Miten sitä jaksaa vaan treenata tenavan kanssa sitä pyöräilyä?
Aina vaan harvemmin tekee mieli ottaa mukaan yhtään mitään kulkupeliä tuolle 3,5-vuotiaalle. Ekan puoli kilometriä ehkä jaksaa, joskus jopa kaupalle saakka, mutta viimeistään kotimatkalla päädyn joka hiivatin kerta raahaamaan itse sitä pyörää/potkupyörää/potkulautaa ja tenava juosta kipittää mieluummin. (ja mahdollisesti raahaan samalla sitä kauppakassia tms. kans)
Noh, eihän se opi, jos ei harjoittele. Mutku ei hittovie jaksais.. Välillä käydään kyllä ihan "pyörälenkeilläkin" (=lyhyt kurvi korttelin ympäri), mutta ei kauhean usein, kun lenkkeillä saa muutenkin ihan kiitettävän usein (koiran kanssa. Sitä en näille pyörälenkeille ota mukaan, tuu ku sanomista :D)
Kotipihassa ei hirveesti harjoittele, kun ei ole asfalttipihaa ja ilmeisesti niin paljon muutakin tekemistä, ettei jouda (potkupyörällä nyt pääsis nurtsillakin).
Kommentit (11)
ja itse kävelet. Ei 3,5 v jaksa vielä aikuisen vauhdissa polkea. Ja jos ei maisyunyt, niin ehkä vuoden päästä sitten. Mä en edes muista milloin poika aloitti pyöräilyn, mutta ihan ok se sujui. Apupyörät otettiin pois vasta 6v, koska halsui ne pitää siksi, etti pyörä kaatunut jos pysähtyi. Silloinhan se oli vielä lyhyeitä matkoja, ja jatkuvasti pysähdyksiä. Älä stressaa. Mun poika on nyt 10 v ajelee pitkiä matkoja.
polkevani itse samalla...
Mutta miten se lapsi pakotetaan ajamaan? Tää tyttö tyynesti voi kyllä taluttaakin pyörän kotiin, jos mä en sitä kotio raahaa, mutta matkaan menee kyllä aikaa. Tänään saatiin kulumaan iloisesti 45min kilometrille...
tuota myöskään minkäänlaista tuskaa.
3, 5 v ei ole niin kamalan vanha...
säädöt viturallaan tms. Enpä itsekään sellasella pyörällä ajelis.
Tietenkään kannata pakottaa pyöräilemään. Meillä pienikokoinen, 14 kg 3v poika rakastaa potkupyöräilyä, verrattuna apupyörälliseen polkupyörään. Hän jaksaa potkia muutaman kilometrin. Hidastahan se on ja välillä olen ylämäen pyörää kantanutkin, mutta ihmeen hyvin jaksaa. Kehun häntä aina kun on jaksanut pikän matkaa huristella pyörällään. Välillä olen pakottanut kyllä työntämään pyörän kotipihaan asti, kun jätkä on meinannut jättää pyöränsä parkkikselle.
Kaikennkaikkiaan on ihana seurata kun kolmevuotias jo kulkee niin itsenäisesti pyörätiellä!
Meiilä kohta 5v. poika ja vasta nyt syksyllä on innostunut pyöräilystä. Apupyörillä sujui heti pyöräily, vaikka ei juurikaan ole harjoitellut. Ensi keväänä voikin kokeilla ilman apupyöriä.
Jätä ne kauppareissut lapsi pyöräillen myöhemmäksi jos hän ei kerran jaksa tai halua loppuun asti sitä matkaa ajaa.
Jätä ne kauppareissut lapsi pyöräillen myöhemmäksi jos hän ei kerran jaksa tai halua loppuun asti sitä matkaa ajaa.
kilometrin (oletan että suuntaansa) niin kyllä pitäis jaksaa. Meillä 3,5v polkee jo 5km ihan reippaasti eikä narise. Luulen että kyse on enemmän siitä ettei homma vaan jaksa kiinnostaa.
asia ratkaistu seuraavasti: Jos 3,5v ilmoittaa ettei jaksa enää polkea (tapahtuu enää harvoin, poljettu jo vuosi), sanon ok, ei tarvitse polkea, mutta ohjata täytyy. Sitten otan kiinni siitä harjoitustangosta(taimikäsenyton) ja työnnän tytön kotiin. Jos on kauppakasseja mukana, laitan kassit siihen tangolle roikkumaan.
Etkä suostu raahaaman sitä.