Hei, sinä lääkäri tai hoitsu,oletko joutunut auttamaan ihan ILMAISEKSI
työajan ulkopuolella ihmisiä esim lentokoneessa antamaan elvytystä vai vältteletkö tilanteita joista ei saa palkkaa.Ajattelet en ole töissä,en auta.Esim ulkomailla kukaan ei saisi tietää asiasta mutta esim Suomessa moni voisi tunnistaa että toi tuolla on lääkäri/hoitsu mutta ei auttanut tätä henkilöä.Eikö siitä vastuuseen?Vai jos kyseessä ei ole tosiaan potilas vaan vieras ihminen niin miksi jättäisit auttamatta?
Kommentit (5)
jos apuani tarvitaan. Ei asiaa tarvitse edes miettiä. En tee työtäni rahan takia. Yleisimmin apua saavat tuttujen ja naapurien lapset. Ja kyse ei tällöin ole ollut elvytyksestä ;)
Muutaman kerran olen ollut siviilinä onnettomuuspaikalla. Nämä tilanteet ovat hoituneet sujuvammin ilman minua.
Jos lääkäri tms. jättää auttamatta hädässä olevaa, niin siitähän voi saada tuomion.
nykyään tietoisesti vältän lähtemästä kaupungille esim uutena vuotena, vappuna koska syytteen pelossa joudun tönimään jokaista sammunutta ja varmistamaan hänen olevan ok. mieleummin juhlin kotioloissa
Maallikolta riittää, että hälyyttää apua ja toimii hätäkeskuksen ohjeiden mukaan.
Vaikka en olisi hoitaja auttaisin. Olen empaattinen ihminen ja jos näen toisen pulassa yritän aina auttaa. En ymmärrä miksi joku ei auta. Uskon, että hyvä kiertää. Näin minun kohdallani on ainakin käynyt. Minä olen saanut myös tarvittaessa apua!