Onko täällä ex-autolla-ajo-pelkoisia? Kertoisitteko miten pääsitte pelostanne? Ja miten tankataan?
Minulla on ollut ajokortti jo 10 vuotta mutta en ole ajanut. Noloa. No nyt ostettiin toinen auto kun oli hyvä tarjous ja mieheni sanoi että miksen minäkin ajaisi kun on kerran kaksi autoa ja voisin käydä yksin ostoksillakin kun lapset ovat koulussa. Se olisi kyllä paljon helpompaa, lasten kanssa on niin rasittava olla kaupassa.
Kuinka pääsisin vain tästä autolla-ajo-pelostani eroon?
Jos ajattelenkin istuvani auton rattiin, sydän alkaa tykyttää, kädet tärisevät jne. Pelkään, että aiheutan onnettomuuden.
Ajattelin ottaa ensin pari ajotuntia vaikka minulla onkin kortti. Mutta hävettää ihan kun olen niin peloissani ja mitä jos en osaa enää edes ajaa.
Pitää varmaan mennä yksin jonnekin pellolle harjoittelemaan ajamista ennen kuin kehtaan mennä ajokouluun.
Ja miten ihmeessä tankataan? Onko se vaikeaa? En ole tehnyt sitä koskaan.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Kommentit (23)
Mullakin oli kortti 10v, mutten ajanut. Sitten kauemmas muuttaessamme oli pakko opetella taas ajamaan. Otin muutamia ajotunteja. Homma oli ihan erilaista kuin autokoulussa aikoinaan. Sain itse päättää mitä harjoitellaan. Harjoittelimme paljon mm. moottoritielle liittymistä ja parkkihallissa sompailua. Lisäksi kävin liukkaan radalla. Opettaja oli tosi kannustava. Lopuksi sanoi, ettei mun kannata tulla enää, vaan ajan paljon paremmin kuin monet inssistä pääsevät.
Eli ota muutama tunti. Autokoulussa opetetaan, ei siellä naureta. Sitten tuntien jälkeen jatkat ajamista, etkä anna tulla uutta taukoa. Paras olisi, jos sulla olisi oikea tarve autoilla. Itse aloin kulkea työmatkani autolla, joten siitä tuli jokapäiväistä. Enää ei pelota, mutta muistan oikein hyvin tuon sydän kurkussa ja kädet täristen tunteen.
Ja se tankkaaminen on ihan helppoa. Ota joku mukaan näyttämään. Opit varmasti kerralla :) Sitten voitkin opetella mittaamaan rengaspaineet, vaihtamaan pyyhkimet ja lisäämään lasinpesunestettä yms. Opit kyllä. Tsemppiä!
Syötä Visa Electron koneeseen
Valitse joku euromäärä joka riittää
Valitse mittarin numero (lukee mittarissa)
Ota kortti pois koneesta
Ota pistooli koneesta ja työnnä tankkiin
Tankkaa
Voit hyvin ottaa muutaman ajotunnin. Tai lähteä miehen kanssa ajelemaan hiljaiseen aikaan, jos mies sellainen, että jaksaa olla kärsivällinen ja neuvoa. Eli älä aluksi yritäkään ajaa sellaisina aikoina/paikoissa joissa paljon liikennettä, vaan harjoittele hiljaisina aikoina ja rauhallisissa paikoissa. Voit eka keskittyä enemmän auton hallintaan, liikennesääntöjen kertaamiseen, ajaa niin hitaasti kuin haluat. Opettele muutama reitti kunnolla, niin että muistat, missä pitää vaihtaa kaistaa, missä väistää ketä jne. Sitten ajat reitin sellaiseen aikaan kun on liikennettäkin. Jne. Aloita rauhallisesti, etene omaan tahtiin. Aloittaa voi tosiaan vaikka harjoituksista tyhjällä isolla parkkipaikalla tms, ei tarvi heti lähteä teille.