Missä vaiheessa olette kertoneet raskaudesta lapsille?
Edelliset lapset syntyivät niin pienellä ikäerolla, ettei esikoinen ymmärtänyt mitään mistään raskaudesta. Nyt lapset ovat isompia (5 ja 6), joten ymmärtävät, mutta missä vaiheessa kannattaa kertoa?
Nyt on np-ultrakin takana ja kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta onhan 6kk pitkä aika odottaa vauvaa jos nyt jo kerron. Ja mitä tahansahan voi tapahtua vieläkin.
Kommentit (8)
Tai no mä jouduin kertomaan esimiehelle.
Ja luulen kyllä, että meidän lapset kanssa kertois sen kaikille :) Ehkä mä odottelen mahan kasvua ekana..
Ap
Esikoinen oli tuolloin 8v. ja naureskeli yhtenä iltana häntä peitellessäni, katseli mun mahaa ja naureskeli lisää. Kysyin, haluaako hän jutella jotain, että mikä naurattaa. Kielsi, että mikään naurattaisi ja se siitä. Seuraavana iltana sama mahan katselu ja kikattelu. Sitten sanoin, että sua taitaa ihmetyttää, kun äitin maha on vähän pullea (mulla oli TODELLA näkyvästi alavatsa turvonnut alussa) ja siihen lapsi sanoi, että joo, siellä taitaa kasvaa vauva. En osannut tai halunnut valehdella, joten sanoin että näin on. Käytiin läpi sitä, että vauva on tosi tosi pieni ja mitä vaan voi sattua, eikä se välttämättä jaksa kasvaa loppuun asti. Kielsin myös kertomasta kenellekään.
Rv 7+2 kävin varhaisultrassa ja sen jälkeen kerrottiin myös 5v:lle.
Hyvin nuo jaksoi odottaa. Nuorempi alkoi ihan loppuvaiheessa olla kärsimätön ja katseli kalenterista, montako päivää on ympyröityyn laskettuun aikaan.
että meidän lapset ei kertoneet kenellekään, ennen kuin saivat luvan. En tiedä, mä luotin ihan täysin tähän ja lapset piti lupauksen. Varmistivat multa monta kertaa, että nytkö saa ihan oikeasti kertoa, kun näin sanottiin. Mä en ole ikinä ymmärtänyt tuota "lapset kertoo kaikille"-juttua. Ei kai ne kerro, kun kielletään? Siis tuon ikäiset, joku 3v. voi pian lipsauttaa jotain.
mutta aivan hyvin voisi lipsauttaa jotain vahingossa,sattuuhan sitä aikuisillekin!
sillon kun vatsa alkoi kasvaa ja äitiyshousut piti laittaa jalkaan eli rv 8. Mulla tulee maha heti. Töissä kerroin viikolla 9 ja kaikki sanoi että ovat huomanneet jo. Eipä paljon odotella riskiviikkojen ohi tai muutenkaan. Ärsyttävää, sillä en tosiaan haluaisi tossa vaiheessa vielä kertoa raskaudesta kenellekään!
Luulisin 5 ja 6 vuotiaiden olevan vielä sen verran vilpereitä, että saatavat lipsauttaa tietämänsä salaisuuden. Eli kertoisin vasta kun raskaus "saa" tulla ihan yleiseen tietoon.
Aikuistenkin tuntuu olevan vaikeaa välillä pitää näitä raskausuutisia omana tietonaan, niin miksi laittaa lapsi salailemaan?
ja meidän 5v varsinkin on puhunut, että meidänkin pitää saada vauva. Joten uskon, että hän vaikka ei tahallaan, mutta innoissaan uutisesta kertoisi sitä kavereilleen ja kaverit vanhemmilleen ym.
Mulla ei raskaus vielä näy, mennään viikolla 13. Luulen kyllä, että kuukauden päästä jo näkyy..
Ap
Oikeastaan siksi ettei olla kerrottu vielä muillekaan ja lapsi kyllä hölöttäisi asian heti ympäri kyliä ;)
Kyllä tässä muutaman viikon sisään varmaan kerrotaan