Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsumaton vieras ilmottautui häihin.

Vierailija
10.09.2012 |

Voi auttakaa hyvät palstalaiset mitä teen?

Lähetimme kutsun perheelle, jossa asuu 3 lasta, näistä kaksi jo täysi-ikäisiä. Kutsussa luki kaikkien perheenjäsenten nimet erikseen (ei siis mitään Matti Virtanen perheineen- tyyliä..) Nyt kun ilmottautumisaikakin on jo ohitse monta viikkoa, oli anoppi saanut puhelun, että tämän perheen pojan tyttöystävä tulee myös mukaan häihin. Anoppi ei ensinnäkään vastaa ilmottautumisista millään tavalla.. Mitä ihmettä minä teen? Ollaan tarkasti mietitty ketä halutaan häihimme kutsua. Esimerkiksi omia tätejä ja setiäni jätin kutsumatta, ihan sen takia, etteivät häät pursuisi äyriään myöten porukkaa ja miksi kutsua sellaisia joiden kanssa ei ole tekemisissä? Harmittaa tuo vieraiden käytös, mutta jos asian otan puheeksi, saan minä itse moukan maineen kun kiellän tulemasta. Miten näihin asioihin pitää suhtautua? Ei tullut mieleenikään häitä suunnitellessa että näin voisi käydä. Tuntuu siltä, että varpaillemme tahdotaan tahallaan astua.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos useampi tuo kutsumattoman vieraan, voi oikeasti tulla ruoan ja tilan kanssa ongelmia.

...ei useammasta.

Muut kutsutut eivät saa mitenkään tietää, keitä kaikkia oli kutsuttu ja ketkä ovat ilmoittautuneet kutsumatta, joten tämän yhden ylimääräisen hyväksyminen ei aiheuta mitään "meiltä tulee sitten myös" -ilmiötä. Kyllä yksi ylimääräinen aina mahtuu mukaan, etenkin jos suhde on niin tuore, ettei pyydettyyn ajankohtaan mennessä vielä olisi voinut (tai ei tullut mieleen) ilmoittaa tätä avecia mukaan.

että kysyy hääparilta mahtuuko tulemaan :)

Eikä vain ilmoita jollekin muulle :)

Vierailija
62/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteessa mahdollistivat suuremman määrän. Pöytäkortit oli tehty sen mukaan, keitä olimme kutsuneet, ei sen mukaan keitä oli tulossa. Niinpä se 5 ylimääräistä ja kutsumatonta vierasta ohjattiin sujuvasti sivuhuoneeseen keskenään. Muutama yritti vetää sivummalta tuolin avecinsa viereen, mutta tarjoilija meni kohteliaan päättäväisesti ohjaamaan pois. Yksi ei suostunut siirtymään, hänelle ei tarjottu ruokaa lainkaan, koska ei ollut lautasta ja laseja. Tarjoilija osoitti paikan ruokailulle, se ei sopinut, joten siinäpä istui nälissään.

Sinä, joka tämän kirjoitit, oliko hauskat juhlat? (Toivon että oli provo.)

Vieraat olivat tyytyväisiä ja kaikillehan löytyi pöytäpaikka, vaikka eivät joko vaivautuneet ilmoittamaan etukäteen tulostaan tai tulivat muuten vai vain ylimääräisinä. Se yksi ällittelijä oli tädin ex-mies, jota ei todellakaan kukaan kutsunut, mutta joka oli kuullut aikuisilta lapsiltaa tilaisuudesta ja änkesi mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos useampi tuo kutsumattoman vieraan, voi oikeasti tulla ruoan ja tilan kanssa ongelmia.

...ei useammasta. Muut kutsutut eivät saa mitenkään tietää, keitä kaikkia oli kutsuttu ja ketkä ovat ilmoittautuneet kutsumatta, joten tämän yhden ylimääräisen hyväksyminen ei aiheuta mitään "meiltä tulee sitten myös" -ilmiötä. Kyllä yksi ylimääräinen aina mahtuu mukaan, etenkin jos suhde on niin tuore, ettei pyydettyyn ajankohtaan mennessä vielä olisi voinut (tai ei tullut mieleen) ilmoittaa tätä avecia mukaan.

Ainakin meillä tädin tietotoimisto jakaa aika nopeasti tietoa siitä, ketkä on kutsuttu ja keitä on tulossa ja jos saa tiedon siitä, että yksi ylimääräinen mahtui mukaan niin aika äkkiä niitä on 20.

Vierailija
64/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ollut tilaa. Nämä olivat juurikin näitä tuoreita tyttö- ja poikaystäviä, sedän ex-vaimo lapsineen ja eräs ystäväni toi kaksi minulle vierasta ystäväänsä. Kaasoni oli vain ilmoittanut että kirkkoon saatte tulla mutta valitettavasti vastaanotolle ei mahdu ylimääräisiä. Kaksi sinne olisi mahtunut, mutta ketkä kaksi? Mutta mikäpä siinä, päivä oli ainakin mulle täydellinen ja vieraat tuntuivat viihtyvän (tai ainakin esittivät hyvin) joten no hard feelings.

Kutsuttuja vieraita oli siis 150, joista 148 tuli. (plus ne 23 ylimääräistä)

Vierailija
65/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko myöntää että itse olen niin pikkumainen että antaisin tämän kutsumattoman vieraan tulla mutta en plaseeraisi paikkaa. Ja sitten kun sitä juhlissa etsittäisiin niin sitten vasta sellaisen järjestäisin.

Eli katsoisin kyllä etukäteen että se onnistuu, on ylimääräisiä tuoleja ym, mutta sen verran haluaisin näpäyttää että huomaisivat, että kutsumattomana saapuminen ei ole normaalia käytöstä. Ai että, kuulostan kyllä oikeasti aivan hirveältä. :(

Vierailija
66/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt on niin, että häihin tai muihinkaan juhliin ei marssita kuin kulmakuppilaan. Voihan tuo perheen poika jäädä pois jos ei halua mennä häihin ilman tyttöystäväänsä.

Kuulostaisi todella kummalliselta, että täysin tuntematon tyttöystävä (joka voi olla ensi viikolla/kuussa jo menneen talven lumia) jonka kanssa ei olla tekemisissä pitäisi päästää häihin kun kaikkia tätejä ja setiäkään ei ole kutsuttu.

Noita kuokkavieraita on aina tulossa ja paras vetää tiukat ja selkeät rajat. Jos ei ole kutsuttu, ei ole kutsuttu. Siinä on ihan turha nurista. Edes anopin. Eikä ole väliä onko tulossa yksi "ylimääräinen", jos yhden antaa tulla niin kohta niitä on jo puolet porukasta.

Meillä perheen isoäiti teki vastaavalla tavalla ja sai kyllä kuulla kunniansa. Sai itse ilmoittaa vieraille (siis kuokka-) että eivät olleetkaan kutsuttuja tai jättää itsekin tulematta.

Vierailija
67/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtäkään kuokkavierasta eikä yhtäkään tappelua :)

Vierailija
68/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ainakin olin tosi tarkka että häihimme kutsuttiin vain ne ihmiset jotka ovat osa elämäämme. Tuossa tilanteessa en hyväksyisi tätä tyttöystävää, ei mielestäni kuulu kutsutun pojan perheeseen. Pari kuukautta tunnettu, vielä ei ole syytä olettaa että edes pysyvät kauaa yhdessä. Vetäisin kyllä herneen nenään ja keksisin jotain että ymmärtäisivät ettei ole sopivaa.

Vierailija
69/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos on vaikka sotaan lähdössä tmv.

Mutta jos on tarkoitus viettää yhdessä hauskat JUHLAT, niin aika outoa on ettei kutsuttu saisi ottaa puolisoaan sinne mukaan.

Mikä teidän nipojen käsitys yleensä juhlimisesta on? Onko teille ihan samantekevää, viihtyvätkö vieraanne juhlissa? Mistä syystä te oikein niitä juhlia sitten järjestätte? Onko tärkeintä jonkinlainen näyttäytyminen ja filmaus?

En tajua.

miten ihmiset on niin kiinni puolisoissaan? en oo ikinä tajunnut. kyllä meillä miehen kanssa ainakin on myös ihan omat elämät.

olin kesällä häissä, joihin kutsu tuli selkeesti mun nimellä, mulle. asiassa ei ollut mitään epäselvyyttä. ei tullut mieleenkään vetää hernettä nekkuun, vaan iloisin mielin menin häihin ja vietin, kyllä vain, hauskat juhlat. se onnistuu kyllä loistavasti ihan ilman miestänikin.

häät olivat siis tuttavani, joka on vilaukselta nähnyt mieheni joskus vuosia sitten kun teininä aloimme seurustella. asumme yhdessä, olemme kihloissa ja seurustelleet n. 10 vuotta. mikään näistä syistä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö minua voisi kutsua yksin juhliin. ja ettenkö voisi mennä. tämä oli vain tuttavani keino rajata juhlaväkeä, ja toimiva keino olikin.

