Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kauan lapsensa elatukseen on osallistuttava.

Vierailija
16.09.2012 |

Miehen 19v."lapsi" edellisestä liitosta ei saanut lukion jälkeen opiskelupaikkaa nyt syksylle. Asuu äitinsä kanssa, mies maksoi vielä viimeisen lukiovuoden elatusmaksun suuruista opiskelutukea täysi-ikäiselle lapselleen. Kesätöitä oli 2kk. Nyt syksyn "lapsi" on keskittynyt lähinnä seurusteluun, työ haku ei ole kiinnostanut. Ex-vmo vaatii elatukseen osallistumista mieheltä. Mies ei tähän ole suostunut, vaan patistanut työkkäriin ja työnhakuun ja viimekädessä sossuun elatuksen hakemiseen.Miehen ja jo aikuisen väliset raha-asiat eivät edes kuulu ex-vmolle ja mies on sanonut että mieluusti keskustelee lapsensa kanssa raha-asioista itse ja voi silloin tällöin lastaan tukea,muttei jo lain mukaan aikuisesta lapsestaan ex-vmolle tule maksamaan.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuo on liiankin tuttua meidän perheessä!

Mieheni ex keksi loistoidean, huomatessaan voivansa kaikista sopimuksista huolimatta vaatia elatusmaksut heidän nuorimmaisestaan, vaikka alunperin 4- lasta "jaettiin" tasan ja vielä ex:n toiveiden mukaisesti. Paperit tehtiin niin, että kumpikin vastaaa "omiensa" elatuksesta ja opiskeluista.

"Meidän" lapset saatiin aikuisiksi ja lukiot ym. maksettiin ilman ex:n avustuksia. Mutta kuinkas kävikään, kun oli ex:n vuoro hoitaa oma osuutensa, niin jopas keksi vaatia elatus yms. maksut mieheltäni.

Minä itse olen kasvattanut ja kouluttanut kaksi lastani aivan ilman ex:ni minkäänlaista tukea!

Siis ts. mikä kumman rahastamisvimma teitä naisia riivaa?

Minunkin mieheni ex sanoi " imevänsä mieheni kuiviin" !!!

Minkä kumman takia, no vain siksi kun hänen oma elämänsä sattuu olemaan päin p:tä oman ja miehensä alkoholismin vuoksi! Ja me eletään ilman viinaa ja ehkä siksi myös rahakin riittää elämiseemme.

Kaikkihan voisi muuten vielä olla ymmärrettävissä, mutta heidän erostaan on jo reilusti yli kymmenen vuotta ja rouva itse lähti liitosta "hakemaan jännitystä elämään"! Edelleen hän soittelee "kännipuheluja" miehelleni ja niin osoittaa katkeruutensa ja katumuksensa kun nyt oikeasti saa elää jännityksessä väistellessään ukkonsa nyrkkejä!

Että näin meillä...joten jos nyt vaan jätettäis ne äitipuolen moittimiset!

Minä muuten saan äitienpäivä onnittelut mieheni lapsilta! :D

Ja mitä tulee lasten avustamisiin, niin me olemme kalustaneet heidän kaikkeni 4:n lapsen asunnot ex:n ikinä ottamatta minkäänlaista osaa mihinkään hankintaan! Aina ovat rahaa saaneet, jos ovat sitä tarpeeseen tarvinneet, viinaan ja tupakkaan ei tipu! Rahat/avustukset kuuluu aikuiselle lapselle, EI ex:lle!

Vierailija
2/36 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toukokuussa ammattikoulusta. Ja todellakin, rahahanat menee 100% kiinni. 10kk:n päästä loppuu. Minä se elätän meidän perhettä muutenkin, niin miehellä ei ole varaa antaa penniäkään, kun ensin elättää itsensä ja osallistuu niiden lasten elatukseen edes hiukan, jotka on vielä elatusvelvollisuuden piirissä. Jos mies tuo talouteen alle tonnin kuussa, asuu omakotitaloa, ajaa uudella autolla ja matkustaa, niin eiköhän se kerro siitä, että joku muu maksaa laskun ja miehellä ei ole varaa antaa yhtään ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyppii tuossa aloittajan tekstissä tuo "lapsi" sitaateissa, käyttäisit edes termiä nuori. Katsopa itse, tuletko avittamaan omia "lapsiasi" taloudellisesti kun ovat 19 v.! Ja aika moni 80-vuotias käyttää kuuskymppisistä jälkeläisistään sanaa: lapseni.

Tiesitkö muuten, että jos työtön 40-vuotias muuttaa vuosikymmenien itsenäisyyden jälkeen äitinsä luo asumaan, jo kolmen kuukauden kuluttua äidin tulot huomioidaan työmarkkinatukea myönnettäessä!

Vierailija
4/36 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoa ja auttaa oman elämän alkuun ja jos se vaatii rahallista panostusta niin sitäkin. Kyllä vanhemmat ovat lapsistaan vielä vastuussa vähän yli täysi-ikäisyydenkin koska nuori ei vielä tuossa iässä useinkaan osaa huolehtia itsestään täysin itsenäisesti vaan tarvitsee vanhempiensa apua omilleen pääsemiseen.

Minun mielestäni miehesi siis kuuluu maksaa, koska lapsen äidin luona poika siis saa kuitenkin asua, niin miehesi on velvollinen osallistumaan yhä myös.

Ei ole tapana paiskata lapsia pihalle saman tien kun nämä täyttävät 18 vuotta.

Vierailija
5/36 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kato kaikissa perheissä, ei ulkoisteta lapsia vaan halutaan niille hyvää. Mun vanhemmat osti meidän perheelle ja mun veljen perheelle viime kesänä matkat Miamiin katsomaan niitä. Sain 28-vuotiaana vanhemmiltani yksiön ja koko yliopiston ajan mun vanhemmat maksoi mun opiskeluni.

Joten eiköhän se ole vanhemmat, jotka päättää kuinka paljon haluavat omille lapsilleen antaa, eikä äitipuolet.

Sorry. Miehesi tekee miten haluaa ja kuuntelee eksää niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
6/36 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen jälkeen opiskeluajan suoraan lapselle.

Vierailija
7/36 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei koulutustukea halua maksaa, voi sen saaada vain oikeusteitse ja sen oikeusjutun nostaa nuori, ei exä, joka käyttää rahat kuitenkin itse.

Vierailija
8/36 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta et yhtään nuoren elämästä?

Pelkillä lukiopapereilla ei aina saa töitä, mikä on nuoren oman asuinkunnan tilanne? Nykynuorten tilanne työmarkkinoilla on eri, kuin suoraan kansakoulusta työllistyneellä sukupolvella. Koulutusta arvostetaan ja sitä vaaditaan eri tavoin kuin ennen. Lukio itsessään ei ole mitään. Olisiko teillä suhteita auttaa ensimmäisen työpaikan saamisessa tai kykyä auttaa auton (ajokortin) tms töissäkäyntiä helpottavan asian hankkimisessa?

Auttakaa nuorta löytämään oma asunto ja muuttamaan sinne (takuuvuokra). Omillaan asuva täysikäinen työtön saa tukia valtiolta, äidin luona asuva ei niin automaattisesti. Tosin ammattikoulutukseton ja alle 25(?)-vuotias ei saa työmarkkinatukea tai toimeentulotukeakaan ihan samoin ehdoin ja aikarajoin kuin koulutettu/työuraa omaava/riittävän vanha, joten voi olla, ettei nuori oikeastikaan saa vielä elätettyä itseään ilman töitä/opiskelua.

Asenteesi on, ettei nuorta kiinnosta työn saaminen. Ehkä häntä ei vain kiinnosta itkeä teille vastauksettomiksi jääneitä työhakemuksia? Onko kukaan auttanut nuorta työhakemusten teossa? Joskus voi auttaa, että kokeneempi katsoo mallihakemuksen läpi ja neuvoo sen muokkaamisessa. Samoin kannattaa avustaa CV:n kanssa.

Auttakaa nuorta ensimmäisen asunnon ja työpaikan saamisessa niin ei tarvitse nurista siitä, mitä tämän äidille pitäisi maksaa.

Vierailija
9/36 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että vanhemmat ovat elatusvelvollisia lapsestaan niin kauan, kunnes saa ammatillisen tutkinnon suoritettua.

Toisaalta aina voit ajatella, että miten kauan itse tukisit omia lapsiasi ja millä tavalla millä rahalla. Jos voisit itse jättää lapsen oman onnensa nojaan 19-vuotiaana työttömänä, niin aika välinpitämätön olet.

Vaihtoehto on laittaa lapsi omaan asuntoon, jolloin kai voisi saada sossusta tukea. Mutta kai silloinkin vanhemmat joutuvat aika paljon tähän rahallisesti osallistumaan.

Totta on sekin, että jos lapsi asuu kotona, sossusta ei sa mitään elatustukea ja silloin vanhemmat joutuvat maksamaan elämisen kulut. Jos isä ei suostu maksamaan, niin silloin äiti joutuu nämä maksamaan. Toki äiti joutuu pitämään isompaa asuntoa, vesimaksut ja sähköt ja ruoka maksavat jotakin lapsen osalta.

Jos miehesi ei suostu osallistumaan, niin hänen ehkä kannattaisi kirjoittaa sossuun kirjallinen ilmoitus, että ei enää suostu maksamaan, niin jos sossu jotenkin sitten sen isän osuuden maksaisi äidille. Tai sitten ottavat sossuta isään yhteyttä ja kertovat onko hän vielä lain mukaan velvollinen.

Jos isän mielestä poika ei kuluta mitään ja elää pyhällä hengellä voisi kysyä itseltään, että ottaisiko tämä lapsen asumaan luokseen ja ei odottaisi äidin maksavan mitään lapsen kuluista.

Kokeilkaa siis sitä, että poika muuttaa teidän luokse ja ette pyydä äidiltä mitään. Miten paljon todellisuudessa kulut kuukaudessa nousevat.

Vierailija
10/36 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoren sukupuolta, mutta täällä automaattisesti oletetaan että kyseessä on poika.

Vierailija
11/36 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/konsultointi/aikuissosiaalityo/kysym…

Meidän kunnassa maksetaan sitä yli 18-vuotiaalle.

Vierailija
12/36 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minun käsitykseni Se, että vanhemmat ovat elatusvelvollisia lapsestaan niin kauan, kunnes saa ammatillisen tutkinnon suoritettua.

Toisaalta aina voit ajatella, että miten kauan itse tukisit omia lapsiasi ja millä tavalla millä rahalla. Jos voisit itse jättää lapsen oman onnensa nojaan 19-vuotiaana työttömänä, niin aika välinpitämätön olet.

Vaihtoehto on laittaa lapsi omaan asuntoon, jolloin kai voisi saada sossusta tukea. Mutta kai silloinkin vanhemmat joutuvat aika paljon tähän rahallisesti osallistumaan.

Totta on sekin, että jos lapsi asuu kotona, sossusta ei sa mitään elatustukea ja silloin vanhemmat joutuvat maksamaan elämisen kulut. Jos isä ei suostu maksamaan, niin silloin äiti joutuu nämä maksamaan. Toki äiti joutuu pitämään isompaa asuntoa, vesimaksut ja sähköt ja ruoka maksavat jotakin lapsen osalta.

Jos miehesi ei suostu osallistumaan, niin hänen ehkä kannattaisi kirjoittaa sossuun kirjallinen ilmoitus, että ei enää suostu maksamaan, niin jos sossu jotenkin sitten sen isän osuuden maksaisi äidille. Tai sitten ottavat sossuta isään yhteyttä ja kertovat onko hän vielä lain mukaan velvollinen.

Jos isän mielestä poika ei kuluta mitään ja elää pyhällä hengellä voisi kysyä itseltään, että ottaisiko tämä lapsen asumaan luokseen ja ei odottaisi äidin maksavan mitään lapsen kuluista.

Kokeilkaa siis sitä, että poika muuttaa teidän luokse ja ette pyydä äidiltä mitään. Miten paljon todellisuudessa kulut kuukaudessa nousevat.

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/konsultointi/aikuissosiaalityo/kysym…

Vierailija
13/36 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoa ja auttaa oman elämän alkuun ja jos se vaatii rahallista panostusta niin sitäkin. Kyllä vanhemmat ovat lapsistaan vielä vastuussa vähän yli täysi-ikäisyydenkin koska nuori ei vielä tuossa iässä useinkaan osaa huolehtia itsestään täysin itsenäisesti vaan tarvitsee vanhempiensa apua omilleen pääsemiseen.

Minun mielestäni miehesi siis kuuluu maksaa, koska lapsen äidin luona poika siis saa kuitenkin asua, niin miehesi on velvollinen osallistumaan yhä myös.

Ei ole tapana paiskata lapsia pihalle saman tien kun nämä täyttävät 18 vuotta.

nyt on kyse lukion käyneestä nuoresta aikuisesta, jolla olisi kaksi vaihtoehtoa: opiskelu tai töihin meno. Jos kumpikaan vaihtoehto ei kelpaa niin ei ole vanhempien tehtävä elättää ja avustaa lasta (tai tämän vanhempaa).

Tilanne olisi erilainen jos tämä lapsi opiskelisi - silloin isälläkään ei olisi varmasti mitään avustamista vastaan?

Älkää nyt ihmeessä hyysätkö niitä lapsia pilalle! Jos lukion jälkeen ei opiskelu/töihin meno kiinnosta niin voi voi, ei se raha taivaasta tipu.

Vierailija
14/36 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis tyttö ja isä ei ole missään vaiheessa kieltäytynyt tukemasta täysi-ikäistä lasta itseään taloudellisesti,on kieltäytynyt ex:n vaateista antaa rahaa tälle lapsensa elatuksesta varten. Meille muuton mahdollisuutta on tarjottu, mutta se ei ole kiinnostanut koska meillä ei täysihoito palvelut pelaa 24/7 vaan siivoamiseen, pyykkäämiseen, ruuanlaittoon ja jopa pienten sisarusten kaitsemiseenkin joutuisi osallistumaan. Meillä kun ei ns."vapaamatkustajia"ole edes alaikäiset, vaan pienemmätkin osallistuvat askareisiin. Nuorelle on etsitty lukuisia työpaikka ilmoituksia ja autettu hakemusten laadinnassa, mutta ne "paskahommat" joita kouluttamattomille nuorille aikuisille on tarjolla eivät kiinnosta edes väliaikaisesti. Ja kun opiskelevien kavereidenkaan ei tarvitse olla esim.viikonloppuisin töissä,kuten esim.kaupankassan pitäisi olla...

Vierailija
15/36 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kato kaikissa perheissä, ei ulkoisteta lapsia vaan halutaan niille hyvää. Mun vanhemmat osti meidän perheelle ja mun veljen perheelle viime kesänä matkat Miamiin katsomaan niitä. Sain 28-vuotiaana vanhemmiltani yksiön ja koko yliopiston ajan mun vanhemmat maksoi mun opiskeluni.

No huh huh!Tämä ihminen ei ole todellakaan kasvanut aikuiseksi.Kyllä pappa och mamma petalar vaikka hautaan asti. Mitä sitä ei omalle piltilleen tekini ettei sen tarvii itse ponnistella elämänsä eteen. Itse en edes ilkeäsi ottaa vanhemmilta tuollaisia lahjoituksia ja mitähän verottajakin tuumaisi,hymm....

Vierailija
16/36 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorta itseään voi auttaa taloudellisesti esim. pääsykoemaksuissa, bussikuluissa tai omilleen muuton yhteydessä. Riittää, että olette tarjonneet teille muuttoa.

Nuori ja äiti ottakoon nyt vastuun toimistaan. Äidille ei tosiaan tarvitse maksaa yhtään mitään. Nuorellekaan en antaisi mitään rahana vaan tosiaan ostaisin bussilipun tai tarvittavan vaatteen tms. Vaikuttaa aika hemmotellulta kersalta.

Ja sinä, jota vanhemmat avustavat nelikymppisenäkin. Eipä tuo ole mikään rakkaudenosoitus vaan vanhempien kyvyttömyyttä antaa lapselle mahdollisuus pärjätä itse. Tulen itsekin avustamaan lapsiani opiskeluaikoina, ehkä saatamme ostaa lapsille opiskelukämpän (ollaan suunniteltu sitä jo nyt) ja matkojakin, jos itse asumme kaukana. En kuitenkaan ikiän suostu raha-automaatiksi, eivätkä lapseni saa vaatia minulta elatusta täysi-ikäisinä, kun ei huvita opiskelu tai työnteko. Autan töiden ja opiskelupaikan hakemisessa, mutta en rahoita laiskottelevaa elämää. Ensin nuoren on opittava työnteon arvo ja se, että mitään ei saa ilmaiseksi.

Ei lapsi ole hylätty tai tuuliajolla, jos hän joutuu näkemään vaivaa elämiseensä. Päinvastoin, vanhemmat haluavat opettaa hänet pärjäämään itse. SEkin katsos kuuluu vanhemmuuteen.

Vierailija
17/36 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemmin joku mainitsi, niin lapsi kyllä kuluttaa vettä, sähköä yms. Mun mielestä olisi ihan reilua, että lapsen isä osallistuu lapsen kustannuksiin puoliksi.

Ja sit on lapsen vanhempien YHDESSÄ sovittava, millon ne rahahanat laitetaan kiinni ja lapsi pakotetaan töihin tms. Mun mielestä toinen ei voi pelkästään omalla ilmotuksella tehdä niin, koska se jättää toisen vanhemman epäreiluun asemaan. Eli rakentavaa palaveria tyttären, isän ja äidin kesken. Semmoiseen on pystyttävä vaikka ois eronnutkin.

Vierailija
18/36 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellenikin tuli tuollainen tahaton välivuosi. En ensimmäisellä kerralla ottanut pääsykokeita riittävän vakavasti. Toisaalta kyllä sen yhden vuoden pitää riittää oman tulevaisuuden suunniitteluun ja siihen kypsymiseen. Hyvä juttu, että tytön kaverit opiskelevat, se kyllä motivoi, kun huomaa miten heillä on sitä kautta uudet jutut, menot ja opiskelukaverit.

Nuorelle pitää toki tehdä selväksi, että tämä välivuosi on se aika kun pitää päättää mitä seuraavaksi tekee. Voi hakea johonkin "hienoon" kouluun, mutta jos sinne otetaan vain pieni osa hakijoista niin sitten on oltava varasuunnitelma myös. Muuten ensivuonna se kaupan kassa on ehkä ainoa vaihtoehto.

Yksi missä isä voisi tukea on esim. kustantamalla avoimen yliopiston tms. kursseja, joilla pääsee vähän katsomaan mikä oikeasti kiinnostaa. Niitä voi tehdä verkossakin, jos ei omalla paikkakunnalla ole. Pääsykoe kursseja toki myös, mutta ne alkavat vasta myöhemmin ja jotain olisi hyvä tehdä koko ajan.

Vierailija
19/36 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuon ikäiselle vastaavassa tilanteessa olevalle ilmoitettiin tylysti että hakee töitä ja sillä sipuli. Ylöspito eli vaatteet, asuminen, ruoka jne maksettiin mutta muuten rahaa ei herunut. Kummasti motivoi hakemaan töitä. Hakikin varmaan sataan paikkaan ennen kun sai töitä.

Vierailija
20/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan tunnutaan olettavan, että vanhemmilla on noin vain varaa elättää aikuisia lapsiaan. Monilla vanhemmilla on itselläänkin pienet tulot eikä niistä riitä noin vain aikuisen lapsen menojen kustantamiseen! Tietenkin nuoren pitää vähintäänkin se työmarkkinatuki itselleen hakea, kun ei enää saa lapsilisää, opintotukea tai elatusapua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi