Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hartiat peitettynä kirkossa? Mielipiteitänne!

Vierailija
02.06.2015 |

Eli viikonloppuna on ydet rippijuhlat tiedossa ja olen laittamassa päälle juhlavamman topin eli olkapäät näkyy, joten mikä on av-mammojen mielipide: heitänkö kirkossa olon ajaksi jonkun huivin harteille vai kehtaanko olla olkapäät paljaana? Oikeastihan "sääntö" on, ettei hartiat saisi olla näkyvissä, mutta minulla ei oikein ole mitään siistiä neuletta taikka huivia millä hartiat peittäisin. Onko se isokin häväistys, jos en laita mitään olkapäitä peittämään?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ennen kirkossa olemiset on siis ajoittuneet sellaiselle säälle, että on muutenkin ollut peittävämpää vaatetta päällä ja omassa konfirmaatiossa oli tietysti alba vaikkakin sen alla olkaimeton mekko. Ap

Vierailija
2/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran vanhaa koulukuntaa, että mielestäni kirkossa ollaan olkapäät peitettynä.

Osta jokin edullinen siisti huivi kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varmaan nykykäytöstavoilla iso häväistys ole, mutta olisihan se peittävä pukeutuminen kohteliasta etenkin vanhempia ihmisiä kohtaan, varsinkin jos joku ei ole vain tapaluterilainen vaan kokee tilaisuuden hartaana.

Vierailija
4/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne hartiat peitetään. Edelleen.

Vierailija
5/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän se hyviin tapoihin kuuluu peittää hartiat kirkossa. Tosin meillä vihkipappi sanoi, ettei morsiamilla useinkaan näin ole eikä pitänyt sitä pahana ajatuksena, mutta kyllä mä perinteitä kunnioitin sen verran, että kirkossa oli hartiat peitettynä, sen jälkeen otin huivin pois...

Vierailija
6/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, no enköhän mä jonkun huivin taikka jakun vielä löydä sinne päälleni :) Kiitos avusta.

Vierailija
7/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peitä vaan. Muutenkin kuin kirkossa, niin juhlavammissa ja arvokkaammissa tilaisuuksissa näyttää jotenkin mauttomalta, jos on liikaa ihoa näkyvissä. Ihan vain nätti huivi riittää, ja antaa sinusta fiksun kuvan, kun osaat pukeutua tilanteen mukaan. Sitten rennompaan juhlatilaisuuteen siirtyessä ihan vapaasti hartiat paljaaksi! :)

Vierailija
8/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartiat peittoon kirkossa. Osoittaa huonoa tyylitajua muutoin.

Vierailija
9/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkapäät peitetään kirkossa.

Vierailija
10/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, jotenkin tosi alastoman näköistä kun esim. arvokkaassa vihkitilaisuudessa morsiamen hihaton mekko käytännössä jättää 1/3 selästä paljaaksi - ja selkäähän se juhlakansa käytännössä katselee toimituksen ajan. On jotenkin out of place sellainen pukeutuminen, ja antaa morsiamesta vähän sellaisen kuvan, että pakko päästä näyttämään ihoa hinnalla missä hyvänsä ja paikassa missä tahansa. Anteeksi jos pahoittaa jonkun mielen! :/

Vierailija
11/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kuuluu peittää. Peitän itse hartiat ja usein myös polvet kirkossa, temppelissä, synagogassa, luostarissa, rukoushuoneessa, kappelissa jne jollekin "pyhässä" paikassa. Ei sua Suomessa toki ulos heitetä, mutta muualla saatetaan heittääkin. Haluan osoittaa kunnioitusta muiden uskontoa kohtaan. -uskonnoton

Vierailija
12/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:50"]Minun mielestäni kuuluu peittää. Peitän itse hartiat ja usein myös polvet kirkossa, temppelissä, synagogassa, luostarissa, rukoushuoneessa, kappelissa jne jollekin "pyhässä" paikassa. Ei sua Suomessa toki ulos heitetä, mutta muualla saatetaan heittääkin. Haluan osoittaa kunnioitusta muiden uskontoa kohtaan. -uskonnoton
[/quote]
Joo polvet on toki muutenkin piilossa, kun topin laitan niin on kyllä pitkät housut. :D

Vierailija
13/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:50"]Minun mielestäni kuuluu peittää. Peitän itse hartiat ja usein myös polvet kirkossa, temppelissä, synagogassa, luostarissa, rukoushuoneessa, kappelissa jne jollekin "pyhässä" paikassa. Ei sua Suomessa toki ulos heitetä, mutta muualla saatetaan heittääkin. Haluan osoittaa kunnioitusta muiden uskontoa kohtaan. -uskonnoton
[/quote]
Olen maauskoinen ja sauna on meille pyhäpaikka, en hyväksy pyhässä paikassani edes uimapukuja saati muita riepuja.
T.virolainen

Vierailija
14/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bolero, neule tai joku huivi olkapäiden peitoksi. Muuten olet juntti kaiken kansan silmissä.

Vierailija
15/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu topista/mekosta ja hartioista ;-)

Joku naruolkaiminen viritelmä pulleahkolla ja povekkaalla on sopimaton, mutta siisti kotelomekko hoikalla on ok.

Vierailija
16/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoihinhan se kuuluu, mutten alkaisi tuhista siitä takanasi. Pari mummoa saattaa mulkaista sinua. Riippuu toki seurakunnastasi. Jotkin on vapaamielisempiä.

Vierailija
17/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on aina kesäisin paljaat olkapäät kirkossa, ja tästä eteenpäin aivan varmasti. Minua ei haittaa vaikka joku hapannaama nyrpistelee nenäänstä ja pilaa päivänsä. Itseäni kun ei nuo jeesus sadut ollenkaan kiinnosta. Ja miksi peittäisin itseäni, kun olen usein nätein nuori nainen :)

Vierailija
18/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:28"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:27"]Kyse on kunnioituksesta. En ymmärrä, miten jollekin voi olla niin tärkeää päästä näyttämään kainalolihojaan. Kyllä niitä ehtii vilautella jumalanpalveluksen jälkeen kirkon pihallakin. Ei suomalaisen neitokaisen kinkkuolkapäistä kukaan nyt sinänsä kiihotu, onpahan vaan vanha perinteinen tapa. Ellei perinteet kiinnosta eikä kirkon arvot muutenkaan, niin täytyykö sinne sitten tukkia. En minäkään strippiklubille mene julistamaan omia käsityksiäni. [/quote] Peitetyt olkapäät eivät perustu mihinkään kristilliseen arvoon, vaan juurikin pelkkiin perinteisiin. Perinteisiin, joilla ei ole mitään pointtia nykypäivänä. [/quote] Vaikka sinä et välitä perinteistä, muilla on oikeus niitä vaalia. Pukeutumisella yleensäkin kunnioitetaan muita ihmisiä. Siksi et sinäkään suoraan sängystä lähde kaupungille. [/quote] En todellakaan kysele keneltäkään, että miten minun tulisi pukeutua kaupungille. Jos tälle linjalle lähtisin, niin minunhan tulisi pukeutua huiviin kaupungille, etten loukkaisi muslimeja. Muut saavat aivan vapaasti vaalia perinteitään, en ole estämässä, mutta pukeudun ihan järkeä käyttämällä.

[/quote]

Kukaanhan ei puhunut siitä, että pitäisi kysellä kaupunkivaatteista muiden mielipidettä... huoh

Vierailija
19/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:28"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:27"]Kyse on kunnioituksesta. En ymmärrä, miten jollekin voi olla niin tärkeää päästä näyttämään kainalolihojaan. Kyllä niitä ehtii vilautella jumalanpalveluksen jälkeen kirkon pihallakin. Ei suomalaisen neitokaisen kinkkuolkapäistä kukaan nyt sinänsä kiihotu, onpahan vaan vanha perinteinen tapa. Ellei perinteet kiinnosta eikä kirkon arvot muutenkaan, niin täytyykö sinne sitten tukkia. En minäkään strippiklubille mene julistamaan omia käsityksiäni. [/quote] Peitetyt olkapäät eivät perustu mihinkään kristilliseen arvoon, vaan juurikin pelkkiin perinteisiin. Perinteisiin, joilla ei ole mitään pointtia nykypäivänä. [/quote] Niin ja koska sinä olet sitä mieltä, niin miksi et saman tien pilaisi vanhoillisten pikkuserkkujen tai ulkomailta tulleiden juhlavieraiden fiiliksiä rikkomalla perinteitä? Kunnioituksella ei ole mitään pohjaa ja anarkia on ihkua, vai mitä? Egoismi rules ja etiketti on niinku so last season. [/quote] Pukeudun siististi ja asiallisesti kirkkoon. Jos juhlamekkoni paljastaa olkapäät, niin paljastakoon. Tällä perinteellä ei ole mitään aitoa kristillistä pohjaa, joten en kyllä todellakaan koe loukkaavani ketään. Tunnetko todella ketään, joka loukkaantuisi naisen olkapään näkymisestä kirkossa?! Näkyyhän Jeesuksenkin olkapää kirkossa usein alttarimaalauksessa ;)

[/quote]

Paljaat olkapäät kirkossa ei ole asiallista pukeutumista.
[/quote]
Asiallisuus on toki mielipidekysymys. Sinun mielipiteesi on äärivanhoillinen ja kontekstissaan irrationaalisiin (eli ei-kristillisiin) käskytyksiin pohjautuva.

Vierailija
20/85 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun hääpuku (ja aika monen muunkin) oli ainakin olkaimeton, joten jos morsian saa olla olkapäät paljaana, miksei vieraatkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä