kumpi pahempi sairaus: skitsofrenia vai kaksisuuntainen mielialahäiriö?
Kommentit (51)
skitsofrenia on pahempi. Kaksisuuntainen saadaan lääkkeillä yleensä hyvin hoidettua, eikä eläkkeellekään tartte jäädä.
skitsofrenia on pahempi. Kaksisuuntainen saadaan lääkkeillä yleensä hyvin hoidettua, eikä eläkkeellekään tartte jäädä.
Jos ei niin en komentoisi. Ei se skitsofreniakaan automaattisesti eläkkeelle pakota.
Riippuu varmaan sairauden asteesta ja siitä, kuinka hyvin on hoidossa. Kaksisuuntainen on käsittääkseni parantumaton, skitsofrenia kaikissa tapauksissa ei. Rajanveto em. sairauksien välillä on myös aika häilyvä, skitsofreniadiagnoosin saaneellakin voi olla maniaa.
Skitsofreniaankin on nykyään hyviä lääkkeitä. Aina et voi vastaantulijasta aavistaa...
On skitsofreniaa ja skitsofreniaa ja kaksisuuntaista ja kaksisuuntaista. Kyllähän monet skitsofreenikot on tosi pihalla tästä maailmasta. Sitäkin on niin monenlaista, skitsofreniahan on itse asiassa pikemminkin "oireyhtymä" kuin varsinainen sairaus. Varmaan juuri siksi, että sama diagnoosi voi olla tosi erilaisilla oireilla. Mun läheisellä, alle 30-vuotias nainen, on diagnoosina skitsofrenia. Hän opiskelee, käy töissä, urheilee, on sosiaalinen, käy ulkona,... (dokata ei toki voi lääkkeen takia). Lääke siis toimii kutakuinkin täydellisesti. Hirveän pahoja sivuvaikutuksiakaan ei ole.
Samaten joku kaksisuuntainen saattaa pärjätä lääkityksellä ihan hyvin. Käymään töissä jne ja oppimalla tunnistamaan omat oireensa. Toisella taas sama sairaus saattaa olla niin raju että on ihan psykoottinen, ja ehkä mukana on vielä päihteiden liikakäyttökin jne...
Mun mielestä skitsofrenia-sanan "kaiku" on jotenkin paljon pahaenteisempi kuin kaksisuuntaisen. Mutta kyllä se kaksisuuntainenkin voi vaan yllättävän paha olla. Paha kaksisuuntainen häiriö voi olla paljon enemmän elämää rajoittava kuin "helppo" skitsofrenia.
Niin ja tuosta läheisestäni vielä, hänellä ei siis ole mitään henkisiä oireita myöskään. On siis ns. täysin normaali tuon lääkityksen avulla tällä hetkellä. Ollut jo pitkään. Tietenkään tulevaisuutta ei voi varmuudella tietää. Täytyy toivoa, ettei esim. tarvitse vaihtaa lääkettä. Lääkevaihdokset voivat olla aika pahoja...
saa skitsofrenia diagnoosin, on oltava ollut jo vähintään puoli vuotta psykoottinen/ psykooseja. Ihmisen persoonallisuus muuttuu psykoosejen myötä. Mieli hajoaa, jakomielitauti sanottiin ennen. Se on paha sairaus.
Kaksisuuntainen on ihan eri asia, se on mielialasairaus. Ihmisen persoonallisuus ei katoa, vaan mieliala ailahtelee. Siinä mun perusteet.
saa skitsofrenia diagnoosin, on oltava ollut jo vähintään puoli vuotta psykoottinen/ psykooseja. Ihmisen persoonallisuus muuttuu psykoosejen myötä. Mieli hajoaa, jakomielitauti sanottiin ennen. Se on paha sairaus.
Kaksisuuntainen on ihan eri asia, se on mielialasairaus. Ihmisen persoonallisuus ei katoa, vaan mieliala ailahtelee. Siinä mun perusteet.
Ei ole mitään puolen vuoden rajaa, ihan kuukausi riittää diagnoosiin. Tosin mielellään ei kauhean nuorilla diagnosoida koska on niin leimaava.
skitsofrenia. Vain pieni osa skitsofrenikoista pärjää ihan normaalisti arjessa.
