kumpi pahempi sairaus: skitsofrenia vai kaksisuuntainen mielialahäiriö?
Kommentit (51)
Vaikea psykoosipiirteinen kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi 1. Vahva lääkitys (5 eri lääkettä) ja tiivis hoitosuhde ja pystyn elämään melkein normaalia elämää. Olen määräaikaisella eläkkeellä nyt kuudetta vuotta. En siltikään vaihtaisi tätä edes "lievään" skitsofreniaan. Ikää mulla 25.
Itselläni skitsofrenia diagnoosi, korkeakoulututkinto, keskeytymätöntä työuraa takana yli 10 vuotta ja esimiesasema sekä omakotitalo ja hyvä parisuhde.
Ikääkin kymmenen vuotta enenmmän kuin sinulla.
Niin että rattoisia eläkepäiviä vaan sinun normaalia lähellä oleaan elämääsi! :D
Etkä kovin sivistyneeltä, siis sydämen sivistystä omaavalta.
skitsofreenikko on eläkkeellä,ihan mukava ihminen,kun on lääkitys kunnossa,mutta hieman yksinkertainen on ts ei käy ihan täysillä
Kaksisuuntainen taas käy töissä ja elää melko nnormaalia elämää mutta lapsensa kanssa ei ole koskaan kaksin
nykyään exä, sairastaa kaksisuuntaistamielialahäiriötä, on ollut erittäin syvässä psykoosissa. Käyttänyt lääkkeitä säännöllisesti 8-vuotta, käynyt kerran kuukaudessa puhumassa mielenterveystoimistossa.
Tänä keväänä vaihtui pitkäaikainen psykiatri johonkin toiseen, ja mies päätti jättää omatoimisesti hoitokäynnit väliin, lopetti lääkkeet, vetäytyi kuoreensa.
Sulki minut ulos parisuhteestamme, muutti pois luotani, ei vastaa puhelimeen, ei s.postiin ei mihinkään, nippanappa hoitaa kuulema työnsä, ja sulkeutuu sitten illaksi kotiinsa, juopottelee päivittäin eikä halua tavata sukuaankaan.
On käpertynyt omaan itseensä täysin.
Mies kuuli ääniä jopa lääkityksellä ollessaankin, mitä lie nyt. Pelottaa mihin tilanne vielä kääntyy
Anteeksi herkkyyteni, en yleensä nettiin kirjoittele enkä taida jatkossakaan kirjoitella jos palaute on tämänlaista.
En mielestäni ole ollut kenelläkään ilkeä, ja silti minulle vittuillaan mm. toteamalla, että "olen lojunut eläkkeellä" ja sen päälle vielä epäillään laiskaksi persoonaksi. Haukkukaa nyt vielä tekstini kirjoitusvirheetkin.
Oletko/oletteko kenties ikinä kuulleet kuntouttavista toimenpiteistä? Ei se sitä tarkoita, että jää pysyvälle eläkkeelle jos on 5 vuotta ollut määräaikaisella. Mun arki on aivan ihanaa mulle ja mulla on maailman ihanin mies. En ole turha ihminen ainoastaan sen takia, että omaan diagnoosin enkä ole töissä.
Anteeksi herkkyyteni, en yleensä nettiin kirjoittele enkä taida jatkossakaan kirjoitella jos palaute on tämänlaista.
En mielestäni ole ollut kenelläkään ilkeä, ja silti minulle vittuillaan mm. toteamalla, että "olen lojunut eläkkeellä" ja sen päälle vielä epäillään laiskaksi persoonaksi. Haukkukaa nyt vielä tekstini kirjoitusvirheetkin.Oletko/oletteko kenties ikinä kuulleet kuntouttavista toimenpiteistä? Ei se sitä tarkoita, että jää pysyvälle eläkkeelle jos on 5 vuotta ollut määräaikaisella. Mun arki on aivan ihanaa mulle ja mulla on maailman ihanin mies. En ole turha ihminen ainoastaan sen takia, että omaan diagnoosin enkä ole töissä.
tai koita olla välittämättä.häijyhän tuo on kun mikä,mutta jotain pitää olla pahasti vialla että veetuilee noin vieraalle ihmiselle..
Just mentiin naimisiin. Ei se sairaus sitä lue pois! Tulipa paha mieli tuosta sun kirjoituksesta :(
Terveisin se bipo1
Saat aika monesta asiasta elämässä mielesi pahoittaa jos joku anonyymi nettikeskustelukirjoitus pilaa päivän.
Kaksisuuntainen on diagoosina vähemmän leimaava kuin skisofrenia. Ei se meitä määritä mitä papereissa lukee vaan se, miten tätä elämää elää.
Saa siis loukata ja satuttaa toista? Jospa sitä elämänkokemusta ja toisten ihmisten arvostusta pitää vielä hankkia lisää.
Se että joku on eläkkeellä tai kotona, ei todellakaan tee toisesta huonompaa tai parempaa ihmistä.
Eikä koulutus, onko amis vai joku yliopisto takana, sekään ei tee ihmisestä parempaa tai huonompaa.
Ihminen osoittaa oman ihmisyytensä sillä kuinka kohtelee toisia, ollaan sitten anonyymeja tai ei.
Vaikea psykoosipiirteinen kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi 1. Vahva lääkitys (5 eri lääkettä) ja tiivis hoitosuhde ja pystyn elämään melkein normaalia elämää. Olen määräaikaisella eläkkeellä nyt kuudetta vuotta. En siltikään vaihtaisi tätä edes "lievään" skitsofreniaan. Ikää mulla 25.
Itselläni skitsofrenia diagnoosi, korkeakoulututkinto, keskeytymätöntä työuraa takana yli 10 vuotta ja esimiesasema sekä omakotitalo ja hyvä parisuhde.
Ikääkin kymmenen vuotta enenmmän kuin sinulla.
Niin että rattoisia eläkepäiviä vaan sinun normaalia lähellä oleaan elämääsi! :D
enkä ole vielä koskaan kuullut, että tähän mitään psykoosia olennaisena osana kuuluisi, ts.olisi psykoottinen sairaus, niin kuin joku tuolla sanoi. Ääniäkään ei kuulu, ellei joku puhu. Kukaan ei ole koskaan pitänyt minua mitenkään sairaana.
Kun kerroin joillekin silloin juuri saadusta diagnoosista ja lääkityksestä reaktio oli lähinnä toive siitä, etten nyt vaan lääkityksen takia muuttuisi yhtään. Kummastus ja epäusko oli myös suuri, mutta asia ohitettiin yhtä pian, eikä siitä enää edes tule puhetta, ellen itse muistuta. Oireeni ovat siihen malliin sisäisiä, ettei niitä juuri muut huomaa. Manian aikana ehkä niin, että tapaan ihmisiä enemmän, ei kovin hirveetä.
Olen myös ollut läheisesti tekemisessä paranoidin skitsofreenikon kanssa. Hän kuuli ääniä, luuli olevansa milloin saksalainen, milloin kuninkaallinen... hänellä ei ollut sairaudentuntoa, eikä lääkitystä. Hänestä todella sairauden näki selvästi, oli sellaista "elokuvahulluutta", pelottavaa.
minun mielestä kaksisuuntainen ja skitsofrenia ovat molemmat yhtä pahoja,
en ole lieväoireista skitsoa tai bipolaaria kyllä elämäni aikana koskaan tavannut,
sillä ne ovat myyttejä, kuten lemminkäinen tai joukahainen.
Saat aika monesta asiasta elämässä mielesi pahoittaa jos joku anonyymi nettikeskustelukirjoitus pilaa päivän.
Kaksisuuntainen on diagoosina vähemmän leimaava kuin skisofrenia. Ei se meitä määritä mitä papereissa lukee vaan se, miten tätä elämää elää.