Hartiat peitettynä kirkossa? Mielipiteitänne!
Eli viikonloppuna on ydet rippijuhlat tiedossa ja olen laittamassa päälle juhlavamman topin eli olkapäät näkyy, joten mikä on av-mammojen mielipide: heitänkö kirkossa olon ajaksi jonkun huivin harteille vai kehtaanko olla olkapäät paljaana? Oikeastihan "sääntö" on, ettei hartiat saisi olla näkyvissä, mutta minulla ei oikein ole mitään siistiä neuletta taikka huivia millä hartiat peittäisin. Onko se isokin häväistys, jos en laita mitään olkapäitä peittämään?
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:27"]Kyse on kunnioituksesta. En ymmärrä, miten jollekin voi olla niin tärkeää päästä näyttämään kainalolihojaan. Kyllä niitä ehtii vilautella jumalanpalveluksen jälkeen kirkon pihallakin.
Ei suomalaisen neitokaisen kinkkuolkapäistä kukaan nyt sinänsä kiihotu, onpahan vaan vanha perinteinen tapa. Ellei perinteet kiinnosta eikä kirkon arvot muutenkaan, niin täytyykö sinne sitten tukkia. En minäkään strippiklubille mene julistamaan omia käsityksiäni.
[/quote]
Peitetyt olkapäät eivät perustu mihinkään kristilliseen arvoon, vaan juurikin pelkkiin perinteisiin. Perinteisiin, joilla ei ole mitään pointtia nykypäivänä.
[/quote]
Se on junttua, jos ei mikään ole pyhää!
tai ei osaa etikettiä pyhissä paikoissa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:28"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:27"]Kyse on kunnioituksesta. En ymmärrä, miten jollekin voi olla niin tärkeää päästä näyttämään kainalolihojaan. Kyllä niitä ehtii vilautella jumalanpalveluksen jälkeen kirkon pihallakin. Ei suomalaisen neitokaisen kinkkuolkapäistä kukaan nyt sinänsä kiihotu, onpahan vaan vanha perinteinen tapa. Ellei perinteet kiinnosta eikä kirkon arvot muutenkaan, niin täytyykö sinne sitten tukkia. En minäkään strippiklubille mene julistamaan omia käsityksiäni. [/quote] Peitetyt olkapäät eivät perustu mihinkään kristilliseen arvoon, vaan juurikin pelkkiin perinteisiin. Perinteisiin, joilla ei ole mitään pointtia nykypäivänä. [/quote] Vaikka sinä et välitä perinteistä, muilla on oikeus niitä vaalia. Pukeutumisella yleensäkin kunnioitetaan muita ihmisiä. Siksi et sinäkään suoraan sängystä lähde kaupungille. [/quote] En todellakaan kysele keneltäkään, että miten minun tulisi pukeutua kaupungille. Jos tälle linjalle lähtisin, niin minunhan tulisi pukeutua huiviin kaupungille, etten loukkaisi muslimeja. Muut saavat aivan vapaasti vaalia perinteitään, en ole estämässä, mutta pukeudun ihan järkeä käyttämällä.
[/quote]
Kukaanhan ei puhunut siitä, että pitäisi kysellä kaupunkivaatteista muiden mielipidettä... huoh
[/quote]
Eikös pukeutumisella tule kunnioittaa muita ihmisiä? Mikset sinä pukeudu burkhaan, jotta voisit kunnioittaa muslimeja? :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:27"]Kyse on kunnioituksesta. En ymmärrä, miten jollekin voi olla niin tärkeää päästä näyttämään kainalolihojaan. Kyllä niitä ehtii vilautella jumalanpalveluksen jälkeen kirkon pihallakin. Ei suomalaisen neitokaisen kinkkuolkapäistä kukaan nyt sinänsä kiihotu, onpahan vaan vanha perinteinen tapa. Ellei perinteet kiinnosta eikä kirkon arvot muutenkaan, niin täytyykö sinne sitten tukkia. En minäkään strippiklubille mene julistamaan omia käsityksiäni. [/quote] Peitetyt olkapäät eivät perustu mihinkään kristilliseen arvoon, vaan juurikin pelkkiin perinteisiin. Perinteisiin, joilla ei ole mitään pointtia nykypäivänä. [/quote] Se on junttua, jos ei mikään ole pyhää! tai ei osaa etikettiä pyhissä paikoissa.
[/quote]
Minun mielestäni on enemmän junttia ja hullua jos on opetellut eri mielikuvitusolentojen seuraajien keksimiä "perinne" sääntöjä, ja jaksaa niistä kiinnostua.
Jos Päivi "haluan kieltää" Räsäsen tytär on mennyt olkaimettomassa mekossa kirkossa naimisiin, niin kyllä av-mammakin voi vienosti paljastaa olkalihansa pyhätössäkin, relatkaa loukkaantujat! Jos kerran Räsäsellekin kelpaa, niin pitäisi kyllä teillekin! :D
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:27"]Kyse on kunnioituksesta. En ymmärrä, miten jollekin voi olla niin tärkeää päästä näyttämään kainalolihojaan. Kyllä niitä ehtii vilautella jumalanpalveluksen jälkeen kirkon pihallakin. Ei suomalaisen neitokaisen kinkkuolkapäistä kukaan nyt sinänsä kiihotu, onpahan vaan vanha perinteinen tapa. Ellei perinteet kiinnosta eikä kirkon arvot muutenkaan, niin täytyykö sinne sitten tukkia. En minäkään strippiklubille mene julistamaan omia käsityksiäni. [/quote] Peitetyt olkapäät eivät perustu mihinkään kristilliseen arvoon, vaan juurikin pelkkiin perinteisiin. Perinteisiin, joilla ei ole mitään pointtia nykypäivänä.
[/quote]
Niin ja koska sinä olet sitä mieltä, niin miksi et saman tien pilaisi vanhoillisten pikkuserkkujen tai ulkomailta tulleiden juhlavieraiden fiiliksiä rikkomalla perinteitä? Kunnioituksella ei ole mitään pohjaa ja anarkia on ihkua, vai mitä? Egoismi rules ja etiketti on niinku so last season.
[/quote]
No näistä akoista kyllä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 17:08"]Mieletäni olkapäiden tulee olla peitettynä kirkossa ja juhlavammilla illallisilla, esim häissä ja firman juhlissa, pääruokaan asti. Pääruuan jälkeen alkaa meno muuttua rennommaksi ja sitten voi olla enemmän ihoa näkyvissä. Tämä on vain minun konservatiivinen näkemykseni.
[/quote] Näin juuri. Ja miehet pitävät puvuntakin päällä pääruokailuun asti, sitten sen voi halutessaan riisua.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:29"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:28"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:27"]Kyse on kunnioituksesta. En ymmärrä, miten jollekin voi olla niin tärkeää päästä näyttämään kainalolihojaan. Kyllä niitä ehtii vilautella jumalanpalveluksen jälkeen kirkon pihallakin. Ei suomalaisen neitokaisen kinkkuolkapäistä kukaan nyt sinänsä kiihotu, onpahan vaan vanha perinteinen tapa. Ellei perinteet kiinnosta eikä kirkon arvot muutenkaan, niin täytyykö sinne sitten tukkia. En minäkään strippiklubille mene julistamaan omia käsityksiäni. [/quote] Peitetyt olkapäät eivät perustu mihinkään kristilliseen arvoon, vaan juurikin pelkkiin perinteisiin. Perinteisiin, joilla ei ole mitään pointtia nykypäivänä. [/quote] Vaikka sinä et välitä perinteistä, muilla on oikeus niitä vaalia. Pukeutumisella yleensäkin kunnioitetaan muita ihmisiä. Siksi et sinäkään suoraan sängystä lähde kaupungille. [/quote] En todellakaan kysele keneltäkään, että miten minun tulisi pukeutua kaupungille. Jos tälle linjalle lähtisin, niin minunhan tulisi pukeutua huiviin kaupungille, etten loukkaisi muslimeja. Muut saavat aivan vapaasti vaalia perinteitään, en ole estämässä, mutta pukeudun ihan järkeä käyttämällä. [/quote] Kukaanhan ei puhunut siitä, että pitäisi kysellä kaupunkivaatteista muiden mielipidettä... huoh [/quote] Eikös pukeutumisella tule kunnioittaa muita ihmisiä? Mikset sinä pukeudu burkhaan, jotta voisit kunnioittaa muslimeja? :)
[/quote]
Voisin hyvin pukeutua burkhaan, jos matkustaisin esim. Afganistanissa. Muslimeja taas on hyvin erilaisia, kaikki eivät pukeudu burkhaan. Ja toisaalta, on myös ei-muslimeja, jotka pukeutuvat burkhaan.
Laittaisin hunnun päähäni jos vierailisin moskeijassa. Ei ole ongelma. En pidä moskeijaa (tai kirkkoa) parhaana mahdollisena paikkana mennä julistamaan riippumattomuuttani uskonnoista ja perinteistä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 17:05"]
Ottaahan miehetkin hatut pois kirkossa. Ja Maamme-laulun soidessa, lippua nostaessa, ja sankarivainajien seppeleenlaskussa ja vaikka missä eri tilanteessa. Eikö se ole tasa-arvoa, että naisillakin on joitakin pukeutumiseen liittyviä sääntöjä? Niitähän ei kovin paljon edes ole.
[/quote]
Mitkä helvetin hatut? Kuinka paljon näet nykyään hattupäisiä miehiä? Vai onko teidän suvussa miehillä tapana olla juhlissa hattu? Näkis vaan. Jos miesten sallitaan esiintyä julkisilla paikoilla ilman hattua, pitää naistenkin antaa olla ilman huiveja olalla.
[/quote]
Lippis on hattu ja pipo myös.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:29"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:28"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:27"]Kyse on kunnioituksesta. En ymmärrä, miten jollekin voi olla niin tärkeää päästä näyttämään kainalolihojaan. Kyllä niitä ehtii vilautella jumalanpalveluksen jälkeen kirkon pihallakin. Ei suomalaisen neitokaisen kinkkuolkapäistä kukaan nyt sinänsä kiihotu, onpahan vaan vanha perinteinen tapa. Ellei perinteet kiinnosta eikä kirkon arvot muutenkaan, niin täytyykö sinne sitten tukkia. En minäkään strippiklubille mene julistamaan omia käsityksiäni. [/quote] Peitetyt olkapäät eivät perustu mihinkään kristilliseen arvoon, vaan juurikin pelkkiin perinteisiin. Perinteisiin, joilla ei ole mitään pointtia nykypäivänä. [/quote] Vaikka sinä et välitä perinteistä, muilla on oikeus niitä vaalia. Pukeutumisella yleensäkin kunnioitetaan muita ihmisiä. Siksi et sinäkään suoraan sängystä lähde kaupungille. [/quote] En todellakaan kysele keneltäkään, että miten minun tulisi pukeutua kaupungille. Jos tälle linjalle lähtisin, niin minunhan tulisi pukeutua huiviin kaupungille, etten loukkaisi muslimeja. Muut saavat aivan vapaasti vaalia perinteitään, en ole estämässä, mutta pukeudun ihan järkeä käyttämällä. [/quote] Kukaanhan ei puhunut siitä, että pitäisi kysellä kaupunkivaatteista muiden mielipidettä... huoh [/quote] Eikös pukeutumisella tule kunnioittaa muita ihmisiä? Mikset sinä pukeudu burkhaan, jotta voisit kunnioittaa muslimeja? :)
[/quote]
Voisin hyvin pukeutua burkhaan, jos matkustaisin esim. Afganistanissa. Muslimeja taas on hyvin erilaisia, kaikki eivät pukeudu burkhaan. Ja toisaalta, on myös ei-muslimeja, jotka pukeutuvat burkhaan.
Laittaisin hunnun päähäni jos vierailisin moskeijassa. Ei ole ongelma. En pidä moskeijaa (tai kirkkoa) parhaana mahdollisena paikkana mennä julistamaan riippumattomuuttani uskonnoista ja perinteistä.
[/quote]
Hienoa! Tosin muslimeja asuu paljon täällä suomessakin, eivätkö he ansaitse kunnioitustasi? Minä en aio väkisin pukeutua kirkkoon olkapäät peitettyinä, koska se ei ole mikään kristinuskoon liittyvä juttu, pelkkä vanha tapa. En siis koe loukkaavani kenenkään uskoa, maksimissaan ehkä jota kuta vihaista ämmää, ja se taas olisi mielestäni vain hauskaa. :)
Ei ole iso häväistys, mutta peittäisin hartiat, sillä se kuuluu hyviin käytöstapoihin ja perinteisiin ja kun kysymys on vielä rippijuhlasta, aikuisena annat esimerkin ja mallin nuorisolle. Haluatko olla romuttamassa perinteitä?
Ja tähän aikaan vuodesta kirkot ovat kylmiä, koska niitä ei enää lämmitetä, ainakin vanhat kirkot ja ehkä jokin hartiat peittävä huivi olisi jo sinunkin kannalta paikallaan.
"Hienoa! Tosin muslimeja asuu paljon täällä suomessakin, eivätkö he ansaitse kunnioitustasi? Minä en aio väkisin pukeutua kirkkoon olkapäät peitettyinä, koska se ei ole mikään kristinuskoon liittyvä juttu, pelkkä vanha tapa. En siis koe loukkaavani kenenkään uskoa, maksimissaan ehkä jota kuta vihaista ämmää, ja se taas olisi mielestäni vain hauskaa. :)"
Omassa kodissasi ja omistamillasi mailla voi pukeutua miten haluat ja voit olla hartiat paljaana tai peitettynä, mutta sitä samaa vapautta et voi kuitenkaan käyttää julkisissa paikoissa esim. kirkossa, sillä siellä pätevät aivan muut seikat ja muut määräävät miten pukeudutaan, etkä suinkaan sinä. Esim. seurakunnat voivat itse määrätä miten kirkkoon pukeudutaan esim. ortodoksisissa kirkossa on tiukemmat säännöt, kuin ev.lut.srk. puhumattakaan muista uskonnoista. On hyvä huomioida myös muut ja kunnioittaa heidän vakaamustaan, vaikka ei itse sitä arvostaisikaan, sillä se kuuluu jo hyviin käytöstapoihin.
Kuninkaallisissa häissäkin on viime vuosina ollut tyylinä että olkapäät piilossa joko leveiden hihojen avulla tai muutoin. Vickan, Madde, Kate Middleton, Mary, Mette-Marit jne. Eli ei ne ihan "menneitä perinteitä" ole.
Harmi ettei Suomessa osata pukeutua oikein. :(
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:55"]"Hienoa! Tosin muslimeja asuu paljon täällä suomessakin, eivätkö he ansaitse kunnioitustasi? Minä en aio väkisin pukeutua kirkkoon olkapäät peitettyinä, koska se ei ole mikään kristinuskoon liittyvä juttu, pelkkä vanha tapa. En siis koe loukkaavani kenenkään uskoa, maksimissaan ehkä jota kuta vihaista ämmää, ja se taas olisi mielestäni vain hauskaa. :)"
Omassa kodissasi ja omistamillasi mailla voi pukeutua miten haluat ja voit olla hartiat paljaana tai peitettynä, mutta sitä samaa vapautta et voi kuitenkaan käyttää julkisissa paikoissa esim. kirkossa, sillä siellä pätevät aivan muut seikat ja muut määräävät miten pukeudutaan, etkä suinkaan sinä. Esim. seurakunnat voivat itse määrätä miten kirkkoon pukeudutaan esim. ortodoksisissa kirkossa on tiukemmat säännöt, kuin ev.lut.srk. puhumattakaan muista uskonnoista. On hyvä huomioida myös muut ja kunnioittaa heidän vakaamustaan, vaikka ei itse sitä arvostaisikaan, sillä se kuuluu jo hyviin käytöstapoihin.
[/quote]
Arvostan kyllä ihmisten vakaumusta, mutta paljaat olkapäät eivät kuulu mitenkään kristinuskoon. Paljaat olkapäät on samanlainen turhuus kuin pikeepaita-pakko golf-kentällä. Ja sori vaan, olen kyllä käyttänyt vapauttani paljastaa olkapäät kirkossa, ja tunsin itseni kaikkien puolelta oikein tervetulleeksi. :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:11"]Riippuu topista/mekosta ja hartioista ;-)
Joku naruolkaiminen viritelmä pulleahkolla ja povekkaalla on sopimaton, mutta siisti kotelomekko hoikalla on ok.
[/quote]
No ei joku naruolkaintoppi ole hoikallakaan yhtään sen sopivampi kirkkovaate kuin pullealla...
Itse olen uskovainen ja käyn säännöllisesti kirkossa. Olkapäät eivät aina ole peitettynä, en pidä sitä niin tärkeänä. Kunhan rinnat eivät pursua ulos niin hyvä on
Mä olen ainakin mennyt pikkumekossa, tisut totta kai sopivasti esillä Jumalan huoneeseen. Ihanaa aiheuttaa pahennusta!
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:33"]
Mä olen ainakin mennyt pikkumekossa, tisut totta kai sopivasti esillä Jumalan huoneeseen. Ihanaa aiheuttaa pahennusta!
[/quote]
Sä varsinaisesti aiheutat vain säälin ja myötähäpeän tunteita. On joskus niin riipivää katsella ihmisiä, joilta puuttuu käytöstavat.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:42"]
Olen sen verran vanhaa koulukuntaa, että mielestäni kirkossa ollaan olkapäät peitettynä.
Osta jokin edullinen siisti huivi kirkkoon.
[/quote]
No huhhuh, millä vuosisadalla oikeen elät?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:39"]Eli viikonloppuna on ydet rippijuhlat tiedossa ja olen laittamassa päälle juhlavamman topin eli olkapäät näkyy, joten mikä on av-mammojen mielipide: heitänkö kirkossa olon ajaksi jonkun huivin harteille vai kehtaanko olla olkapäät paljaana? Oikeastihan "sääntö" on, ettei hartiat saisi olla näkyvissä, mutta minulla ei oikein ole mitään siistiä neuletta taikka huivia millä hartiat peittäisin. Onko se isokin häväistys, jos en laita mitään olkapäitä peittämään?
[/quote]
Noo, ei nyt varmaan iso, mutta kyllä on fiksua peittää. En menisi peittämättä, vaikka viisas ei virka ja hupsu ei huomaa