Hassua, miksi joidenkin isovanhemmat eivät halua nähdä lapsenlapsiaan vaikka
olisivat fyysisesti hyväkuntoisia ja suht lähellä asuvia?
Millaisia nämä ovat olleet itse vanhempina?
Kommentit (7)
että on itsekin työelämässä ja etenkin jos on johtavassa asemassa, kuten moni työuransa loppupuolella on - etenkin akateemisesti koulutetut - niin heillä on varmasti ihan yhtä kiire kuin kaikilla muillakin eivätkä jaksa enää vapaa-aikanaan hoitaa lastenlapsiaan.
mutta jos niiden omat vanhemmat ei niitä kestä, niin miksi minun isoäitinä pitäisi jaksaa hoitaa päivätolkulla. Olen sanonut, että olen mummoma max 2 tuntia kerrallaan, sen ajan jaksan ja viitsin touhuta, sitten katson, että välit on saat sen verran läheisiksi, että sillä pärjää. Oletan, että lastenlasten kotona vanhemmat komentavat ja minun kotonani minä, harvalle tämä sopii.
että on itsekin työelämässä ja etenkin jos on johtavassa asemassa, kuten moni työuransa loppupuolella on - etenkin akateemisesti koulutetut - niin heillä on varmasti ihan yhtä kiire kuin kaikilla muillakin eivätkä jaksa enää vapaa-aikanaan hoitaa lastenlapsiaan.
mutta jos niiden omat vanhemmat ei niitä kestä, niin miksi minun isoäitinä pitäisi jaksaa hoitaa päivätolkulla. Olen sanonut, että olen mummoma max 2 tuntia kerrallaan, sen ajan jaksan ja viitsin touhuta, sitten katson, että välit on saat sen verran läheisiksi, että sillä pärjää. Oletan, että lastenlasten kotona vanhemmat komentavat ja minun kotonani minä, harvalle tämä sopii.
Tai sitten niitä parituntisia täytyy olla aika usein...
Sinänsä on turha olettaa, että isovanhemmat olisivat jotain hoitoautomaatteja, mutta oman tai omien lastensa auttamisenakin sen voi kokea ja mahdollisuutena tutustua lapsenlapsiinsa.
Onneksi meidän lapsesta ovat isovanhemmat kiiinnostuneita ja auttavat tosi mielellään, jos apua tarvitaan. Esim. jos mummo on eläkkeellä, ja lapsi on vähän flunssassa, eikä voi mennä hoitoon, niin on tosi hienoa, että voi hoitaa lasta, että vanhemmat pääsevät töihinsä.
Vaikka me hankimme lapset reippaasti yli kolmekymppisinä, on molemmilta puolilta isovanhemmat hankkineet lapset huomattavasti nuorempina. Niinpä meillä on nyt melko nuoret tai ainakin nuorekkaat isovanhemmat (+-60). Näistä 2 paahtaa johtavissa asemissa pitkää päivää, 1 on normiduunissa ja 1 osa-aikaeläkkeellä. Enpä oikein kehtaa heiltä vaatia toistuvaa lastenhoitopalvelua viikonloppuisin.
Meillä toimii hyvin kuvio, että itse pyytävät yökylään lapsukaiset, kun ikävä iskee. Toki jos itsellämme yhteistä tärkeää tai etukäteen suunniteltua menoa, järjestyy hoitopaikka lapsille pääsääntöisesti aina isovanhempien luota, kun ajoissa ollaan liikkeellä. Myös akuutin hädän hetkellä on pari kertaa juurikin nämä "johtajat" pystyneet repeämään ja hakemaan sairaan lapsen pois päiväkodista.
Tai sitten niitä parituntisia täytyy olla aika usein... Sinänsä on turha olettaa, että isovanhemmat olisivat jotain hoitoautomaatteja, mutta oman tai omien lastensa auttamisenakin sen voi kokea ja mahdollisuutena tutustua lapsenlapsiinsa. Onneksi meidän lapsesta ovat isovanhemmat kiiinnostuneita ja auttavat tosi mielellään, jos apua tarvitaan. Esim. jos mummo on eläkkeellä, ja lapsi on vähän flunssassa, eikä voi mennä hoitoon, niin on tosi hienoa, että voi hoitaa lasta, että vanhemmat pääsevät töihinsä.
vain muutaman tunnin ja viikonloput on monille parisuhdeaikaa, joten lasten kanssa ei olla niin paljoa, että omansa oikeasti tuntisi. Vielä kun kotona on kaikki taloustyöt siihen päälle, niin ei siitä hyvää seuraa lasten ja vanhempien suhteelle, mummo sentään voi keskittyä sen pari tuntia vain lapseen eli taitaa usein tuntea pikkuisen paljon paremmin kuin vanhempansa.