Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa, mitä tulikaan sanottua 7-vuotiaalle :( Tyttö kiukkusi

Vierailija
13.09.2012 |

taas jostai ihan naurettavasta pikkuasiasta, mulla napsahti ja huusin sille ettei se edes tajua miten hyvin sillä on asiat, että maailmassa on lapsia joita lyödään, jotka ei saa ruokaa jne.. Tyttö kalpeni ja hiljeni,selkeästi järkyttyi ja tuli vielä myöhemmin kysymään miksi niitä lapsia lyödään.. X(

Voi kun sais sanansa takaisin, en mä nyt halua että se alkaa tollasia kelaamaan, raukka selkeästi ahdistui.

Asteikolla 1-10,miten pahasti mokasin?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiesin 7-vuotiaana, että Afrikan lapset näkee nälkää jne. Miten pumpulissa te oikeasti lapsianne kasvatatte, jos vielä 7-vuotiaskaan ei tiedä, ettei kaikilla ole niin ihkua kuin hänellä?

terv. tavallisesta hyvästä perheestä oleva

Vierailija
22/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän 7v tosiaan on aika pumpulissa elänyt.

Ei osaa vielä lukea muuta kuin tavuja, mietinkin just yksi päivä että onneksi ei vielä osaakaan lukea, niin välttyy näiltä kamalilta Eerika-lööpeiltä.

Olen miettinyt ja surrut Eerikaa tosi paljon, luulen itse asiassa että se olikin jopa osasyy siihen, miksi suutahdin niin kovasti omalleni, kun tämä raivosi tyyliin siitä, että tyhmä äiti oli mennyt ostamaan väärän värisen pet shopin X(

Vähän ohiksena - ihan kuin tytöllä ois alkanu joku uus uhmaikä nyt, 3-vuotiaana sen kans oli vaikeaa, muutenpa ei ole paljoa "tarvinnut" huutaa tai korottaa ääntä.

Mutta juu, pitää tosiaan ottaa asia vielä puheeksi tytön kanssa kunhan tulee koulusta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos hän on pyytänyt lapselta anteeksi omaa huutamistaan niin homma on sillä selvä. Toki noista asioista pitää jutella vielä rauhassa lapsen kanssa jos ne nyt kovasti jäävät mieltä vaivaamaan.

Kyllä meillä 6-vuotias tietää ettei kaikilla lapsilla ole kotia tai vanhempia ja pienetkin lapset joutuu menemään tehtaaseen töihin sen sijaan, että voisivat leikkiä tai käydä koulussa. Hän tietää, että monilla lapsilla on pulaa ruuasta ja vedestä ja leluista voi vain haaveilla. Hän tietää, että lapsia satutetaan ja jopa senkin, että oma äitinsä on saanut selkäänsä lukemattomia kertoja. Toisaalta lapsi tietää myös, että nykyään lasten lyöminen on kiellettyä Suomessa ja siitä voi joutua vankilaan. Lapsi tietää myös naisten tai vaikkapa eläinten oikeuksiin liittyvistä asioista.

Lapsi tietää myös monista muista elämän kurjista puolista. Tokikaan ei yksityiskohtaisesti kaikkea selitetä, mutta ei toisaalta turhaan kaunistellakaan. Jotenkin tuntuu niin oudolta, että monille lapsille sallitaan väkivaltaiset tietokonepelit ja lastenohjelmat (väkivaltaa sekin on jos esim. eläimet satuttavat toisiaan), mutta oikeasta, elävästä elämästä ei saisi kertoa kuin hyviä asioita. Usein ollaankin siis juteltu siitä, miten hyvin meillä on asiat. Ei kuitenkaan "syyllistetä" lasta siitä, että on onnekkasti syntynyt tänne vaan puhutaan asiat asioina ja niin ettei ne jää mieltä vaivaamaan. Pienetkin lapset ymmärtää yllättävän paljon maailmanmenosta jos heille annetaan siihen tilaisuus.

Vierailija
24/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiesin 7-vuotiaana, että Afrikan lapset näkee nälkää jne. Miten pumpulissa te oikeasti lapsianne kasvatatte, jos vielä 7-vuotiaskaan ei tiedä, ettei kaikilla ole niin ihkua kuin hänellä?

terv. tavallisesta hyvästä perheestä oleva

Ahaa, teillä tämä kasvatus on siis ollut jo hyvässä vauhdissa. Seuraavaksi suosittelen lisäämään näihin lasten keskusteluihin oikeaa autenttista kuvamateriaalia onnettomuuksista. Netissä on monia sivustoja, jossa julkaistaan erillaisten onnettomuuksien jälkeisiä tarkkoja kuvia kuolleista ihmisistä. Jopa valvontakameran kuvamateriaalia junan eteen hyppäämisistä.

Melkoista pumpulikasvatusta harrastat, jos et tätä opettavaista sisältöä ymmärrä aikuisena vanhempana vastuullisesti jakaa pienokaisille. Tahdotko siis tahallisesti häiritä lastesi normaalia kehitystä?

Vierailija
25/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainasin väärää, oli tarkoitettu 22:lle

Vierailija
26/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omaa vihastumista pidä pelätä. Lapsen tuleekin oppia, että kaikilla meillä ei ole koko ajan kivaa.

Jos kuppi on mennyt nurin, tilanteen rauhoittuessa miettitään lapsen kanssa, mitä oikein tapahtui. Ei vanhemmuus ole sitä, ettei kenellekään tulee paha mieli, se paha mieli kuuluu arkeen ei aina voi olla pelkkää juhlaa.

Vierailija
27/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, teillä tämä kasvatus on siis ollut jo hyvässä vauhdissa. Seuraavaksi suosittelen lisäämään näihin lasten keskusteluihin oikeaa autenttista kuvamateriaalia onnettomuuksista. Netissä on monia sivustoja, jossa julkaistaan erillaisten onnettomuuksien jälkeisiä tarkkoja kuvia kuolleista ihmisistä. Jopa valvontakameran kuvamateriaalia junan eteen hyppäämisistä.

Melkoista pumpulikasvatusta harrastat, jos et tätä opettavaista sisältöä ymmärrä aikuisena vanhempana vastuullisesti jakaa pienokaisille. Tahdotko siis tahallisesti häiritä lastesi normaalia kehitystä?

ei millään pahalla, mutta oletko ihan terve? Lapset löytävät kyllä itsekin ne autenttiset kuvamateriaalit, ei siihen äitiä tarvita.

Se on muuten kumma, että nämä lapset, jotka ovat nähneet vertakin ja myös saaneet painia ja mitellä voimiaan ihan rauhassa niillä säännöillä, että pienempiä ei satuteta eikä maassa makaavaan kosketa, eivät ole väkivaltaisia.

Sitten pihapiirin siruliinat ja carlpeterit, jotka ilmeisesti harrastavat kotona lähinnä pikkukakkosta ja pianonsoittoa hakkaavat aivan sattumanvaraisesti ensimmäisestä poikkipuolisesta sanasta.

Vierailija
28/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni on hyvä herätellä lasta hahmottamaan tätä maailmaa ja tajuamaan kuinka etuoikeutettu hän on.

Nyt on aika keskustella asiallisesti siitä etteivät kaikki ihmiset ole hyviä. Lapsia kohdellaan monissa kulttuureissa huonosti ja etenkin tyttöjä.

Ruumiillinen kuritus on ollut kasvatuskeino meillä ja on sitä monessa maassa edelleen joissa sitä ei ole kriminalisoitu.

Pahoinpitely ja väkivalta on eri asia kuin tukkapölly.

Väitän että nykynuorten huono käytös johtuu osaltaan siitä ettei näitä tukkapöllyjä ole saatu. Osa lapsista ei opi puheesta eikä mallista. Joillekin tarvitaan konkretiaa.

Ei toki pidä lapsia lietsoa pelkotilaan että alkaisi pelätä oman henkensä menetystä (tapaus Eerika) kertomalla liian tarkasti väkivaltatapauksista.

Vierailija
29/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei millään pahalla, mutta oletko ihan terve? Lapset löytävät kyllä itsekin ne autenttiset kuvamateriaalit, ei siihen äitiä tarvita.

Se on muuten kumma, että nämä lapset, jotka ovat nähneet vertakin ja myös saaneet painia ja mitellä voimiaan ihan rauhassa niillä säännöillä, että pienempiä ei satuteta eikä maassa makaavaan kosketa, eivät ole väkivaltaisia.

Sitten pihapiirin siruliinat ja carlpeterit, jotka ilmeisesti harrastavat kotona lähinnä pikkukakkosta ja pianonsoittoa hakkaavat aivan sattumanvaraisesti ensimmäisestä poikkipuolisesta sanasta.

Urheilu on urheilua, lasten väliset sosiaaliset suhteet ovat sosiaalisia suhteita.

Minua ei kiinnosta se

Minua kiinnostaa, miksi 6 vuotiaiden lasten (alle ekaluokkalaisten) pitää tietää aivan kaikki paha ja heidän kehitystasolleen epäoleellinen maailman pahoista asioista.

Täytyy muistaa, että kun puhumme alle kouluikäisistä lapsista. Puhuessa esim. 6 vuotiaalle lapselle sellaista, mikä ei kuulu normaaliin elinympäristöön. Nälänhätä, vahingollisesti käyttäytyvät ihmiset - Se miten lapsi reagoi tietoon, on eri asia miten lapsi tiedon käsittelee, tai kykenee käsittelemään. En ymmärrä miksi lapsista yritetään tehdä aikuisia.

Onko täällä henkilöitä, jotka todella näkevät asian niin, että pienille lapsille puhuessa, pitäisi olla pyrkimys siihen, että tieto esitetään lapsen kehitysasteelle sopivassa muodossa?

Olen se irvokkaiden keskustelijoiden kirjoittelia ja sen verran ihmeissäni kirjoittelusta, että piti ihan trolli viitta vetää syrjään.

Vierailija
30/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi kuitenkin rauhallisesti kuin huutamalla. Musta koululainen voi jo tietää että vaikka suurin osa ihmisistä on hyviä, niin jotkut ovat pahoja ja kohtelevat lapsia huonosti. Pitää myös tietää että lyöminen jne. on väärin ja siitä tulee aina kertoa jollekin aikuiselle.

Että sinänsä ei muista mikään paha juttu. Juttelin samanikäisen lapseni kanssa tänään siitä että kaikki lapset eivät saa käydä koulua vaan pitää mennä jo lapsena töihin jotta perhe voi hankkia ruokaa. Rauhallisesti tosin, ei ollut tilanne päällä tänään meillä.

Vierailija
31/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoittelen kirjoitusvirheitä, teen toimistotyötä samalla melko vauhdilla. Ajatus hyppii

Vierailija
32/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä se on sun tytöllä yt vaan tullu vähän myöhässä

Vierailija
33/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kenelläkään ei ole vastaväitteitä siitä, etteikö myös ikävistä asioita kuulu kertoa lapsille. Ilman muuta, herätti kysymyksiä enemmänkin miten ihmiset vastailee näihin vaikeampiin asioihin ja minkä ikäiselle kertoo mitäkin.

Ei saa lyödä yms. pojat ei itke on näitä perus juttuja.

AP:lle tuli mieleen, että lipsautuksia voi aina yrittää korjata ja rauhoituttuaan istua alas vähän rauhallisemmin kertomaan mitä tarkoitti.

Se, että kertoo lapselle kuinka häntä haluaisi lyödä, kun niin suututtaa ei kyllä ole mielestäni oikeaa kasvatusta. Mies joka lapselleen sanoisi noin, pidettäisiin erittäin vaarallisena ikuisena. Se olisi huoltajuuskiistoissa yksi asia mihin todella pitäisi lapsen sijoituspaikasta keskustellessa nostaa esille. En ymmärrä millä tavalla joku äiti perustelee itselleen, että toimintamalli on jotenkin hyväksyttävää.

Vierailija
34/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilu on urheilua, lasten väliset sosiaaliset suhteet ovat sosiaalisia suhteita.

Minua ei kiinnosta se

Minua kiinnostaa, miksi 6 vuotiaiden lasten (alle ekaluokkalaisten) pitää tietää aivan kaikki paha ja heidän kehitystasolleen epäoleellinen maailman pahoista asioista.

Täytyy muistaa, että kun puhumme alle kouluikäisistä lapsista. Puhuessa esim. 6 vuotiaalle lapselle sellaista, mikä ei kuulu normaaliin elinympäristöön. Nälänhätä, vahingollisesti käyttäytyvät ihmiset - Se miten lapsi reagoi tietoon, on eri asia miten lapsi tiedon käsittelee, tai kykenee käsittelemään. En ymmärrä miksi lapsista yritetään tehdä aikuisia.

Onko täällä henkilöitä, jotka todella näkevät asian niin, että pienille lapsille puhuessa, pitäisi olla pyrkimys siihen, että tieto esitetään lapsen kehitysasteelle sopivassa muodossa?

Olen se irvokkaiden keskustelijoiden kirjoittelia ja sen verran ihmeissäni kirjoittelusta, että piti ihan trolli viitta vetää syrjään.

Mikä nyt sitten on sopivaa millekin ikätasolle? Jos lapsi näkee esim. vanhemman työn takia kotona kuvia amputointioperaatioista ja muista leikkauksista ja näitä pidetään ihan normaaleina

elämään liittyvinä asioina, tuskin lapselle muodostuu esim. kovin voimakasta verenpelkoa. Ja voi olla kyseinen lapsi jo ekaluokkalaisena on hyvin tietoinen ihmiskehon ominaisuuksista olematta häiriintynyt.

Lisäksi kun puhun omasta 6-vuotiaastani, hän on kyllä nähnyt niitä nälkäisiä lapsia ihan livenäkin ja lasten ravitsemusasioista (nimenomaan aliravitsemuksesta) on puhuttu kotona paljonkin äidin työn takia (liittyy siihen läheisesti). En ole koskaan ajatellut, että nämä olisivat asioita, joita lapsi ei pysty käsittelemään. Ne ovat tosiasioita, eivätkä sen ihmeempää. Aliravitsemusta hoidetaan, amputoinnit ovat joka vuosi Suomessakin ajankohtaisia tuhansille ihmisille ja niistä toivutaan takaisin elämään.

Ei asioista puhuminen tarkoita, että lapsista yritetään tehdä aikuisia. Itse ainakin olen vastaillut lasten kysymyksiin asiallisesti enkä oleta heidän ratkaisevan maailman nälkää tai pahuutta, olen vain kertonut niiden olemassaolosta ja joistakin ilmenemismuodoista.

Ja mitä 'pahoihin' ihmisiin tulee, olen keskusteluissa välttänyt tuollaista termiä. Me olemme kaikki pahoja jos olosuhteet ovat sopivat. Itse en usko monenkaan pahan ihmisen tiedostavan tekojen hirveyden vaan usein teko on pahempi kuin tarkoitus tai sitten tekijä on jo niin syvällä ettei tekojen pahuudella ole enää mitään merkitystä. Kyllä tämän lapsetkin ymmärtävät. Hyvyys syntyy joka päivä hyvistä teoista ja ajatuksista ja sitä pitää ruokkia. 'Pahuus' astuu kuvioihin kun hyvyyttä ei enää ruokita.

Vierailija
35/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kertoo lapselle kuinka häntä haluaisi lyödä, kun niin suututtaa ei kyllä ole mielestäni oikeaa kasvatusta. Mies joka lapselleen sanoisi noin, pidettäisiin erittäin vaarallisena ikuisena. Se olisi huoltajuuskiistoissa yksi asia mihin todella pitäisi lapsen sijoituspaikasta keskustellessa nostaa esille. En ymmärrä millä tavalla joku äiti perustelee itselleen, että toimintamalli on jotenkin hyväksyttävää.

No mitä sinä sanot lapselle siinä vaiheessa kun häntä tekee mieli lyödä? Pidättelet vaan ja odotat että lapsi jatkaa vielä jonkin aikaa? Ja oletamme, että lapsi on sitä tyyppiä jota ei pelikiellot hetkauta. Minä uskon, että on rehellisempää sanoa miltä tuntuu, jotta voidaan sitten edetä niin että kumpikin osapuoli tietävät missä mennään. Lisäksi itselleni ainakin tulee parempi olo kun saan sanoa, että kohta menee hermot ja jos ei tilanne muutu alkaa tapahtua kamalia. Kun tämän saa sanottua, ei sitten enää harmitakaan yhtä paljon. Tunne on ilmaistu ja kun se lyöminen tiedetään kielletyksi, on sitten pakko keksiä jotain muuta.

Kehun aina lapsiakin kun he sanovat, että nyt tekisi mieli tehdä jotain kamalaa, mutta eivät sitten tee sitä. Minusta se osoittaa, että lapsi tunnistaa ikävän tunteen ja osaa hillitä sen.

Vierailija
36/36 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehun aina lapsiakin kun he sanovat, että nyt tekisi mieli tehdä jotain kamalaa, mutta eivät sitten tee sitä. Minusta se osoittaa, että lapsi tunnistaa ikävän tunteen ja osaa hillitä sen.

Jos sanovat näin lapselleen joskus tulevaisuudessa, ls-viranomaiset vievät lapset pois. Hakata saa kyllä vapaasti eikä hiuksiakaan tarvitse tukistaessa säästellä.