Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheessämme hiertää siisteys käsitys, joten hieman galluppia

Vierailija
14.09.2012 |

Miten teillä lapset toimii:

- korjaako astiansa ja murunsa pöydästä kun ovat syöneet?

- minne jää koulureppu ja vaatteet koulusta tulessa?

- tuleeko vessa aina vedettyä?

- pysyykö huone siistinä? kuka siivoaa ja miten usein?

- viekö esim. roskat? pyydettäessä vai oma-aloitteisesti?

- viekö likapyykin pyykkikoriin vai minne?

- mitä kotitöitä tekee?

Kysely koskee lapsia iältään n 7-15 v

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus korjaavat, aina ei tosiaankaan - eteiseen jää - useimmiten vetävät - ei pysy siistinä, ei tosiaankaan, siivoavat kerran kuukaudessa, kuukausirahan maksupäivänä - vie roskat pyydettäessä, ei oma-aloitteisesti - vie pyykin koriin tai jättää huoneensa lattialle, joskus myös vessan lattialle - ruokkii lemmikit tai tyhjentää astianpesukoneen pyydettäessä. Lapset 11 v, 15 v ja 17 v.

Vierailija
2/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korjaa muruja, vaatteet lattioilla, reppu pöydän alla - tekee kyllä aina läksyt ja syö välipalan koulun jälkeen, ei vedä aina vessaa ja pissii joskus seinillekin, oma-aloitteisuus heikkoa, käskystä tekevät, likapyykkejä löytyy kaikkialta, toinen vie koneeseen. Osallistuvat käskystä kaikkiin kotitöihin. Ehkä 5-15 min päivässä. Hyviä oppilaita ja ihania esiteinejä, poikia siis kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoite olisi, että laittaisivat astiat tiskiin. Ei toteudu aina.

Eteisen lattialle 50%, naulakkoon 50%.

Juu.

Ei todellakaan pysy. Lapsi itse siivoaa aina "joskus", äiti laittaa vaatteet kaappiin.

Ei vie, voin kävelyttää itsekin tuohon pihalle.

Isompi vie itse pyykkikoriin, nuorempi riisuu ja vie käskystä kun huomaan että vaate on likainen.

- mitä kotitöitä tekee?

tyhjentävät ja täyttävät astianpesukonetta.

Lapset 7 ja 9.

Vierailija
4/68 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynnistäminen, ja oman huoneen oven sulkeminenkin lasketaan kotitöiksi. Entäs itse syöminen?

Vierailija
5/68 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

murusia ei korjaa, mutta astiat viedään tiskipöydälle mistä minä ne laitan pois

koulureppu jää aika usein eteiseen, vaatteet viedään naulakkoon

tulee ehdottomasti

ei se koko aikaa siisti ole. kerran viikossa järjestellään isoimmat pois lattialta että pääsee imuroimaan, kerran viikossa siivotaan kunnolla

pyydettäessä vie

vie pyykkikoriin pyydettäessä, muuten jää helposti lojumaan sinne tänne

- mitä kotitöitä tekee?

vie roskat, joskus tiskaa, laittaa kuivat astiat paikalleen, osallistuu siivoamiseen omien sotkujen osalta (omat lelut siivotaan pois yms), ruokkii lemmikkejä ja siistii niiden häkkejä + auttaa niiden pesussa

Vierailija
6/68 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiat korjaa, muruja yleensä ei paitsi jos isompi sotku.

Vaatteet yleensä naulakkoon, reppu omaan huoneeseen.

Kyllä tulee vessa vedettyä.

Ei pysy huone siistinä, käskystä siivoaa ja imuroi.

Vie roskat pyydettäessä, kuuluu tytön tehtäviin jota vastaan saa pullopanttirahoja kun palauttaa pulloja.

Likapyykki jää toisinaan huoneeseen, aika hyvin jo vie pyykkikoriinkin.

