Onko 43-vuotiaan myöhäistä tehdä lapsia?
Ja jos on muutaman vuoden jo yrittänyt, eikö kannattaisi mennä tutkimuksiin?
Kommentit (23)
että ei nyt enää tutkimuksiin lähdetä ja "väkisin" yritetä vauvaa saada, vaan jos ei luonnostaan tule, niin sitten on vaan ikää liikaa ja se täytyy hyväksyä.
Onneksi yhteiskunta ei maksa enää tuonikäisten lapsettomuustutkimuksia / hoitoja.
Niin menisin tutkimuksiin ja hoitoihin. Sitä varten ne on, ei niissä ikärajaa ole!
Kolmosen viesti etoo. Eihän 20- vuotiaskaan voi saada lasta jos ei tule luonnon voimin, tai 30- vuotias, miksi 40- vuotias olisi eri viivalla?
Mene itseesi. Häpeisin sinun äitinä viestiäsi.
onnistumisprosentit alkaa olla aika pieniä tuossa iässä
Mä sain ekan 41 v ja tokan 43 v. Pitkä lapsettomuus takana.
Tutkimukset on hyvä käydä, jos löytyy joku syy lapseettomuuteen tai joku raskautumista vaikeuttava tekijä (muu kuin ikä), niin sitten en ehkä lähtisi rankkoihin hoitoihin.
Mutta mulle (tutkimukset läpikäyneenä ja hoitoja aloitelleena) tärkein tekijä raskautumiseen oli se, että muutin elämäntyylini. Vähemmän stressaava työ. Runsaasti rentouttavaa joogaa (avaa lantion seutua, parantaa aineenvaihduntaa, alentaa stressitasoa), lopetin särkylääkkeiden käytön, terveellinen ruokavalio, painon pudottamista (vatsanseudun rasva muuttaa hormoniaineenvaihduntaa raskautumisen kannalta epäedulliseen suuntaan)...Muutosten jälkeen meni alle vuosi kun olin raskaana. (Hoidot ei tepsineet, tuli ihan luomu.) Ja toisen lapsen saaminen olikin sitten bonus.
Miks pitää mummoiässä alkaa haaveilla lapsesta? Ei ole lapsenkaan edunmukaista saada äidiksi joku vanha muori.
Muutenkin riskit saada vammainen lapsi on jo suuremmat. Julkisella puolella ei onneksi enää edes tuon ikäisiä tutkita, olisikin yhteiskunnan rahojen tuhlausta.
Mene 43-vuotiaana hoitoihin. Muistaakseni oli joku raja, et 43-vuotiaana viimeistään pitää aloittaa hoidot. Jos on pakkasessa alkioita valmiina voi niitä laittaa myöhemminkin. Soitto lähimmälle klinikalle heti! Ne on tosi ystävällistä sakkia ei tartte ujostella.
Ei ole lapsenkaan edunmukaista saada äidiksi joku vanha muori.
itselläni 45 oli aivan ehdoton takaraja.
oli ikä mikä hyvänsä? Myöhäistähän ei periaatteessa ole niin kauan kuin nainen on hedelmällinen. Toki iän myötä raskautuminen VOI olla vaikeampaa ja riskit lisääntyvät. Tunnen naisia jotka ovat saaneet ensimmäisen (ja ainoansa) 43-46-vuotiaina. Ihan terveitä lapsia kaikki ja hyvin ovat äidit jaksaneet lastensa kanssa. Itselle aivan ehdoton takaraja oli 35v.
Niin menisin tutkimuksiin ja hoitoihin. Sitä varten ne on, ei niissä ikärajaa ole!
Kolmosen viesti etoo. Eihän 20- vuotiaskaan voi saada lasta jos ei tule luonnon voimin, tai 30- vuotias, miksi 40- vuotias olisi eri viivalla?
Mene itseesi. Häpeisin sinun äitinä viestiäsi.
kun tapasin mieheni vasta ollessani 39 v ja täytyi miettiä että vieläkö sitä lapsia alkaisi tekemään. Asiaa pohdittuani päädyin siihen että jos vielä luonnonkeinoin onnistuu niin ok, mutta jos ei niin ei, ehkäpä mun kroppa vaan sitten on jo liian kulahtanut. Kaksi lasta on tullut neljänkympin jälkeen saatua, mutta olisin tosiaan ihan hyvin sopeutunut siihenkin ettei olisi tullut - olin surrut suruni lapsettomuudesta jo kun täytin 35 eikä miehestä tietoakaan.
Hei
olen 66 sýntynyt reilun vuoden ikäisen taaperon äiti
sain eilen tietää olevani taas "onnellisesti raskaana" :)
monta vuotta hedelmöityshoitoja, tiukka ruokavalio, terveelliset elämäntavat, akupunktio, päivittäinen liikunta ; uskon että nämä edesauttoivat raskautumisiani:
ensimmäiseen meni hedelmöityshoitoaikaa 1v3kk
toiseen vajaa vuosi (jostain syystä iästä riippuumatta raskautuminen on helpompaa kun on edellisestä raskaudesta lyhyt aika)
itse ainakin elän onnelista aikaa taaperon kanssa
ja minkä suuren onnen olen taas uudelleen saavuttamassa :)
t. äiti vm 66
Hei
monta vuotta hedelmöityshoitoja, tiukka ruokavalio, terveelliset elämäntavat, akupunktio, päivittäinen liikunta ; uskon että nämä edesauttoivat raskautumisiani:
toiseen vajaa vuosi (jostain syystä iästä riippuumatta raskautuminen on helpompaa kun on edellisestä raskaudesta lyhyt aika)itse ainakin elän onnelista aikaa taaperon kanssa
ja minkä suuren onnen olen taas uudelleen saavuttamassa :)t. äiti vm 66
hyi, tuossa iässä pitäisi tönätä korkeintaan lastenlasten vaunuja.
Hei
toiseen vajaa vuosi (jostain syystä iästä riippuumatta raskautuminen on helpompaa kun on edellisestä raskaudesta lyhyt aika)itse ainakin elän onnelista aikaa taaperon kanssa
ja minkä suuren onnen olen taas uudelleen saavuttamassa :)t. äiti vm 66
Ei nelikymppinen ole nykyisin vielä mikään isoäiti.
mutta aika myöhäistä jo on j hoidot olisi pitänyt aloittaa.
Itse tein ko. ikäisenä abortin koska en enää halunnut äidiksi tuon ikäisenä. Tai oikeastaan ei kyse ollut siiät etten halua olla äiti (sitä toki olen) vaan siitä että en enää uskonut jaksavani vauva-aikaa enkä halunnut sitä kokea.
Mene itseesi. Häpeisin sinun äitinä viestiäsi.kun tapasin mieheni vasta ollessani 39 v ja täytyi miettiä että vieläkö sitä lapsia alkaisi tekemään. Asiaa pohdittuani päädyin siihen että jos vielä luonnonkeinoin onnistuu niin ok, mutta jos ei niin ei, ehkäpä mun kroppa vaan sitten on jo liian kulahtanut. Kaksi lasta on tullut neljänkympin jälkeen saatua, mutta olisin tosiaan ihan hyvin sopeutunut siihenkin ettei olisi tullut - olin surrut suruni lapsettomuudesta jo kun täytin 35 eikä miehestä tietoakaan.
Hyvä se on siellä huudella, että OLISIN kyllä sopeutunut Jos ei olisi tullut lasta! Vaan tuli oikein kaksikin joten..
Aika moni olisi mielummin nelikymppisen lapsi kuin kakskymppisen.
niin mitä sitä niihin tutkimuksiin sitten menisi?