Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perintoasiaa; miten paljon menee perintoveroa tallaisesta summasta?

Vierailija
13.09.2012 |

Tatini kuoli kesalla ja hanella ja edesmenneella miehellaan ei ollut testamenttia. Tadillani oli 8 sisarusta ja puolisollaan yksi sisar. Isani on kuollut, joten hanen osuus tulee minulle ja siskolleni. Omaisuuudeksi on arvioitu noin 700000e. Paljonko arvioitu tulisi minun osuuteni olemaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa juuri sitä, että tätisi (joka sai siis testamentilla myös miehensä omaisuuden tämän kuoltua ensin) kuoltua puolet hänen ja hänen miehensä yhteenlasketusta omaisuudesta (miehen kuolinhetkellä) menee miehen sisarelle eikä tätisi sisaruksille, vaikka tätisi saikin miehesi osuuden ensin.

Jos tätisi omaisuus ei ole muuttunut merkittävästi miehen kuoltua, niin käytännössä omaisuus ilmeisesti jaetaan juuri niin kuin täällä on aikaisemmin kerrottu. Siis puolet menee tätisi miehen sisarelle ja toisen puolet jakaa tätisi sisarukset (mistä isäsi osuus menee sinulle ja siskollesi).

Vierailija
2/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perintöosuuden arvo on 21875 euroa ja perittävänä on täti; vero menee II veroluokan

mukaan ja on 475,00 euroa.

Mammat laskee täällä kymmenen vuotta vanhoilla

perintöverotaulukoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perintöosuuden arvo on 21875 euroa ja perittävänä on täti; vero menee II veroluokan

mukaan ja on 475,00 euroa.

Näin tosiaan on. Käytin vahingossa lahjaverolaskuria. Ihmettelinkin, miksi vero on noin korkea.

Vierailija
4/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatini kuoli kesalla ja hanella ja edesmenneella miehellaan ei ollut testamenttia. Tadillani oli 8 sisarusta ja puolisollaan yksi sisar. Isani on kuollut, joten hanen osuus tulee minulle ja siskolleni. Omaisuuudeksi on arvioitu noin 700000e. Paljonko arvioitu tulisi minun osuuteni olemaan?

Eihän tuohon voi mitenkään vastata, kun ei ole selvillä, mikä perintöosuutesi on. Ensin tehdään ositus (omaisuuden erottelu) ensin kuolleen miehen ja nyt kuolleen tädin omaisuuksista. Tätisi ei siis ole perinyt miestään...

Vierailija
5/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuohon voi mitenkään vastata, kun ei ole selvillä, mikä perintöosuutesi on. Ensin tehdään ositus (omaisuuden erottelu) ensin kuolleen miehen ja nyt kuolleen tädin omaisuuksista. Tätisi ei siis ole perinyt miestään...

(yleensähän nuo tehdään yhtä aikaa). Ja jos ei ollut avioehtoa, pesä jaetaan nyt puoliksi vaimon ja miehen sukulaisten kesken. Se miehen sisar saa siis 35000e ja tädin 8 sisaruksen kesken jaetaan toinen 35e. Jokainen sisarus saa siis 4375 euroa. Ap ja hänen sisarensa jakavat isänsä osuuden tasan, joten he saavat kumpikin 2187,5 euroa.

Ja tästä summasta ei mene mitään perintöveroa, se on verotusrajan alapuolella.

Vierailija
6/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta häneltä puuttui nolla. Eli menee just yli perintöverorajan. Mutta tuosta ei paljon jää maksettavaa, jokunen satanen

Vierailija
7/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten oletan tuon olevan jaettava summa.

Ap

Vierailija
8/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis sillä edellytyksellä, että asiaan ei liity jotain erityistä, jota tässä ei ole kerrottu.

Ap:n perintöosuus on siis todennäköisesti 21875 euroa. Koska perintö tulee tädiltä, menee perintövero II veroluokan mukaan. Tuolla summalla vero on vajaat 4000 euroa.

Vierailija
9/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 32 tulee siitä, että ensin jaetaan molempien puolisoiden perillisille oma osuus ( 2 ), sen jälkeen se tätisi osuus 8 sisarukselle ( 8 ). Siinä laskussa on isäsi osuus, joka menee edelleen kahteen osaan (2 ) .

Siis 2x2x8 = 32.

Vai oliko täti itse yksi niistä 8 sisaruksesta? Jos oli, niin sitten vaihda kahdeksikon tilalle 7 ja laske uudestaan.

Verotettavan perinnön alarajan ja perinnöstä menevän veron löydät varmaan vero-sivulta.

Vierailija
10/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perintöverolaskuri niin saat tarkan perintöverosumman.

Vierailija
11/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pariskunta oli tehnyt keskinaisen omistusoikeustestamentin jossa luki, etta toisen kuoltua saa eloonjaanyt kaiken omaisuuden, ja heilla ei siis ollut rintaperillisia.

Tatini 8 sisarusta (-isani, jonka osuus tulee minulle ja siskolleni) ovat nimetty oikeudenomistajiksi ja tatini miehen sisar on nimetty toissijaiseksi perilliseksi.

Mita nama termit tarkoittaa?

ap

Vierailija
12/12 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas mammat välkkyjä.