Mutta kaksisuuntainenkin on kyllä psykoottinen sairaus. Maniavaiheeseen liittyy herkästi myös psykoottisuutta. Toisaalta myös masennusvaiheeseen. Tietenkin kaksisuuntainen on silti "ensisijaisesti" mielialasairaus, kun taas skitsofrenia on nimenomaan psykoottinen sairaus.
Ei ole mitenkään kirkossa kuulutettua tuo persoonallisuuden katoaminen. Esim. tämä mun läheiseni on personallisuudeltaan just se sama sosiaalinen tyyppi kuin ennen sairastumistaan (psykoosissa ei tietenkään ollut sellainen...). Toki tämä tapaus on varmasti siitä positiivisimmasta päästä mitä skitsofreniadiagnoosiin tulee.
8
pitäisi olla puoli vuotta, ennenkuin saa diagnoosin. Toki joku pölölääkäri voi antaa diagnoosin, mutta ei kuuluisi kuukauden perusteella.
Vaikea psykoosipiirteinen kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi 1. Vahva lääkitys (5 eri lääkettä) ja tiivis hoitosuhde ja pystyn elämään melkein normaalia elämää. Olen määräaikaisella eläkkeellä nyt kuudetta vuotta. En siltikään vaihtaisi tätä edes "lievään" skitsofreniaan. Ikää mulla 25.
Vaikea psykoosipiirteinen kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi 1. Vahva lääkitys (5 eri lääkettä) ja tiivis hoitosuhde ja pystyn elämään melkein normaalia elämää. Olen määräaikaisella eläkkeellä nyt kuudetta vuotta. En siltikään vaihtaisi tätä edes "lievään" skitsofreniaan. Ikää mulla 25.
Itselläni skitsofrenia diagnoosi, korkeakoulututkinto, keskeytymätöntä työuraa takana yli 10 vuotta ja esimiesasema sekä omakotitalo ja hyvä parisuhde.
Ikääkin kymmenen vuotta enenmmän kuin sinulla.
Niin että rattoisia eläkepäiviä vaan sinun normaalia lähellä oleaan elämääsi! :D
En mä mitään pahaa tarkoittanut skitsofreenikoita kohtaan. En vaan vaihtaisi tätä omaa sairautta siihen. Enkä todellakaan aio olla koko loppuelämääni eläkkeellä! Mulla on kuntoutus KESKEN! Ja juu, en ole korkeasti koulutettu, enkä edes töissä. Mutta ei se mun elämästä tai arjesta sen huonompaa tee.
Just mentiin naimisiin. Ei se sairaus sitä lue pois! Tulipa paha mieli tuosta sun kirjoituksesta :(
Terveisin se bipo1
En mä mitään pahaa tarkoittanut skitsofreenikoita kohtaan. En vaan vaihtaisi tätä omaa sairautta siihen. Enkä todellakaan aio olla koko loppuelämääni eläkkeellä! Mulla on kuntoutus KESKEN! Ja juu, en ole korkeasti koulutettu, enkä edes töissä. Mutta ei se mun elämästä tai arjesta sen huonompaa tee.
Sä olet lojunut eläkkeellä 19-vuotiaasta asti ja sanot että kuntoutus kesken ja kyllä sä vielä töihin menet.
Minulla oma diagnoosini on pistänyt minut saikulle pisimmäksi ajaksi neljä kuukautta, muuten olen opiskellut ja tehnyt uraa aivan normaalisti.
Kyllä tuo bipo tuntuu huomattavasti rajoittavammalta sairaudelta jos et kerta kykene elämään ihmisen elämää. Eli tosi paha sairaus tai sitten olet vain laiska persoona.
Itselläni skitsofrenia diagnoosi, korkeakoulututkinto, keskeytymätöntä työuraa takana yli 10 vuotta ja esimiesasema sekä omakotitalo ja hyvä parisuhde.
Ikääkin kymmenen vuotta enenmmän kuin sinulla.
Niin että rattoisia eläkepäiviä vaan sinun normaalia lähellä oleaan elämääsi! :D
Etkä kovin sivistyneeltä, siis sydämen sivistystä omaavalta.
riippuu varmaan miten sen itse kokee ja miten läheiset kokee.