en siis toden totta ymmärrä miksi kaikesta pitää aina loukkaantua niin herkästi. mielensäpahoittajasakkia. :D

mutta ap, teetpä mitä vain, niin mielestäni huonoin ratkaisu olisi aiheuttaa hääjuhlassa julkinen hämminki tytön tulosta (ehdotetut ei paikkaa valmiina tms.) koska tuskinpa tuo nuori tyttö on osannut asiaa ajatella jos poikaystävä on hänet häihin aveciksi pyytänyt. hän ei ehkä todennäköisesti ole koko kutsua nähnytkään jne. todella ikävä temppu olisi siis tälle nuorikolle häntä "nolata", kun serkun vanhempien tehtävä ehkäpä olisi tajuta, ettei tyttöä ole kutsuttu.

Vierailija
70/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei useammasta. Muut kutsutut eivät saa mitenkään tietää, keitä kaikkia oli kutsuttu ja ketkä ovat ilmoittautuneet kutsumatta, joten tämän yhden ylimääräisen hyväksyminen ei aiheuta mitään "meiltä tulee sitten myös" -ilmiötä. Kyllä yksi ylimääräinen aina mahtuu mukaan, etenkin jos suhde on niin tuore, ettei pyydettyyn ajankohtaan mennessä vielä olisi voinut (tai ei tullut mieleen) ilmoittaa tätä avecia mukaan.

on oltu yhdessä vain kaksi kuukautta kuten tässä aloittajan tapauksessa. En edes vielä kutsuisi tuota seurustelusuhteeksi.

Vierailija
71/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yleensä kyllä normaaliälyllä ja -käytöstavoilla varustettu ihminen olettaa automaattisesti, että täysi-ikäiset henkilöt saapuvat juhliin mahdollisen elämänkumppaninsa kanssa. Nolaat itsesi ja annat tökerön vaikutelman, jos ryhdyt häissä järjestämään showta tai ylipäätään sanot ettei saa tulla... Ehkei sitten kannata järjestää juhlia, jos ei ole varaa maksaa..."

Normaaliälyllä ja lukutaidolla varustettu ihminen osaa yleensä lukea kutsusta kenelle se on osoitettu.

Vierailija
72/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas päästään siihen että keitä sitä ihminen nyt kutsuu, alkujaan pitää muistaa että jollain joka ei ole avioliitossa voi olla joku jota rakastaa.

Tätä sinä tietenkään et itseesi rinnasta. Sinä varmaan olet viettänyt ekat joulut yms. niin kumppanisi kanssa ettette ole samassa paikassa.

Joku sitten olettaa että koska itse näin tekee, ei muitakaan kiinnosta olla vapaapäivänään sen TUOREENKAAN rakkauden kanssa.

Just.

Vierailija
73/73 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 40-vuotiaaksi piti elää, ennen kun opin, että häät on etiketin mukaan avec-juhla. Auts. Mun usko on aina ollut, että vain nimellä kutsutut ja avec, jos hääpari päättää niin.

Itse olin harmissani mutten loukkaantunut, kun miesystävän sukulaisella oli isohkot häät eikä kutsu ollut avec. Ymmärsin kyllä, että he eivät edes tienneet mun olemassaolosta eikä esim. asuttu yhdessä, oltiin seurusteltu silloin reilu vuosi. Olisi ollut kiva päästä juhlimaan, mutta eipä kyllä läynyt mielessäkään ruveta kerjäämään kutsua saati kylmästi ilmoittautua avecina! Juhlissa sitten oli tädit olleet äkäisiä, olisivat halunneet tavata mut ja ois kuulemma pitänyt tulla vaan! :-D

Morsiamen mielipidettä en tiedä :-)

Yksissä häissä tänä kesänä eräs pariskunta kovaan ääneen hääparille ja muillekin harmitteli, miten kovasti heidän 24v poika olisi halunnut tulla ja paljon onnea lähetti ja terkkuloi, mutta kun sattui etelänmatka tähän päälle, niin... Harmin harmi!

Morsian supatti mulle, että harmi indeed, he kun eivät olleet mielestään kutsuneet koko poikaa, ei siis ole sukua eikä asu vanhempien luona...

Meitä on joka lähtöön ja etikettiäkin voi näköjään lukea ja omaksua vähän omilla tyyleillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi