Te, joiden mielestä mönkijät sopivat hyvin lapsille/ alle 16-vuotiaille
Kommentit (53)
Tosin sillä ei ajeta, vaan se on enemmänkin sellainen rakennus/korjausharjoitusprojekti.
Vaikka meilläkin ajellaan mönkkärillä n, kerran viikossa tai kahdessa pari tuntia (vastapainoksi emme käytä lentokoneita, jotka sitten saastuttavatkin huomattavasti enemmän), niin kyllä meillä siltikin käytetään enemmän aikaa liikuntaan esim TRAMPALLA (ihan pakko on ärsyttä lisää ;)) sekä myös jalkapalloon kuuluu useampi tunti viikossa(harkat 2 h/vko + pelit sekä lähes päivittäin pelaavat pienemmällä tai isommalla kokoonpanolla omalla pihalla ). Sitten vielä päälle muut leikit ja pelit (kuurunpiiloa, sulkapalloa, uimista yms). Eli eipä tuo mönkkäri"harrastus" ole mielestäni pois varsinaisesta liikunnasta.
Ja vielä pitää sanoa, että oikeasti moottoriURHEILU on melkoisen hikistä ja rankaa puuhaa eikä mitään pelkää "istuskelua". Mutta siis meidän perheen mönkkäriharrustus ei ole kylläkään mitään urheilua eikä olla tekemässä lapsista mitään moottoriurheilijoita. Olen vain sitä mieltä, että kun oppivat tekniset taidot jo pienestä pitäen ja lisäksi vanhemmat itse näyttävät mallia OMALLA KÄYTÖKSELLÄÄN liikenteessä liikkumisessa, niin heistä kehittyy kelpo kuskeja!
Teillä näyttääkin olevan homma hanskassa. Tuo onkin eri asia kuin tuttuni jonka poika ajelee mönkijällä jatkuvasti yksikseen. Tietysti on hyvä oppia ajamaan ja hallitsemaan teknisiä vempaimia, en sitä kiistä kuitenkaan.
Ja meillä bruttotulot ovat 8500 euron luokkaa. Enemmänkin alempien sosiaaliluokkien huvina tuota päristelyä muutenkin pidän, mopoja ja vastaavia.
Ja meillä bruttotulot ovat 8500 euron luokkaa. Enemmänkin alempien sosiaaliluokkien huvina tuota päristelyä muutenkin pidän, mopoja ja vastaavia.
Meillä vaan 19 000,- käteen.
mutta 8500 on silti keskiarvoon verratuna oikein mukavasti.
ei olisi varaa mönkijään.
Muuten uskon, että on huomattavasti suurituloisempia perheitä kuin me, ja pienituloisempia ihmisiä, jotka ovat meitä sivistyneempiä.
Mutta itse en tunne ketään oikeasti älykästä ihmistä, jonka lapsella olisi mönkijä.
Luulisin, että 4v olisi ihan tyytyväinen vielä vaikka polkupyörästä appareiden kanssa tai ilman niitä.
Monesti minusta nämä 3-5 vuotiaana "moottoriurheilun" aloittaneet ovat paljon parempia kuskeja aikanaan tuolla liikenteessä kuin ne ketkä "näkevät livenä" mopon ekaa kertaa 15 v ja menevät sillä suinpäin liikenteeseen... Tietysti ainahan poikkeuksiakin löytyy.
Meidän taloudesta löytyy pikku mönkkäri, minimoto ja onpa meidän 11 v ajellut tuossa pihalla isänsä skootterillakin.
ja 18v vielä lyhyemmässä ajassa. Motoriikka ja havaitsemiskyky ovat paljon paremmin kehittyneitä, samoin vaarantaju alkaa olla.
Vaikka opettelin autoa ajamaan vasta 18-vuotiaana autokoulussa. Että repikää siitä!
Ei kaikki halua rakennella legoista linnoja. Lapset ovat erinlaisia.
jos himassa tarjotaan mönkijällä ajelua normaalina tekemisenä, niin tietysti ne lapset siitä pitävät (elleivät sitten esim. pelkää sitä). Vaihtoehtona mönkkäriajelulle on paljon muutakin kuin legolinnan rakentaminen (meidän lapset eivät tee kumpaakaan).
pärinän ihannointi on huipussa.
Mun mielestä formulat, rallit, varsinkin vesiskootterit, hupi moottorikelkat, mönkijän yms. saisi ja pitäisi kieltää lailla.
Saastuttavat ja tuhoavat luontoa. Ja miksi? Siksi että jotkut juntit saa penikselleen jatketta ja formulastaroja joita kumartaa.
Turvallisuuteen en ota kantaa, en tiedä mönkijöistä ja niillä ajamisesta mitään.
Mun mielestä formulat, rallit, varsinkin vesiskootterit, hupi moottorikelkat, mönkijän yms. saisi ja pitäisi kieltää lailla.
Saastuttavat ja tuhoavat luontoa. Ja miksi? Siksi että jotkut juntit saa penikselleen jatketta ja formulastaroja joita kumartaa.
Turvallisuuteen en ota kantaa, en tiedä mönkijöistä ja niillä ajamisesta mitään.
(sosiaaliseen) arvonnousuun on "ryhtyä" julkkikseksi. Tytöille se on missi(tissi)kilpailut, juontaminen tai iskelmätähtiura. Pojille tietysti joku urheilu, jossa liikkuu rahaa - moottoriurheilu tai futis/jääkiekko.
mielenkiintoista keskustelua olette käyneet. Aihe on kiinnostava, sillä olemme juuri tällä viikolla menossa hankkimaan mönkijää 6 vuotta täyttävälle pojallemme. Ja tässä tulee perusteluja, kaikki valintaamme johtavat syyt perustuvat mutuun, eli niitä saa vapaasti kommentoida, mutta päätöksemme on peruuttamaton.
Suurin syy hankintaan on se, että olen itse saanut nauttia pienestä lapsesta asti mönkijällä päristelystä. Asuimme 80-luvun lopulla maalla, jossa kavereita ei asunut juurikaan 5km säteellä joten mönkijällä ajeleminen oli tärkeä osa elämää. Toki kaikkea muutakin touhuiltiin ja kavereiden tykönä kyläiltiin, mutta koska ympäristössä riitti "lääniä" eli viljelysteitä, soramonttuja sun muita tuntui mönkijällä ajeleminen jopa luonnolliselta tavalta liikkua. Se oli jälkikäteen ajateltuna monesti mahtava tapa taistella yksinäisyyttä ja tylsyyttä vastaan.. Hatun nosto vanhemmilleni, sillä ymmärsivät sen hyvin.Yksi sääntö oli silloin kantava periaate: mikäli kavereita oli kylässä, niin mönkijään ei koskettu. Eli syy numero yksi: ostamme mönkijän koska se oli osa omaa lapsuuttani ja haluan jakaa saman asian ja ihanat muistot myös lapselleni.
Toinen syy on se, että lapsemme on kehittynyt hurjan hyvin monissa taidoissa, kuten osasi lukea jo 4v, osaa laskea, tietää ikäisiään paremmin yleisistä asioista jne.. Mutta hänen motooriset taitonsa eivät yllä muiden ikäistensä tasolle, kuten se, että hän ei osaa kunnolla pukea ja se on toivottoman hidasta. Hän on myös muita ikäisiään poikia selvästi herkempi ja ujompi/arempi. Haluamme siis parantaa hänen teknisiä ja motorisia taitoja ja lisäksi parantaa hänen itseluottamustaan sillä, että hän saa toisinaan käydä valvotuissa olosuhteissa ajelemassa. Myöhemmin tietysti itsenäisestikin. Ja välttääkseni stereotypiat niin tausta tiedoista voin sanoa, että olen 31-vuotias akateeminen ja varmaan keskituloinen mies, joka ajaa 10-vuotta vanhalla nissanilla vielä pitkään tämänkin hankinnan jälkeen. En myöskään seuraa formuloita aktiivisesti.
niin jos meidän perheeseen tulee mönkijä, se hankitaan mahdollisimman myöhään. Ei ainakaan alle 10-vuotiaalle. Tiedän pojan joka oli tänä kesänä mönkijäonnettomuudessa. Ei onneksi sattunut kamalasti mutta olisi voinut käydä hassusti. Hän on jo useamman vuoden saanut ajaa itsekseen ihan valvomatta ties missä metsäpoluilla. Muutenkin siinä perheessä lapset saavat kaiken minkä haluavat:(.
Olisi parempi niin luonnolle kuin lapsen terveydellekin.
Ja jos saastutetaan niillä luontoa, niin ei voi mitään, se on sen arvoista. Formuloista en pidä, mutta oman auton pitää olla tykki.
Se mitä sä meistä ajattelet, niin se on taas mulle yks hailee :)
T: city-juntti
jatkona tuohon 6-vuotiaalle ostettavan mönkijän juttuun ja vastauksena kommentteihin, että tietystihän fillarit löytyy ja kaikkea muutakin touhuillaan, mutta tämä on yksi lisä juttu, josta toivomme olevan hyötyä lapselle.
kierrellä välillä naapuruston yllä näyttämässä, ettei ole pikkurahasta puute. Lisäksi meillä on kaksi valtavaa huvipurtta ja kolme city-maasturia.
Toi ilmasto-bullshit on köyhien ja kateellisten marmatusta...
motorisia taitoja kuin MÖNKIJÄN hankinta. Uusavuttomuuden huippu.
ovat statustavaroita. Mikäli ei pärinästä heidän laillaan pidä on vain köyhä kateellinen paska.
Jep.... Mönkijät 4v:llä vois lisätä WT-listaan.
moottoriurheilusankari, ei kukaan. Opettale lukemaan *KUULE*.