Miksi te pakkoruotsittajat puolustatte pakkoruotsia virheellisin argumentein?
Lähes poikkeuksetta pakkoruotsittajat puolustelevat pakkoruotsia kertoen vuolaasti siitä, miten ruotsin taidosta on hyötyä (ja useimmiten vieläpä perustuen omiin subjektiivisiin kokemuksiin). Kuitenkin minkä tahansa kielen taidosta on hyötyä, eikä se, että ruotsin taidosta on hyötyä, voi olla riittävä peruste pakolle. Minulle on ollut paljon hyötyä saksan taidosta (paljon enemmän kuin ruotsista), mutta en silti ole vaatimassa saksaa pakolliseksi aineeksi jokaiselle.
Pakkoruotsittajien pitäisi esittää perustelut, miksi juuri ruotsin (ja vain ruotsin eikä esim. vaihtoehtoisesti saksan/ranskan/venäjän) pitäisi olla pakollinen jokaiselle. Tällaista perustelua he eivät ole vielä kyenneet esittämään.
Kommentit (13)
koska todellisia perusteita ei ole. Kyse on vain RKP:n harjoittamasta propagandasta, johon kaikki puolueet ovat menneet mukaan Perussuomalaisia lukuunottamatta.
niin todettakoon, että maailmassa on monta monikielistä maasta eikä maan monikielisyys suinkaan automaattisesti tarkoita pakkokieltä kouluihin. Varsinkaan silloin, kun kyseessä on hyvin pieni ja useimmille tarpeeton vähemmistökieli (eikä esim. iso maailmankieli kuten englanti tai ranska).
niin todettakoon, että politiikko ilmaisee täyden kyvyttömyytensä tajuta mistään mitään, jos hänen mielestään paras ja ainoa keino hyvin pienelle alueelle levittäytyneen 5% vähemmistön julkisten palveluiden järjestämiseen on pakottaa JOKAINEN KOKO MAASSA opiskelemaan pakkoruotsia.
Miten tällainen aivokuollut poliitikko voisi ymmärtää mitään paljon vaikeammista asioita kuten esim. eurokriisistä?
Mun elämää ei oo mitenkään haitannut se, että olen opiskellut ruotsia. En ehkä kamalasti ole sitä tarvinnut, mutta enpä ole tarvinnut sen enempää derivointitaitoja tai yhteyttämisen teoriaakaan.
Mun elämää ei oo mitenkään haitannut se, että olen opiskellut ruotsia.
Ei tuokaan ole peruste sillä, miksi ruotsin pitäisi olla pakollista jokaiselle. On monta taitoa, jotka eivät ole minun elämääni haitanneet. Silti en ole vaatimassa niitä pakollisiksi aineiksi kouluihin.
eiväthän kaikki tarvitse esim. historiaa, uskontoa, biologiaa, fysiikkaa tai kemiaakaan mihinkään eikä kukaan silti vaadi niiden pakollisuuden poistamista.
eiväthän kaikki tarvitse esim. historiaa, uskontoa, biologiaa, fysiikkaa tai kemiaakaan mihinkään eikä kukaan silti vaadi niiden pakollisuuden poistamista.
Näille aineille kun ei satu olemaan olemassa vaihtoehtoja. Ne ovat universaaleja aineita, joita opetetaan jokaisessa maassa.
Mutta ruotsi on vain yksi pieni kieli tuhansien joukossa.
Niin onnettomia ovat perustelut pakkoruotsille.
Tätä teoriaa tukee myös se, että lyhyen matematiikan kutosen Katainen on hyvin innokas pakkoruotsittaja.
Niin onnettomia ovat perustelut pakkoruotsille.
Tätä teoriaa tukee myös se, että lyhyen matematiikan kutosen Katainen on hyvin innokas pakkoruotsittaja.
Aina sitä samaa: "tämä on kaksikielinen maa", "eihän kukaan puhu pakkomatematiikastakaan", "onko kenellekään haittaa, jos osaa liian monta kieltä". Ja ruotsi on muka portti muihin kieliin. Se on portti, joka on kiinni ja siten estää muiden kielten opiskelun.
Kaiken huippu on Thorsin lanseeraama "hyötyruotsi". Hyödyn vastakohta on haitta, eikä kukaan ole puhunut haittaruotsista. Pakkoruotsin vastakohta on vapaaehtoinen ruotsi.
Mä ajattelen asiaa niin, että kun kerran jotain kieliä koulussa tullaan opiskelemaan, niin lähdettäköön liikeelle naapurimaiden kielistä. Haluaisin, että kouluissa olisi sekä pakkoruotsi, että pakkovenäjä, yhtäaikaa. Juu kyllä, uskon, että jos opetuksen muotoa järkeistetään, kahden vieraan kielen opiskelu onnistuu kaikilta lapsilta. Muuttaisin opiskelun kielikylpymäisempään suuntaan, painopiste ensimmäisinä vuosina täysin suullisissa taidoissa, oppikirjoja ei olisi ollenkaan, kotiin jutut cd:llä tms. Sitten kirjalliset jutut mukaan ehkäpä joka vasta yläkoulussa.
Itse olen todellakin hyötynyt pakkoruotsista (anteeksi nyt vaan että sanon näin...). Koulussa inhosin ruotsia, olin huono siinä, en ymmärtänyt miksi sitä täytyy opiskella. Mutta elämä vei ensin ahvenanmaalle, sitten norjaan. Itselleni sattui käymään niin, että juuri ruotsinkielestä sattui olemaan hyötyä, muille ei ikinä ehkä tule sitä tilannetta vastaan, mutta itse olen erittäin onnellinen pakkoruotsista.
Jos sattuu syntymään suomessa ruotsinkieliseen kotiin, on se kuitenkin aika satuttavaa, mihin sävyyn puhutte ruotsinkielisistä. He ovat suomalaisia ja puhuvat suomalaista kieltä, joka nyt vaan sattuu olemaan historiallista perää naapurimaasta ja nimeltään ruotsinkieli, mutta siis suomessa käytössä oleva suomalainen kieli. Palvelut nyt ovat asia erikseen, tottakai on ahdistavaa, jos ei pysty puhumaan lääkärin kanssa, tai hälytyskeskuksen kanssa, jos missään mediassa ei pääse kuulemaan/näkemään oman maansa asioita jne, mutta tietysti sitä elossa selviää ilmankin. Pahinta on varmasti se, että muut saman maan kansalaiset, kanssasuomalaiset, väheksyvät ja inhoavat ja ajavat ahtaalle, ilman että on tehnyt mitään "rikollista". Monet ruotsinkieliset opettelevat suomenkielen ja ovat siten siis kaksikielisiä, mutta kaikille se ei ole niin helppoa. Suomessa on monta paikkakuntaa, jossa ei suomea juurikaan kuule, se ei elä siinä yhteiskunnassa, kaikki on sillä omalla äidinkielellä, ei ruotsiksi. Ja kun lain mukaan Suomessa tulee voida elää ruotsinkielisenä, aiheutta tämä nykyinen tilanne katkeruutta niissä ihmisissä, joita "ei hyväksytä". Vähemmistön osa ei ole ikinä helppo.
Keskustelun johtopäätös on että pakkoruotsi on hyödytöntä.
ei pakkoruotsista ole mitään oikeaa hyötyä!
Nuo isänmaanpetturit vaan toimivat Ruotsin hyväksi saaden meidät opiskelemaan turhaa marginalikieltä.