Vie roskia, tyhjentää ja täyttää tiskikonetta, imuroi ja siivoaa oman huoneensa, tekee kerran viikossa ruuan (itse halunnut alkaa opettelemaan). Satunnaisesti muita hommia. 2-vuotiasta viihdyttää välillä pieniä aikoja.

Vierailija
7/68 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät korjaa

Tuulikaapin lattialle

Pääsääntöisesti kyllä

Tytöllä pysyy, pojalla ei

Huoneen siivous lauantaisin on lauantaikarkkien ehto

Roskat viedään pyynnöstä

Pyykki on yleensä kylppärin lattialta mistä minä lajittelen oikein

samat, paitsi että vievät astiat tiskipöydälle, muruja eivät korjaa.

Esikoinen 9v tosi sotkuinen, ja huone aina ihan hirveässä siivossa ja itkun kanssa sitä siivoaa. Keskimmäinen ja pienin siivoavat paremmin ja tehokkaammin.

Minä poimin pyykit, paitsi esikoinen vie pyykkikoriin/kylppärin lattialle.

Teidän uusperheen äitien yleisin ongelma on se, että te olette aika natseja. Lasten TÄYTYY totella ( siis miehen lasten, omien kanssa opitaan kyllä myös joustamaan ja ottamaan rennosti ja keskittymään oikeasti tärkeisiin asioihin.)

Vierailija
8/68 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korjaa muruja, vaatteet lattioilla, reppu pöydän alla - tekee kyllä aina läksyt ja syö välipalan koulun jälkeen, ei vedä aina vessaa ja pissii joskus seinillekin, oma-aloitteisuus heikkoa, käskystä tekevät, likapyykkejä löytyy kaikkialta, toinen vie koneeseen. Osallistuvat käskystä kaikkiin kotitöihin. Ehkä 5-15 min päivässä. Hyviä oppilaita ja ihania esiteinejä, poikia siis kaksi.

siis esiteini pissii seinille? Ja äitikö siivoaa???

Mä olen kyllä opettanut poikani ( 4, 7. ja 9v) siivoamaan itse omat pissaroiskeensa, ei meillä käy se, että kuseksitaan minne sattuu ja kävellään pois.

Mutta tämä selittää miksi meilläkin joidenkin poikien kavereiden jälkeen vessa on kauheassa siivossa. Eivät kyllä ole kovin mieluisia vieraita meille kyläilemään.

Vierailija
9/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskemällä lähtee roskat joskus jonkun muunkin kädestä, tavaratkin saattaa mennä omalle paikalleen. Muuten teen kaiken minä.

Vierailija
11/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2012 klo 13:08"]

- mitä kotitöitä tekee?

[/quote]

meillä ydinperhe ja mikään noista ei meinaa toimia eli jatkuvasti saa muistuttaa ja patistaa ihan kaikkeen. Kotitöitä kyllä vaaditaan ja joskus lapset urakoikin tosissaan, kun tarpeeksi jaksaa jankuttaa. Ilman sitä jatkuvaa patistelua mitään ei yleensä tapahdu. 

Vierailija
12/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin uusperhe, mutta nämä asiat vaihtelevat kyllä ihan lapsen mukaan, eivät sen mukaan, kumman lapsia ovat.

- poikani 9v korjaa, tyttäreni 10v ei korjaa, jos ei kehoteta. mieheni tytär 15v korjaa, poika 15 v korjaa pyynnöstä.

- kaksosilla omaan huoneeseen, minun pojallani reppu oman huoneen sängylle ja takki naulakkoon, tyttärelläni ihan mihin sattuu, joskus jopa terassille.

- kyllä

- molemmat pojat siivoavat huoneensa oma-aloitteisesti, minun tyttäreni kehotuksesta ja teinityttö kehottaa itse laittamaan oven kiinni, "jos kerran niin häiritsee".

- yhteiset siistimiset jokaisella ainoastaan kehotuksesta. siis siivouspäivänä siivoamme yhdessä, mutta muina päivinä täytyy muistuttaa ihan jokaista sovituista hommista.

- teinityttö ja minun poikani vievät pyykit likapyykkikaappiin tai suoraan koneeseen (tyttö myös pesee välillä pyykkiä), minun tyttäreni nakkaa likaiset vaatteet kodinhoitohuoneen pöydälle ja teinipoika jättää ne omaan huoneeseensa sängylle, vie kehotuksesta, jos ei satu olemaan siivouspäivä.

- osallistuvat ihan kaikkiin kotitöihin siivoamisesta ruuanlaittoon, ruohonleikkuusta puiden pilkkomiseen, mutta oma-aloitteisuutta ei kannata jäädä odottelemaan.

itselläni on vielä kaksi aikuistakin lasta, jotka eivät asu enää kotona, ja samanlaista tämä oli ihan ikioman ydinperheenkin kanssa aikoinaan.

Vierailija
13/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä lapset toimii: - korjaako astiansa ja murunsa pöydästä kun ovat syöneet? Kaikki lapset korjaavat astiansa pöydästä, 3ja 5vuotiaat eivät pyyhi pöytää, jos jotain kaatuu pyytävät apua

koulureput menee omaan huoneeseen,päiväkotireput eteisen naulakkoon, liikkavaatteet unohtuvat helposti koulureppuihin,vaatteet menevät paikoilleen eli naulakkoon,kengät telineeseen, pipot ja hanskat laatikkoon.

Pienin unohtaa välillä, isommat (9,11 ja 14v) pyyhkäisevät vessaharjalla tarvittaessa ja vetävät tietenkin aina

3 ja 4v yhteinen huone siivotaan aikuisten kanssa illalla, isommat laittavat tavarat paikoilleen, kerran viikossa pitää isompien imuroida huone ja pyyhkiä pölyt

meillä on komposti pihalla eli sinne viedään päivittäin roskia ilman eri pyyntöä,sekajätteet vie kuka huomaa

pyykkikoriin, 3 ja 4 vuotiaita muistuteltava

- mitä kotitöitä tekee?

Koululaiset imuroivat huoneensa,laittavat omat puhtaat pyykit paikoilleen, auttavat ruuanlaitossa (vanhin tekee n. kerran viikossa ruuan koko perheelle), korjaavat tavaransa,tyhjentävät ja täyttävät tiskikonetta,siivoavat kissanhiekkalaatikon,kastelevat kukkia. Noihin hommiin on kiertävät vuorot.

Vierailija
14/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2012 klo 13:08"]

- korjaako astiansa ja murunsa pöydästä kun ovat syöneet?  joo
- minne jää koulureppu ja vaatteet koulusta tulessa? omaan huoneeseen / vaatteet naulakkoon
- tuleeko vessa aina vedettyä?  jep
- pysyykö huone siistinä? kuka siivoaa ja miten usein? ei pysy. pakotan siivomaan kerran viikossa.jälki surkeaa.
- viekö esim. roskat? pyydettäessä vai oma-aloitteisesti? pyydettäessä/käskettäessä
- viekö likapyykin pyykkikoriin vai minne? käskystä
- mitä kotitöitä tekee? imuroi, tyhjentää tiskikoneen, vie roskat.kerran viikossa.

aika meni monta kuukautta kuyin nuijin tässä uusperheessä nämä läpi.

[/quote]

Vierailija
15/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kyllä korjaavat. 
- Vaatteet naulakkoon, reput omaan huoneeseen 
- Kyllä.
- Pysyy useimmiten käskemättä, toinen hieman laiskempi. Joka päivä huolehditaan yleisestä siisteydestä, sängyn petaamisesta. Vkoloppuisin pölyjen imurointi+pyyhintä 
- Roskat viedään useimmiten pyydettäessä. 
- Kylpyhuoneessa kori sukkia ja alusvaatteita varten. Kodinhoitohuoneessa pyykkikoppa muille vaatteille, jotka pudistellaan molemmin puolin ennen sinne laittoa.
- Keittiön siivoaminen koulusta tultua, imurointi, pyykkien laittaminen kuivumaan toisinaan, koiran ulkoiluttaminen, pölyjen pyyhintä, vessojen pesu. Joskus myös muitakin hommia käskettäessä/pyydettäessä.

Vierailija
16/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- korjaako astiansa ja murunsa pöydästä kun ovat syöneet? astiat koneeseen tai altaaseen, murut jää

- minne jää koulureppu ja vaatteet koulusta tulessa? Milloin minnekkin. Vaatteet oman huoneen lattialle yleensä, reppu eteiseen tai sohvalle
- tuleeko vessa aina vedettyä? Joskus saattaa pisut unohtua, ei kaada maailmaa
- pysyykö huone siistinä? kuka siivoaa ja miten usein? Oma huone, oma valtakunta. Lapsi on itse vastuussa asuintilansa viihtyvyydestä. Astiat tuodaan kuitenkin koneeseen/tiskialtaaseen. Mikä siivoan vain jos juhlat ym. Tulossa.
- viekö esim. roskat? pyydettäessä vai oma-aloitteisesti? Oman huoneen roskis tyhjennetään aina oma-aloitteisesti. Muuten ei kuulu lapsille, toki joskus saattavat viedä jos pussit valmiina lähdössä.

- viekö likapyykin pyykkikoriin vai minne? Kaikki vastuussa näistäkin itse, jos ei ole puhtaita vaatteita niin oma vika. Tyhjennän pyykkikorit joka aamu.
- mitä kotitöitä tekee? Koulu on lasten työ ja oma huone vastuualue. Ei muita kotitöitä

uusperhE, lapset 4-16

Vierailija
17/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on kohta 12-v. Tyttö

-ei korjaa astioitaan pöydästä eikä murusiaan

-koulureppu jää eteisen lattialle. Takki lattialle tai viereiseen naulaan

-yleensä vetää vessan, mutta ehkä joka kymmenes veto unohtuu

-huone ei pysy siistinä. Siivoaa harvoin oma-alotteiseti, joskus käskystä, yleensä minä

-Roskat vie usein pyytämättä. Se on jotenkin hauskaa.

-Likapyykit yleensä huoneensa tai olohuoneen lattialla. Likaiset alkkarit laittaa pyykkikoriin pyytämättä.

Kotitöitä tekee pyydettäessä pienen määrän. Harvoin pyydän. (Esimerkiksi haravointia tekee tai siivoaa huonettaan pyydettäessä.) Joskus kokkaa huvikseen ruokaa.

Vierailija
18/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä näin:

- korjaako astiansa ja murunsa pöydästä kun ovat syöneet?  ilman muuta, toki täytyy muistuttaa välillä

- minne jää koulureppu ja vaatteet koulusta tulessa?  välillä jää eteiseen ja lattialle, pitäisi kyllä viedä omaan huoneeseen ja vaatteet naulakkoon

- tuleeko vessa aina vedettyä?  tottakai!

- pysyykö huone siistinä? kuka siivoaa ja miten usein? ei pysy aina siistinä, mutta kyllä kouluikäinen siivoaa itse, viimeistään kehoituksesta

- viekö esim. roskat? pyydettäessä vai oma-aloitteisesti? jep, vievät roskia, eivät kyllä koskaan oma-aloitteisesti :)

- viekö likapyykin pyykkikoriin vai minne? yleensä pyykkikoriin, joskus jää matkalle ja siitä vievät kun asiasta huomauttaa

- mitä kotitöitä tekee?tyhjentää tiskikonetta, kattaa pöytää, auttelee ruuanlaitossa, vie roskia jne

Kaikki esittämäsi asiat ovat itsestäänselvyyksiä, jotka kouluikäisen kuuluisi hoitaa - jos ei itse muista oma-aloitteisesti niin ainakin muistutettuna. Yksikään listasi jutuista ei ole sellainen, mikä ei kuuluisi normaalin koululaisen arkeen.

Vierailija
19/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: astiat kyllä, murut saattavat jäädä

Vastaus: No just siihen, reppu putoaa keskelle eteistä ja ..no vaatteet menee jo aika hyvin naulukkoon, mutta vaihtelevasti

Vastaus: Kyllä.

Vastaus: Pysyy suht siistinä, itse siivoavat kerran viikon ja oma-aloitteisesti

Vastaus: Eivät vie

Vastaus: Kyllä vievät, pyykkikoriin

- mitä kotitöitä tekee?

Vastaus: oma huone siivous + imurointi, omien lakanoiden vaihto, omat vaatteet pyykkiin, omien pyykistä tulleiden  vaatteiden viikkaus ja kaappiin laitto, omat likaiset astiat pesukoneeseen, omien jälkien siivoaminen yhteisistä tiloista

Vierailija
20/68 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden vastauksia lukematta vastaa 8v ja 10v ikäisten lasten äiti (10v on kehitysvammainen, jolle tekeminen tietysti on vaikeampaa)

***molemmat vievät astiat tiskipöydälle (meillä ei ole astianpesukonetta) ja maitopurkit, voirasiat jne jääkaappiin, kuten sovittu on. Murusia eivät pyyhi, mutta en sitä ole vaatinutkaan. Jos jotain on kaatunut, pyyhkivät kyllä itse.

***Ulkovaatteet menevät omaan naulakkoon ja reppu pöydän viereen, missä tekee läksyt. Läksyjen teon jälkeen reppu menee joko naulakkoon tai vaihtoehtoisesti omaan huoneeseen. Molemmilla.

***Pääasiassa muistavat vetää vessan, joskus joutuu kysymään, että veditkö (jos en ole kuullut ääntä) ja siinä vaiheessa menevät itse vetämään "oho"-sanan saattelemana, jos eivät muistaneet. 

***Heillä on yhteinen huone ja se pysyy siistinä. Minä vaihdan lakanat, mutta pojat itse hoitavat loput. Meillä on käytössä "lappu-systeemi", mikä motivoi hyvin.

(purkissa on erillisillä lapuilla kaikki huoneen osat, esim. "koulupöydän päällinen", "koulupöydän laatikko", "lelulaatikko", "imuroi lattiat", "pyyhi pölyt" jne. ja tämän lisäksi ovat saaneet itse valita sekaan hauskoja juttuja, kuten "vuokraa leffa", "tunnin peliaika" tms. Lappuja vetämällä sitten huone pysyy siistinä (vanhemmat tarkastaa jäljen) ja välillä tulee joku extra-juttu mahdollisesti arkenakin. Meidän vanhempien vaatimuksena on, että yksi lappu viikossa on molempien nostettava, mutta käytännössä haluavat nostaa lapun melkein joka päivä, joskus montakin lappua päivässä eli siivoaminen voi olla mielekästä ja hauskaa ;D )

***Kehari ei pysty viemään roskia, sillä roska-astian kannen avaaminen ei onnistu. Pienempi (joka on myös pidempi) vie joskus, mutta tosi hankalaa se vielä on hänellekin. En siis ole juurikaan pyytänytkään.

***Likaiset pyykit menee aina pyykkikoriin. Kerran käytetyt housut, mitkä ei vielä ole likaiset, on löytäneet paikkansa oman huoneen hyllyltä. Ei siis loju juurikaan lattioilla (joskus satunnaisesti, mutta korjaavat heti pyydettyä).

- mitä kotitöitä tekee?

***Oman huoneen siivoamisen lisäksi pyyhkivät pyydettäessä pölyjä, tiskaavat ja imuroivat. Aika harvoin pyydän näitä tekemään, vaan lähinnä joskus itse haluavat auttaa. Mun mielestä on tän ikäisiltä aika hyvin, että hoitavat oman huoneensa (ja kaiken muunkin mitä sovittu on) mukisematta!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän