Minkä ikäisenä teetit sterilisaation?
Kommentit (33)
5 lasta, en todellakaan ole katunut.
samalla kun viides syntyy, tehdään sterilisaatio, en usko hetkeäkään että tulen katumaan
Olin 33 tai 34.
En ole katunut. Nyt olen 41 ja lapsi 12.
elimistöönne fyysisesti? Onko sillä jotain merkitystä, esim madaltuuko ääni, tuleeko vaihdevuosioireita... Itselläni se on harkinnassa ja mielelläni kuulisin kokemuksia elämästä sen jälkeen. Kiitos jos voitte auttaa!
Essure sterilisaatio, melkein yhtä helppo ja nopea, kuin kierukan laitto..
jossain kohdassa kaduin, kun nuorimmainen oli jotain 3 ja risat.Olisin silloin "halunnut" lapsen vielä mutta käsitin jälkeenpäin että se olisi ollut huonon liiton paikkaus yritys.Erosimme pari vuotta myöhemmin.Sen koomin en ole katunut.Nyt uusi suhde ja ei siis yhteisiä lapsia ja ei haittaa.
Heti kun täytin 30.
Lapsia ei ole eikä tule. :)
Ei kaduta yhtään.
Ikää 38.
Ei sterilisaatio ole sama kuin munasarjojen poisto, eli ei se vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, ettei tarvi enää muita ehkäisymenetelmiä. Se ei myöskään estä syömästä e-pillereitä (joidenkin lääkärien mielestä niitä pitää syödä välttyäkseen joiltakin syöviltä).
ja olen 36v. aika oli varattu sterilisaatioon mutta peruin viime tingassa! vaikka en ole suunnittelemassa enempää lapsia mutta jotenkin rupesi hirvittämään:/...
elimistöönne fyysisesti? Onko sillä jotain merkitystä, esim madaltuuko ääni, tuleeko vaihdevuosioireita... Itselläni se on harkinnassa ja mielelläni kuulisin kokemuksia elämästä sen jälkeen. Kiitos jos voitte auttaa!
Kysytkö nyt ihan vakavissasi? Minäkin kysyn: mitä kouluja olet käynyt ja kuinka olet pystynyt välttymään ihmisen biologian ymmärtämiseltä?
Tiedätkö edes että sterilisaatio on ehkäisymenetelmä? Harkitse vielä. Tai ei vaan, parempi ettet pääse jatkamaan erinomaista geeniperimääsi (jos nyt ymmärrät alkuunkaan mikä se on).
Mutta miehelle on, vuosi sitten. Oli 39v ja itse 33v. Lapsia silloin neljä, nyt viisi. Ei ole katunut, kumpikaan.
Olin 22-vuotias, nyt 43. En ole katunut.
[iKysytkö nyt ihan vakavissasi? Minäkin kysyn: mitä kouluja olet käynyt ja kuinka olet pystynyt välttymään ihmisen biologian ymmärtämiseltä?
Tiedätkö edes että sterilisaatio on ehkäisymenetelmä? Harkitse vielä. Tai ei vaan, parempi ettet pääse jatkamaan erinomaista geeniperimääsi (jos nyt ymmärrät alkuunkaan mikä se on).
[/quote]
... ja pilkata toisia. Minäkin luulin, ettei sterilisaatiolla ole mitään fysiologisia vaikutuksia raskauden ehkäisemisen lisäksi. Myöhemmin kuulin, että se vaikuttaa mm. hormonitoimintaan ja esim. saattaa vanhentaa naista ennenaikaisesti. Silloin olin harmissani, ettei minulle ollut kerrottu sellaisesta ennen toimenpidettä, että olisin voinut ottaa sen huomioon. Nyt 16 vuotta myöhemmin en kuitenkaan ole mielestäni kärsinyt mitään haittavaikutuksia. Siis ei kaduta, kaksi lasta ja olin 32.
Esimerkiksi täältä voi lukea, että kyllä sterilisaatio vaikuttaa elimistön toimintaan:
http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/06a4bfeb2992787ec2256b390….
...ei näemmä toimi. Löytyy, kun googlaa "Sterilisaation vaikutus hormonitoimintaan."
Sterilisaatio tehtiin sektion yhteydessä, lapsi oli neljäs ja ikää minulla tuolloin 42 v.
Sterilisaatio oli sovittu tehtävän siten, että molemmista munajohtimista otetaan palaset pois ja päät ommellaan kiinni, en muista toimenpiteen nimeä, mutta leikkaava lääkäri laittoikin klipsut.
Olin vihainen, olen edelleenkin vihainen.
Hoitovirhe, myönsi Kättärin lääkäri, mutta uutta sterilisaatiota, joka tehtäisi kuten luvattiin, ei suostuttu tekemään. Klipsuja ei myöskään poistettu jne.
No niin. Sterilisaatiosta ja sektiosta on nyt 5 vuotta. Tilanne vaikutti minulle niin, että vaihdevuodet lähtivät tulemaan muutama vuosi sitten. Kuukutiskierto on epäsäännöllinen. Toisinaan on ollut niin runsasta vuotoa, että olen joutunut ottamaan Cyklokapronia vuodon hillitsemiseksi ja Primolut-kuureja saadakseni kuukautiskierron tasaantumaan.
Hormonit on tietenkin siten sekaisin edelleen, että kuukautiskierto on epäsäännöllinen, paino on noususuuntainen, eli minulle tyypilliset hormoonimuutokset. MIeliala heittelee edes takaisin ja on aika herkillä nyt. Hikoilua myös.
Mutta viikset ei kasva eikä ääni ole madaltunut.
.. ai niin, en kadu sterilisaatiota, ratkaisu on oikea koska en todellakaan enää halua lapsia.
Vaihdevuodet olisi varmaan lähteneet tulemaan jo iänkin takia, mutta en usko että näin nopeasti.
En ole oikeastaan ikinä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, akneen Diane Novaa 3 kk joskus 2000-luvun alussa. Ei muuta.
enkä ole katunut. Olen nyt 47.