Voisitko lihamakaroonilaatikollasi
Osaatko tehdä lihamakaroonilaatikosta niin hyvää että voisit osallistua Paras Lihamakaroonilaatikko -kilpailuun?
Voisitko voittaa?
Kommentit (27)
Vaikka kyllä toisaalta ihmiset siitä on tykänneet kun olen tarjonnut kovastikin. Minä kun laitan makaronilaatikkoon mm tomaatteja, pecorinojuustoa ja mausteeksi kanelia.
Ei se ole terveellistä. Joten en tee sitä.
mitä osaat tehdä tosi hyvin?
Vaikka kyllä toisaalta ihmiset siitä on tykänneet kun olen tarjonnut kovastikin. Minä kun laitan makaronilaatikkoon mm tomaatteja, pecorinojuustoa ja mausteeksi kanelia.
Varsinkin toi kaneli.
Lapsen mielestä kyllä mun tekemä makaronilaatikko on kaikkein parasta, ihme kyllä...
Perheessämme muut haluavat lihamakaronilaatikon erittäin perinteisen ja mitäänsanomattoman makuisena. Minusta se on ihan kamalaa. Mausteina tasan suola, mustapippuri ja sipuli. Juustoakaan ei saa olla tai mitään muuta ekstraa. Yöks.
500 g nauta-sikajauhelihaa
2-3 sipulia silppua
4 kypsää tomaattia raasteena tai lohkoina
Kanelitanko
Oliiviöljyä
Suolaa, mustapippuria
500 g spagettia numero 3 (paksua, mutta myös lyhyitä makaroneja voi toki käyttää)
50 g voita
4 rkl korppujauhoa
VALKOKASTIKE:
50 g voita
5 rkl vehnäjauhoa
1 litra kiehuvan kuumaa maitoa
3 munaa
Muskottipähkinää
100 g pecorino- tai regatojuustoa (goudakin käy vaikka ei ole aivan yhtä hyvää)
Sipuli ja jauheliha paistetaan öljyssä. Lisätään tomaatit ja kanelia, kypsennetään ja maustetaan suolalla ja pippurilla.
Keitetään pasta ja valutetaan se. Ruskistetaan nokare voita ja kaadetaan pastan sEkaan, suolaa vähän ja sekoitetaan.
Öljytynnyri vuoka ja pohjalle vähän korppujauhoa. Laita puolet pastasta pohjalle, väliin lihatäyte, päälle pari kourallista juustoraastetta, päälle loppu spaghetti.
Sitten tehdään kastike: ruskistetaan voi kattilassa, otetaan pois levyltä ja lisätään jauhot. Laitetaan taas matalalle lämmölle ja vatkataan joko vispilällä tai sähkövatkaimella. Kaada kuuma maito joukkoon koko ajan vatkaten. Lisää munat, suolaa ja muskottia. Sekoita kunnes kastike sakenee.
Kaada kastike laatikon päälle. Ripottele päälle juustoraastetta maun mukaan ja kypsennä 200 asteessa puolisen tuntia.
Laitoin kun joku sanoi että kuulostaa mielenkiintoiselta :)
Paitsi että ei ole lihamakaronilaatikon ohje ollenkaan. Lähinnä joku spagettivuoka tai lasagneten tapainen herkku.
Paitsi että ei ole lihamakaronilaatikon ohje ollenkaan. Lähinnä joku spagettivuoka tai lasagneten tapainen herkku.
aivan mahtavasti sopii siihen
Ja kyllä voisin ruveta kilpasille
Minusta se on lihamakaronilaatikkoa kun on lihaa ja makaronia ja laitetaan vuoassa laatikon tapaan mutta arvelinkin että useimmista ei ;-)
mutta tuskin viimeiseksikään jäisin :)
Missä se makaroni on...?
Mä tykkään tehdä makaronilaatikosta ihan sen perinteisen tyypin. Joskus olen kyllä laittanut voimakasta koskenlaskijaa mukaan, siitä tuli tosi hyvää.
Jossain joku laittoi munamaidon tilalle sipulikeiton, sitä on pitänyt kokeilla ties kuinka kauan.
Minusta se on lihamakaronilaatikkoa kun on lihaa ja makaronia ja laitetaan vuoassa laatikon tapaan mutta arvelinkin että useimmista ei ;-)
eikös ohjeessa puhuttu spagetista eikä makaronista..?
Ihan samalla tapaa voisi puhua vaikka lasagnesta lihamakaronilaatikkona, siihenkin kun käytetään "lihaa ja makaronia ja laitetaan vuoassa laatikon tapaan".
Öljytynnyri vuoka
Pitäisi lukea ihan vaan öljyä...
että olisin varma voittaja.