Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on kaunis (ja ei, tämä ei ole kehuskeluviesti)

Vierailija
17.09.2012 |

Toinen lapsistani (4 v tyttö) on kasvonpiirteiltään erittäin säännöllinen ja aika huomiotaherättävä, suuret silmät ja tummat tuuheat silmäripset. Hänellä on lisäksi ulospäin suuntautunut temperamentti, tykkää tehdä ilmeitä ja "olla esillä" kaikintavoin. Jopa ulkopuoliset usein kommentoivat tätä ja kiinnittävät huomiota. Tämä lisääntyy iän myötä ja viimeisen hiustenleikkuun jälkeen ihan räjähtänyt käsiin (lyhyet hiukset jotka korostavat kasvoja). Kaupungilla kävellessä olen nähnyt ihmisten ottavan jopa kuvia hänestä, mikä on ihan ok jos kyseessä on ystävällinen vanha mummo, mutta muuten vähän creepy.

Mielestäni kaikki lapset ovat kauniita, enkä pidä omaani mitenkään kauniimpana kuin muita. Hänellä on vain jonkinlaista esiintymiskykyä joka saa ihmiset kiinnittämään häneen huomiota.

Ongelma tässä siis on se, että huomaan olevani huolissani tuosta huomiosta mitä hän ulkonäkönsä ja olemuksensa johdosta saa. Toisaalta siitä, että hän on aivan liian pieni ajattelemaan ulkonäköään sen kummemmin tai pitämään sitä tärkeänä, varsinkaan hänen ei pitäisi rakentaa itsetuntoaan ja omakuvaansa sen varaan. Ja toisaalta, ehkä naurettavaa, pelkään hänen joutuvan jonkin pedofiilin kiikariin.

En oikein tiedä mitä tällä viestillä haen, lähinnä haluan vain purkaa ahdistusta tästä asiasta. Ymmärrän itsekin, että se voi kuulostaa hassulta.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...en ihan hoksannut, mikä "ongelmasi" on...? Sorry. Ensinnäkin, on aika tavallista, että pikkulapset herättävät ympäristössä huomiota. Etenkin kun sanot lapsen olevan ulospäin suuntautunut niin sitä suuremmalla syyllä näin. Kun lapsi kasvaa, tuo huomio vähenee merkittävästi. Ei kukaan, ei mummo eikä kukaan muukaan, tule jotain 8-vuotiasta "söpöttelemään" ja hänen kauneutta ihmettelemään. Ja jos joku lähemmäs 10-vuotias on "ulospäinsuuntaunut" pikkulapsen tavoin, niin se olisi aika outoa. Ja sinunkin lapsesi muuttunee tältä osin kasvaessaan. Sinuna ottaisin ihan rennosti ja odottaisin ihan rauhassa teinivuosia. Pikkulapsen kohdalla mainitsemissasi asioissa ei ole kerta kaikkiaan mitään, mistä tulisi huolestua.

Ymmärrän mitä Ap hakee viestillään. Meillä oli sama tilanne kun lapset oli päiväkoti-ikäisiä. He olivat nukkemaisia isoine silmineen ja hymykuoppineen. Tädit oikeasti kohtelivat heitä eri tavalla kuin muita lapsia. Mielestäni saivat erikoiskohtelua. Olen itse tutkijana joskus nuorempana selannut aihetta koskevia tutkimuksia, vaikka ei täysin oma ala olekaan. Mutta aiheesta on tutkimuksia, että tientynlaiset lapset, varsinkin tytöt) saavat erikoiskohtelua ulkonäön vuoksi, ja tämä ikävä kyllä siirtyy heidän käytökseensä. Nyt puhun hyvin pienistä tytöistä 2-4 vuotiaista. Joillekin siirtyy käytökseen ja olemukseen sellainen "katsokaa minua, olen söpö" asenne, arkikielellä sanottuna.

On hyvä että äiti huomaa tämän tyttäressää, ja osaa ehkö ohjata hoitajia pois tästä.

Itse pyysin hoitajia kohtelamaan lapsia samanarvoisesti. Että meidänkin lasten piti siivota jos muutkin siivoaa, ja että heitä ei tarvitsisi pitää sylissä enemmän kuin muita. Kuulostaa julmalta, mutta mielestäni se oli oikea tapa toimia.

Vierailija
42/43 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet havainnut, että ulkomaailma kiinnittää huomiota varsinkin lapsesi ulkonäköön, pidä huoli että tasapainoitat sitä. Muista kehua häntä siitä, että hän OSAA jotain. Aivan liikaa tyttöjä kehutaan ulkonäöstä ja poikia tekemisistä, vaikka nykyään naistenkin olisi hyvä edetä elämässä taitojen avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut, että lapsena söpön näköiset eivät ole nuorina tai aikuisina enää niin kauniita/komeita. Kun taas monesta lapsena tavallisen näköisestä kuoriutuu ajan myötä oikea kaunotar/komistus :) Lapselle pitää antaa kotoa hyvä itsetunto, mutta se itsetunto ei voi perustua ulkoiseen olemukseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi