Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheessämme hiertää siisteys käsitys, joten hieman galluppia

Vierailija
14.09.2012 |

Miten teillä lapset toimii:

- korjaako astiansa ja murunsa pöydästä kun ovat syöneet?

- minne jää koulureppu ja vaatteet koulusta tulessa?

- tuleeko vessa aina vedettyä?

- pysyykö huone siistinä? kuka siivoaa ja miten usein?

- viekö esim. roskat? pyydettäessä vai oma-aloitteisesti?

- viekö likapyykin pyykkikoriin vai minne?

- mitä kotitöitä tekee?

Kysely koskee lapsia iältään n 7-15 v

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaa, ei ole vaihtoehtoa.

Nää nyt on aina vähän väliä missäkin. Jos on eteisen lattialla, lentää kaaressa oman huoneen lattialle. Välillä on sitten huudettu, kun onkin ollut reppu auki ja kamat lennelleet ympäriinsä.

Nykyään reput alkaa löytään tiensä sinne omaan huoneeseen ihan itse..

No todellakin tulee, tästä ei ole koskaan ollut ongelmaa.

Kun menee kouluun, siirtyy koko huoneen siivoaminen omalle vastuulle. Jos ei siivoa, niin ei siivoa, saattaa olla, että jossain vaiheessa hävettää tuoda kavereita kylään sikolättiin ja harmittaa, kun mitään ei löydy.

Roskien vieminen on sisällytetty viikkorahan maksamiseen.

Pyykit, jotka on pyykkikorissa, pestään, niitä ei kerätä mistään. Paitsi jos on jättänyt vaikka olohuoneen lattialle, löytää ne oman huoneensa lattialta. Tämä odotetaan myös koululaisilta, siihen asti tuota pyykkikorin käyttöä opetellaan tuetusti tarvittaessa.

- mitä kotitöitä tekee?

Meillä lapset tekee paljon kotitöitä lattianpesusta ruoanlaittoon, mutta heillä on myös iso kuukausiraha. Saavat itse valita, tekevätkö kotitöitä ja saavat tuon rahan vai makaavatko laakereillaan ja ovat ilman.

Vierailija
22/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperhe ja viimeksi eilen kiekaisin omille lapsilleni että nyt loppui se kymmenestä mukista juominen kavereiden kanssa. Poikapuoli siivoaa ja välillä ei siivoa. Meillä on ajoittain pirun siistiä, välillä sotkuisempaa. Joskus lapset yllättävät ja kotona on siivottu kun tulen töistä. Joskus näyttää siltä että täällä on pidetty Taleban-taistelijoiden harjoitukset työpäiväni aikana.

Lapset 10-19v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9v (lisäksi on kaksi pientä):

Ei, meillä koko perheen aterian jälkeen korjataan päytä, kukaan ei vie erikseen omiaan. 9v voi kyllä auttaa tiskien laitossa. Ei ole sitten oppinut välipalajälkiäänkään kovin hyvin siivoamaan. Joskus vie.

Märät kodinhoitohuoneen oskarinoksille, kuivat naulakkoon, reppu omaan huoneeseen, ja myös liikuntakamat purkaa itse kuivumaan

Lähes aina, kai jokainen joskus unóhtaa jotain?

Lapsi siivoaa itse tavarat käskettäessä ja aamusiin petaa sängyn. Varsinaisen puhtaanapidot hoitavat vielä vanhemmat tai siivoajat. Lelujen suhteen suursiivous yhdessä äidin kanssa pari kertaa vuodessa. 

Vie pyydettäessä. Tämä alkanut vasta nyt 9v koska meillä roskiskatoksessa todella tiukka lukko ja raskas ovi ja taloyhtiön pihassa paljon autoja 

Vie selvästi likaiset, sekä alushousut ja sukat joka ilta , katsoo lapusta että meneekö 40 vai 60 asteen koriin. Huoneessa oma puolipitoisten kori, josta joskun haen pyykkiin sellaisia, mitä 9 v poika ei ollut mieltänyt likaisiksi
- mitä kotitöitä tekee?

Vahtii ja viihdyttää pieniä hetkiä pienempiään, auttaa pienempien lelukaaoksen siivoamisessa (tästä usein saa euron), harjoittelee imurointia, auttelee monissa homissa kuten keittiön siivoamisessa, mutta ei tee sellaisia itsenäisesti, auttaa kaupassa, parittaa puhtaista pyykeistä sukat

[/quote]

Vierailija
24/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 4 ja 8 (loppuvuodesta 5 ja 9)

Astiat korjaa tiskipöydälle molemmat.

Eteisen lattialle vaatteet ja reppu yleensä keittiöön.

8v vetää aina ja 4v lähes aina

Ei pysy kummallakaan, itse siivoaa mutta aina vaan vanhemmat auttaa leluissa jne. lähinnä sanomalla mitä ja minne kun eivät muka tiedä.. Imurointi,pölyt, lattianpesu yms. vanhemmat hoitaa. Aina kun sekaista.

Vie roskat, välillä oma-aloitteisesti ottaa täyden pussin pois, vie ulos ja laittaa uuden pussin (8v), nuorempikin vie jos kevyt pussi tai joku pienempi juttu.

Aika usein khh lattialle, joskus jää huoneeseen ja joskus menee khh:ssa olevaan pyykkikoriin.
- mitä kotitöitä tekee?
Mitä pyydetään, harvoin pyydetään em. asioiden lisäksi mitään. Usein lapset itse haluavat imuroida, tyhjentää tiskaria, auttaa pyykissä jne...

Vierailija
25/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 4 ja 8 (loppuvuodesta 5 ja 9)

Astiat korjaa tiskipöydälle molemmat.

Eteisen lattialle vaatteet ja reppu yleensä keittiöön.

8v vetää aina ja 4v lähes aina

Ei pysy kummallakaan, itse siivoaa mutta aina vaan vanhemmat auttaa leluissa jne. lähinnä sanomalla mitä ja minne kun eivät muka tiedä.. Imurointi,pölyt, lattianpesu yms. vanhemmat hoitaa. Aina kun sekaista.

Vie roskat, välillä oma-aloitteisesti ottaa täyden pussin pois, vie ulos ja laittaa uuden pussin (8v), nuorempikin vie jos kevyt pussi tai joku pienempi juttu.

Aika usein khh lattialle, joskus jää huoneeseen ja joskus menee khh:ssa olevaan pyykkikoriin.
- mitä kotitöitä tekee?
Mitä pyydetään, harvoin pyydetään em. asioiden lisäksi mitään. Usein lapset itse haluavat imuroida, tyhjentää tiskaria, auttaa pyykissä jne...

Vierailija
26/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiansa kyllä, muruja ei. Kaatuneet maidot yms. siivoavat itse

Takit on mytyssä eteisessä, reput vievät omiin huoneisiinsa

Kyllä, ja kädet pestyä. Tippuneen käsipyyhkeenkin ripustavat itse. Nenäliinat eivät tosin aina löydä roskikseen, jäävät usein lattialle roskiksen viereen...

Ei pysy. Itse siivoavat. Laitan ovet kiinni, jos sotku häiritsee.

Vievät solmuunlaitetut roskapussit ulos lähtiessään. Eivät vie, jos en ole merkannut roskista täydeksi laittamalla sitä solmuun.

Vievät joko pyykkikoriin tai pyykkikasaan, jonka itse vien pyykkikoreihin. Osoitettuun paikkaan ja omatoimisesti kuitenkin.

- mitä kotitöitä tekee?

Huolehtivat puhtaat vaatteet kaappeihinsa, tiskaavat käsitiskin vuorollaan (eli käskettäessä) ja tyhjentävät tiskikonetta omatoimisesti. Pyydettäessä tekevät muutakin.

Lapset 11v tyttö, 9v poika ja 7v tyttö. 

Lisäksi täällä on 3v ja 1v pojat, jotka eivät omatoimisesti tee muuta kuin sotkevat, mutta ovat siivoamisessa kyllä aina mukana.

Vierailija
27/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja lapset 11-13v

- vie astiat keittiöön

- reppu ja vaatteet milloin missäkin

- vessa vedetään yleensä

- ei pysy siistinä, mutta pyydän siivoamaan kerran viikossa. Olen apuna.

- vie roskat pyydettäessä

- vie pyykkikoriin, lajittelee tummat/valkoiset

- tyhjentää vuoropäivin astianpesukoneen. En keksi oikein kotitöitä. Ei niitä ole minullakaan...

Vierailija
28/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän uusperheessä:

- lapset iältään 9v, 12v kaksoset, 15v

- kaikki lapset ovat minun

- korjaavat astiansa pöydästä kun ovat syöneet, muruja ei.

- koulureppu jää milloin minnekin, yleensä keittiöön. Läksyt kun tehdään yleensä keittiön pöydän ääressä. Vievät komennettaessa laukut niille sovittuun paikkaan eteiseen. Ulkovaatteet jäävät eteisen naulakkoon, kengät hujan hajan pitkin lattiaa. Komennosta siistivät kengät kenkähyllyyn tai muuten siististi.

-  vessa tulee vedettyä Useimmiten, ei kuitenkaan aina. Varsinkin 9v unohtaa silloin tällöin. 

- kolmen nuorimman huone pysyy melko siistinä. Teinin huone näyttää välillä räjäytystyömaalta. Itse siivoavat, noin kerran viikossa. Tarvittarssa tavaroita järjestellään paikalleen useamminkin.

- Vievät roskat pyynnöstä (aina kun täyttyvät, kuuluu heidän tehtäviinsä).

- Pyykit viedään pääsääntöisesti pyykkikoriin. Silloin tällöin jää lojumaan myös oman huoneen lattialle, (teinillä tuoleille, pöydille jne) mutta harvemmin.

- Imuroivat koko talon, saavat keskenään jakaa alueet, minkä kukin imuroi.
Pyyhkivät pölyjä, vievät roskat, kantavat takkapuut sisään, leikkaavat nurmikon (ajettava leikkuri). Auttavat kauppakassien kantamisessa sisään ja niiden purkamisessa. Silloin tällöin pesevät vessoja. Teini laittaa silloin tällöin ruokaa koko porukalle. Pääsenkin nykyään melko vähällä kotitöiden suhteen. Ja kun lapsia on monta, ei kellekään tule kohtuutonta kormaa.

Vierailija
29/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jos muistamme muistuttaa. Muruja ei kukaan siivoa, vaan ne pyyhitään sitten kerralla.

Eteisen penkillä. Takki on yllättäen alkanut löytyä naulakosta yhä useammin.

Kyllä

Ei pysy. Patistan lapset aina siivouspäivänä raivaamaan, mutta minä lopulta siivoan, kerran kahdessa viikossa kunnolla.

Ei vie, ei olla pyydetty. Pyydettäessä varmaan veisi.

Likapyykki löytyy lattialta sängyn vierestä. Vie ne pyykkikoriin, kun käsken.

- mitä kotitöitä tekee?
Kastelee kukkia (liikaa)

Kyseessä juuri 8v täyttänyt tyttö.

Olisin halunnut, että meillä olisi otettu käytännöksi tavaroiden raivaaminen illalla omille paikoilleen, mutta mies aina lipsui tästä, joten johdonmukaista linjaa ei saatu vedetyksi enkä jaksanut yksin olla siivouspoliisi. Tässä on tulos.

Vierailija
30/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät korjaa

Tuulikaapin lattialle

Pääsääntöisesti kyllä

Tytöllä pysyy, pojalla ei

Huoneen siivous lauantaisin on lauantaikarkkien ehto

Roskat viedään pyynnöstä

Pyykki on yleensä kylppärin lattialta mistä minä lajittelen oikein

Vierailija
31/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä lapset toimii: - korjaako astiansa ja murunsa pöydästä kun ovat syöneet? TOTTAKAI - minne jää koulureppu ja vaatteet koulusta tulessa? VAATTEET NAULAKKOON, REPPU HUONEESEEN - tuleeko vessa aina vedettyä? SIIS JOKU KYSYY TÄLLAISTA??? MEILLÄ 3v JO VETÄÄ VESSAN, OSASI MUUTEN JO KAKSIVUOTIAANA - pysyykö huone siistinä? kuka siivoaa ja miten usein? EI PYSY... EI LAPSET VIELÄ OSAA ITSE SIIVOTA KUNNOLLA, EI AINAKAAN NIIN, ETTÄ OLISIN LOPPUTULOKSEEN TYYTYVÄINEN - viekö esim. roskat? pyydettäessä vai oma-aloitteisesti? PYYDETTÄESSÄ- viekö likapyykin pyykkikoriin vai minne? EI VIE,VAAN MINÄ NAPPAAN LIKAISET VAATTEET ILLALLA KORIIN JOS ON TARVIS - mitä kotitöitä tekee? ROSKIEN VIENTI; TISKIKONEEN TYHJENNYS, EI MUUTA. JOSKUS LEIPOVAT, MUTTA LEIPOMINEN EI MIELESTÄNI OLE KOTITYÖTÄ. Kysely koskee lapsia iältään n 7-15 v

Vierailija
32/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät.

Reppu omaan huoneeseen, ulkovaatteet eteiseen.

Kyllä.

Ei pysy. Lapsi siivoaa vaihtelevasti, ehkä joka toinen viikko. Muun kodin siivoaa siivooja.

Ei vie, paitsi joskus pyydettäessä. Aikuisten helpompi viedä.

Pyykkikori omassa huoneessa.

- mitä kotitöitä tekee?

Tyhjentää astianpesukoneen päivittäin. Käy välillä pyydettäessä täydennysostoksilla naapurikorttelissa.

Vierailija
33/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää valita niin, että yhteiselosta ei tule edes alussa hevonpaskaa!

Täydellistä kumppania ei ole, mutta että nää uusperheet on huvittavia epätoivoliittoja kerta toisensa jälkeen!

Yksinkin on hyvä. Ei tarvitse mennä yhteen henkilön kanssa, joka ei ole yhteensopiva.

Vierailija
34/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedä kysyjästä tai taustasta yhtään mitään niin älä arvaile

pitää valita niin, että yhteiselosta ei tule edes alussa hevonpaskaa! Täydellistä kumppania ei ole, mutta että nää uusperheet on huvittavia epätoivoliittoja kerta toisensa jälkeen! Yksinkin on hyvä. Ei tarvitse mennä yhteen henkilön kanssa, joka ei ole yhteensopiva.

Vierailija
35/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät.

Eteisen lattialla ulko-oven edessä ovat kasassa, kun tulen töistä. Yli saa loikkia, että pääsee sisälle.

11v unohtaa, isompi vetää

Itse siivoavat, se on viikkorahan ehto. Siivouspäivä on lauantai. Jos ei rahalle ole tarvetta, niin huone on viikkoja sotkuinen.

Eivät vie, tämä on niistä todella epämiellyttävää, koska yksi vanha mummo kyylää ja huutelee juuri roskiksen kohdalla aina ikkunasta ja se pelottaa lapsia.

Jää oman huoneen lattialle. Kamalalla huudolla (siis isän) ennen pesukoneen latausta keräilevät ne ja tuovat pesukonetta täyttävälle (yleensä isä).

- mitä kotitöitä tekee?

Hoitavat kissat, syöttävät ne koulusta kotiin tultuansa ja vaihtavat kissanhiekat vuorollaan. Hakevat puita liiteristä saunaan. Hoitelevat yhdessä kanssani pihaa ja kasvimaata (nuoremman suosikkipuuhaa). Nuorempi laittaa jo erilaisia ruokia (rakastaa kotitalouttakin). Petaavat sänkynsä. Lataavat kännykkänsä. Hakevat postin postilaatikolta. Onhan niitä kaikkea pientä.

11v ja 13v. Tärkeintä tällä hetkellä on, että ovat alkaneet ottaa vastuun tänä syksynä omista harrastusmatkoistaan. Ihanaa, enää ei tarvi kuskata! Mutta on tää kyllä ollut aika moista sählikiä. Tärkeintä kuitenkin, että tämän oppisivat. Se on nyt tavoitteena. Sillä harjoituksia on lähes joka ilta.

Vierailija
36/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset äidin ja asuvat kokoajan samassa perheessä.

Astiat korjataan astianpesukoneeseen, mutta muruset ym. sotkut jää.

Koulureppu toisella omaan huoneeseen lattialle ja toisella omaan eteisen kaappiin roikkumaan.

Pojalta jää joskus vessa vetämättä, pääsääntöisesti kyllä vetää.

Ei pysy huoneet siistinä. Tytöllä varsinkin aina pommin jäljiltä.

Siivooja käy kerran viikossa, mutta itse laittavat tavaransa paikoilleen. Tai siis pitäisi laittaa, toteutuu harvemmin, varsinkin työllä.

Vievät roskat pyydettäessä, ei koskaan oma-aloitteisestii. Vaikka pussi olisi nostettu oven eteen...

Tytöllä pyykkikori omassa huoneessa, koska muuten pyykit olisi sikinsokin. Tyhjentää korin kodinhoitohuoneeseen kun jaksaa/tarvii puhtaita vaatteita. Polka tuo yleensä pyykkikoriin khh:n, mutta löytyy likaisia sukkia ja kalsareita oman huoneen lattioiltakin.

Tekevät vain vähän kotitöitä, koska olen itse taaperon kanssa kotona ja ehdin yleensä tehdä. Tyhjentävät kyllä tiskikoneen tms. jos pyydän, mutta tämä on harvoin.

Iät, tyttö 14-v, poika kohta 13-v.

Vierailija
37/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaa ja siivoaa paikkansa, ja jos ei korjaa/siivoa, kehotetaan korjaamaan/siivoamaan. Laittaa itse astiansa tiskikoneeseen.

Oman huoneen lattialle, jos ei mene niin kehotetaan viemään reppu omaan huoneeseen. Ulkovaatteet naulakkoon.

Yleensä vetää vessan.

Huone ei pysy siistinä, ellei sitä kehoteta siivoamaan. Joutuu myös itse imuroimaan huoneensa. Järjestää yleensä joka päivä huoneensa leikkien jälkeen (viimeistään ennen nukkumaan menoa) ja imuroi kerran viikossa. Saatamme siivota huoneen perusteellisemmin itse silloin kun lapsi ei ole luonamme, mutta lapsi siivoaa kuitenkin silloin, kun on meillä.

Vie roskat pyydettäessä.

Likapyykin yleensä vie pyykkikoriin, mutta muistutetaan tarvittaessa.

Suurempia kotitöitä ei vielä oikeastaan tee. Postin saattaa hakea laatikosta pyydettäessä tai omatoimisesti.

Vierailija
38/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät korjaa.

Eteisen lattialle.

Ei.

7-vuotiaalla pysyy, siivoaa päivittäin.

9-vuotiaalla ei, siivoaa kun käsketään.

Pyydettäessä.

Ei vie. Jää siihen, missä riisutaan tai hyvällä tuurilla heittää alas portaita.

- mitä kotitöitä tekee?

7-vuotias siis siivoaa huoneensa pyytämättä, 9-vuotias ei tee mitään pyytämättä. Pyydettäessä tekevät mitä vaan.

Vierailija
39/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää valita niin, että yhteiselosta ei tule edes alussa hevonpaskaa! Täydellistä kumppania ei ole, mutta että nää uusperheet on huvittavia epätoivoliittoja kerta toisensa jälkeen! Yksinkin on hyvä. Ei tarvitse mennä yhteen henkilön kanssa, joka ei ole yhteensopiva.

Meillä uusperhe, poikapuoli 18v ja yhteiset 7v ja 8v. Mitään huvittavaa tässä ei pitäisi olla.

Ja siisteyskäsitys: jokainen huolehtii kodin siisteydestä, vanhin siivoaa oman huoneensa ja nuoremmat omansa, lisäksi tehdään pyydettäessä muita siivouksia: roskien viemistä, tiskikoneen tyhjennystä. Ja eihän ne huoneet läheskään aina siistinä pysy, eikä siihen maailma kaadu.

Vierailija
40/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiat joskus, murusia ei koskaan

Oven eteen, korjataan kun tulen töistä ja käsken

melkein aina

ei pysy siistinä, parin viikon välein yhdessä siivotaan

roskat viedään pyydettäessä

likapyykki tuodaan pyydettäessä

- mitä kotitöitä tekee?

pyydettäessä imurointi, tiskikoneen tyhjennys, roskien vienti

Kysely koskee lapsia iältään n 7-15 v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme