Millainen on toinen synnytys verrattuna ensimmäiseen?
Mulla meni periaatteessa ihan ok eka synnytys ja nyt toista koitellaan. Voinko luottaa että yleensä toinen synnytys menee hyvin kun ekakin meni? Onko toisessa synnytyksessä jotain erilaista verrattuna ekaan, esim. onko tahti tosi paljon nopeampi jne? Olisi kiva kuulla kokemuksia.
Kommentit (13)
kun pääsin laitokselle. Taisi alitajunta muistaa kivut ja muut ensimmäisestä kerrasta. Sitä ennen en ollut ollenkaan jännittänyt.
Ei auttanut, että 10 tunnin jälkeen päädyttiin kiireiseen sektioon vauvan ison koon takia. Leikkaussalissa sekosin vielä enemmän:( oikea supermamma..
Jopa puolet lyhyempi.
Jos taas eka on ollut parituntinen, ei se siitä yleensä pääse toisella kohdalla paljon nopeutumaan.
toisen syntyessä ehdimme sairaalaan peräti puoli tuntia ennen kuin vauva oli maailmassa. Plops vaan...
ponnistin 1h15min. ei repeämiä tms. toisessa raskaudessa aloin pelkäämään synnytystä ihan hirveästi! syynä varmaan se, kun tiesin mitä kipuja on tulossa :D enkä saanut edes epiduraalia..
ponnistin 14min palleron ulos, ei repeämiä eikä muutakaan. kaikki kivut unohtuivat molemmilla kerroilla heti, kun vauvat olivat ulkona :)
Toinen synnytys kesti alle 3h ja jälkeenpäin oli aivan hölmistynyt olo: Onko tämä tosiaan jo ohi? Voiko näin helppoa synnytystä ollakaan?
Sitä oli melkeinpä pettynyt, kaikki se turha pelko ja jännittäminen... ;)
Mun eka synnytys 2 vuotta sitten oli oikeestaan,jos voi sanoo,helppo.Mulle ei jääny mitään kammoo ja kestikin vaan 9 tuntia kokonaisuudessaan...Nyt mietin että voiko toinen olla paljonki helpompi :D Tässä sitä odotellaan lähtöä minä hetkenä hyvänsä :)
toisen syntyessä ehdimme sairaalaan peräti puoli tuntia ennen kuin vauva oli maailmassa. Plops vaan...
näin. Tosin, kun sairaalaan mennessä kerrottiin, ettei epiduraalia voi enää antaa, kun ollaan jo niin pitkällä, niin ajattelin, että annetaan sitten olla, en synnytä... Kipu oli kamala, mutta ohi niin nopeasti, että unohdin sen saman tien.
Mulla syntyi ensimmäinen imukupilla, mutta siitä ei jäänyt huonoja muistoja, koska kätilö ja lääkäri oli siin ihania. Tosin osastolla ei annettu juurikaan kipulääkettä vaikka olinkin tosi kipeä. Toista synnytystä en juurikaan pelännyt, mutta se oli kauheampi kuin edellinen ja kesti kauemmin.Ennen synnytystä tuli 2 vuorokautta kipeitä supistuksia. Olin tosi kovissa kivuissa mutta mitään kipulääkettä en saanut. Kätilöt oli töykeitä ja epiduraalin sijaan sain spinaalin (minulta mitään kysymättä), minkä vaikutus ei kestänyt kovin kauan. Eli huonompi kokemus kuin ensimmäinen :(
sillei että oli nopeempi, mutta tuplasti kivuliaampi kun epiduraalia ei ehditty antaa. Eka oli kokemuksena kyllä paljon helpompi.
toinen oli nopein. Kätilökään ei tajunnut, että vauva tosiaan oli jo tulossa. Onneksi olin juuri tullut synnytyssaliin. KOlmas oli vähän maltillisempi, mutta ei puhettakaan puudutteista ehditty. Neljäs taas meni hitaasti, piti puhkaista kalvot, sain puudutteen ja vielä nopeuttaa synnytystä. Mutta kaikki synnytykset ihan ok kokemuksia
Nopeampi, helpompi ja kaikin puolin hyvä :) Ensimmäinen raskaus päätyi imukuppiin ja kolmannen asteen repeämiin. Toipuminen vei pitkään, monta kuukautta. Sain ensimmäisen synnytyksessä epiduraalin, joten kovaa kipua en itse synnytyksessä ja ompeluissa tuntenut, mutta se kivut jälkeenpäin olivat kamalia ja esim. kävely saati istuminen oli aika tuskaista pitkkän.
Toinen synnytys käynnistettiin hepatogestoosin vuoksi lähellä laskettua päivää. Olin tosin jo valmiiksi käynnistykseen emnnessä 4 cm auki, joten kaikki kävi todella nopeasti. Synnytyksen kestoksi merkittiin n. puoli tuntia! Eli kunnon kipeistä suppareista (minulla korkea kipukynnys, joten kesti jonkin aikaa ennen kuin "haluasin" sanoa kätilölle, että nyt taitaa olla aika jollekin kipulääkkeelle). Mitään lievitystä ei siis enää ehditty antaa. Lapsi syntyi tosi "nätisti", ei ainuttakaan tikkiä. Kävely ja istuminen onnistui heti ja olin oikeastaan elämäni kunnossa heti :) Aivan uskomaton kokemus ensimmäiseen verrattuna! Synnytyskin oli ilman kivunlievitystä minusta parermpi kokemus. Osasi työntääkin lasta "paremmin", kun ei ollut paikat puuduksissa. Toki kipu oli sen pienen hetken melkein sietämätöntä, mutta äkkiä se oli ohi ja vastaavia synntyksiä voisin kokea vaikka kerran vuodessa ;)
Tsemppiä raskauteen ja synntykseen ap:lle! Toivottavasti saat sinäkin kokea ihanan synnytyksen :)
Ensimmäisen kokonaiskesto 3 tuntia. Toinen tulossa kuukauden sisään ja haluaisin todella ehtiä saamaan jotain puudutteita...
Eka mulla oli melko vaikea, käynnistettiin, kesti 24 tuntia ja repesin pahasti. Toisessa synnytyksessä kilon isompi vauva, mutta päätti tulla 3 tunnissa sairaalaan menosta ja äärimmäisen helposti, ei repeämiäkään lainkaan.