässä perheessä on.
Meillä menee kokonainen broileri kevyesti yhdellä aterialla 5-henkisessä perheessämme. Mutta kai me vaan ollaan ahmatteja.
Tuskin se 1 broileri riittää esim. kahdelle hengelle kahdeksi päiväksi niin ettei mitään muuta syö (vrt. yksi kahden alle kahden euron pakastepitsa yhden päivän ainoaksi syömiseksi)?
Kokokonaisena grillattu boileri maksaa tarjouksessa 4e
Esim. Possun lapa on suht edullista lihaa.Ostetaan usein 2 possun uuniliha-nimellä ne taitaa olla. Uuniin ja lisukkeet mukaan ja jämistä keitto tai risotto. Muuten meillä ostetaan lihat aina -30% merkillä.
Viime syksynä ostettiin puolikas sika ihan K-marketista. Riitti liharuokia pitkälle talveen. Maksoi muistaakseni 120 vai 140e.
Mutta täällä on ruokataloudessa 7-12 henkilöä ja ruokalaskut kuussa 600-1000 euroa. Syödään hyvin ja ollaan terveitä.
Miten tämä onnistuu:
- Ostan raaka-aineita, en valmista ruokaa. Liha mieluiten maustamattomana.
- Kerään ja säilön: marjat, sienet, kasviksia omalta pikkuruiselta kasvimaalta. Jo pelkkä salaatin kasvattaminen omaan käyttöön on tuottoisaa ja kivaa! Eikä tarvitse isoa alaa, parvekekin riittää.
- Käytän lihassa tosi paljon päiväyksiltään vanhentumassa olevia.
- Makeat leivon itse.
- perunat, sipulit ja kananmuna suoraan tilalta (asutaan maalla). Maitoa en toistaiseksi ole ostanut suoraan, mutta siinäkin tulisi reilu säästö.
Meidän perheessä ollaan jo pitkään dyykätty kaikki ruoka, jota syödään ja oikein pulleasti elämme. Tietenkin verkkokalastuksella saadaan mukavasti lisää ruokapöytään. Laita vaimo vaan kiertämään vapaa-ajallaan roskikset.
ei sitä pelkkää lanttua tarvi järsiä. Voi syödä myös punajuuria, porkkanoita, kaalia, nauriita... Miksi ihmeessä nuo on jotenkin yök ,mutta joka päivä voisi syödä kurkkua, tomaattia paprikaa, salaattia...
usein iltasin seiskan kasin jälkeen (riippuu monelta kauppanne lihatiski sulkeutuu)mutta vikan tunnin ajan saa kaikki valmiit jutskat -50% asun ihan pääkapunkiseudulla ja usein iltasella saanut koko kanan jopa 2,90€ :n hintaan!
myös hawaijin pihvejä joku parilla eurolla tms...
grillikylkeä pilkkahintaan ja vielä valmiiksi tehtyä :)
olemme ihan ok tuloisia, mutten ole koskaan tuntenut etteikö olisi varaa vihanneksiin ja hedelmiin, tietenkin kalleimmat kilohinnat ohitan.
lihaa syödään jossain muodossa, joka päivä.
tooosi harvoin eineksiä!
kun ruokaa lähdin kaupasta ostamaan tietyllä summalla, kodinhoidontuella kun eletään. Kyllä ällötti syödä muusia ja lihapullakastiketta (atrian lihapullat). Onneksi torstaina tulee miehelle tili, niin voi pikkusen ostaa vähän kalliimpaa ruokaa, eli paistijauhelihaa ja lohta..
Opettele tekemään ruokaa niin ei tarvitse syödä pahaa eikä kallista ruokaa.
Lihapullat ja muusin olisit tehnyt alusta loppuun itse halvemmalla kuin valmiiksi ostamasi.
Pussi valmiita pullia maksaa 1 euron ja jauheliha pelkästään jo 3-4 euroa (siis paistijauheliha, sikanauta halvimmillaan noin 1-2 euroa). Tässä tapauksessa eines on halvempaa kuin itse tehty, kuten joku muukin jo totesi.